U
Jag som lyckats bli av med parkslide skulle inte se det så värdesänkande.
Varje kväll jag vattnade blommorna plockade jag alla skotten och la i en påse. Nu senaste 2 åren har det inte kommit några nya skott.

Däremot maskrosorna är omöjliga att få bort. Tar långt fler timmar att rensa och det hjälper inte ens.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Varje kväll jag vattnade blommorna plockade jag alla skotten och la i en påse
Grattis till vunnen kamp! Hur jobbigt det är beror på beståndets storlek skulle jag säga. Här är ett exempel lånat från Död åt parkslide-gruppen. Det kunde komma upp mot 300 skott. Heltidsjobb att plocka alla. 😬 Särskilt när det konstant kommer upp nya.
 
  • Uppskott av parkslide på en gräsyta, med en del täckt av svart plast och inringad av tegelstenar, ett exempel på invasiv växtkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipps inte gräset?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
U
RobGum RobGum skrev:
Grattis till vunnen kamp! Hur jobbigt det är beror på beståndets storlek skulle jag säga. Här är ett exempel lånat från Död åt parkslide-gruppen. Det kunde komma upp mot 300 skott. Heltidsjobb att plocka alla. 😬 Särskilt när det konstant kommer upp nya.
Det där är ju bara köra med gräsklipparen
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens
RobGum RobGum skrev:
Grattis till vunnen kamp! Hur jobbigt det är beror på beståndets storlek skulle jag säga. Här är ett exempel lånat från Död åt parkslide-gruppen. Det kunde komma upp mot 300 skott. Heltidsjobb att plocka alla. 😬 Särskilt när det konstant kommer upp nya.
Noppar du grässtrån ett och ett också, eller kan det finnas bättre metoder? 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, tar msn bort parkslide innan försäljning så påverkar den såklart inte priset, men finns den kvar kan det påverka.
Den lär inte påverka mer än maskrosor. Det finns självklart enstaka tomtar som tycker annat. Men som sagt, tingsrätten dömde nyligen att parkslide inte är något dolt fel om den är nedklippt. (Se trådrubrik) Tror inte ens att den är något fel alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Klipps inte gräset?
U Utsliten och utdömd skrev:
Det där är ju bara köra med gräsklipparen
Absolut. Det var mer för att illustrera just hur många skott det kan komma med kort varsel. Det är ju inte alltid parkslide växer mitt på gräsmattan.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Den lär inte påverka mer än maskrosor. Det finns självklart enstaka tomtar som tycker annat.
Där är nog meningarna delade. Jag tror det är betydligt fler än någon enstaka person som oroar sig för parkslide. Det kommer frågor här i forumet om parkslide med jämna mellanrum, så det är nog fler än någon enstaka.
Nissens Nissens skrev:
Men som sagt, tingsrätten dömde nyligen att parkslide inte är något dolt fel om den är nedklippt. (Se trådrubrik) Tror inte ens att den är något fel alls.
Jag har inte heller talat om att det är något fel, utan om hur folk uppfattar det.
 
Jag måste erkänna att jag skulle dra mig för att lägga bud på fastighet med bestånd av parkslide. Nu är jag trädgårdsintresserad så ett "nytt" hus innebär även trädgårdsplanering. Då vill jag inte börja med problemet parkslide - hur mycket/litet invasiv det än är. Då väljer jag ett annat hus.

Så visst kan parkslide påverka husets försäljningsvärde.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror dock inte majoriteten känner till detta problem. Fastigheter med parkslide säljer som smör i min närhet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror dock inte majoriteten känner till detta problem. Fastigheter med parkslide säljer som smör i min närhet.
Vem vill inte ha gratis mat nu när allt blivit så dyrt?😉
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
RobGum RobGum skrev:
Parkslide kan hota värdet på bostäder:
[länk]
Det där var en bedräglig rubricering. Vad artikeln meddelar är att en mäklare riskerar en varning för att inte ha informerat spekulanter om förekomst av parkslide, trots att mäklaren kände till att växten fanns på fastigheten. Inget om eventuell prisdämpande påverkan.
 
H hhallen skrev:
Det där var en bedräglig rubricering. Vad artikeln meddelar är att en mäklare riskerar en varning för att inte ha informerat spekulanter om förekomst av parkslide, trots att mäklaren kände till att växten fanns på fastigheten. Inget om eventuell prisdämpande påverkan.
Läs beslutet som artikeln bygger på. Utdrag:

Kostnaden för att gräva upp och ta bort all parkslide på fastigheten har uppskattats till cirka 545 000 kronor. Denna kostnad är lågt räknad. Det finns rötter från parksliden som befinner sig endast en halv meter från husgrunden. Eftersom huset har en krypgrund är det inte en fråga om huruvida växten kommer att ta sig in i grunden, utan en fråga om vid vilken tidpunkt det kommer att ske. Om växten hinner ta sig in i byggnaden kan kostnaden för sanering och reparation bli ännu större.

Fastighetens värde kan sjunka mycket om förekomsten av parksliden blir känd.


Källa: https://fmi.se/soktjanster/sok-beslut/beslut/?id=21-1383
 
RobGum RobGum skrev:
Läs beslutet som artikeln bygger på. Utdrag:

Kostnaden för att gräva upp och ta bort all parkslide på fastigheten har uppskattats till cirka 545 000 kronor. Denna kostnad är lågt räknad. Det finns rötter från parksliden som befinner sig endast en halv meter från husgrunden. Eftersom huset har en krypgrund är det inte en fråga om huruvida växten kommer att ta sig in i grunden, utan en fråga om vid vilken tidpunkt det kommer att ske. Om växten hinner ta sig in i byggnaden kan kostnaden för sanering och reparation bli ännu större.

Fastighetens värde kan sjunka mycket om förekomsten av parksliden blir känd.


Källa: [länk]
Då borde du från början ha tagit med den länken. I artikeln framstår det bara som ett påstående rakt ut i luften att värdet skulle påverkas. Och i beslutet finns det också bara antaganden som inte har någon evidensbaserad grund. Jämförelser med situationen i Storbritannien är av tveksamt värde.
 
U
RobGum RobGum skrev:
Läs beslutet som artikeln bygger på. Utdrag:

Kostnaden för att gräva upp och ta bort all parkslide på fastigheten har uppskattats till cirka 545 000 kronor. Denna kostnad är lågt räknad. Det finns rötter från parksliden som befinner sig endast en halv meter från husgrunden. Eftersom huset har en krypgrund är det inte en fråga om huruvida växten kommer att ta sig in i grunden, utan en fråga om vid vilken tidpunkt det kommer att ske. Om växten hinner ta sig in i byggnaden kan kostnaden för sanering och reparation bli ännu större.

Fastighetens värde kan sjunka mycket om förekomsten av parksliden blir känd.


Källa: [länk]
Fast nu är du väldigt selektiv i ditt citat. Det du citerar är ju anmälarens yrkan, och hen kan ju i teorin hitta på vilka motiv den vill för att försöka övertyga FMI.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.