Funderat på att läsa trådstarten?
 
  • Gilla
Senn och 2 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Funderat på att läsa trådstarten?
Jag har läst men det går inte att förstå exakt vad du menar med att rycka skott men du vill väl inte att man ska förstå med tanke på den kommentaren istället för ett förtydligande.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, sprida sig lär det definitivt göra om man låter det vara orört.
Vi hade en trädgårdsfirma hemma hos oss som bekämpade den.

Vi fick ett förbud att inte röra den under hela sommaren.
Till hösten innan frosten kom så behandlade dom den tre gånger med några dagars mellanrum med ”gift”.

Dom ville ha så mycket bestånd som möjligt att behandla och pga om man rycker den eller klipper så sprider sig fröna.

Tre vintrar behandlades den sen har den hållit sig borta.
Sista året fick jag göra själv pga även som företag fick man inte längre behandla något med detta gift.
 
  • Gilla
eje2
  • Laddar…
Det ska nog gå bra. Vanlig ihärdighet/envishet är vad som behövs.
 
M Mikaelzii skrev:
Vi hade en trädgårdsfirma hemma hos oss som bekämpade den.

Vi fick ett förbud att inte röra den under hela sommaren.
Till hösten innan frosten kom så behandlade dom den tre gånger med några dagars mellanrum med ”gift”.

Dom ville ha så mycket bestånd som möjligt att behandla och pga om man rycker den eller klipper så sprider sig fröna.

Tre vintrar behandlades den sen har den hållit sig borta.
Sista året fick jag göra själv pga även som företag fick man inte längre behandla något med detta gift.
Parkslide sprids inte via frön utan via sina rötter.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Parkslide sprids inte via frön utan via sina rötter.
Jag är absolut ingen expert på området utan skriver bara det jag blivit ombedd att göra.

Gått några år nu utan växten i trädgården vilket jag är glad för.
 
M Mikaelzii skrev:
Vi hade en trädgårdsfirma hemma hos oss som bekämpade den.

Vi fick ett förbud att inte röra den under hela sommaren.
Till hösten innan frosten kom så behandlade dom den tre gånger med några dagars mellanrum med ”gift”.

Dom ville ha så mycket bestånd som möjligt att behandla och pga om man rycker den eller klipper så sprider sig fröna.

Tre vintrar behandlades den sen har den hållit sig borta.
Sista året fick jag göra själv pga även som företag fick man inte längre behandla något med detta gift.
Ja. Ska man behandla den med glyfosat (som inte längre är tillåtet) så ska man låta den växa upp för att få bra effekt. Men kan vi ta det i en annan tråd?
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Vi hade en trädgårdsfirma hemma hos oss som bekämpade den.

Vi fick ett förbud att inte röra den under hela sommaren.
Till hösten innan frosten kom så behandlade dom den tre gånger med några dagars mellanrum med ”gift”.

Dom ville ha så mycket bestånd som möjligt att behandla och pga om man rycker den eller klipper så sprider sig fröna.

Tre vintrar behandlades den sen har den hållit sig borta.
Sista året fick jag göra själv pga även som företag fick man inte längre behandla något med detta gift.
Parkslide är tvåbyggare. I Sverige finns endast ett kön, och därför finns ingen möjlighet till pollinering (om det är honplantor) så frö kan det inte bli.
 
  • Gilla
Myrkott och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, flera har ju vittnat om att man haft bestånd på tomten som i stort sett inte spridit sig någonting nör de fått stå orörda. Men de har väl fel då.
När man har de på villatomten klipps ju oftast gräset runt och då åker ju alla små skott med.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Kan vill hålla tråden till det bestånd jag försöker hålla den till. Tanken var en tämligen ren tråd så att man ska kunna följa utvecklingen. Inte en allmän diskusionstråd. Sådana finns det flera av redan.
 
  • Gilla
MrDizzy och 15 till
  • Laddar…
När jag var liten fick jag och kusinerna alltid i uppdrag att hugga ner beståndet med parkslide (som vi kallade bambu) bakom deras trädgård eftersom det skuggade för mycket.

Alltid fantastiskt roligt den helgen, vi skalade bort löv och gjorde parkslide-svärd som vi sprang runt med och slogs i trädgården. Löv och kvistar precis överallt men spred sig aldrig och idag 30 år senare håller den sig på sin plats.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
När jag var liten fick jag och kusinerna alltid i uppdrag att hugga ner beståndet med parkslide (som vi kallade bambu) bakom deras trädgård eftersom det skuggade för mycket.

Alltid fantastiskt roligt den helgen, vi skalade bort löv och gjorde parkslide-svärd som vi sprang runt med och slogs i trädgården. Löv och kvistar precis överallt men spred sig aldrig och idag 30 år senare håller den sig på sin plats.
Vilket bra bevis på att bara hugga ner det hjälper inte ett dyft, inte ens efter 30år.
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
sysmali
Är oerhört nyfiken på detta projekt.

Daniel109 har ju haft hög svansföring i flera år gällande hur "enkelt" det är att bli av med parkslide bara man är konsekvent och envis.

Uppskattas att du uppdaterar tråden regelbundet.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
P P28 skrev:
Vilket bra bevis på att bara hugga ner det hjälper inte ett dyft, inte ens efter 30år.
Nä, men de tror väl ingen eller? Hade bara rensning av det man inte vill ha fungerat hade min trädgård varit perfekt vid det här laget men växter har ju rötter, frön och annat som gör att de inte försvinner så lätt.
 
Tyvärr tror jag att man ökar spridningen istället för att dämpa den genom att klippa växten. Parkslide har en tendens att skjuta iväg rötterna i upp till 7 meter om man klipper ner den.

Det blir väl ett bra pilotprojekt det här...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.