Jag håller i sak med. Men blir fundersam, är det bara den gården som har det namnet?
Med tanke på den lilla biten mark, jag menar att tom för 100 år sedan var en gård med 10ha liten.
I sådana fall är det ju ett väldigt litet område och ett ganska unikt namn.
Normalt delas dessa namn mellan flera gårdar och fastigheter och markbitar som styckats av behåller namnet (såvida de inte skiftats).
 
G guggen skrev:
Jag håller i sak med. Men blir fundersam, är det bara den gården som har det namnet?
Med tanke på den lilla biten mark, jag menar att tom för 100 år sedan var en gård med 10ha liten.
I sådana fall är det ju ett väldigt litet område och ett ganska unikt namn.
Normalt delas dessa namn mellan flera gårdar och fastigheter och markbitar som styckats av behåller namnet (såvida de inte skiftats).
Nä, det är platsen som har det namnet och platsen fick sitt namn långt innan vårt moderna fastighetsindelning
Det rör sig om en egnahems fastighet, det är sådana som staten delade ut till fattiga i början på 1900 talet, de var vanligtvis 10-20ha stora. Tillräckligt för att en familj skulle kunna försörja sig
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nä, det är platsen som har det namnet och platsen fick sitt namn långt innan vårt moderna fastighetsindelning
Det rör sig om en egnahems fastighet, det är sådana som staten delade ut till fattiga i början på 1900 talet, de var vanligtvis 10-20ha stora. Tillräckligt för att en familj skulle kunna försörja sig
Men då är det flera sådana små egnahems fastigheter som bär namnet i området? Dvs namnet är inte unikt just för den lilla fastigheten?
 
T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, juridiskt sett är det tillåtet att använda gårdsnamnet i fråga för TS' verksamhet, men ur social grannsämje-synpunkt kan det vara annorlunda. Det kan vara extra besvärligt om grannen också har någon slags verksamhet under det namnet.

Skulle vilja påstå att de varumärken som innehåller ortsnamn har en faktisk koppling till platsen, eller vill få kunderna att tro att det finns en koppling, eftersom ortnamnet associeras med något positivt.
Falukorv och t ex parmesanost spelar i en egen liga eftersom de skyddas av EU, och de beteckningarna får inte användas hur som helst. Andra ortsnamn och landskapsnamn kan användas mera fritt. Jag har sett att Lithells säljer småländska kroppkakor, av allt att döma tillverkas de i deras fabrik i Sköllersta. Som ligger i Närke.
Nja... Småländska kroppkakor är en typ av kroppkaka snarare än att de kommer från Småland numera även om ursprunget är kopplat till området så Lithells vill nog inte snylta på ortnamn utan vara tydliga med vad de säljer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har köpt ca 10ha mark som tidigare har tillhört en gård vid namn xxxx
Den tidigare ägaren styckade av själva gårdbyggnaden och 2000-3000m2 mark
Den fastigheten har nu gårdsnamnet xxxx i adressregistret, men i folkmun är det hela området som är xxxx

Nu har vi använt det namnet i samband med ett projekt som vi driver (vi kallar projektet för xxxx-projektet)
Nu kräver den nuvarande ägaren att vi ska ta bort namnet xxxx ur vårt projekt som om han/hon äger namnet pga att det står i adressregistret.

Så vitt jag vet är det inte ett registrerat varumärket

Gjorde jag rätt när jag högaktningsfullt struntade i vad personen ville?
Säger inget om själva regelverket MEN…

Jag skulle, erkänner, ha varit lite kinkig 🌸 sitter ju här med ”mitt gårdsnamn” trots att det är området som heter det (ej grannars adress el liknande, men vi äger heller inte området/marken runt) .. också en avstyckad gård där vi nu bara har husen och en ”vanlig” tomt.. men det är ju huset/gården med den tillhörande, ursprungliga, ”marken” som kallas för xxx.. (så det borde följa med huset, inte marken.. då den som äger marken inte nödvändigtvis ”bor där”).

Det är troligen inga regler om saken eg.. men jag skulle anse att ”de snodde mitt namn” (även om det kanske inte var så enligt lagar/regler) och då ”alla” förknippar just vår gård med namnet.. (och så har vi nu ett par företag/projekt förknippat med namnet) så jag skulle vara lite beskyddande och dra det längre än jag gör normalt (är fredlig av mig, men om någon skulle försöka nyttja namnet jag ansåg vara ”mitt”.. så tar det troligen fram det värsta av mig 😳)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag tycker det är naturligare att namnet följer med marken än huset om det är så att endera skulle ha någon form av ensamrätt. Det är i min värld marken som är "gården", boningshuset är bara den lilla delen och styckas det av är det de facto inte längre en del av gården.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag måste säga att jag tycker det är naturligare att namnet följer med marken än huset om det är så att endera skulle ha någon form av ensamrätt. Det är i min värld marken som är "gården", boningshuset är bara den lilla delen och styckas det av är det de facto inte längre en del av gården.
I många fall är det ändå en ”gård” som köper marken.. (en granne som utökar sin gård). De vill sällan byta namn för att de köper extra mark.. de bor ju liksom ”där de bor” 🤔

lite lustigt med det där namn/områden och adresser!

När vår gård köptes upp av en närliggande gård, bytte den adress till ”sin nya ägares”.. sedan styckades den av.. och huset med ny tomt.. fick ytterligare en ny adress (inte samma som den hade innan, utan följde nya gårdens namn/område..) och sedan när vi tog över gården .. så åkte alla jäklar fel hit!

Så vi kontaktade både lantmäteriet (för att se över gammal namn/adresser/område och vad de tyckte om vår adress) och de tyckte vi skulle byta adress.. så vi kontaktade kommunen.. som höll med lantmäteriet i frågan.. däremot ville de att vi skulle ha ”områdesnamnet” med i adressen (samma som alla grannarna har).. även om numret kom i otakt med grannarnas..

Men vi har gårdsnamnet också i adressen.
 
Redigerat:
"namnet" på en gård/fastighet finns egentligen inte, utan det är mest bara ett påhitt?
Det som finns att förhålla sig till är fastighetsbeteckningen, fattar jag rätt?
 
  • Gilla
S N Jörgen Magnusson
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
"namnet" på en gård/fastighet finns egentligen inte, utan det är mest bara ett påhitt?
Det som finns att förhålla sig till är fastighetsbeteckningen, fattar jag rätt?
Mjo, men fastighetsbeteckningen kommer i sin tur ofta från de gamla ursprungliga gårdarna, som ägde all mark. ”Västberga 4:2” har sitt ursprung från Västberga gård, osv.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
"namnet" på en gård/fastighet finns egentligen inte, utan det är mest bara ett påhitt?
Det som finns att förhålla sig till är fastighetsbeteckningen, fattar jag rätt?
Du har en fastighetsbeteckning samt en adress som den tilldelas. "Påhittat" är det man kallar en plats, kan vara historiskt, etc, men finns inte registrerat utifrån något syfte, åtetfinns t.ex. inte i någon karta.
Vårt fritidshus har ett namn som folk i trakten använder t.ex. Björklyckan, fastigheten kan sedan heta Björka 1:25 och har adressen Björka 50.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har köpt ca 10ha mark som tidigare har tillhört en gård vid namn xxxx
Den tidigare ägaren styckade av själva gårdbyggnaden och 2000-3000m2 mark
Den fastigheten har nu gårdsnamnet xxxx i adressregistret, men i folkmun är det hela området som är xxxx

Nu har vi använt det namnet i samband med ett projekt som vi driver (vi kallar projektet för xxxx-projektet)
Nu kräver den nuvarande ägaren att vi ska ta bort namnet xxxx ur vårt projekt som om han/hon äger namnet pga att det står i adressregistret.

Så vitt jag vet är det inte ett registrerat varumärket

Gjorde jag rätt när jag högaktningsfullt struntade i vad personen ville?
Det beror på vad du menar med namn. Fastighetsbeteckningen är juridisk kopplas till fastigheten och det är bäst att använda vid projekt samt att det förenklar alltid då var fastighet har en unik beteckning. Er fastighet fick en ny fastighetsbeteckning vid avstyckningen, då är det bästa att använda del av det namnet i dagligt tal.

Är det ett populärnamn som används i det dagliga kan det vara skyddat och det avser oftast en gård, byggnad eller verksamhet.

Är det ett traktsnamn som avser ett område eller flera fastigheter är namnskydd ovanligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu var jag kanske lite otydlig eller felaktig i min frågeställning, det rör sig om ett ortsnamn som där ordet gård är inbakat i och som den nuvarande ägaren har registrerat på sin adress
Namnet har sitt urspung i något man gjorde på platsen varje år
Enkelt avstyckning från gård, använd XYZ Gårdsmark. Problemet löst.
 
Jag har liknande spörsmål. Har en gård, ett hemman som syns på kartan med fastighetsbeteckning "hemman 1:1". Två mindre fastigheter har styckats av men de har bara oss som grannar, alltså helt omslutna av vårt hemman. Förritiden var vår adress "hemman, postnummer, ort" och historiskt är namnet på gården och hemmanet samma ord. Vid något tillfälle har kommunen ändrat adresserna så att det bara är siffror "123456 , postnummer, kommun". En av de mindre fastigheterna har på 80 talet börjat drivas som hotel under namnet "hemman hotel" och det har börjat bli vanligare att folk syftar på hotellet när de säger "hemman" . Ganska nyligen har jag upptäckt att de fått sin adress ändrat till "hemman 1, postnummer, kommun". Det känns fel att vår rätt pampiga gård har fått sina adress stulen, i princip identitetsstöld. Men det går inte att göra något åt det. Vi bedriver skogsbruk och jordbruket har vi utarrenderat så ingen tydligt synlig verksamhet med vårt gårdsnamn. Till saken hör dessutom att den fastigheten inte är mark vi sålt, utan som vi på tidigt 1900 tal donerat till en välgörenhetsorganisation som inte längre existerar. Skriver mest för att beskriva hur det kan kännas.
 
Redigerat:
Om man ser det från gårdsägarens synvinkel misstänker jag att hen inte vill förknippas med det här projektet. Till exempel om projektet innefattar något som kan väcka protester vill hen inte ha en massa aktivister som blockerar gården. Eller räkningar i brevlådan, eller bilar som kör in och ska ställa frågor om projektet.
Om nu namnet är XXXgårdsYYY, är det helt omöjligt att ni kallar projektet XXXYYY?
Juridiskt finns det kanske inte något att hämta, men det kan ju finnas skäl att respektera gårdsägarens önskemål.
 
Hep Hep skrev:
Kan en gård utan mark vara en gård?
Kan marken utan gården fortfarande vara en gård?
Är en gärsgård en gård? Ja.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.