electroluxaren skrev:
Om du inte kan mäta så byt båda
Jag gör så. Mailade bilder till Electrokit och fick svar direkt. Har nu beställt nya för 53,50 inklusive frakt.
 
Jag har råkat ut för samma som alla andra verkar det. Stängde av all ström för att byta elcentral. Efter det går inte min kyl/frys igång. Belysningen fungerar men displayen är mörk, vilket känns oroande. Det är oerhört trångt nedtill intill kompressorn. Hittar ingen plats för något styrkort. Men upptill ovanpå taket finns en förhöjning som har mått som skulle kunna gömma lite elektronik. Har tagit bort tre skruvar, men den lossar inte. Törs inte bända med risk för att plasten spricker. Det är en SMEG. Kommer inte ihåg åldern, men drygt 10 år förmodligen.
Tror ni att det är en konding eller något värre? Hur tar jag bort locket upptill?

Kom på hur jag tar bort locket. Och där under finns två kretskort. Vet någon vad som kan vara den kondensator jag ska testa att byta. Allt ser så smått ut. Borde väl vara nån av alla 8 (!) runda komponenter antar jag.
 
  • Förvaringslåda ligger på bord under hylla med eluttag, mörkt och lite skuggigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på vit apparat ger teknisk information: modell, volym, effekt, spänning, kylmedel. Smeg-logotyp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stort rostfritt stål kylskåp med frysdel, modern design, i hemmiljö, med träskåp ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort inuti elektronisk apparat med kondensatorer, transformator, anslutningar och andra komponenter, monterat på metallunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat elektroniskt kretskort inuti grå plasthölje med kondensatorer, motstånd, kretsar och färgade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Saxdaling skrev:
Jag har råkat ut för samma som alla andra verkar det. Stängde av all ström för att byta elcentral. Efter det går inte min kyl/frys igång. Belysningen fungerar men displayen är mörk, vilket känns oroande. Det är oerhört trångt nedtill intill kompressorn. Hittar ingen plats för något styrkort. Men upptill ovanpå taket finns en förhöjning som har mått som skulle kunna gömma lite elektronik. Har tagit bort tre skruvar, men den lossar inte. Törs inte bända med risk för att plasten spricker. Det är en SMEG. Kommer inte ihåg åldern, men drygt 10 år förmodligen.
Tror ni att det är en konding eller något värre? Hur tar jag bort locket upptill?

Kom på hur jag tar bort locket. Och där under finns två kretskort. Vet någon vad som kan vara den kondensator jag ska testa att byta. Allt ser så smått ut. Borde väl vara nån av alla 8 (!) runda komponenter antar jag.
På ena kortet finns två kondingar 450V 10 pF och två 10V 2200 pF 105 grC.
På det andra finns två 450 V 10 pF 105 grC och två mindre 35 V 220 pF.

Det finns bara ett kontaktdon med två ledare. Kan jag anta att det är sladden till termostaten? Ska jag i så¨fall bygla stiften på kortet för att sätta termostaten ur drift?
 
A
S Saxdaling skrev:
På ena kortet finns två kondingar 450V 10 pF och två 10V 2200 pF 105 grC.
På det andra finns två 450 V 10 pF 105 grC och två mindre 35 V 220 pF.

Det finns bara ett kontaktdon med två ledare. Kan jag anta att det är sladden till termostaten? Ska jag i så¨fall bygla stiften på kortet för att sätta termostaten ur drift?
nej du kan inte "bygla"
det skulle heller inte hjälpa dig med ditt problem
Smäcks kretskort är svaga mycket svaga så bara byt
 
S Saxdaling skrev:
K Kajsalissa skrev:
Jag gör så. Mailade bilder till Electrokit och fick svar direkt. Har nu beställt nya för 53,50 inklusive frakt.
Ser nu när tråden puttades upp att jag inte meddelat hur det gick. Hade en del problem med att få bort komponenterna eftersom de var lödda både under och över kortet. Men fick lite hjälp och när vi sen testade startade kompressorn för att sedan stanna nästan omedelbart. Väldigt besviken såklart. Men så efter några minuter startar den av sig själv igen! Lusläser manualen och hittar då att det är så den funkar efter att strömmen varit av.
Så tacksam för denna tråden! Och löjligt stolt över att jag fixade att laga frysen. 😊
 
  • Gilla
zica och 2 till
  • Laddar…
V vitaudi skrev:
Jag vill bara träda in här och tacka samtliga som bidragit till denna tråd. Min Bosch GSN32V01 med 13 år på nacken la av för några veckor sedan. Gjorde misstaget att inte checka in detta forumet med en gång utan kontaktade Bosch service. Meddelade dem att jag kunde få igång kompressorn men att den slog av efter några sekunder. De rekommenderade att byta startdonet och sa sedan att om det inte hjälpte så behövde en ny kompressor köpas (även om de också sa att kompressorn förmodligen var OK eftersom den kickade igång, om än för bara några sekunder). Leveransen av startdonet tog över en vecka varför jag hade tid att kolla lite trådar. Hittade denna direkt. Testade att bygla styrenheten och kunde konstatera att kompressorn gick finfint. Köpte 2 st X2- kondingar (50 spänn, hemskickade från Electrokit) som nu lötts på och frysen är som ny. STORT tack
Ja, på annandagen var det dags för kylen att ge upp. Men eftersom denna eminenta tråd finns och redan hjälpt mig med min frys för några år sedan så var det bara att ta ut styrkortet, kolla vilken typ av X2-konding som skulle beställas och skicka iväg en order till electrokit. En vädjan om prioritet i posthögen så att kondingen skulle hinna fram innan nyårsfesten (det är ju mer praktiskt med en fungerande kyl då) så var kylen kall igen med en dags marginal.

Så en än gång, @electroluxaren , @Demmpa och @zica med flera, STORT tack 🙏!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kajsalissa
  • Laddar…
Hej!

Vad göra när frysskåpets kompressor inte startar utan bara klickar med jämna mellanrum...?

- Gäller SiemensGS32NV70/04

Tacksam för vägledning!
 
K Krister H skrev:
Hej!

Vad göra när frysskåpets kompressor inte startar utan bara klickar med jämna mellanrum...?

- Gäller SiemensGS32NV70/04

Tacksam för vägledning!
Hej!

Har du läst de första inläggen i denna tråd? Läs dem och se vad @electroluxaren , @Demmpa och @zica mfl svarar så får du guidning.

Jag skulle inte säga att min kompressor ”klickade” utan den startade men slog av igen efter några sekunder, dvs det var uppenbart att den fungerade och inte hade skurit. Om din beter sig på samma sätt blir du sannolikt hjälpt av att byta kondensatorn de pekar ut som orsaken till att din frys inte fungerar.
 
TACK!

- Styrpanelen är nu förbikopplad och kondensatorn mätt till att exakt motsvara sitt riktvärde.... => Det verkar nu högst sannolikt som att kompressorn gett upp (eftersom både styrenhet och kondensator konstaterats ok samt startrelät klickar..... Experten jag anlitat är av samma åsikt och har nu beställt en ny kompressor!

TACK för all hjälp i denna tråd!

MVH,
Krister
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.