Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    676 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    872
BirgitS
kisumisu kisumisu skrev:
I Norge ska nämna Nordnorge Tromsötrakten så slänger man allt i samma bytta men i olikfärgade påsar!

Mycket praktiskt system och gjorde en Norrman mycket förvånad när jag sade att sånt där borde vi ha i Sverige med, "ja men dom sa till oss att det är en svensk uppfinning". Jag har inte sett det i varken Stockholm, Luleå, Kalix, Haparanda......etc.....det närmaste jag har sett är i mellersta Finland svart-påse/vit-påse tom affärers handlingspåsar har en svart insida och vit utsida. Vit har man torra brännbara sopor och svart blöta sopor.

Men det kanske är bara Skåningar som är kloka och har bra system?!
Kanske en Skånsk uppfinning som envisa "ei se kannate" (=det lönar sig inte) lappar och 08 vägrar ta i bruk.
Har nåt svagt minne att jag som barn var på nån "bostadsmässa" där man visade hur bra systemet skulle fungera i befintliga sopnedkast i lägenheter men ändå uppfylla modern sortering. Fast där har jag svagt minne om nån roterande kärl.
Det finns områden även i Sverige där man har olikfärgade påsar för sortering, men tyvärr har det väl visat sig att en del struntar i det när en färg tar slut. Exempel:
Eskilstuna: https://www.eem.se/privat/atervinning/fargsortering
Strängnäs: https://www.sevab.com/privat/atervinning/fargsortering
Örebro: https://www.orebro.se/bygga-bo--tra.../tomningsdag--avfallspasar/fargsortering.html
Alvesta, Ljungby: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tre-fragor-om-fargsortering-for-sopor--ljstt6
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Smågrejjer som går att stoppa i en ficka går att göra så även med förpackning. Typ hörlurar, telefoner (telefoner är i för sig aldrig ute i butiken) och annat i storlek med en ficka.

Kylskåp och tvättmaskin är väldigt svårt att stoppa i en ficka och de har enorma mängder skräp runt sig.
Jag har sett smågrejer på några få cm som säljs i hårdplastförpackningar som är typ 15x15 cm.

Har du tänkt på hur vitvaror hanteras när de ska lastas om en massa gånger på vägen från fabriken tills att du är ansvarig för dem?
De är ibland transportskadade trots en massa stötdämpande förpackningar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kostnader? Här innebär övergången till 2-fack stora kostnadsökningar för sophämtningen. Skyhöga fasta avgifter (en dubblering t ex för de som hade minsta kärlet tidigare) och nära 5 kr per kilo för restavfall och det är bara övergångspriser. Ska höjas kraftigt efterhand.
Jo nu har vi haft vått/torrt i ett antal år men lösningen där jag bor är att man inte väljer en fyrfackslösning eftersom det är alldeles för dyrt att byta ut renhållningsfordonen igen. Jag tror många kommuner väljer den lösningen.

Det blir då fyra soptunnor/fastighet, sedan har vi även ett trädgårdsabbonemang så många kommer att ha 5 tunnor på rad till varje fastighet.

Mycket sannolikt kommer det sedan att stå soptunnor överallt inkl på trottoarer. Sedan blir det då olika turer att tex jämn vecka tar man vått/torrt, udda vecka plast/papper med förvecklingar att de som inte har tunnorna på trottoaren med säkerhet kommer att missa tömningar. Har frågat om de kan erbjuda en kalenderfil så att man enkelt matar in i sin mobil när tömning sker.

Men jag tror inte sista ordet är sagt om den här röran för de lokala återvinningstationerna har fungerat utmärkt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns områden även i Sverige där man har olikfärgade påsar för sortering, men tyvärr har det väl visat sig att en del struntar i det när en färg tar slut. Exempel:
Eskilstuna: [länk]
Strängnäs: [länk]
Örebro: [länk]
Alvesta, Ljungby: [länk]
Borde ju vara enklare straffa felsorterare om dom felsorterat i sina egna kärl?

Nu är det ju nästan en teknisk omöjlighet. Men var ju inte så längesen i nyheterna om just det att folk får en varning och nästa gång böter om matavfall hamnar i hushållssopor. Mest tror jag dock det var skrämselpropaganda 😂
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kostnader? Här innebär övergången till 2-fack stora kostnadsökningar för sophämtningen. Skyhöga fasta avgifter (en dubblering t ex för de som hade minsta kärlet tidigare) och nära 5 kr per kilo för restavfall och det är bara övergångspriser. Ska höjas kraftigt efterhand.
Inget av de kostnaderna drabbar väl kommunen självt, alltihop förs vidare till konsumenten (som vanligt).
De priser på avfall/kg du nämner har vi redan i vår kommun sedan i vart fall 5 år.

Incitamentet att dumpa i naturen ökar dramatiskt när det blir så dyrt att lämna avfallet.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inget av de kostnaderna drabbar väl kommunen självt, alltihop förs vidare till konsumenten (som vanligt).
De priser på avfall/kg du nämner har vi redan i vår kommun sedan i vart fall 5 år.

Incitamentet att dumpa i naturen ökar dramatiskt när det blir så dyrt att lämna avfallet.
Jo, ska de börja ta betalt per kg och väga avfallet varje tömning finns det andra ställen att göra sig av med det oönskade...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har sett smågrejer på några få cm som säljs i hårdplastförpackningar som är typ 15x15 cm.

Har du tänkt på hur vitvaror hanteras när de ska lastas om en massa gånger på vägen från fabriken tills att du är ansvarig för dem?
De är ibland transportskadade trots en massa stötdämpande förpackningar.
Ja det var exempel.

Har du inte tänkt på vilka enorma mängder skit vi i västvärlden skapar? Men vi skyller på öst/asien. Vi beställer hit skiten och vi är ju på det viset delaktiga i problemet tyvärr.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Ja det var exempel.

Har du inte tänkt på vilka enorma mängder skit vi i västvärlden skapar? Men vi skyller på öst/asien. Vi beställer hit skiten och vi är ju på det viset delaktiga i problemet tyvärr.
Jovisst har jag tänkt på det och jag skyller inte på några asiatiska länder utan jag försöker hålla nere vår konsumtion av sånt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
K
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vill minnas att dom var på 2L, men jag kan ha fel.
Det var många år sedan nu...

Plastflaskan i sig var "hård" och många hade dessa för bensin...
Tvätten för dessa 4:- rådde inte på detta och många blev förgiftade som följd.

Plastbacken för dessa var gul i kvadrat och rymde 1x4.

Hittar dock inga bilder.... Varför inte då?!
🤔
Jag har fortfarande en sån hård 1.5 liters flaska som jag brukar blanda såpa, t-sprit och vatten i mot bladlöss....
 
Ska man låta plastkorken sitta kvar på papperstetran då man återvinner, eller ska man slita loss plastkorken för att sortera den som plast?
 
M MagHam skrev:
Handlar inte tråden om korkar?
Den har utvecklats och expanderat...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
jarlh jarlh skrev:
Ska man låta plastkorken sitta kvar på papperstetran då man återvinner, eller ska man slita loss plastkorken för att sortera den som plast?
Valfritt
 
MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
Borde ju vara enklare straffa felsorterare om dom felsorterat i sina egna kärl?

Nu är det ju nästan en teknisk omöjlighet. Men var ju inte så längesen i nyheterna om just det att folk får en varning och nästa gång böter om matavfall hamnar i hushållssopor. Mest tror jag dock det var skrämselpropaganda 😂
Som jag skrev i ett inlägg tidigare är det redan beslutat om felsorteringsböter i min kommun. Ingen vet hur det ska implementeras men det är så politiker ofta fungerar. Tycker de har kommit på världens bästa idéer men glömmer helt den praktiska tillämpningen. Tycker det drabbar partier på hela skalan även om jag personligen anser att vissa är större syndare än andra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
I Norge ska nämna Nordnorge Tromsötrakten så slänger man allt i samma bytta men i olikfärgade påsar!

Mycket praktiskt system och gjorde en Norrman mycket förvånad när jag sade att sånt där borde vi ha i Sverige med, "ja men dom sa till oss att det är en svensk uppfinning". Jag har inte sett det i varken Stockholm, Luleå, Kalix, Haparanda......etc.....det närmaste jag har sett är i mellersta Finland svart-påse/vit-påse tom affärers handlingspåsar har en svart insida och vit utsida. Vit har man torra brännbara sopor och svart blöta sopor.

Men det kanske är bara Skåningar som är kloka och har bra system?!
Kanske en Skånsk uppfinning som envisa "ei se kannate" (=det lönar sig inte) lappar och 08 vägrar ta i bruk.
Har nåt svagt minne att jag som barn var på nån "bostadsmässa" där man visade hur bra systemet skulle fungera i befintliga sopnedkast i lägenheter men ändå uppfylla modern sortering. Fast där har jag svagt minne om nån roterande kärl.
Detta med färgade påsar har jag hört talas om eller läst att det finns eller funnits någonstans i Sverige men jag minns inte var.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kostnader? Här innebär övergången till 2-fack stora kostnadsökningar för sophämtningen. Skyhöga fasta avgifter (en dubblering t ex för de som hade minsta kärlet tidigare) och nära 5 kr per kilo för restavfall och det är bara övergångspriser. Ska höjas kraftigt efterhand.
Vi har inget kilopris utan bara: Grundavgift villa och Fyrfack 240 + 240 26 + 13.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.