Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Lägg ner detta och ring elektrikern! Du ska inte hålla på med detta då Du inte har ngn kunskap. I all välmening!
Vad är det hon ska lägga ned? Hon försöker skaffa sig kunskap och verkar lyssna på råden. Är det det hon ska lägga ned?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
summeringsbrytare var väl ändå mitt förslag på namn🤓
... så det blir samma och blir det inte det bryter den? Är det så du menar?
Vad sägs om neutralbrytare då? 😒👍

Då blir det solklart!
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Missade det. Men tror du verkligen detta namn skulle få någon ej insatt att förstå bättre hur den fungerar än namnet jordfelsbrytare?
Allt lallande med orden gör att inte heller insatta förstår ett skvatt. Lika dåligt varje gång temat dyker upp här då och då.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Kalla den felströmsskyddsbrytare då.

Strömmen tog fel väg så brytaren bröt strömmen för att skydda dig.

Skit samma, dom som vet vet, dom som inte ska hålla på med detta har noll koll och det är helt irrelevant vad prylarna heter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
... så det blir samma och blir det inte det bryter den? Är det så du menar?
Vad sägs om neutralbrytare då? 😒👍

Då blir det solklart!
En jfb är inte ens kopplad till jorden utan tittar enbart att samma mängd som går ut kommer in på samma kablar som går genom jfb.
Vilket inte ens behöver betyda fas till nolla. Fas till fas är lika okej så länge det sker inom jfb.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En jfb är inte ens kopplad till jorden utan tittar enbart att samma mängd som går ut kommer in på samma kablar som går genom jfb.
Vilket inte ens behöver betyda fas till nolla. Fas till fas är lika okej så länge det sker inom jfb.
Vänt lite nu..fas til fas är väl inte ett jordfel utan en ren belastning som en jfb inte bryter för?
 
D Dilato skrev:
Vänt lite nu..fas til fas är väl inte ett jordfel utan en ren belastning som en jfb inte bryter för?
Helt korrekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Baserad på vad jag har läst hittills, du skulle kontakta en elektriker. Det kan vara farligt om du håller med utan att veta hur man använder en multimeter 😰. Du kan fråga elektriker hur det funkar i den stund.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Kalla den felströmsskyddsbrytare då.

Strömmen tog fel väg så brytaren bröt strömmen för att skydda dig.

Skit samma, dom som vet vet, dom som inte ska hålla på med detta har noll koll och det är helt irrelevant vad prylarna heter.
På engelska har vi resuidal current device, som kan ungefärligt översättas till rest-ström-brytare/detektor, eller kanske återstående-ström-detektor.
Jag tror inte att något teknisk korrekt namn kommer få någon att fatta bättre hur den funkar.
Problemet är inte namnet utan att man inte förstår funktionen helt enkelt.
 
  • Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rebecka S skrev:
Ja kanske det! Är det "glapp" så kan det ju vara så att jag petat till dem och att det därefter blev "bra"...

Tack för rådet. Jag ska helt och hållet stänga av hela strömmen 😊
Jag skulle börja med att skruva ur rätt säkring (eller slå av huvudbrytaren) och vrida och vända på alla kablarna och granska noggrant efter skador och även kolla om de verkar ha blivit svärtat någonstans (indikerar att det blivit kortis där).
Sen skulle jag nog fått börja fundera på hur jag fortsätter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det blir kanske enklare att förstå om man håller isär JFBn's interna funktionssätt med dess syfte att detektera jordfel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Och det brukar vara lättare att lära sig befintliga ords innebörd än att hitta på ett helt nytt.
Men det kanske skulle vara enklare (och häftigare) om man svänger sig med ett engelskt uttryck??
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Tips. Försök att minnas tillbaka om du skruvat upp någon hylla, gardinstång, nyckelskåp etc. Kan vara så att det skavt på någon ledning.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag köpte en multimeter och en spänningsprovare, en sån penna. Sen satte jag mig och kollade på lite videos om hur man använder dem. Du kommer få mycket bättre hjälp här om du kan mäta lite. ...
Det kostar femhundra kr i material och några timmar att lära sig bakgrunden.....
Alternativet är ju att ringa en elektriker om man inte orkar hålla på själv...
Men jag tror att om du vill kunna lösa sånt här själv, även med forumets hjälp, har du mycket nytta av att investera i lite enkelt material och kunskap!
👍☺️🧐
Prova o ring en riktig elektriker, detta som ett seriöst tips.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
T TEKILA skrev:
Prova o ring en riktig elektriker, detta som ett seriöst tips.
Tack men jag vill helst det ska bli rätt ☺️
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.