Men om jordfelsbrytaren + säkringen båda löser ut så förstår jag inte riktigt hur det bara skulle kunna vara ett fel i förlängningssladden eller armaturens fästplatta? Var sker överledningen till jord? Glöm inte att noga slå av strömmen om du ska mäta resistans.
 
R Rebecka S skrev:
Jag kopplade ur takdosan (där alla sladdar kommer ifrån i taket) och säkringen gick INTE. Så jag drar slutsatsen att felet är någonstans i "förlängningssladden", eller i den silvriga grejen (armaturen?) jag borrade fast i taket.
Felet kan lika gärna ligga i takdosan och dess dolda ledningar. Du har ju grejat med dessa ledningar för att koppla ur lampsladden.

Skaffa en multimeter och ohmmät mellan fas och nolla, med säkringen bruten, medan du rör på sladdarna. Då bör du till slut kunna hitta felet. Säkringen ska inte använda för denna felsökning, dvs den ska göras i strömlöst tillstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Men om jordfelsbrytaren + säkringen båda löser ut så förstår jag inte riktigt hur det bara skulle kunna vara ett fel i förlängningssladden eller armaturens fästplatta? Var sker överledningen till jord? Glöm inte att noga slå av strömmen om du ska mäta resistans.
Nej jag vet inte heller....lampan är inte ens jordad (för det fanns inte jord från taket)! Kan det ha att göra med att proppskåpet är gammal+nytt? Alltså, som på bilden här:
 
  • Kombination av gammalt och nytt proppskåp på en vägg ovanför en hylla med böcker och föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Felet kan lika gärna ligga i takdosan och dess dolda ledningar. Du har ju grejat med dessa ledningar för att koppla ur lampsladden.

Skaffa en multimeter och ohmmät mellan fas och nolla, med säkringen bruten, medan du rör på sladdarna. Då bör du till slut kunna hitta felet. Säkringen ska inte använda för denna felsökning, dvs den ska göras i strömlöst tillstånd.
Ja kanske det! Är det "glapp" så kan det ju vara så att jag petat till dem och att det därefter blev "bra"...

Tack för rådet. Jag ska helt och hållet stänga av hela strömmen 😊
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Går säkringen innan du trycker ihop kontakten?
Jajamän! Den går innan de 2 sladdarna med vitt huvud kopplats ihop.

Men nu förstår jag att du kanske menade att sladdarna som kommer från taket går vidare till något annat, där felet kan ligga? Jag ör inte så bra på terminologin och trofé du menade spotlighten när du sade armatur.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
R Rebecka S skrev:
Nej jag vet inte heller....lampan är inte ens jordad (för det fanns inte jord från taket)! Kan det ha att göra med att proppskåpet är gammal+nytt? Alltså, som på bilden här:
Jordfelsbrytare är egentligen ett dumt namn, just på grund av denna typ av missförstånd.
Den bryter när det uppstår en obalans mellan fas och nolla, vilket ofta innebär jordfel, men det kan absolut även uppstå i helt ojordade delar.
(Därför kan den skydda dig från personskador även i saker med ojordad kontakt.)

Jag håller med övriga om att det nog finns en stor sannolikhet att felet ligger i "ormbot" där du kopplade in lampan.

Utöver Bo's utmärkta råd skulle jag även rekommendera dig att rent allmänt (fortfarande med säkringen utdragen) dra i alla kopplingar för att känna att alla ledare verkligen sitter ordentligt. Det är inte ovanligt att det är någon som bara ser ut att sitta fast i den där typen av vrid-kopplingar.
Och om de lossar skulle jag inte rekommendera dig att försöka koppla in dem med samma hatt igen, utan istället köpa några WAGO-klämmor, exempelvis https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklamma-Wago-221/p/36-6521 som är enklare och smidigare att arbeta med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jordfelsbrytare är egentligen ett dumt namn, just på grund av denna typ av missförstånd.
Den bryter när det uppstår en obalans mellan fas och nolla, vilket ofta innebär jordfel, men det kan absolut även uppstå i helt ojordade delar.
(Därför kan den skydda dig från personskador även i saker med ojordad kontakt.)

Jag håller med övriga om att det nog finns en stor sannolikhet att felet ligger i "ormbot" där du kopplade in lampan.

Utöver Bo's utmärkta råd skulle jag även rekommendera dig att rent allmänt (fortfarande med säkringen utdragen) dra i alla kopplingar för att känna att alla ledare verkligen sitter ordentligt. Det är inte ovanligt att det är någon som bara ser ut att sitta fast i den där typen av vrid-kopplingar.
Och om de lossar skulle jag inte rekommendera dig att försöka koppla in dem med samma hatt igen, utan istället köpa några WAGO-klämmor, exempelvis [länk] som är enklare och smidigare att arbeta med.
Tack för ditt fina och utförliga svar!!
 
  • Gilla
Riitta Ahola
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är helt rätt namn, den upptäcker ev jordfel och bryter då kretsen. Ett jordfel är då det flyter ström (del eller all) från fas till jord i stället för från fas till nolla. Jord är inte bara en tråd utan det är även tex. den mark vi står på mm.
Jordfel är ett begrepp som alltid funnits i "elektriciteten" värld, att vissa inte förstår den korrekta termen säger mer om folk än om termen.
 
  • Gilla
  • Älska
Willmanh och 8 till
  • Laddar…
jo det är ju sant i sak men man får ju tänka på att kreti och pleti inte ser el på det viset. För många är det ju bara el i sladdarna så att säga. Att man kan få en stöt av enbart en sladd och nåt helt annat ingår inte i tankegångarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo det är ju sant i sak men man får ju tänka på att kreti och pleti inte ser el på det viset. För många är det ju bara el i sladdarna så att säga. Att man kan få en stöt av enbart en sladd och nåt helt annat ingår inte i tankegångarna.
Men då får vi försöka utbilda dem, och efter bästa förmåga ge dom den information dom saknar så att dom inte hittar på nya dumheter. 😉
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rebecka S skrev:
Tack alla! Jag ska felsöka med en sån mätare!

Jag kopplade ur takdosan (där alla sladdar kommer ifrån i taket) och säkringen gick INTE. Så jag drar slutsatsen att felet är någonstans i "förlängningssladden", eller i den silvriga grejen (armaturen?) jag borrade fast i taket.

Ni är då himla duktiga, kunniga och hjälpsamma!!! TACK
Lägg ner detta och ring elektrikern! Du ska inte hålla på med detta då Du inte har ngn kunskap. I all välmening!
 
  • Gilla
hemglass och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jordfelsbrytare är helt rätt namn, den upptäcker ev jordfel och bryter då kretsen. Ett jordfel är då det flyter ström (del eller all) från fas till jord i stället för från fas till nolla. Jord är inte bara en tråd utan det är även tex. den mark vi står på mm.
Jordfel är ett begrepp som alltid funnits i "elektriciteten" värld, att vissa inte förstår den korrekta termen säger mer om folk än om termen.
Nja... hur förklarar du då att "Jordfel" är korrekt när den även löser om det är fel nolla kopplad.
Eller för den delen mellan faser.
Det är kort o gott en "samma in samma ut" kontrollapparat som inte vet mer än så.

Summeringsbrytare kanske?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
hur förklarar du då att "Jordfel" är korrekt när den även löser om det är fel nolla kopplad.
Den fungerar som tänkt om den är inkopplad korrekt.

A Alexn72 skrev:
Eller för den delen mellan faser.
Hur menar du?

A Alexn72 skrev:
"samma in samma ut" kontrollapparat
Tycker du det vore ett bättre namn? 😆
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den fungerar som tänkt om den är inkopplad korrekt.


Hur menar du?


Tycker du det vore ett bättre namn? 😆
summeringsbrytare var väl ändå mitt förslag på namn🤓
 
A Alexn72 skrev:
summeringsbrytare var väl ändå mitt förslag på namn🤓
OK. Missade det. Men tror du verkligen detta namn skulle få någon ej insatt att förstå bättre hur den fungerar än namnet jordfelsbrytare?
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.