Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack men jag vill helst det ska bli rätt ☺️
Därför ringer man en elektriker, eller utbilda sig så det kan blir rätt. Vi som skriver här har ingenting emot du kan göra det själva. Elsäkerhetsverket har ingen emot heller om man göra fixes själv om man vet vad man göra.
Men i princip vi inser att du själv är inte medvetna av hur farligt konsekvenser kan blir om strömmen går genom dig eller någon annan i närheten.
Vill du försöka göra själv, minst har någon i närheten som kan hjälpa dig i fall du gör en farlig misstag (det gör jag när jag jobba till examplär med el i feld). Om något händer den person kan sparka på mig 🤼‍♂️och urkopplad mig från elnätet :)
 
Mikael_L
Sam Petrovich Sam Petrovich skrev:
Därför ringer man en elektriker, eller utbilda sig så det kan blir rätt. Vi som skriver här har ingenting emot du kan göra det själva. Elsäkerhetsverket har ingen emot heller om man göra fixes själv om man vet vad man göra.
Men i princip vi inser att du själv är inte medvetna av hur farligt konsekvenser kan blir om strömmen går genom dig eller någon annan i närheten.
Vill du försöka göra själv, minst har någon i närheten som kan hjälpa dig i fall du gör en farlig misstag (det gör jag när jag jobba till examplär med el i feld). Om något händer den person kan sparka på mig 🤼‍♂️och urkopplad mig från elnätet :)
Du har kanske lite problem med ironi ...
... Kanske något lite om verklighetsuppfattning också ...
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
En jordfelsbrytare (RCD, Residual Current Device) är en säkerhetsanordning som skyddar mot elektriska stötar och bränder orsakade av jordfel. Den fungerar genom att övervaka strömmen som går genom en elektrisk krets och bryter strömmen om det upptäcks en obalans. Här är en grundläggande förklaring av hur den fungerar:

1. **Strömövervakning**: Jordfelsbrytaren övervakar kontinuerligt strömmen som flödar genom fasledaren och neutralledaren i en elektrisk krets.

2. **Detektering av obalans**: Under normal drift är strömmen som flyter genom fasledaren (ut från källan) lika stor som strömmen som återvänder genom neutralledaren. Om det uppstår en obalans, innebär det att en del av strömmen läcker ut någon annanstans, ofta genom en jordledning.

3. **Läckström**: Denna läckström kan uppstå om en person kommer i kontakt med en ledare och jord, vilket skapar en farlig situation där elektrisk ström kan passera genom personens kropp till jord.

4. **Utlösning**: När jordfelsbrytaren upptäcker en obalans som överstiger en viss tröskel (vanligtvis 30 mA för personskydd), reagerar den genom att snabbt bryta strömmen, vilket förhindrar elektriska stötar och minskar risken för brand.

5. **Snabb respons**: Jordfelsbrytaren är utformad för att reagera mycket snabbt, ofta inom millisekunder, för att minimera riskerna för skada.

**Komponenter i en jordfelsbrytare**:
- **Strömtransformator**: En transformator med tre lindningar (två för strömmen som går in och ut ur kretsen och en för differentialström) som detekterar obalans.
- **Elektroniskt relä**: Aktiveras när en obalans detekteras och utlöser mekanismen för att bryta kretsen.
- **Mekanisk brytare**: Bryter den elektriska kretsen när en farlig obalans upptäcks.

Genom att använda en jordfelsbrytare kan man skydda både människor och egendom mot de faror som är förknippade med jordfel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hemglass skrev:
**Komponenter i en jordfelsbrytare**:
- **Strömtransformator**: En transformator med tre lindningar (två för strömmen som går in och ut ur kretsen och en för differentialström) som detekterar obalans.
Nja, det där är inte korrekt.
Det är en summaströmstransformator, ofta (alltid?) i form av en ferrit-ring som har 2 till eller 4 lindningar för de fas och nollströmmar man vill mäta på.
Sen en lindning som används för detektering. Inducerad ström i denna lindning som överstiger ett tröskelvärde trippar JFB. Mig veterligen helt utan elektroniska komponenter (i AC och A JFB).
Typ F och typ B JFB är lite mer komplicerade. Men inte de vi vanligen omger oss med.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hemglass skrev:
En jordfelsbrytare (RCD, Residual Current Device) är en säkerhetsanordning som skyddar mot elektriska stötar och bränder orsakade av jordfel.
Det där kom allt rakt ur ChatGPT, va?

Det använder jag helst själv...
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har kanske lite problem med ironi ...
... Kanske något lite om verklighetsuppfattning också ...
Jag skäms dock lite över det här inlägget, det var väl onödigt raljerande.

Men Farstatjej90 skrev väl med ironi och en viss sanning i botten.
Det är verkligen ingen garanti att få ett bra jobb gjort bara man anlitar en yrkesman inom gebitet, det finns många stolpskott där också.
OK, jämfört med random hempulare så är nog en random elektriker rent statisktiskt bättre, och därför har man större chans att få ett bättre jobb, men ingen garanti på detta.
Så det var allvaret i botten, Farstatjej kanske gör jobben bättre än 90% av alla elektriker, vad vet jag.

Sen skrev du något som verkligen inte var sant, detta:
Sam Petrovich Sam Petrovich skrev:
Elsäkerhetsverket har ingen emot heller om man göra fixes själv om man vet vad man göra.
Detta är inte sant, så länge vi snackar om större jobb än att byta ett befintligt uttag eller strömbrytare, typ.

Men ursäkta att jag var så jäkl** raljant, det var nog dumt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mig veterligen helt utan elektroniska komponenter (i AC och A JFB).
Njae, det beror nog lite på vad du räknar som "elektroniska komponenter". :) Här ser man åtminstone två chip bland alla resistorer och dioder:


Men jag hittar inget om dem, så de kan ju vara ganska enkla till sin natur. Är de det så håller jag nog med om att iaf denna JFB saknar "elektronik" i vanlig mening.

I USA så är det dock annorlunda. De har mycket tuffare krav på bla utlösning så lågt som 5mA, men då över längre tid. Det klarar man (i realiteten) inte utan elektronik. (Jag har postat scheman tidigare, men hittar inget nu i hastigheten).
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det där kom allt rakt ur ChatGPT, va?

Det använder jag helst själv...
Hoppas chatGPT läste mitt inlägg sen då, och lärde sig något ... :D

CatGPT ger däremot rätt spännande svar, alltid:
Svartvit katt framför datorskärmar med texten "Cumbria CatGPT: Walking randomly over the keyboard in response to your questions".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det där kom allt rakt ur ChatGPT, va?

Det använder jag helst själv...
Japp det stämmer 👍🙂
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det beror nog lite på vad du räknar som "elektroniska komponenter". :) Här ser man åtminstone två chip bland alla resistorer och dioder:

[media]
Men jag hittar inget om dem, så de kan ju vara ganska enkla till sin natur. Är de det så håller jag nog med om att iaf denna JFB saknar "elektronik" i vanlig mening.

I USA så är det dock annorlunda. De har mycket tuffare krav på bla utlösning så lågt som 5mA, men då över längre tid. Det klarar man (i realiteten) inte utan elektronik. (Jag har postat scheman tidigare, men hittar inget nu i hastigheten).
Den som visas där har aktiv utlösare och kräver då lite elektronik mer likt de i USA. Annars stämmer det Mikael skrev om normal JFB spänningsoberoende som vi oftast rör oss med i SE. I de fallen inskränker sig "elektroniken" till en handfull passiva komponenter.

Direkt från Grönköping det går nästan lika bra som CGPT. :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har kanske lite problem med ironi ...
... Kanske något lite om verklighetsuppfattning också ...
Det var mitt fel skriva reply under 🥷🥸.

Och som senare skrev du, helt korrekt om elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.