insubrf insubrf skrev:
Nej skadan har inte uppstått under säljarens tid. Han har en vattenskada.

Hade han haft en VATTENSKADA om han kopplat bort slangen, slagit av vattnet och antingen själv (troligtvis inte) kontrollerat hur det såg ut eller ringt någon som kan. Då hade han haft en vattenskada? Han hade haft ett fryst rör och en rörmokarfaktura på sin höjd.

I stället väljer han att medvetet låta den sitta kvar och använder den sen i syfte att hålla säljaren ansvarig. Dock var det inte så lätt som han trodde som han själv beskriver det. Då får det i stället bli försäkringsbolaget som han tänker försöka blåsa.

Han försöker först att blåsa en privatperson och för tillfället så är han mitt uppe i att blåsa försäkringsbolaget.

Jag sticker ut hakan och säger att vi aldrig kommer att få veta hur det hela slutar. Jag tror inte TS kommer att gå vidare med sin skada. Någonstans (får man hoppas) börjar det kanske gå upp för TS att han för tillfället är mitt uppe i ett försäkringsbedrägeri. För jag är fullkomligt övertygad om att han inte har nämnt den lilla detaljen att han var fullt medveten om vad han gjorde och att det egentligen var säljaren han tänkte blåsa för försäkringsbolaget. Jag tror inte heller att det varit hans syfte när han först anmälde skadan men nu har han hamnat där han hamnat.

Dock så förvånar ingenting mig längre i den här historien så jag har troligtvis fel.
Jag kan bara utgå från det jag läst i tråden.
Då skulle vattenslangen vara inkopplad när ts tog över huset. Till skillnad från dig misstänker jag att det kan ha varit minusgrader under några dagar i rad. Det är trots allt vinter. Men enligt dig har det inte varit några minusgrader i December och Januari. Jag tycker det låter orimligt. Men enligt dig kom minusgraderna i februari. Under perioden från tillträdet. Skulle alltså sitta kvar inkopplad? Var har du hittat den uppgiften?
Det som är mest intressant är att du inte tror det varit minusgrader i December, januari
 
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Det var faktiskt redan deklarerat i prospektet.
 
  • Lista från prospekt med texten "KLÄDKAMMARE Rymlig klädkammare med hyllplan över" och "UTFÖRDA RENOVERINGAR 2023 Diskmaskin Tvättmaskin" och "2018 Fiber" över en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan bara utgå från det jag läst i tråden.
Då skulle vattenslangen vara inkopplad när ts tog över huset. Till skillnad från dig misstänker jag att det kan ha varit minusgrader under några dagar i rad. Det är trots allt vinter. Men enligt dig har det inte varit några minusgrader i December och Januari. Jag tycker det låter orimligt. Men enligt dig kom minusgraderna i februari. Under perioden från tillträdet. Skulle alltså sitta kvar inkopplad? Var har du hittat den uppgiften?
Det som är mest intressant är att du inte tror det varit minusgrader i December, januari
I så fall skulle TS kopplat ur slangvindan när han tillträdde. Missat detta?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad tråden handlar om.
TS Vet inte ens om det blivit en skada.
Om det runnit några liter vatten mellan inner- och yttervägg är ju ingen skada.
Om utkastet frusit sönder byter man det. Jag kallställer mitt hus varje vinter och bor utomlands, det är inte raketforskning det handlar om när något fryser. Det händer mig varje år i princip.

Det enda TS Vet är att det lät lite när han stängde av vattnet från utkastaren, vilket det normalt gör då den tömmer vattnet som ligger i rören.

Skulle det frusit sönder så skulle läckan vara konstant efter att isen tinat i röret. Den skulle inte uppstå när han testar vattnet första gången

Jag tror att det inte finns någon skada alls.
I värsta fall är det utkastet dom behöver bytas, vilket är en baggis.

Jag tror allvarligt talat att det inte ens finns ett problem här. TS är ovan husägare och tänker att allt är stort, besvärligt och ouppkomligt att göra något åt utan professionell hjälp.

I detta fall är det synnerligen enkelt att öppna upp fasaden, kolla utkastet och ev ringa en firma som kan fixa det men väljer isstället vägen genom försäkringsbolag och förra ägaren.
Att byta utkastet kostar inte ens vad självrisken är på en vanlig försäkring.

Jag förstår ärligt talat inte TS problem.

Behöver han hjälp med att tanka bilen också? Att underhålla ett hus är inte alltid enkelt men det är då man söker hjälp av forum som detta där man lär sig hur det funkar. Nu verkar TS helt ointresserad av att underhålla och ta hand om sitt hus och kanske har tummen mitt i handen och då kommer han att bli varse att det är väldigt dyrt att äga sitt hus och kanske skulle fundera på ett alternativt boende.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Det var faktiskt redan deklarerat i prospektet.
Vad var det som var deklarerat? Kan du förtydliga?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Fast nu hittar du på. Varför har du fått för dig allt det här om minusgrader?
Här i södra Skåne har det i vart fall varit rejält med minusgrader, min gamla 500 liters hydrofor som jag använde som regnvattentank frös sönder.
Jag kommer ihåg ner till -15 eller mer några nätter, vilket syntes tydligt på elräkningen..
Sprucken 500 liters hydrofor på grund av minusgrader, använd som regnvattentank, med synlig spricka och korrosion på ytan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte mindre än två vattenutkastare frös sönder för BRFen i Stockholms innerstad denna skitvinter. Och nån slang hade vi inte lämnat i dem.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
En sak som är lite skumt med (vissa?) utkastare är att om du har en Gardenahanne fastsatt på utloppet så tömmer den sig inte själv förrns man släpper lite på hannen i gängen för att släppa in luft.
Jag har två Mora Armatur utkastare från 79-80 och bägge beter sig likadant, tar jag bort slangkopplingen tömmer sig inte utkastaren förrän jag släpper lite på hannen.
Vet ej om det kan bero på lutningen den är satt på inifrån, men så gör mina filurer.

Glömde faktiskt för ett par år sedan slangen inkopplad men med vattnet avstängt och upptäckte det först mot vårsidan, var lite nervöst först innan jag konstaterat att det inte hänt något alls inne i väggen.
 
Förhöjd fukt behöver ju inte betyda någonting. Ta reda på om du har en skada överhuvudtaget! Ta bort panelen och börja undersöka själv eller ta in en snickare ełler rörmokare. Har du tur kanske t om fb bekostar undersökningen
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
L
P Pr Sn skrev:
Det var faktiskt redan deklarerat i prospektet.
Udda med ett prospekt som säger 'utförda renoveringar' som inte är utförda vid visning o vid kontraktsskrivningen...Lite sent nu, men nästa gång begär prisavdrag istället för att säljaren ska gör någon typ av okända 'renoveringar' av vitvaror efter kontraktet är påskrivet...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan bara utgå från det jag läst i tråden.
Bevisligen inte.

Självklart så hittar du ingenting från mig i tråden där jag påstår att det inte skulle ha varit minusgrader dessa månader och det vet du.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men enligt dig har det inte varit några minusgrader i December och Januari. Jag tycker det låter orimligt. Men enligt dig kom minusgraderna i februari. Under perioden från tillträdet. Skulle alltså sitta kvar inkopplad? Var har du hittat den uppgiften?
Det som är mest intressant är att du inte tror det varit minusgrader i December, januari
Resterande har jag svårt att förstå vad det är du försöker skriva. Du måste ha missat något ord här och där för jag förstår inte. Vad menar du och varför tror du att jag tror det har varit konstant över nollan?
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här i södra Skåne har det i vart fall varit rejält med minusgrader, min gamla 500 liters hydrofor som jag använde som regnvattentank frös sönder.
Jag kommer ihåg ner till -15 eller mer några nätter, vilket syntes tydligt på elräkningen..
[bild]
Det där inlägget gick iväg för tidigt av misstag. Självklart är jag medveten om att det var minusgrader.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S styren skrev:
I så fall skulle TS kopplat ur slangvindan när han tillträdde. Missat detta?
Nej. Jag konstaterar att eventuell skada mycket väl kunnat uppstå innan.
 
H
Isakare Isakare skrev:
Om ni frågar mig, så är det säljaren som orsakat problemet genom att inte ta bort slang/koppling innan vintern.
Kranens funktion att tömma sig själv och inte frysa uteblir ju om slang/koppling sitter kvar.
Som husägare borde man informera en ny husägare att slang och koppling ska bort innan vintern, en ny husägare kanske aldrig haft en sån kran och känner till den saken.
Fast nu tillträdde ju TS på vintern och då var ju skadan redan skett. Det hade inte hjälpt om TS hade tagit bort den vid tillträdet.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H HEM2121 skrev:
Fast nu tillträdde ju TS på vintern och då var ju skadan redan skett. Det hade inte hjälpt om TS hade tagit bort den vid tillträdet.
Det finns ingen som vet det. Det finns inte ens någon som vet om det finns någon skada överhuvudtaget…
 
  • Gilla
  • Älska
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.