D
Jag köpte denna för ca 2200kr vid någon drive
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07RCJNLJV?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Kompletterat med slagskruvdragare begagnat på Blocket och senast en "Dremel" även laserpass på 12V(som var det som egentligen fick in mig på systemet)

Kompetent liten maskin tycker jag, smidig och bra med de olika chuckarna. Finns även en liten fräs och cirkelsåg jag har lite span på. Inte de kraftigaste maskinerna men räcker för mycket "småpill" som det i alla fall för mig ofta rör sig om.
Det Bosch jag har tycks vara tillverkat i China.

Bra bassystem, i väntan på vilket 18V-system man ska satsa på eller om det duger med sladd på kraftiga maskiner. Sänksåg (större)fräs, slipmaskin producerar ju ändå damm och behöver nästan dammsugare varav det i min mening inte är så viktigt med batteridrift ändå, även om batteri ger viss frihet.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Tycker man ska välja mellan:

Lite billigare: Ryobi

Bättre: Makita / DeWalt

Finns några DeWalt dragare på Bauhaus också omkring den där bosch dragaren som jag nog hellre hade valt, snålt med kampanjer just nu. Kanske kommer till midsommar?
 
S
Varför snöa in dig på att köpa nytt, när du får samma prylar begagnade för halva priset? Skulle aldrig i livet köpa nya Ryobi, när begagnade DeWalt/Makita kostar lika mycket.
 
E
Det där med 12 eller 18 volt beror väl mycket på vad du (tror du) kommer göra mest av. Skall du riva, bygga om/till eller renovera passar nog 18 (eller mer, flera märken har ju även högre spänning på en del verktyg och i alla fall både Hikoki och DeWalt har batterier med högre spänning som även funkar i 18V-verktyg). Handlar det snarare om att skruva upp tavlor, fixa lösa gångjärn och liknande klarar du dig långt med 12V.

Jag har också en maskin som ovan (GSR 12V-35 FC) och det är nog den jag använder mest för skruv/borr, därefter deras ”vanliga” 12V borrmaskin (inte sällan tillsammans just för att slippa byta mellan bits och borr), sen en Hikoki 18V borrmaskin för stora hål eller i metall och grova skruv. Slagdragaren är inte för mig, har använt en gång för att få loss en skruv i kompostkvarnen men det är många som älskar dem (skulle min vardag bestå av att skruva fransk träskruv eller liknande kanske jag tyckt annorlunda).

Samma gäller i min mening andra verktyg också, tex Bosch 12V cirkelsåg är smidig att snabbt kapa upp en skiva eller plank och för att kapa en regel mellan affären och bilen så man slipper släpet. Skall du göra takstolar - ta något annat. Också! 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skippa den där 12v maskinen. Skippa Bosch blå, finns typ inga hemmaverktyg då batterierna inte passar med deras gröna sortiment.

Ta ett 18v system som finns lite vettiga prylar till då.
Makita
DeWalt
Millwaukee
Ryobi
Finns adaptrar till Bosch blå (18V) så du kan köra i Ryobi och grön bosch inkl alla som ingår i deras Power4All, bland annat Gardena och Husqvarna.
Sen har Blå Bosch trädgårdsverktyg och de blir fler.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns adaptrar till Bosch blå (18V) så du kan köra i Ryobi och grön bosch inkl alla som ingår i deras Power4All, bland annat Gardena och Husqvarna.
Sen har Blå Bosch trädgårdsverktyg och de blir fler.
Okej. Sist jag kollade fanns det inget av detta till Bosch blå. Då får dom väl gå som ett OK märke. Sen är det ju skillnad om man bara ska fixa lite hemma eller om man ska bygga hus från scratch.
 
D
Alla dom bra är bra nog för att bygga ett hus. Eller flera. Blå Bosch, Makita, DeWalt, HiKoki, Metabo, Milwaukee, DeWalt i samma klass. Festool, Hilti ett snäpp upp i de kategorier de erbjuder verktyg. Huvudsaken är att den som håller i verktyget tycker det känns bra.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Okej. Sist jag kollade fanns det inget av detta till Bosch blå. Då får dom väl gå som ett OK märke. Sen är det ju skillnad om man bara ska fixa lite hemma eller om man ska bygga hus från scratch.
Du får börja hänga i Bosch-tråden ;)
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyheter-bosch-18v.331432/
 
P perlundstrom skrev:
Hej, jag behöver köpa ett verktygspaket då vi ska flytta till hus. Jag har kikat runt på nätet och hittade Voltgear som verkar ha en riktigt fin rabatt nu. 3600 kr för:
  • borrskruvdragare
  • sticksåg
  • multiverktyg
  • tigersåg
  • cirkelsåg
  • slagskruvdragare
  • samt två batterier laddare då

[länk]

Många andra paket kostar 10 000+ så det här ser lovande ut med tanke på priset. Tips och tankar?
Du kommer att förbanna dig själv om du köper dåliga maskiner. Måste du köpa på dig allt samtidigt? Köp hellre en kvalitets maskin i taget. Köp bara det du verkligen behöver. Är det så att du klarar dig utan batteridrift kan du spara många kronor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag skulle inte köpa begagnade maskiner. Framförallt inte mindre maskiner som skruvdragare. Det finns två anledningar. Dels är det batteriet. Det slits sen finns är det själva maskinen. Den kan varit ute när det regnar eller tappats,
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Plus risken att få stöldgods...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle inte köpa begagnade maskiner. Framförallt inte mindre maskiner som skruvdragare. Det finns två anledningar. Dels är det batteriet. Det slits sen finns är det själva maskinen. Den kan varit ute när det regnar eller tappats,
Bra grejer är IP klassade och tål regn.
Värst för batterier är att de inte är använda.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Det lutar mer och mer åt att lyxa till det, i så fall skulle detta gå på nästan 6000 kr bara för tre verktyg och batterier:
Det är ALLTID så här det slutar när man vill ha förslag på verktyg och maskiner i det här forumet 😂.

Men du gör helt rätt i att kliva upp några steg, du kommer inte ångra dig då du får så mycket mer för pengarna.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 2 till
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Skruvdragare
Borrmaskin
Multiverktyg
Tillbehör

Jag har alltid velat ha ett multiverktyg och att ha både en skruvdragare och borrmaskin för att slippa byta mellan bits/borr konstant vid byggen känns bra med.
Som flerårig användare av blå Bosch tycker jag att du skall skippa just de där maskinerna, de är gamla och svaga men inte särskilt mycket billigare än nyare modeller.

Leta efter borstlösa maskiner och börja med ett enda batterisystem, inte två.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.