GlennB GlennB skrev:
Hur får du tag i en hyresrätt som 25åring i tex stockholm ? eller närförorter ? eller förorter ?



I vilken värd lever du ? hur många som börjat sitt första jobb kan spara 10k i månaden ?


trollar du ?



Antingen kommer vi från mycket olika förhållanden, eller så saknar du helt verklighetsansanknytning.
Vilka siffror har du i stället?

Jag har noll koll på vad man tjänar numera, men när jag var 20 år gammal 1976 kunde jag spara ihop 9000 i dåtidens penningvärde på 6 månader.
Då bodde jag i lägenhet i Göteborg och jobbade på Volvo Torslanda....med avtalsenlig lön if Metall.
 
GlennB GlennB skrev:
Hur får du tag i en hyresrätt som 25åring i tex stockholm ? eller närförorter ? eller förorter ?



I vilken värd lever du ? hur många som börjat sitt första jobb kan spara 10k i månaden ?


trollar du ?



Antingen kommer vi från mycket olika förhållanden, eller så saknar du helt verklighetsansanknytning.
Om man slutar köpa skit varje dag så är det inga problem.
Jag köpte mitt första hus för 25 årsen ihop med flickvän.
Jag tjänade ca 15 tusen ut och flickvännen 10.
Trots första huset så sparade vi minst 10 tusen i månaden och vid 25 års ålder köpte vi ett helt nytt hus hyfsat centralt.
Samtidigt fick vi barn och köpte varsin nästan ny bil kontant.

Jag kommer ifrån en familj som haft utmätningar med kronofogden även min flickvän.
Så ingen av oss hade en krona ifrån föräldrarna utan vi var målmedvetna.

Så sluta snacka skit om att vi glidit på någon räkmacka utan det är snarare bristen på pengarnas värde som saknas idag.
Man skall istället köpa nya kläder varje månad nyaste mobilen osv osv.

Idag eller för några årsen byggde jag nytt hus igen och hade då ca 2,5 miljoner i kontant insats.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Om man slutar köpa skit varje dag så är det inga problem.
Jag köpte mitt första hus för 25 årsen ihop med flickvän.
Jag tjänade ca 15 tusen ut och flickvännen 10.
Trots första huset så sparade vi minst 10 tusen i månaden och vid 25 års ålder köpte vi ett helt nytt hus hyfsat centralt.
Samtidigt fick vi barn och köpte varsin nästan ny bil kontant.

Jag kommer ifrån en familj som haft utmätningar med kronofogden även min flickvän.
Så ingen av oss hade en krona ifrån föräldrarna utan vi var målmedvetna.

Så sluta snacka skit om att vi glidit på någon räkmacka utan det är snarare bristen på pengarnas värde som saknas idag.
Man skall istället köpa nya kläder varje månad nyaste mobilen osv osv.

Idag eller för några årsen byggde jag nytt hus igen och hade då ca 2,5 miljoner i kontant insats.
Sedan hade ni litet tur också.

Med kombinationen målmedvetenhet och tur kommer man långt. Väldigt långt.
 
H heimlaga skrev:
Sedan hade ni litet tur också.

Med kombinationen målmedvetenhet och tur kommer man långt. Väldigt långt.
Klart att om man har tur hjälper också.

Men sen gäller det att härda ut under tuffa tider också och inte förlora fokus.

Väldigt vanligt är att folk säljer sin bostad å wow vi gjorde säg 800 tusen i vinst nu kan vi resa osv osv.
Sen glömmer man att man behöver en bostad också och alla andra bostäder har ju såklart gått upp också om man lyckats ”tjäna” 800 på sin.

Det gäller att flytta med en sådan vinst i en ny bostad så man kommer ner i belåningsgrad, då först kan man bo billigt.
Men det är en tuff resa dit och inget man klarar om man skall köpa massa skit varje dag.

Men så vanligt att bara för man skaffat sig en ekonomisk trygghet så tror alla att man fått saker å ting serverat på en räkmacka eller som tidigare att man saknar verklighetsuppfattning…

Och man måste inte heller ha jättestora inkomster för att lyckas.
Min fru jobbar i skolmatsal och jag på en bilverkstad.
Alla kan googla lönerna på sådana arbeten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Väldigt vanligt är att folk säljer sin bostad
M Mikaelzii skrev:
Sen glömmer man att man behöver en bostad också
Jag tror faktiskt inte att det är så väldigt vanligt. 😉
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Om man slutar köpa skit varje dag så är det inga problem.
Jag köpte mitt första hus för 25 årsen ihop med flickvän.
Jag tjänade ca 15 tusen ut och flickvännen 10.
Trots första huset så sparade vi minst 10 tusen i månaden och vid 25 års ålder köpte vi ett helt nytt hus hyfsat centralt.
Samtidigt fick vi barn och köpte varsin nästan ny bil kontant.

Jag kommer ifrån en familj som haft utmätningar med kronofogden även min flickvän.
Så ingen av oss hade en krona ifrån föräldrarna utan vi var målmedvetna.

Så sluta snacka skit om att vi glidit på någon räkmacka utan det är snarare bristen på pengarnas värde som saknas idag.
Man skall istället köpa nya kläder varje månad nyaste mobilen osv osv.

Idag eller för några årsen byggde jag nytt hus igen och hade då ca 2,5 miljoner i kontant insats.
Räntor, inflation, huspriser och löneökningar gjorde situationen lite annorlunda då än nu...
 
J JohanLun skrev:
Räntor, inflation, huspriser och löneökningar gjorde situationen lite annorlunda då än nu...
Räntan när jag köpte mitt första hus låg på 6,5 procent.
Nu kan man genom att prata med banken få 3,5.

Huspriser har alltid varit höga dagen man köper, ingen skillnad mot nu.

Men hör bara bortförklaringar från någon som inte vill anstränga sig…
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Men hör bara bortförklaringar från någon som inte vill anstränga sig…
Jag tror inte jag räknas till den gruppen.

Däremot tror jag det är svårare att göra en "bra affär" när priserna är höga pga räntan varit låg, reallöneökningar obefintliga. För 25 år sen var priserna låga och reallöneökningar höga. Det är lätt att klanka ned på de som är 25 idag, men situationen är inte enkel för dem.

Däremot håller jag med om att jag tror många är ganska slösaktiga. Lite tror jag för att jämfört med de lån man måste ta är vardagliga utgifter små.

Men även för sparsamma är det svårare nu än för 25 år sedan...
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror inte jag räknas till den gruppen.

Däremot tror jag det är svårare att göra en "bra affär" när priserna är höga pga räntan varit låg, reallöneökningar obefintliga. För 25 år sen var priserna låga och reallöneökningar höga.
Det går fortfarande, 2017-2018 kostade en villa hos oss 5-6 miljoner idag går den villan för 7-7,5 trots nedgången som varit.
Över tid kommer bostaden bli billig men det är alltid dyrt när man köper för marknaden tar alltid ut maximala priset så går.
 
M Mikaelzii skrev:
Det går fortfarande, 2017-2018 kostade en villa hos oss 5-6 miljoner idag går den villan för 7-7,5 trots nedgången som varit.
Över tid kommer bostaden bli billig men det är alltid dyrt när man köper för marknaden tar alltid ut maximala priset så går.
Om du tittar på priset vs lönen så tror jag du ser att det är svårare att amortera och att löneökningen inte verkar äta upp lånet heller.

Olika tider gör det olika förmånligt att köpa. Däremot kan det sannolikt krävt större uppoffringar vid tillfället för köpet när du köpte, dvs hög ränta. Men ganska snabbt hade huspris och lön ökat så belåningsgrad var lägre och räntan väldigt låg.

40-talisterna hade en ännu bättre resa, och de som prickade rätt på 90-talet likaså. De som prickade fel på 90 talet gick det väl inte lika bra för. Risken finns ju att det även i nutid kan ske en korrigering som inte drabbar de som köpt tidigare, utan de som köpt senaste 3-4 åren.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om du tittar på priset vs lönen så tror jag du ser att det är svårare att amortera och att löneökningen inte verkar äta upp lånet heller.

Olika tider gör det olika förmånligt att köpa. Däremot kan det sannolikt krävt större uppoffringar vid tillfället för köpet när du köpte, dvs hög ränta. Men ganska snabbt hade huspris och lön ökat så belåningsgrad var lägre och räntan väldigt låg.

40-talisterna hade en ännu bättre resa, och de som prickade rätt på 90-talet likaså. De som prickade fel på 90 talet gick det väl inte lika bra för. Risken finns ju att det även i nutid kan ske en korrigering som inte drabbar de som köpt tidigare, utan de som köpt senaste 3-4 åren.
Ja dom som köpte för ”Corona priser” behöver sitta still i båten (huset) några år innan dom säljer.

Men dom flesta som köper hus planerar nog att bo i 10 år eller mer.

Jag skulle säga att det finns många fler fördelar idag kontra 20 årsen.
Vi har först väldigt låga räntor, vi har rotbidrag, vi har en snittlön i Sverige på ca 38000kr män och kvinnor gemensamt (ca 20 tusen mer än 2004).
Plus jobbskatteavdrag så vi får ut mer av lönen.

Fastighetsskatten har blivit kraftigt reducerad och har ett maxtak som man klarar av (innan fick många äldre sälja sina hus pga fastighetsskatten).

Kontantinsatsen idag är 15 procent sen finns även ett amorteringskrav.
För 20 årsen 10 procent med uppdelning av lånet botten och topplån där topplånet skulle amorteras bort.
Andra summor men även andra löner.

Ett lån idag på 4 miljoner 3,5 procent ränta efter ränteavdrag 8200kr.
Lön 38000kr gånger 2 personer 76000kr
Ca 42000kr när räntan är betald.

Lån 2004 1,5 miljon 2004 hade vi ungefär samma ränta som idag så räknar 3,5.
3100kr efter ränteavdrag.
Lön 18000kr x2 36000kr
ca 23000kr över när räntan är betald.

Så idag ca 19000kr mer efter räntan är betald och då har jag inte räknat med den dyrare fastighetsskatten…
 
M Mikaelzii skrev:
Huspriser har alltid varit höga dagen man köper, ingen skillnad mot nu.
Jo stor skillnad.

Mitt första hus kostade 2x hushållets årsinkomst

Huset jag bor i idag är kostar 10x hushållets årsinkomst.

Å vi har haft bra löneutveckling…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Ja dom som köpte för ”Corona priser” behöver sitta still i båten (huset) några år innan dom säljer.

Men dom flesta som köper hus planerar nog att bo i 10 år eller mer.

Jag skulle säga att det finns många fler fördelar idag kontra 20 årsen.
Vi har först väldigt låga räntor, vi har rotbidrag, vi har en snittlön i Sverige på ca 38000kr män och kvinnor gemensamt (ca 20 tusen mer än 2004).
Plus jobbskatteavdrag så vi får ut mer av lönen.

Fastighetsskatten har blivit kraftigt reducerad och har ett maxtak som man klarar av (innan fick många äldre sälja sina hus pga fastighetsskatten).

Kontantinsatsen idag är 15 procent sen finns även ett amorteringskrav.
För 20 årsen 10 procent med uppdelning av lånet botten och topplån där topplånet skulle amorteras bort.
Andra summor men även andra löner.

Ett lån idag på 4 miljoner 3,5 procent ränta efter ränteavdrag 8200kr.
Lön 38000kr gånger 2 personer 76000kr
Ca 42000kr när räntan är betald.

Lån 2004 1,5 miljon 2004 hade vi ungefär samma ränta som idag så räknar 3,5.
3100kr efter ränteavdrag.
Lön 18000kr x2 36000kr
ca 23000kr över när räntan är betald.

Så idag ca 19000kr mer efter räntan är betald och då har jag inte räknat med den dyrare fastighetsskatten…
På den där höjda lönen, spara ihop de 2.5 mille mer som huset i exempel två (en "ungdom" idag) ska ut med. Jag vill hävda att det är svårare för ungdomar idag att vara "lånefria" eller iallafall ha en väldigt låg belåningsgrad när de blir pensionärer. Det är rätt tufft även för de som köpte för 10 år sen (som vi som var sena in i stockholmsmarknaden gjorde). Lite lättare för de som var inne för 25 år sen.

För egen del så var vi ganska sena in, men valde ett område med hyfsad utveckling och hade dräglig kontantisnsats och amorterar ändå endel samt har lite sparande samt vanliga akademikerlöner, som ju är lite högre än snittlönen. Så har vi jobben kvar, håller sams och ihop och fortsätter på samma sätt så är jag inte orolig över att kunna bo kvar.

Men även de med bra löner idag har en tuff situation. Även om de är sparsamma. Men hur priser, ränta, inflation och löneutveckling kommer se ut vet jag förstås inte. Det är alltid viss chanstagning och det är nog rätt råd att köpa, men inte förköpa sig.
 
J JohanLun skrev:
På den där höjda lönen, spara ihop de 2.5 mille mer som huset i exempel två (en "ungdom" idag) ska ut med. Jag vill hävda att det är svårare för ungdomar idag att vara "lånefria" eller iallafall ha en väldigt låg belåningsgrad när de blir pensionärer. Det är rätt tufft även för de som köpte för 10 år sen (som vi som var sena in i stockholmsmarknaden gjorde). Lite lättare för de som var inne för 25 år sen.

För egen del så var vi ganska sena in, men valde ett område med hyfsad utveckling och hade dräglig kontantisnsats och amorterar ändå endel samt har lite sparande samt vanliga akademikerlöner, som ju är lite högre än snittlönen. Så har vi jobben kvar, håller sams och ihop och fortsätter på samma sätt så är jag inte orolig över att kunna bo kvar.

Men även de med bra löner idag har en tuff situation. Även om de är sparsamma. Men hur priser, ränta, inflation och löneutveckling kommer se ut vet jag förstås inte. Det är alltid viss chanstagning och det är nog rätt råd att köpa, men inte förköpa sig.
Har alltid ett bra råd att köpa men inte förköpa sig.

Man måste räkna med att någon kan bli av med jobbet, bli sjukskriven, bli föräldraledig mm.

Man skall inte köpa bostad och inte ha en krona i marginal.
Där är bankerna bättre på att kontrollera sånt idag vilket är bra.
Innan kändes det som dom struntade i vilket..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.