En tillverkare som måste låta sina maskiner likna Hitachi n(glömmer bort va de heter nu)
Kan enligt mina fördomar inte vara bra. Då skulle jag hellre investera i Biltemas serie.

Jag anser att blå bosch är det ända märket som finns.
Dock har jag en del ryobi... De kom innan jag blev frälst. I USA är Ryobi mycket större än här. Som de har växt i Sverige så kan man se tecken på att de borde finnas kvar. Hur de är att greppa är mycket en smaksak.
Jag är egentligen ganska nöjd med kvaliteten. Jag har haft ryoby i närmare 20år och inget har gått sönder. Allt är inte perfekt som de har. men skruvdragarna har pallat en del.
Jag tycker att man kan räkna in ryobi bland kategorin bättre hemmafixare.
Men där vi väl 3st Ryobi, Gröna Bosch samt black and decker. De har dykt upp några nya som har dyra märken i ryggsäcken. Frågan är bara hur väl man har ryggsäcken packad? Smiter det över lite folk eller lever man på gamla goda tider
Stanley har börjat med hand el verktyg. Men lever de på att sälja sitt namn.eller är det bra skit?
 
Har flera verktyg ut Jula meec serien. Alla har tuffat på i ca 5år med omild och frekvent användning frånset multiverktyget som bara dog. Lämnade in och fick tillgodo utan krångel. Hade redan en med sladd så testade inte om nästa var bättre.

Cirkelsågen jag fick i paketet är dock relativt klen men jag har en med sladd när det är annat än skivor som ska sågas.

Batterierna är billiga och finns även häcksax mm i samma så det är ganska brett.

Sen kommer jag säkert att köpa bättre på sikt, speciellt där det krävs lite precision, ex överhandsfräs där man vil ha bra precision. Meec varianten är rätt skakig.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla på TorqueTestChannel på Youtube, de senaste varianterna av cirkelsågar och vinkelslipar kombinerat med rätt variant på batteri ger sjuka effekter ut... Det är inte så svart/vitt som att sladd är bättre nuförtiden...
Men jag antar att vi talar om dom dyrare bättre märkena då?
 
I alla fall av de som säljs i Sverige... De testar en del av Home depot och Walmart etc egna märken och där finns det väl ett och annat guldkorn...
 
Jag skulle hellre prova det där paketet än att köpa Roybi.
Köpt 2 Roybi i mitt liv, en skruvdragare och en häcksax.
Aldrig mera.
 
  • Älska
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Hej, jag behöver köpa ett verktygspaket då vi ska flytta till hus. Jag har kikat runt på nätet och hittade Voltgear som verkar ha en riktigt fin rabatt nu. 3600 kr för:
  • borrskruvdragare
  • sticksåg
  • multiverktyg
  • tigersåg
  • cirkelsåg
  • slagskruvdragare
  • samt två batterier laddare då

[länk]

Många andra paket kostar 10 000+ så det här ser lovande ut med tanke på priset. Tips och tankar?
Jag hade valt ett av de stora märkena o köpt maskiner efter hand som behovet uppstår, kanske börjat med en skruvdragare och cirkelsåg så kan du göra det mesta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Köp verktyg efterhand som behovet uppstår. Börja med en hygglig skruvdragare med borstlös motor från något känt märke. Den behövs till allt möjligt. Sedan kanske en kap och gersåg med sladd är nästa köp? Då har du täckt in 99% av det som Svensson gör själv i sin villa.

// Magnus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En multicutter skulle jag säga är i princip oumbärlig….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alla verktyg är oumbärliga.

Men, verktyg för 600kr styck är fan inte roligt. Det kostar tyvärr mer för att det ska vara roligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag valde DeWalt, och specifikt deras borstlösa verktyg. Köpte skruvdragare, borrmaskin och tigersåg när vi flyttade in i huset och lade samtidigt bevakningar på blocket och prisjakt för alla övriga villhöver-maskiner.

Nu, ~2 år senare, så har jag via begagnatköp och kampanjer lyckas ansamla en nästan generande mängd riktigt bra verktyg samt högvis med batterier och laddare.

En del verktyg använder vi väldigt sällan, typ spikpistolerna och slagborren, men dessa hyr jag ut via Hygglo så de kommer till nytta ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Bra tips, jag ska kila in på en byggbutik och känna på verktyg från ett par olika märken. Samt att maskiner man sällan använder behöver inte vara batteridrivna. Borrmaskin kan nog vara skönt att skaffa en batteridriven (har en äldre med sladd nu bara) men cirkelsåg och vissa saker kan man nog koppla in när de ska användas. Kanske jag drar till med Bosh blå eller något mer okej märke sen i slutändan.
Just cirkelsåg tycker jag du ska överväga att köpa en batteridriven, säger jag som inte har en sådan utan en med sladd. Åtskilliga gånger sladdjäveln är i vägen eller hakar i brädan/skivan när jag ska göra ett längre snitt. Om jag dessutom kopplar på dammsugaren har jag två ”sladdar” att hålla reda på och som riskerar att fastna.

Så ibland när jag använder min cirkelsåg tänker jag ”jag borde köpa en batteridriven”, men sedan går det en stund till nästa användning och då förtränger jag det, och vid nästa användning tänker jag så igen osv 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det man måste komma ihåg när man ställer en sån fråga på ett sånt här forum är att majoriteten av svaren alltid utan undantag kommer såga allt annat än märkesmaskiner. Det brukar låta ungefär "En gång testade jag en maskin som kostade mindre än ***kr och det var fan inte roligt", "jag försökte bygga en friggebod med biltemaverktyg och det gör jag inte om" etc. Och jag blir besviken om jag inte får minst ett par gapflabbande emojis som reaktion på detta inlägg 😀

Har skrivit det nyligen i en liknande tråd att visst går det inte att argumentera mot att att märkesmaskiner för dubbla eller tredubbla priset är objektivt bättre men huruvida omfrågade produkter är ett vettigt köp beror ju framförallt på förutsättningarna. Nu skriver ju inte TS att hen ska dra igång med omfattande renoveringar eller dyl. utan bara att hen ska flytta till hus.

Jag tolkar TS förutsättningar lite som mina. Köpte fritidshus 2021 och ville vara förberedd och ha någon slags grunduppsättning av verktyg för ev. behov. Inte för att jag älskar eller ens gillar att använda verktyg utan för att det kan vara bra att ha när det behövs. Men ställer man frågan på ett sånt här ställe är det som att alla förutsätter att man är likadan och älskar att ha massor av pågående projekt etc. 🙄 Jag köpte Julas MEEC-paket som motsvarar det länkade men däremot var betydligt billigare, tror jag pröjsade ca. 2500 kr (mot ord. pris ca. 4000kr). Hittills är jag kalasnöjd med alla verktyg förutom multiverktyget som jag inte haft någon användning för. Jag har använt proffsborrmaskiner (bl.a. Hilti) dagligdags (och "någon" såg) tidigare (20+ år sedan) och visst är det som sagt skillnad men eftersom jag använder mina egna verktyg lite då och då och inte till några större projekt så duger dom alldeles utmärkt.

Idag hade jag kanske valt lite annorlunda och köpt begagnade sladd-maskiner (inte borrmaskiner dock) efter behov men det ändrar inte det faktum att jag är nöjd med MEEC-maskinerna. Inte för att jag tycker det är så fantastiskt roligt att använda dom men för att dom gjort jobbet. Har hjälpt till att såga och skruva lite altangolv, har gjort trallsektioner till mig själv, satt upp ett par innerväggar etc.

Däremot tycker jag som sagt att priset är för högt för dom där maskinerna OCH notera att Byggshop är en front för Bygghemma. Bygghemma som är ökända för att "krångla när det krånglar". Nu kan förvisso Jula eller t.ex. Biltema förstås också sluta med sina serier med efterföljande problem med tillgång på verktyg, batterier etc. men jag bedömer den risken vara större med Byggshop/Bygghemmas "egna" maskiner. Och som sagt, dom är ökända för att vara sjukt krångliga att ha med att göra.
 
  • Gilla
gwb och 4 till
  • Laddar…
Ska man bara renovera hemmavid, köp en ok smidig borrskruvdragare. Man borrar och skruvar lite småskruv mest.

90% av övriga verktyg duger alldeles utmärkt med sladdrvina.

Ska man borra betong är det borrhammare som gäller.
Ska man börja snickra är kap/ger såg guld värt! använder den klart mer än cirkelsågen, men sticksåg används också flitigt. Alla med sladd.

När jag byggde altanen använde jag faktiskt borrskruvdragaren istället för slagskruvdragaren. Tystare och man kör ändå skruvarna i botten på jiggen (dolt montage)

Sen är inte alla märkesmaskiner bra
Jag har en Ryobi borrskruvdragare som är bra!
En äldre 14,4v AEG som är lite klumpigare men ändå ok, lättdoserad men saknar lite kraft
Svärfar har en billig Makita, den är lite som ett skämt, klumpig, konstig och inte alls stark etc. Den får Biltema att kännas premium
 
Redigerat:
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
M
Jag ångrar inte att jag för 10 år sedan började med Makita 18v. Tre altaner, två kök, ett badrum, ett uterum och en renoverad sommarstuga senare funkar de fortfarande. Även batterierna. Har bara bytt kolborsten i skruvdragaren.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle hellre prova det där paketet än att köpa Roybi.
Köpt 2 Roybi i mitt liv, en skruvdragare och en häcksax.
Aldrig mera.
Om du nu hellre. väljer att köpa skit. varför inte köpa ryobi skit som skit.Men
ryobis skit är lätt att fixa på garantin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.