När vi talar om automater så är ett av mina första säkra minnen från 1969 när pappa lyfte upp mig för att jag skulle få mata bensinautomaten med enkronor. Automaten var nog gammal redan då för den hade inkast för mynt av mindre valör men de hade blivit plomberade.
 
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Jag har glömt när Sundsvallsbron byggdes, men jag tror den underhålls varenda gång jag åker på den.
Det är väl en j..a tur att de underhåller våra broar och leder(!!) regelbundet så att de uppfyller godkända säkerhetskrav.
Det skulle ju bli ett jävla gnäll om de fick stå tills de börjar bli farliga och kanske tom behövde stängas av helt.
Då skulle Svensson gnöla i massmedia.
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är väl en j..a tur att de underhåller våra broar och leder(!!) regelbundet så att de uppfyller godkända säkerhetskrav.
Det skulle ju bli ett jävla gnäll om de fick stå tills de börjar bli farliga och kanske tom behövde stängas av helt.
Då skulle Svensson gnöla i massmedia.
Javisst, synd bara att de byggs på så sätt och i sådana mtrl att frekvent underhåll är av nöden för att säkert kunna färdas på dem.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Javisst, synd bara att de byggs på så sätt och i sådana mtrl att frekvent underhåll är av nöden för att säkert kunna färdas på dem.
Jovisst, nu är jag förvisso ingen brokonstruktör (och kanske inte du heller ?) så kunskapen för att ifrågasätta materialvalet i konstruktionen saknas.
Därför utgår jag ifrån att konstruktörerna kan (och kunde) detta bättre än vi. 😉
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jovisst, nu är jag förvisso ingen brokonstruktör (och kanske inte du heller ?) så kunskapen för att ifrågasätta materialvalet i konstruktionen saknas.
Därför utgår jag ifrån att konstruktörerna kan (och kunde) detta bättre än vi. 😉
Inte är jag brokonstruktör och inte heller har jag specialkunskaper om materialval till broar men som vanlig trafikant kan jag ju imponeras av gamla stenbroar som har hållt i hundratals år och förvånas att man på sin tid gjöt Ölandsbron med bräckt vatten, det verkar inte som om yrkeskunskapen hos brokonstruktörer och brobyggare direkt ökat de senaste hundra eller tvåhundra åren..
 
F fribygg skrev:
det verkar inte som om yrkeskunskapen hos brokonstruktörer och brobyggare direkt ökat de senaste hundra eller tvåhundra åren..
Jo det är ju det den har. Som byggingenjörerna säger (på engelska ursprungligen, min svenska blir lite yxig):

"Vem som helst kan bygga en bro som inte ramlar ner. Men det krävs en ingenjör för att bygga en bro som bara precis inte ramlar ner."

(Anybody can build a bridge that stays up. It takes an engineer to build a bridge that only just stays up.)

Kostnad driver alla byggprojekt. Våra broar idag är, relativt sett, betydligt billigare än de gamla stenbroarna som stått upp i "alla tider". (Nåja, de kräver allt visst underhåll de med...)
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Inte är jag brokonstruktör och inte heller har jag specialkunskaper om materialval till broar men som vanlig trafikant kan jag ju imponeras av gamla stenbroar som har hållt i hundratals år och förvånas att man på sin tid gjöt Ölandsbron med bräckt vatten, det verkar inte som om yrkeskunskapen hos brokonstruktörer och brobyggare direkt ökat de senaste hundra eller tvåhundra åren..
Jag har som sagt inte heller kunskap att avgöra konstruktionerna utan utgår från att de gjorts enligt gällande standard. Förvisso kunde man göra starka broar förr men inte i storlek mätt så stora som Essingeleden, Ölandsbron, Skanörsbron m.fl.
Dessutom OM dessa broar skulle kunnat byggas på gammaldags sätt av sten så hade det nog funnits annat för folk att gnälla över...
Som t.ex. kostnader, risker och byggtider.... vissa av dem skulle nog inte ens varit klara idag.
Dessutom finns det gott om stenbroar idag som är avstängda pga rasrisk. .
 
Det är lätt att imponeras av broar från 1600-talet som fortfarande fungerar, men dom flesta gamla stenbroarna har faktiskt rasat ihop!

Problemet är nog inte att saker underhålls, utan att vissa personer inte klarar av att åka hemifrån i tid...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det är lätt att imponeras av broar från 1600-talet som fortfarande fungerar, men dom flesta gamla stenbroarna har faktiskt rasat ihop!

Problemet är nog inte att saker underhålls, utan att vissa personer inte klarar av att åka hemifrån i tid...
Precis och att det ska gnällas på allt och alla, för det är ju alltid andras fel.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Mikael_L
K Kapsyl skrev:
När vi talar om automater så är ett av mina första säkra minnen från 1969 när pappa lyfte upp mig för att jag skulle få mata bensinautomaten med enkronor. Automaten var nog gammal redan då för den hade inkast för mynt av mindre valör men de hade blivit plomberade.
Lite drygt 1 liter per krona, fick ni 1969
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
SL rabattkuponger med 10 biljetter och pris 60 kr.
Ja, jag städar ... tömmer och går igenom gamla lådor
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Ja, jag städar ... tömmer och går igenom gamla lådor
Den hade jag glömt! Och apparaten som man stäplade den i!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
...och förvånas att man på sin tid gjöt Ölandsbron med bräckt vatten, det verkar inte som om yrkeskunskapen hos brokonstruktörer och brobyggare direkt ökat de senaste hundra eller tvåhundra åren..
Det var inte brokonstruktörerna som valde att använda bräckt vatten utan att hela projektet riskerade att gå i stå för att det inte gick att få fram dricksvatten i dom mängderna som krävdes för byggandet - så det var beslut som togs upp betydligt högre upp än de som stod för konstruktionen och med största sannolikhet också pengarelaterat...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den hade jag glömt!
Ja, halvremsorna fanns nog inte länge. 😉

Jag minns dem som 20-, sen 18-kupongers. Krympflation, à la 80-tal.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det var inte brokonstruktörerna som valde att använda bräckt vatten utan att hela projektet riskerade att gå i stå för att det inte gick att få fram dricksvatten i dom mängderna som krävdes för byggandet - så det var beslut som togs upp betydligt högre upp än de som stod för konstruktionen och med största sannolikhet också pengarelaterat...
Glömmer du att det finns/fanns utmärkt vatten i tex Vättern? att man snålade då och använde bräcktvatten får vi ju betala än i dag med onödigt höga underhållskostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.