Z Zodde skrev:
Ok. Jag bor i Norge å här hänger inga vattenslangar ute över vintern.
Har man fast monterad rulle kan jag förstå att man kanske inte tar ned den men har man slangen hankad över en hållare är det direkt olämpligt att den hänger ute över vintern, var man än bor.
Frys, Tina, frys, Tina ett antal gånger per säsong verkar direkt olämpligt.
Ja, enligt en viss tillverkare av trädgårdsslangar ska slangen dessutom rengöras och förvaras svalt och mörkt efter användning och inte hänga / ligga ute i solljus. Kan man ju göra om man tycker det är kul.
 
  • Gilla
  • Haha
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ok. Jag bor i Norge å här hänger inga vattenslangar ute över vintern.
Har man fast monterad rulle kan jag förstå att man kanske inte tar ned den men har man slangen hankad över en hållare är det direkt olämpligt att den hänger ute över vintern, var man än bor.
Frys, Tina, frys, Tina ett antal gånger per säsong verkar direkt olämpligt.
Jag vet. Och jag hade läst och hört om det x flera... Men skiten hade varit ute hela jävla vintern redan när vi tog över huset. Att vi skulle ha kopplat bort den, anlitat en vvsare, snickare, ringt fb och säkert polisanmält säljaren direkt när vi såg utan att ha sett några tecken på skakada är ju uppenbart nu.
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N nb. skrev:
I en annan tråd i ett annat ärende postade TS en bild på fasaden och där syns en sådan fast monterad rulle på fasaden. Om det är denna det handlar om är det ingen pryl som demonteras för vintern utan den sitter där året om.

Jag har f.ö. en slanghållare på fasaden och inte plockar jag ned slangen från slangållaren för att förvara den inomhus över vintern? Inte heller mina föräldrar gör det, utan den hänger där året om och fryser på vintern (med vattnet avstängt).

Vad är poängen med att ta in slangen (annat än när man tycker det är en syssla som ger extra tillfredsställelse)?
Jag har också fast monterad rulle, men de går i stort sett alltid att haka av enkelt. Den lär ju inte heller vara fast monterad på kranen även om den mot förmodan är det på väggen.

Jag hakar alltid av rullen och förvarar den frostfritt på vintrarna. Detta för att förlänga livslängden på slangen och för att den inte används på vintern. Jag tar in gräsklipparroboten också…
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
I en annan tråd i ett annat ärende postade TS en bild på fasaden och där syns en sådan fast monterad rulle på fasaden. Om det är denna det handlar om är det ingen pryl som demonteras för vintern utan den sitter där året om.

Jag har f.ö. en slanghållare på fasaden och inte plockar jag ned slangen från slangållaren för att förvara den inomhus över vintern? Inte heller mina föräldrar gör det, utan den hänger där året om och fryser på vintern (med vattnet avstängt).

Vad är poängen med att ta in slangen (annat än när man tycker det är en syssla som ger extra tillfredsställelse)?
Är det bilden i detta inlägg/tråd du menar?
https://www.byggahus.se/forum/threads/takbyte-att-taenka-pa.515177/

Om det är en Gardena 25 roll up automatic, (eller liknande) så ska den plockas bort och förvaras frostfritt,
https://content.tdr.dss.husqvarnagroup.net/pub000055192/doc000097636
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
I en annan tråd i ett annat ärende postade TS en bild på fasaden och där syns en sådan fast monterad rulle på fasaden. Om det är denna det handlar om är det ingen pryl som demonteras för vintern utan den sitter där året om.
Tyvärr har du fel. Jag hade som sagt redan läst & hört om fenomenet med frysta utkastare. Redan innan skadan hade jag läst på (i manualen som jag hittade online) att den ska kopplas bort vintertid. Trodde dock att det skulle vara lättare att hävda fel av säljare och kräva ersättning för skadan.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
P Pr Sn skrev:
Tyvärr har du fel. Jag hade som sagt redan läst & hört om fenomenet med frysta utkastare. Redan innan skadan hade jag läst på (i manualen som jag hittade online) att den ska kopplas bort vintertid. Trodde dock att det skulle vara lättare att hävda fel av säljare och kräva ersättning för skadan.
Vad har du fått för skada?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har du fått för skada?
Obekräftad. Misstanke om vattenläckage i fasad/yttervägg som angränsar mot badrum
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu pratar du om hur fb ersätter eller inte ersätter en skada. Jag pratade om det enskilda fallet. Nu börjar du blanda in fb i leken. Jag hade inte fb med alls i leken.
Ja, det är ändå försäkringsforumet. Det mest troliga är att man vänder sig hit för frågor om försäkring och hur eventuell ersättning kan se ut. Men då är det väl bra att det har förtydligats att det endast var din personliga åsikt och att den inte spelar någon större roll vid en eventuell diskussion med ett försäkringsbolag.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar att om jag upptäcker en vattenläcka inom 30dagar så ska säljaren stå för självrisk och åldersavdrag?
Jag som köpare behöver inte betala min självrisk och dessutom slipper åldersavdrag.?
Perfekt!
Nej, att du upptäcker en vattenskada som bedöms uppkommit innan den tidigare försäkringen upphörde. Dag 31 så fördelas det om och skadan regleras som vanligt. Sedan ställer det nya bolaget ett återkrav utefter en tabell mot det gamla.

Förutsättningarna är att skadan är ersättningsbar hos båda bolagen, tidigare försäkringstagare anmäler skadan till sitt bolag och att försäkring fanns överhuvudtaget såklart (ja dessa skräckexempel finns).

Oftast löser det sig genom att köpare/säljare skriver ett eget avtal sinsemellan där säljaren anmäler skadan till sitt bolag mot att köparen ska betala X kronor när/vid/då/den X eller något liknande. Sen brukar det oftast skrivas en fullmakt där köparen får företräda säljaren i skadan hos säljarens bolag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ursäkta men allt detta låter märkligt.
Skruvar man loss kopplingarna på insidan så kan man dra röret rakt ut. Är röret skadat så vet ni om de har läckt. Är det inte de så borde det inte läckt.
Och att inte kunna undersöka från utsidan.
Ni har du den lättaste fasaden att just undersöka från utsidan.
Och var har man mätt att det var fuktigt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Nissens
P Pr Sn skrev:
Obekräftad. Misstanke om vattenläckage i fasad/yttervägg som angränsar mot badrum
Du har inget case om du inte har en bekräftad skada…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P
Man kan ju dra ut röret genom väggen efter vattnet är avstängt och utkastarn isärmonterad av kunnig och se om det ens finns en skada på det röret genom väggen.. Det förstör inget tätskikt mer än röret gjorde från början och kan tätas om runt röret vid återmontering. ev behöver toastolen bort för att se ordentligt i värsta fall..

Man river såklart väggen utifrån för att kolla att det ens finns en vattenskada i väggen..
Klåparn som vart där med en fuktmätare på utsidan och sen tycker att man river badrummet verkar ju helt tappad..
Hur långt in i väggen röret ev frusit sönder ger ju helt olika skador och det är ju mer sannolikt att röret spruckit av frost närmast utsidan , då är chansen stor att det kan åtgärdas helt utifrån utan att ens peta på badrummets tätskikt förutom bytet av utkastaren då..
Dom flesta av dessa utkastare har ventilen helt på insidan av väggen och sen ett koppar rör genom väggen

Att bevisa hur länge det har läkt är oftast svårt och det är ofta omöjligt att bedömma som i detta fall när skadan skedde jag tror aldrig du kommer kunna bevisa att skadan är orsakad enbart innan tillträde och pga det så kommer du mest troligt att få stå för alla kostnader själv. och åldersavdraget på allt och särskillt på om du river badrummet kommer att göra det hela till ett dyrköpt misstag

Hade jag fått detta på mig efter jag sålt hus så hade jag inte gett en spänn och särskillt inte om det rivs innifrån vilket är helt vansinnigt dumt och ökar kostnaderna mångdubbelt.. att lätta på panelen utifrån kan göras näst intill helt osynligt och se om det ens finns nån vattenskada inuti väggen..
Att en fuktmätare känner fukt i en panelbräda på utsidan känns vagt och inte skäl nog att riva ett badrum..

Att riva vägg innifrån om en vattenutkastare ev orsakat vattenläckage i vägg är så otroligt dumt och särskillt om det är ett kaklat badrum på insidan då störst chans till sprucket rör är precis längst mot utsidan i väggen.

Och att slangen satt där på visning och tillträde och att ni sen låter den sitta kvar tills nu gör inte att er skuld försvinner och allt är säljarens fel.. snarare tvärtom

Nej en ordentligare undersökning från utsidan med att ta bort några panelbrädor och ens se om det finns en verklig fuktskada känns som steg ett
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Hej
Skrev på hus byggt -83 i höstas. Tillträdde i februari. Gamla ägarna hade lämnat vattenutkastare med slangvinda inkopplad utan att tömma den. Vi misstänker läckage i fasad när vi ska börja använda den nu. Vårat försäkringsbolag kontaktas som kan uppmäta förhöjda värden i vägg/fasad. Tyvärr är vattenutkastaren kopplad från toalett i badrum ut i vägg/fasad och de tror inte att det går att öppna upp utifrån utan badrummet måste ryka.

Iom att det var plusgrader vid visning fanns det inget vi kunnat göra för att upptäcka eller förhindra att sönderfrysningen. Vid tillträde var det minusgrader och läckaget uppenbarade sig först vid plusgrader. Badrum från -06, vårat FB säger sig ev. kunna ersätta delar, oklart vad innan skadan är blottad.

Hur ska vi tänka med ansvar mot förra ägarna tycker ni? Tacksam för svar 🙂
Huset ska vara i det skick det såldes.
 
Om anvisning säger att slangvindan ska kopplas bort till vintern och säljaren ej gjort det
P polaris78 skrev:
Man kan ju dra ut röret genom väggen efter vattnet är avstängt och utkastarn isärmonterad av kunnig och se om det ens finns en skada på det röret genom väggen.. Det förstör inget tätskikt mer än röret gjorde från början och kan tätas om runt röret vid återmontering. ev behöver toastolen bort för att se ordentligt i värsta fall..

Man river såklart väggen utifrån för att kolla att det ens finns en vattenskada i väggen..
Klåparn som vart där med en fuktmätare på utsidan och sen tycker att man river badrummet verkar ju helt tappad..
Hur långt in i väggen röret ev frusit sönder ger ju helt olika skador och det är ju mer sannolikt att röret spruckit av frost närmast utsidan , då är chansen stor att det kan åtgärdas helt utifrån utan att ens peta på badrummets tätskikt förutom bytet av utkastaren då..
Dom flesta av dessa utkastare har ventilen helt på insidan av väggen och sen ett koppar rör genom väggen

Att bevisa hur länge det har läkt är oftast svårt och det är ofta omöjligt att bedömma som i detta fall när skadan skedde jag tror aldrig du kommer kunna bevisa att skadan är orsakad enbart innan tillträde och pga det så kommer du mest troligt att få stå för alla kostnader själv. och åldersavdraget på allt och särskillt på om du river badrummet kommer att göra det hela till ett dyrköpt misstag

Hade jag fått detta på mig efter jag sålt hus så hade jag inte gett en spänn och särskillt inte om det rivs innifrån vilket är helt vansinnigt dumt och ökar kostnaderna mångdubbelt.. att lätta på panelen utifrån kan göras näst intill helt osynligt och se om det ens finns nån vattenskada inuti väggen..
Att en fuktmätare känner fukt i en panelbräda på utsidan känns vagt och inte skäl nog att riva ett badrum..

Att riva vägg innifrån om en vattenutkastare ev orsakat vattenläckage i vägg är så otroligt dumt och särskillt om det är ett kaklat badrum på insidan då störst chans till sprucket rör är precis längst mot utsidan i väggen.

Och att slangen satt där på visning och tillträde och att ni sen låter den sitta kvar tills nu gör inte att er skuld försvinner och allt är säljarens fel.. snarare tvärtom

Nej en ordentligare undersökning från utsidan med att ta bort några panelbrädor och ens se om det finns en verklig fuktskada känns som steg ett
Nej det är självklart att jag skulle ha tagit bort slangvindan, tagit dit vvsare, elektriker, konstruktör, polis och fb redan dag 1, och egentligen på visningen också. Jag borde egentligen faktiskt inte ens köpt huset iom att risk förelåg. Jag tror faktiskt att vi kan ha orsakat skadan när vi var på visningen.

Eller...
Mest troligt hade jag kopplat bort vindan, ispropp suttit, inget vatten runnit, sedan hade problemet uppenbarat sig vid plusgrader ändå och inte ett jävla skit skulle ha ändrats.

Det skulle fortfarande ha stått vatten som frusit utanför, och en bit in i fasad. Skadan hade fortfarande varit där. Förhoppningen hade varit att skadan låg på "rätt sida" och bara runnit bakom panel, inte i vägg/isolering. Att bevisa det hade fortfarande varit svårt.

Jag tycker ni snackar skit och helt utan verklighetsförankring. Eftertänksamhet är enkelt "Om du vara hade..."

Jag har skruvat på en kran 1 gång. Det läckte då. Att det skulle vara handhavandefel (mot- medsols) är tveksamt. Att det skulle gå sönder av ålder/förslitning JUST där och då - 1 gång sedan -83 - är så jävla osannolikt. Att säljarna som sker i allt pga seperation sket i att koppla ur vindan pga att de skulle sälja och att det skadade rör - det är mitt fel?

Utan tecken på skada/fel tror jag inte det är många som faktiskt skulle ha tagit dit fackman vid första tillfälle. Eller just ja, alla skulle ha ringt vvs, elektriker, konstruktör, fb...

Nej, vi har hört vad ni säger och förlikat oss med att vi kommer få stå med skadan helt själva. (Härligt tycker ni - rätt åt oss dumma jävlar!) men jag vägrar se oss som skyldiga till skadan, om ens på detta forum.
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 4 till
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Slangvindan kopplad hela tiden kontraktskrivning - tillträde. Var efter tiden går och plusgraderna kommer märker jag att det börjar droppa ur munstycket (som att det stått fruset vatten i slangen som nu tinar och rinner ut). Jag kopplar loss slangvindan från utkastaren och den tömmer sig på vatten, men flödet avstannar sedan.

När jag en tid senare ska spola av fasaden efter rengöring kopplar jag på slangvindan igen, gör det jag ska men så när jag stänger utkastaren slutar vatten matas ut ur slang, men spolljud (som att vatten går i kran) fortsätter ljuda. Inget vatten i slang, inget vatten synligt i rummet inomhus - alltså måste vattenflödet varit i väggen/fasaden. FB rings, besiktningsman kommer ut och mäter mot kakel/vägg/fasad och konstaterar förhöjda fuktvärden.
Hm. Krankäglan sitter ju inne i den varma delen. Dvs om kranen är stängd så att inget vatten kommer ut ur kranen kan det inte samtidigt stå och spruta vatten i väggen. Eller?
Om kranen däremot är öppen och röret i väggen frusit sönder kommer det vatten både i väggen och slangen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hm. Krankäglan sitter ju inne i den varma delen. Dvs om kranen är stängd så att inget vatten kommer ut ur kranen kan det inte samtidigt stå och spruta vatten i väggen. Eller?
Om kranen däremot är öppen och röret i väggen frusit sönder kommer det vatten både i väggen och slangen.
Jag vet inte. Jag stängde mot slang och det slutade rinna, men spolljud ljöd fortfarande. Huvudkran stängdes av inom 10 sek. Röris var på plats och kopplade ur, och pluggade koppling vid toalettförgrening.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.