R Rejäl skrev:
Oj vissa lever kvar på stenåldern
Du menar med stora högupplösta skärmar och ergonomiska inmatningsdon? Trivs bra här bland stenarna! 😆 Men nog OT från mig nu. 😳
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar med stora högupplösta skärmar och ergonomiska inmatningsdon? Trivs bra här bland stenarna! 😆 Men nog OT från mig nu. 😳
Har inte haft en stationär dator på hur länge som helst, det är sådana man tittar på i muser😉
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Här är en pastebin där man kan ladda ett script jag gjorde i en extension som heter Tampermonkey. Det gör att menyn slutar hoppa upp och ner då man scrollar.

https://pastebin.com/f6VBT6Zt
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Sen undrar jag över prioritetsordningen i visibilitet, hur ofta växlar man mellan "hem, bibliotek, forum..." Jämfört med "senaste, bevakningar, deltagit"?
Det senare ser nästan ut som utgråade funktioner.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Haha ni gjorde mig (mer) förvirrad än vanligt..

Headern på Byggahus.se forum, med datumet torsdag 13 maj 2024, och menyflikar för Hem, Bibliotek, Forum, Bilder, Shop.

Det är ju inte MAJ längre.. vi är inne på JUNI..
Tur jag googlade på namnsdagen innan jag sa något... (jag reagerade inte på fel månad först, tänkte bara å jag har namnsdag hahahaha)

Fy er 😉
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Jaha nu var det en fruktansvärd design av sidan igen på min dator som troligtvis gör sig bäst på en mobiltelefon samt verkar anpassade för 4:3 skärmar vilket de flesta slutade använda på 1900-talet.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
tommib
Meh... Mixed bag. Jag kör ju 24" fullHD på högkant (x3) så en smal och hög design är helt ok för mig även på datorn men att menyn försvinner och bara kommer fram när man scrollar är väldigt störigt. Det känns som att man borde kunna konfigurera det i sina personliga inställningar snarare än att behöva TamperMonkey eller liknande addons.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag eller blev sidan väldigt smal med senaste uppdateringen?

[bild]
Allt för att skapa mer plats för reklam....
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för feedbacken. Vi har fixat en hel del igår och idag och gjort en del förändringar som jag hoppas slår igenom inatt.
tveksamt tveksamt skrev:
snabba genvägar till det mesta, typ bevakade trådar osv.. Nu är det ytterligare ett klick bort.
Från och med imorgon så finns det en snabbgenväg till Bevakningar uppe i högra hörnet på alla sidor, både i desktop och i mobilen.
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag eller blev sidan väldigt smal med senaste uppdateringen?
Sidan är lika bred som tidigare men den kanske upplevs som något smalare eftersom logotypen till vänster och din profilbild till höger har flyttats in närmare innehållet, tidigare låg dessa längst ut till vänster och höger.

Att vänsternavigeringen har flyttat upp kan också göra att sidan upplevs som smalare eftersom vänsternavigeringen tidigare fyllde ut sidan lite grand.
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, det verkar bli ytterligare "mobile first". Enbart nackdelar för de som primärt använder sidan aktivt på stor datorskärm.
Vi försöker göra alla nöjda men utifrån ett prestanda- och underhållsperspektiv så är det bra om vi slipper ha dubbla koduppsättningar till viss del.
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen upplever jag att eftersom toppmenyn numera är vit så "försvinner" den in i webbläsarens menyer. Innan när den var grön var den en tydlig avdelare.
Från och med imorgon så är den gröna tydliga avdelaren tillbaka. Det har ju nästan blivit ett signum så det vill vi inte gärna lämna.
tveksamt tveksamt skrev:
Det är också tråkigt att toppmenyn försvinner när man rullar ner.
När jag ska läsa mina bevakade trådar behöver jag alltså ett extra klick för att komma åt dem över huvud taget, och när jag läst den första behöver jag rulla upp lite så att toppmenyn över huvud taget ska bli synlig igen, därifrån gå till bevakade trådar och välja nästa.
Förut såg jag alla olästa bevakade trådar direkt till vänster, ganska många fler moment nu således.
Jag tror att du är en av dem som kommer att ha stor nytta av snabbgenvägen till bevakningar uppe i högra hörnet.
H henche skrev:
Håller med flera andra, synd att menyn till vänster försvann. Jag kommer missa att kolla bevakningar med det nya upplägget.
Tråkigt om det blir så. Kanske en rund röd siffra på snabbgenvägen uppe i högra hörnet kan komma till hjälp? Jag är osäker på om den kommer med imorgon.
DennisCA DennisCA skrev:
Nej nej nej nej!!! menyn i toppen rör sig upp och ner då jag scrollar!!! Detta är något jag hatar så innerligt på webbsidor. Och nu finns det en meny som inte försvinner upp då jag scrollar ner. Jag vill inte den ska lämna flytandes på skärmens topp hela tiden. Vill bara den ska lämna vid sidans topp och scrollar jag ner åker den upp med sidan.... Säg det finns nån inställning för detta...
Vi har ändrat scrollbeteendet så att det är mindre jobbigt. Vi är inte själva helt nöjda men det har blivit mycket bättre, nu måste man scrolla upp lite grand, inte bara 1-2 pixlar för att navigeringen ska titta fram. Detta kommer synas från och med imorgon.
DennisCA DennisCA skrev:
Fan vad jag hatar mobiler! Tycker de borde förstöras ibland.
Jag som spenderar mer än 5 timmar om dagen framför mobilskärmen kan bara hålla med dig. Livet var på många sätt och vis bättre förr.
mexitegel mexitegel skrev:
Exakt så, nu får man ingen överblick och "nyttan" är att att 50% av skärmbredden inte används. Men jag hoppas detta var ett ofrivilligt misstag.
Vi får se om vi lyckas fylla ut skärmen mer på något sätt. Vi har pratat om det men inte prioriterat det. Det är främst premiumanvändare som använder desktop som upplever att sidan blivit smalare, fast den egentligen inte har blivit det.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För mig som har en "ultrawide" Sony-telefon som primär enhet att kolla BH på så är den nya designen kanon!
Det värmer att höra att en del tycker att detta är en förbättring.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gillar att menyn däruppe dyker upp direkt, så man slipper scrolla upp för att uppdatera "senaste" inläggen...
En fördel med att navigeringen scrollas bort och tittar fram när man scrollar upp är att skärmytan för innehåll (på höjden) blir större.
H henche skrev:
Med telefon så använder jag appen, själva siten besöker jag bara via dator.
Appen berörs inte alls av ändringarna vi har gjort. Jag kan i varje fall inte komma på hur.
MultiMan MultiMan skrev:
Allt på en mobil är sämre och mindre effektivt än en bra dator med ett par stora skärmar (har två, hade behövt en tredje för maximal effektivitet), traditionell mus och tangentbord när man ska tillgodogöra sig information, författa texter, interagera och multitaska.
En fördel med mobilen är väl ändå att man kan fotografera med den och sedan enkelt ladda upp bilder från den. :)
DennisCA DennisCA skrev:
Full tower ska det vara och helst beige
Skönt att höra att även desktopanvändare har synpunkter på färger. ;)
nino nino skrev:
Tycker det var bra att menyn med senast deltagit osv försvinner och kommer tillbaka jag 😄
Det var snällt sagt.
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen undrar jag över prioritetsordningen i visibilitet, hur ofta växlar man mellan "hem, bibliotek, forum..." Jämfört med "senaste, bevakningar, deltagit"?
Det senare ser nästan ut som utgråade funktioner.
Från och med imorgon har vi gjort det enklare att komma till Senaste. Dels så kommer man dit genom att klicka på Forum, dels så finns det snabbgenvägar uppe i högra hörnet till Skapa ny tråd, Senaste, Bevakningar, Notiser och Konto.
13th Marine 13th Marine skrev:
"senaste, bevakningar, deltagit" ser nästan ut som utgråade funktioner.
Vi har förbättrat kontrasten och gjort länkarna svarta så att de är lättare att se.
Snigla Snigla skrev:
Haha ni gjorde mig (mer) förvirrad än vanligt.. Det är ju inte MAJ längre.. vi är inne på JUNI.
Vi ber om ursäkt. Jag förstår inte hur vi kunnat missat detta.
tommib tommib skrev:
Meh... Mixed bag. Jag kör ju 24" fullHD på högkant (x3) så en smal och hög design är helt ok för mig även på datorn men att menyn försvinner och bara kommer fram när man scrollar är väldigt störigt. Det känns som att man borde kunna konfigurera det i sina personliga inställningar snarare än att behöva TamperMonkey eller liknande addons.
Hoppas du upplever det lite bättre imorgon.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det värmer att höra att en del tycker att detta är en förbättring.

En fördel med att navigeringen scrollas bort och tittar fram när man scrollar upp är att skärmytan för innehåll (på höjden) blir större.
Jag har inga problem med det... 😂
En skärmdump av en diskussionstråd på byggforumet Byggahus.se där användare diskuterar webbplatsens design och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
En fördel med mobilen är väl ändå att man kan fotografera med den och sedan enkelt ladda upp bilder från den. :)
Om man relegerar en mobil till kamera med modem, så visst, men jag fotograferade mycket med "vanlig" kamera förr och enda skillnaden var att man ficka använda kabel för överföringen. Man får gå tillbaka till gammaldags film och dia om det ska bli krångligt, då man skannade och hade sig, men det är bra längesedan nu.
Numera har mobilkameror blivit så bra att de tagit över och man kan även göra viss redigering i mobilen, men inget ersätter fortfarande desktop när det gäller mer avancerad bearbetning. Inte för mig iaf.

Det jag ogillar mest, och som påverkar mina kommentarer, är att många webbsidor försämrats kraftigt vid övergången till mobilvänliga sidor. Det har faktiskt också orsakat att jag helt slutat handla av 10+ företag pga detta. Köper numera över 90% av allt, inklusive mat, via nätbeställningar. Där har det alltså fått direkt ekonomiska konsekvenser. De gånger jag beställer via mobil blir det alltid mindre handlat eftersom man inte lika lätt kan göra en produktkontroll/jämförelse, svårare att hitta vad man vill ha och har betydligt sämre överblick. Hela upplevelsen är sämre.

Jag förstår och uppskattar dina svar. Ni måste anpassa er efter hur utvecklingen i samhället ser ut.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Om man trycker på PageDown i en trådlista så scrollar sidan liite mer än 1 sida. Så jag har lärt mig att att köra PageDown + Pil upp. Det fungerar inte längre pga den där menyn som trillar ned från skyn. Jag kanske lyckas lära mig trycka på Pil Upp + PageDown så småningom... Men går det att få sida att scrolla liiite mindre än 1 sida?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
En fördel med mobilen är väl ändå att man kan fotografera med den och sedan enkelt ladda upp bilder från den.
Jag löser det på två sätt beroende på..

Antingen skickar/delar jag bilden till mig själv på epost så får jag in den i datorn och kan redigera enkelt
eller så hoppar jag ur skapandet av inlägget (eller postar det utan bilden) och återupptar det/redigerar med mobilen och lägger in bilden.
 
  • Gilla
Test
  • Laddar…
Test
Testar svara i denna tråd och citera @Per Eskilsson för att se om röda siffror syns uppe i högra hörnet för olästa bevakningar och olästa notiser.
 
Mikael_L
Idag kunde jag inte länka in en bild i ett inlägg.
Ja, jag märkte sen att alla formateringsverktyg var borta.

Jag skickade inlägget och valde direkt att redigera, tänkte att något hade hakat upp sig på just den sessionen.
Men det saknades även nu alla formatteringsknappar (de var gråande).

Och till sist upptäckte jag att jag hade BB-code påslaget (för jag använde det i ett inlägg förut), och det var det som gråade alla saker,

Mitt tips, om det inte är besvärligt, är att återställa BB-code-läget så fort man postat, så man inte ligger kvar i det när man ska skriva nästa inlägg.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.