D Daniel 109 skrev:
1. Händer inte eftersom växelriktaren inte matar ut energi om spänningen är för hög.

2. Är bara ett problem om stora solcellsparker ligger i samma område. Villainstallationer blir så spridda att det inte blir plötsliga förändringar.
Jodu..... det finns nog stora förutsättningar precis som i Belgien och Danmark för både bortkopplingar av hela nät samt bortkoppling av växelriktare. Mr Murphy har en hel hög med svagheter att roa sig med och han kan nog stöka till det ännu mer.
 
Ytterligare en sak i det med timpris ( tex Timber bara som en ) Hur är det med detta igentligen, är det lönsamt ? Tänker då på att det ska laddas/värma på kanske ett hus eller ladda en tank vid lågpris. Timpris är för sig och kan ha ett lågt värde, men vad händer då ? Jo att det kommer att gå åt en massa el på en kortare period som någon eller några timmar, många kW är det. Då ökar förbrukningen radikalt och då ökar även nätavgiften radikalt och äter upp den vinning som timpris ger. Hur blir det då med effektavgiften tro. Helt plötsligt är timpriset lågt och det laddas på allt, vad blir då med det s.k snittvärdet som det ska räknas på.
Ett expl. tar ut en hel del över ( kanske mellan 50 - 75 % mer ) vad mot som tas ut normalt några gånger under ett dygn och några andra dygn, vad är då snittet då. Det med snittet ska räknas på månaden om jag inte har fel.
Kan bli att snittet vad det nu är räknas överskrides med mer än ca 50 % , vem bestämmer vad snittet är. Blir då ett högre snitt eller vad. Kan bli att det s.k snittet överskids och det blir straffavgift som vida överstiger det med timpris.
Så om jag tänker rätt ( kan vara fel ) så ska man ta ut en hög andel under flera dygn för att snittet ska vara högt, eller ligger det kvar som högsta värde nästa månad.,
Så det med timpris mot rörligt kan vara att välja mellan pest eller kolera, ovasett så blir en högre förbrukning med timpris, ett kraftigt ökande nätavgift och som grädden på moset, kanske straffavgift enligt effekttaxa som är skyhög enligt vad man kan läsa sig till på forumet och nätägarnas sidor.
Inget blaj nu, det är det faktiska som ni tänker på. Angående timpris och nätavgift ( straff efekttaxa ) kontra rörligt. Så tänk till innan ni skriver.
Är klart intressant i det hela.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Ditt inlägg är tyvärr fullständigt obegripligt blaj. Sannolikt för att du inte tänkte till innan du skrev.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte timpris, men får du betalt för att ladda bilen då och hur blir det på en faktura. Lite knepigt det med timpris att hålla reda på kostnaden. Då måste man kanske ha lite mer prylar som säkrar upp enligt lägsta pris. Vad har det gett dig under vintern som var.
J jonaserik skrev:
Ytterligare en sak i det med timpris ( tex Timber bara som en ) Hur är det med detta igentligen, är det lönsamt ? Tänker då på att det ska laddas/värma på kanske ett hus eller ladda en tank vid lågpris. Timpris är för sig och kan ha ett lågt värde, men vad händer då ? Jo att det kommer att gå åt en massa el på en kortare period som någon eller några timmar, många kW är det. Då ökar förbrukningen radikalt och då ökar även nätavgiften radikalt och äter upp den vinning som timpris ger. Hur blir det då med effektavgiften tro. Helt plötsligt är timpriset lågt och det laddas på allt, vad blir då med det s.k snittvärdet som det ska räknas på.
Ett expl. tar ut en hel del över ( kanske mellan 50 - 75 % mer ) vad mot som tas ut normalt några gånger under ett dygn och några andra dygn, vad är då snittet då. Det med snittet ska räknas på månaden om jag inte har fel.
Kan bli att snittet vad det nu är räknas överskrides med mer än ca 50 % , vem bestämmer vad snittet är. Blir då ett högre snitt eller vad. Kan bli att det s.k snittet överskids och det blir straffavgift som vida överstiger det med timpris.
Så om jag tänker rätt ( kan vara fel ) så ska man ta ut en hög andel under flera dygn för att snittet ska vara högt, eller ligger det kvar som högsta värde nästa månad.,
Så det med timpris mot rörligt kan vara att välja mellan pest eller kolera, ovasett så blir en högre förbrukning med timpris, ett kraftigt ökande nätavgift och som grädden på moset, kanske straffavgift enligt effekttaxa som är skyhög enligt vad man kan läsa sig till på forumet och nätägarnas sidor.
Inget blaj nu, det är det faktiska som ni tänker på. Angående timpris och nätavgift ( straff efekttaxa ) kontra rörligt. Så tänk till innan ni skriver.
Är klart intressant i det hela.
Det beror på just dina förutsättningar, om det lönar sig med timpris eller ej.
Du måste kunna styra din förbrukning bort från högpris till lågpris. Störst effekt får du på uppvärmning, varmvatten och billaddning.
Jämfört med snittpris så sparade jag 18% under Maj.
Hittills i Juni 27%.
Senaste 31 dagar 33%.
På ett helår sparar jag 15-20%
 
lilytwig lilytwig skrev:
Du måste kunna styra din förbrukning bort från högpris till lågpris.
Nja, rent statistiskt borde det löna sig för hälften av abonnenterna att byta till timdebitering utan att göra någon förändring.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, rent statistiskt borde det löna sig för hälften av abonnenterna att byta till timdebitering utan att göra någon förändring.
Ja så är det, men jag vet inte om det hjälper frågeställaren att förstå.
Det innebär också att, om de som i dag har snittpris och som har har bäst förutsättningar för timpris går över till det, så tjänar de på det. Samtidigt ökar då kostnaderna för de som behåller snittpris.
 
Även jag som inte har timpris försöker styra konsumtionen till lågpris/överskotts-tid om möjligt, jag vet inte varför men jag är ju extrapris-snål-gubbe så det ligger i blodet 😉

Jag har senaste 9 månaderna betalat i princip exakt som månadssnittet (0,5 öre mer).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Ja så är det, men jag vet inte om det hjälper frågeställaren att förstå.
Det innebär också att, om de som i dag har snittpris och som har har bäst förutsättningar för timpris går över till det, så tjänar de på det. Samtidigt ökar då kostnaderna för de som behåller snittpris.
OK men timpris avser endast kW och inte nätavgiften som ligger utanför, med mer förbrukning äkar nätavgiften, då kan även den s.k snittdelen öka markant och straff utfaller, så vad som blir sägs inte någonstans. Det som är avgörande är vem och hur snittet beräknas.
lilytwig lilytwig skrev:
Det beror på just dina förutsättningar, om det lönar sig med timpris eller ej.
Du måste kunna styra din förbrukning bort från högpris till lågpris. Störst effekt får du på uppvärmning, varmvatten och billaddning.
Jämfört med snittpris så sparade jag 18% under Maj.
Hittills i Juni 27%.
Senaste 31 dagar 33%.
På ett helår sparar jag 15-20%
Är med, men har du då effekttaxa, att styra till lågpris är nog inga problem. Men att styra så det inte blir stor nätavgift går inte, den följer en viss kostand oavsett förbrukningen. Blir den hög så blir även nätavgiften hög och kanske kliver över strecket för snittet och straffet kommer. Då var min fråga rakt ut till er som ev kan det, vem bestämmer snittet och vilken nivå är det som den faller ut på. Förklara gärna på ett bra sätt, nog många som önskar att reda ut det med effekttaxa.
Nu var inte frågan om hur mycket det sparades hit eller dit med timpris, utan det med effektaxa och straffavgift samt var är nivån på snittet och hur det räknas innan straffet kommer.
 
D Dilato skrev:
Även jag som inte har timpris försöker styra konsumtionen till lågpris/överskotts-tid om möjligt, jag vet inte varför men jag är ju extrapris-snål-gubbe så det ligger i blodet 😉

Jag har senaste 9 månaderna betalat i princip exakt som månadssnittet (0,5 öre mer).
Det med månadssnittet då, vad är basen för uträkning av den. Har du eller annan gjort det. Skriv gärna hur du kommit fram till att vara på snittet, det är nog något diffust i storleken. Normalt hög förbrukning och högre snitt, samt tvärs vid låg förbrukning.
Det är nog inte du som sätter snittet, utan det kommer från nätägaren och hur beräknar dom det. Vet du något om det, har du effekttariff så det syns på din faktura vad snittet är.
 
J jonaserik skrev:
Det med månadssnittet då, vad är basen för uträkning av den. Har du eller annan gjort det. Skriv gärna hur du kommit fram till att vara på snittet, det är nog något diffust i storleken. Normalt hög förbrukning och högre snitt, samt tvärs vid låg förbrukning.
Det är nog inte du som sätter snittet, utan det kommer från nätägaren och hur beräknar dom det. Vet du något om det, har du effekttariff så det syns på din faktura vad snittet är.
Jag läser min elräkning, där står mitt kWh-pris

April 2024:
Ditt kWh-pris blir: 62,95 öre/kWh + moms
Elbruk.se SE4 månadspris 62,45/kWh + moms

Mars 2024:
Ditt kWh-pris blir: 63,84 öre/kWh+ moms
Elbruk.se SE4 63,36 öre/kWh+ moms

och så håller det på.

Effektariff har jag inte ännu.
 
J jonaserik skrev:
OK men timpris avser endast kW
Nej, timpriset avser energin.
J jonaserik skrev:
med mer förbrukning äkar nätavgiften,
Varför skulle förbrukningen öka med timpris?
J jonaserik skrev:
då kan även den s.k snittdelen öka markant och straff utfaller
Vilka straff?
J jonaserik skrev:
Men att styra så det inte blir stor nätavgift går inte, den följer en viss kostand oavsett förbrukningen
Vad menar du egentligen?

J jonaserik skrev:
och kanske kliver över strecket för snittet och straffet kommer.
Vilket straff och vilket snitt?

Jag begriper inte vad du skriver alls.
 
D Dilato skrev:
Jag läser min elräkning, där står mitt kWh-pris

April 2024:
Ditt kWh-pris blir: 62,95 öre/kWh + moms
Elbruk.se SE4 månadspris 62,45/kWh + moms

Mars 2024:
Ditt kWh-pris blir: 63,84 öre/kWh+ moms
Elbruk.se SE4 63,36 öre/kWh+ moms

och så håller det på.

Effektariff har jag inte ännu.
OK är med, nu enbart antal kWh och inget snitt, men vad tror du ett snitt ligger ( och vad är ett snitt ) på när kylan och mörkret kommer, då går det åt mer och stundtals olika på dygntes timmar som ska användas i beräkningen av snittet. och ska beräknas per 15 minuter, det är där som jag vill ha info om. Men det verkar som att inte någon har en aning om hur det blir med snitt och effekttaxa. Mycket dåligt med svar och inlägg.
 
Det finns inget beslut om att införa 15min mätning vad jag vet.

Snittet beräknas baserat på förbrukning och pris för varje timme under månaden. Antingen för din förbrukning med timdebitering eller för ett kollektiv med månadsdebitering. Så det handlar om huruvida du vill bli prissatt baserat på din förbrukning eller baserat på en grupp kunder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte vad du skriver alls.
Jag begriper, det är effekttariffen som han pratar om som "straff" och "snittdelen" vid högre effekt.

Om du vill anstränga dig bara liiite begriper du, men du väljer ofta att låtsas som om du inte förstår...
 
Vad är det han benämner snittdelen i samband med effektavgift?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.