Claes Sörmland
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu finns det en verklighet med just den personen som gör att den omsättningen funkar.
Nacka tackar!

Men låt oss säga att jag inte skulle gå in med mina pensionsbesparingar i dylikt upplägg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja:
[bild]

[länk]
Jag vet inte hur det går för honom, om han är nöjd eller ej, men vad jag fattar vill han inte jobba full tid så då kanske omsättningen blir blygsam
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet är att hantverkarna fakturerar mellan 10 och 15 tkr per arbetsdag inklusive allt (material, moms, resor, hittepåtillägg, you name it). Stämmer privat, stämmer i BRFen och stämmer på jobbet. Möjligen att man kan hamna lite under 10 tkr för en halvdag om de ens är villiga att ta jobbet.

Hur de sen ser till att komma upp i heldagar så att de kan fakturera detta varierar. Oftast försöker de planera så att arbetets omfattning blir minst en heldag. En metod är att sälja på dig mer än vad du tänkte köpa från början. Men de kan också maska, resa runt och köpa saker, göra det absolut bästa (långsammaste) och snyggaste arbetet ever, fuska med tidsrapporteringen eller bara erbjuda fast pris, de kan leta parkering och etablera sig på arbetsplatsen i 1,5 h o s v. Jag har sett alla varianter.

Bara att le och vara glad, vill jag ha hjälp av en hantverkare så kostar det 10-15 tkr per dag helt enkelt. Om de alls är intresserade av det lilla skitjobbet som jag vill ha gjort.
Jag håller med. Min tes sedan ett tag är att eljobb och vvsjobb debiteras med minst 5000 kr efter ROT oavsett hur litet uppdraget än är. Typ installation av dimmer, inkoppling av kökskran.

Clas Fixare är fortfarande en outlier som dock inte finns överallt. Byte av kökskran kostar 2200 kr efter ROT när jag kollade alldeles nyss.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nacka tackar!

Men låt oss säga att jag inte skulle gå in med mina pensionsbesparingar i dylikt upplägg.
Detta kan röra sig om en ensam person som jobbar halvtid och då är omsättningen plötsligt fantastisk. Det är ju inte alla som vill jobba heltid. Jag vet inte.... ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag håller med. Min tes sedan ett tag är att eljobb och vvsjobb debiteras med minst 5000 kr efter ROT oavsett hur litet uppdraget än är. Typ installation av dimmer, inkoppling av kökskran.
Jag betalade mindre än 2000kr för småjobb när jag flyttade in i huset...
 
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta kan röra sig om en ensam person som jobbar halvtid och då är omsättningen plötsligt fantastisk. Det är ju inte alla som vill jobba heltid. Jag vet inte.... ?
Ja man kan tänka sig olika scenarier för den låga omsättningen. Men det tycks inte vara ett rimligt företag man kan förvänta sig annat än i undantagsfall. D v s inget som är aktuellt att köpa tjänster ifrån för flertalet av läsarna här. Svårt att leva ett medelklassliv på deltid i Sverige i dag.

Känner ni till ett motsvarande företag som gör små murjobb i Stockholm för småpengar så hör av er. Behöver en till BRFen.
 
Sluta lipa och gör jobbet själv istället. Snåljåp....
S sjoelund skrev:
Jag betalade mindre än 2000kr för småjobb när jag flyttade in i huset...
När var det? 1992?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet är att hantverkarna fakturerar mellan 10 och 15 tkr per arbetsdag inklusive allt (material, moms, resor, hittepåtillägg, you name it). Stämmer privat, stämmer i BRFen och stämmer på jobbet. Möjligen att man kan hamna lite under 10 tkr för en halvdag om de ens är villiga att ta jobbet.

Hur de sen ser till att komma upp i heldagar så att de kan fakturera detta varierar. Oftast försöker de planera så att arbetets omfattning blir minst en heldag. En metod är att sälja på dig mer än vad du tänkte köpa från början. Men de kan också maska, resa runt och köpa saker, göra det absolut bästa (långsammaste) och snyggaste arbetet ever, fuska med tidsrapporteringen eller bara erbjuda fast pris, de kan leta parkering och etablera sig på arbetsplatsen i 1,5 h o s v. Jag har sett alla varianter.

Bara att le och vara glad, vill jag ha hjälp av en hantverkare så kostar det 10-15 tkr per dag helt enkelt. Om de alls är intresserade av det lilla skitjobbet som jag vill ha gjort.
Det gäller som vanligt att noggrant välja hantverkare.

Senast jag anlitade en hantverkare för småjobb gällde det att snön hade tryckt på så att en hängränna på 8m höjd hade tagit stryk. Anlitade en snickare vi har (extremt) bra erfarenhet av.

Han kom, satte upp byggnadsställning, fick demontera en del plåtbeslag för att komma åt, ta bort två rader med takpannor. Demontera hängrännan. demontera rännkrokarna. Rikta dem, och montera ihop allt igen. Riva byggnadsställning osv. Debiterade 5h, inkl restid, lång resa.

En annan "solskenshistoria". Vi har just anlitat en hantverkare (efter moggann insamling av referenser) för ett lite större uppdrag, Jag kunde inte vara på plats, blev lite orolig för att det var med en yngre person (vi har övervakningskameror, men bara riktade mot ytterdörrarna, så vi såg dem bara skymta förbi), som tydligen var lärling. Ca 20h arbetstid. Lärlingen debiterades bara 2h. På fakturan kunde jag konstatera att en av entreprenörerna (det var flera olika inblandade), fanns inte upptagen på fakturan. Så jag ringde och undrade. "Jo vi glömde sätta upp den, men vi har ju skickat slutfakturan, så det står vi för". Jag menade att detta är helt orimligt, ni måste ju få betalt för tiden det arbetats, och efter lite övertalning fick jag en tilläggsfaktura. Rimliga timmar, rimliga materialpriser.

Jag tror att man skall inte stirra sig blind på vilken hantverkare som tar lägst timpeng. Ex. snickaren vi anlitade har gjort två utbyggnader åt oss tidigare. Inför den första frågade vi runt lite. En firma med utländsk arbetskraft hade hälften så hög timpeng, men uppskattade 8 ggr mer timmar än våran snickare behövde. Och jag är övertygad om att vi dessutom fick ett bättre utförande än vad vi skulle fått med den billigare firman.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Enda arbetet jag tagit in på fast pris var bergvärmeinstallationen.
Tak- och fönsterbyte var på timme, likså alla grovjobbet jag tagit in grävmaskin men maskindisk för.
Känner aldrig att jag blivit lurad och alla påslag känns skäliga och självklart hade jag kunnat spara en del om jag jagat bättre priser på material eller billigare hantverkare men ångrar inget.

Samma gäller på arbetet dör jag upphandlar en hel del olika tjänster både för vpr maskinpark men även kring fastigheterna, även där är merparten inga fasta priser...
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
När var det? 1992?
2016 och det var en stor firma. Jag betalade mindre än så i lägenheterna när jag installerade spiskåpa och behövde uttag hemma och det var före tiden med ROT...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nacka tackar!

Men låt oss säga att jag inte skulle gå in med mina pensionsbesparingar i dylikt uupplägg.
Såvitt jag förstår jobbar han drygt halvtid och vill inte jobba mer. Han låter dessutom kunder tillhandahålla material om de vill eftersom upplägget är en rak och tydlig prismodell som bygger på timdebitering och inget mer.
Han gör inga större materialintensiva arbeten heller.

Mitt intryck är att det funkar bra och blir en god förtjänst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Såvitt jag förstår jobbar han drygt halvtid och vill inte jobba mer. Han låter dessutom kunder tillhandahålla material om de vill eftersom upplägget är en rak och tydlig prismodell som bygger på timdebitering och inget mer.
Han gör inga större materialintensiva arbeten heller.

Mitt intryck är att det funkar bra och blir en god förtjänst.
Han är den enda elektrikern i Sverige som är spärrad från Ahlsell av ideologiska skäl.
 
  • Haha
Hammarskallen
  • Laddar…
T
C Cordings skrev:
Jag har anlitat en del hantverkare genom åren. Takläggare, plåtslagare, elektriker, snickare, plattsättare... och jag har alltid tillämpat "strategin" att begära offert vid allt utom småjobb. Varför? Jo, därför att vid större jobb så kan det lätt bli farligt om hantverkaren (ofta flera) ska arbeta på löpande taxa i vad som kan vara veckor eller mer. Jag upplever att offerter ofta ger ett rimligt pris.

Men jag har aldrig tagit offert vid småjobb. Varför inte? Därför att min upplevelse är att hantverkare kryddar på offerten för att jobbet ska vara värt det för dem. Och med rakt tillämpad timtaxa på jobb som tar max någon timme så blir det ofta ett väldigt rimligt pris. Så jobb som jag endast vet kommer ta någon eller några timmar tar jag alltid löpande. Och det är här det intressanta kommer... SAMTLIGA hantverkare som jag anlitat på detta sätt har ändå kryddat fakturan efteråt, med påhittade timmar och bisarra materialpåslag. Jag brukar ALDRIG godta sådana bluffakturor, och efter en diskussion med hantverkaren brukar det lösa sig på så sätt att de drar av från den ursprungliga fakturan så att priset blir rimligt i slutändan.

Men häromdagen var jag med om motsatsen: en hantverkare som tvärvägrade. Jag valde till slut att betala hellre än att hålla på och processa i domstol när kravet kommer, men jag blev oerhört besviken. För ett 45 minuters jobb landade kostnaden på det dubbla av vad alla pris- och tjänstjämförelser visade. Han hade tillämpat ett "första-timmen-pris" som var högre än alla jämförelsepriset jag kunnat läsa mig till på nätet. Hantverkaren vägrade också redovisa materialkostnaden (allt talade för att han hade mer än tredubblat priset). Så med andra ord kryddade han på för att få ut en bättre timpenning.

Som avslutning kan jag nämna en hantverkare som i alla fall var ärlig, även om det han sa på sätt och vis vittnar om en sjuk inställning som jag tror är vanlig är branschen: "Det är inte lönt för oss att ta så här små jobb egentligen så vi måste ju lägga till lite marginal, annars hade vi egentligen inte velat ta ett så här litet jobb". Det den killen indirekt sa var ju tvärt emot hela mitt tankesätt: han verkar mena att det är vid småjobb som de inte kan arbeta endast mot vanlig löpande timdebitering, eftersom de tydligen inte får tillräckligt betalt då...

Hur är era erfarenheter?
Lönt är det för dom men han menar relativt, d v s han blir inte lika snabbt mijlonär på att blåsa många småjobbskunder som han blir på att blåsa färre stora. På dom större paketjobben kanske han har en timpeng på ett par tusen per gubbe plus ca 20% på mtrl vilket blir svårt att motivera för småkunder som lätt ser och kan räkna på timpenningen. Det är alltså inte bara mer lönsamt att blåsa storkunden, det är också lättare att komma undan med ockret.
 
1 19magnus skrev:
Hej :)

En snabb fråga, när ni är på ert jobb, som anställda förutsätter jag.
Drar ni då av tiden som ni inte är effektiva på? Tex toabesök, omvägen till kaffemaskinen för att tjöta lite skit? Till skåpet för att hämta penna och papper, 5 minuter längre rast, hämta lunch osv?
Arbetsgivaren får (oftast) betala mig för sådan tid. Är det endast kundtid i övrigt den dagen pytsas de delarna ut på respektive kund för fakturering, och på motsvarande sätt om det är interna tidsregistreringar så pytsas de här slattarna ut där.

Men ibland har jag faktiskt dagar när jag varit igång 8h men ändå inte registrerar mer än 6,5-7h (=får lön för) pga att jag haft tankarna på annat håll, haft privat strul med ungar som ringer osv.
 
1 19magnus skrev:
Hej :)

En snabb fråga, när ni är på ert jobb, som anställda förutsätter jag.
Drar ni då av tiden som ni inte är effektiva på? Tex toabesök, omvägen till kaffemaskinen för att tjöta lite skit? Till skåpet för att hämta penna och papper, 5 minuter längre rast, hämta lunch osv?
Toabesök räknar jag av från min rast. Hämta papper och penna ingår i arbetet. Längre lunch räknar jag av. Kortare lunch lägger jag på (normalfallet). Finns ingen vid kaffemaskinen utom vid rast så det går inte att prata skit där. Men alla timmar räknas i mitt huvud då jag inte rapporterar tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.