C cpalm skrev:
I dessa sammanhang betyder "off grid" alltid någon extremt komplicerad teknisk lösning med så få inslag av "konventionell visdom" som möjligt, som t.ex. vedeldning och annat neandertalstrams. Att den allsmäktige ledstjärnan batterier ingår är en självklarhet förstås.

😂
Vet inte om jag hållet med.
Det är betydligt mindre komplexitet än vad ett elnät och inkoppling till det behöver.

De tekniska lösningarna kan i många fall göras mekaniskt, t ex varmvatten, tvätt- och diskmaskin.

Jag tycker det är intressant.

Sedan kan man ju utveckla det hela till att bli självförsörjande med mat och annat men det är ju för mycket jobb.
Eget personligt internet känns knöligt också... 😅

Men att vara oberoende av anslutning till el, vatten och avlopp vore riktigt roligt att bygga.
 
C
G gaidin skrev:
Vet inte om jag hållet med.
Det är betydligt mindre komplexitet än vad ett elnät och inkoppling till det behöver.
Läste du artikeln?
Det är teknikporr precis som med alla andra "off grid-experimenthus" media skriver om.

Textbeskrivning av tekniska system och lösningar för ett off grid-hus, inklusive klimat, elförsörjning, smarta hem-teknik, VVS, vattenbesparing, avlopp och energianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis går det utmärkt att leva off grid med okomplicerade traditionella lösningar. Men när media skriver om sånt handlar det alltid om någon gammal gubbe i en stuga i skogen där tiden stått stilla i 100 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Läste du artikeln?
Det är teknikporr precis som med alla andra "off grid-experimenthus" media skriver om.

[bild]

Givetvis går det utmärkt att leva off grid med okomplicerade traditionella lösningar. Men när media skriver om sånt handlar det alltid om någon gammal gubbe i en stuga i skogen där tiden stått stilla i 100 år.
Jag läste artikeln och gjorde mina kommentarer om hur man kan lösa de problem som uppstod.

Läste du mitt svar eller vill du bara förminska mig?
 
C
G gaidin skrev:
Läste du mitt svar eller vill du bara förminska mig?
Klart jag läste ditt svar. Men hur kan du mena att detta hus är betydligt mindre komplicerat än ett "on grid"-hus?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart jag läste ditt svar. Men hur kan du mena att detta hus är betydligt mindre komplicerat än ett "on grid"-hus?
Jag hade idéer om alternativa lösningar till det hus som beskrivs i artikeln
Som exempel nämner jag min båt och ett hus här som är 100% offgrid och faktiskt även självförsörjande på mat men det är en annan diskussion.

Jag är inte övertygad om att huset i artikeln är en bra väg att gå men jag tror bestämt att man kan vara offgrid utan att göra det komplicerat.

Jag lever ju själv offgrid och har sett både problem och lösningar.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
C
G gaidin skrev:
Jag är inte övertygad om att huset i artikeln är en bra väg att gå men jag tror bestämt att man kan vara offgrid utan att göra det komplicerat.
Där är vi helt eniga. Men jag pratar om huset i artikeln och de lösningar som används där. Om du pratar om något annat hus och andra lösningar så förstår jag att du inte håller med mig.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Där är vi helt eniga. Men jag pratar om huset i artikeln och de lösningar som används där. Om du pratar om något annat hus och andra lösningar så förstår jag att du inte håller med mig.
Fair enough.

Jag pratar om hur man kan göra det.
Jag skulle aldrig gått den vägen som huset i artikeln gjort.

Jag tror absolut att det finns lösningar.
Självklart är det svårare ju längre norrut man bor. Färre soltimmar, kallare o s v.

Jag har det ju bra, just nu står solen t o m i norr mitt på dagen.
Solpaneler här är dock vridna en smula åt söder men det är ju norr om ekvatorn så...

Jag bor runt 16 grader norr.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Målet med ”Hus utan sladd” var att skapa en modern, självförsörjande villa, helt bortkopplad och off grid. Idag fungerar tekniken i stort sett som planerat, men med tillägget att det blivit ett ”plusenergihus med sladd”.

Du kan läsa artikeln här: Experiment off grid - gick det att skippa sladden?
Det går alltså att skippa sladden om man behåller sladden, öh?

Varför inte installera ett lite större batteri? Om man antar att hälften av elen görs åt på vintern när solen inte bidrar nämnvärt hade det räckt med 2,5 MWh-batteri. Eller hur stor är självurladdningen på 4 månader?

Ett sådant batteri borde man kunna få för tio miljoner. Om man antar att det håller i tjugo år så blir det bara 500.000/år plus ränta. Slår man ut det per kWh så blir det inte mer än en hundralapp plus räntan och kostnaden för solceller och elektronik. Eventuellt behöver man ett större batteri för att kompensera för att batteriet tappar kapacitet med tiden.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
944_Driver och 9 till
  • Laddar…
För att bli självförsörjande på energi i Sverige tror jag i princip man får överdimensionera solanläggningen kraftigt. Det krävs inte en enorm anläggning (om än hyfsat stor) för att installera 20-30kWp på en vanlig villatomt. Då får man en kraftig överproduktion på sommaren men kan täcka elproduktionen även tidig vår och sen höst för ett energisnålt hus. Kvar är då att lösa december -> februari. Precis som många varit inne på här i tråden är det då extremt dyrt att kunna lagra stora mängder energi i ett batteri för denna period. Så en mer realistisk lösning är kanske istället att försöka få upp ett mindre vindkraftverk för att få lite el till tvätt och elektronik samt värma huset med ved. Totalt sett misstänker jag att denna typ av system borde kunna gå att få för ungefär runt miljonen (20-30kWp solceller, mini-vindkraftverk, vedpanna samt ett mindre batteri på 10-20kWh). Tillkommer nog även en kostnad på en miljon för att bygga huset energisnålt med välisolerade väggar, energifönster, ftx och värmepump. Krävs ju också lite ved som behöver införskaffas varje år och kommer gå åt lite beroende på hur mycket sol och vind och kyla varje säsong innebär. Håller med om att det verkar finnas en del onödigt komplexa dyra och obeprövade lösningar här som likströmsnät och stirlingmotorer.
 
Man hade också kunnat montera samtliga solceller i 70 grader söderläge för att maximera vinterproduktionen. Sen ser det ut att saknas vakuumsolfångare för värme och varmvatten. Det tillsammans med bergvärme skulle minska elbehovet vintertid.

Klimatskal, hade kunnat minskas arean på något med brantare takvinkel och flytta upp några rum.

Jag har ett liknande byggt hus, plus uppvärmt varmgarage (135+56) och ligger på totalt 7000kWh/år från nätet helt konventionellt med FTX, Golvvärme, LVVP, vanliga toaletter och dusch.

Rymdduschen och likströmsystemet är väl det intressanta här och slutsatsen är att det är smartare med växelström 230v för att inte krångla till det.

Går det att få ut mer data än vad som skrivs i artikeln? Hur mycket energi används till de olika delsystemen, kyl/frys, matlagning, ventilation, dusch, uppvärmning, TV etc?
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
C
O onaka skrev:
Så en mer realistisk lösning är kanske istället att försöka få upp ett mindre vindkraftverk för att få lite el till tvätt och elektronik samt värma huset med ved.
De har uppenbarligen varit inne på det spåret:
"Minivindkraftverket som installerades intill huset var inte heller till nytta och är numera bortforslat."
 
Jag har sneglat lite på de största bygglovsfria vindkraftverken (12m mast, 3m rotordiameter om jag inte missminner).
Tyvärr måste det vara rätt blåsigt för att de ska leverera någon effekt att bry sig om.

Den i artikeln verkar vara samma som denna, vilket är en lite mindre modell:
https://www.windforce.se/vindkraft-windflower.php
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har sneglat lite på de största bygglovsfria vindkraftverken (12m mast, 3m rotordiameter om jag inte missminner).
Tyvärr måste det vara rätt blåsigt för att de ska leverera någon effekt att bry sig om.

Den i artikeln verkar vara samma som denna, vilket är en lite mindre modell:
[länk]
Typ värdelöst ju. Som en vanlig dag när det är 4m/s ger den 50w.

Hade varit snyggt om det gjordes en bladgeometri som var mer optimerad för låg vindhastighet.

Som den är får man nästan sätta den i en tratt mellan hus och garage
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Typ värdelöst ju. Som en vanlig dag när det är 4m/s ger den 50w.

Hade varit snyggt om det gjordes en bladgeometri som var mer optimerad för låg vindhastighet.

Som den är får man nästan sätta den i en tratt mellan hus och garage
Men typ så, känns mest anpassad för att ladda lite batteri i en vedeldad offgrid-sommarstuga.

Man får upp i de lite större verken för att få någon effekt i det:
https://www.windforce.se/vindkraft-windstar3000.php

Nu bor jag längs med den ganska blåsiga sydkusten, så vi har ganska bra grundblåst året om, och snittar väl 8-9m/s under vinterhalvåret.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men typ så, känns mest anpassad för att ladda lite batteri i en vedeldad offgrid-sommarstuga.

Man får upp i de lite större verken för att få någon effekt i det:
[länk]

Nu bor jag längs med den ganska blåsiga sydkusten, så vi har ganska bra grundblåst året om, och snittar väl 8-9m/s under vinterhalvåret.
Tveksamt att det snittar så mycket, Falsterbo är typ 6m/s. Skulle vilja se en som är optimerad för 3-4m/s och sen vid högre vindhastighet läcker ut överskottet. Man kan kolla på vertikala snurror också som alternativ

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1895!meteorologi_121-06[1].pdf

Det är lite väl mycket fokus på att maximera årsproduktionen, både när det gäller solceller och vinkraftverk.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.