1. Vi har en kuperad gräsmatta på ca 400-500 kvadratmeter. Framsidan har en rejäl slänt och dessutom har vi en mindre gräsmatta uppe på en bergsknalle längst upp på tomten. Drömmen hade varit en robotgräsklippare men det kommer inte hända förrän gräsklipparna har lika många lidar, kameror och sensorer som en självkörande bil och alla hus- och tomtprojekt är avslutade lagom till pension om sådär 20-25år.
2. Idag har vi en sladdgräsklippare med bara ca 32cm klippbredd som vi ävt av förra ägaren. Varje klipping innebär ett mindre psykbryt då den där sladden alltid hamnar i vägen för där man ska klippa härnäst då slänten lutar i sidled mot klippriktningen. Det gör att man drar dig för att klippa då det tar två timmar och därmed hinner gräset växa sig allt för högt mellan klippningarna vilket gör jobbet ännu värre.
Ibland hjälper min 8åring till men då får man springa efter och hålla sladden som ett koppel för att den inte ska blir avklippt. Lyckas man ställa in klipphöjden hyfsat rätt på den gamla maskinen så blir det hyfsat ok klippt, men allt som ofta händer något med framhjulen och gräsklipparen börjar klippa gräset vid rötterna vilket gör att vi får kala fläckar här och var. Till råga på allt har vi lyckats dumpa en hel säck Algromin över tomten så där vi inte har kala fläckar så växer det som bara den.

Snälla Byggahus, förbarma er över oss och vår gräsmatta så vi kan hinner göra annat än att klippa vår snabbväxande, leopardfläckiga gräsmatta och att vår matta ska få chansen att bli något annat än en trasig trasmatta till gräsmatta i sommar. Vi lovar att ge ett välavvägt omdöme och vår gräsmatta en riktigt fin, ny gräsklippare i present i slutet av sommaren!
 
Har en plan fin grön gräsmatta ca 150 kvm stor.
Jag har en enkel gräsklippare med sladd som jag använder nu. Min 3 åring vill så gärna hjälpa till men nätkabeln agerar snubbeltråd i nuläget. Vore kanon med en batteridriven klippare så pappa och dotter kan ha en fina stunder tillsammans när vi klipper gräset.
 
Redigerat:
1. 700 kvm skogstomt, kuperad och många små områden vilket gör det svårt att få till robot klippning
2. I år har vi tagit tag i att gödsla gräsmattan för att öka mängden gräs, detta gör ju också att vi behöver klippa mer och vår 15 år gammal Black and decker kommer få det tufft.
 
Vårt hus har 3st separata gräsmattor på 3 sidor - en på 25kvm som sluttar kraftigt.
En ”rund” på ca. 100kvm som sluttar svagt och är meckig att klippa samt ca.150kvm mellan hus/berg/häck på baksidan som är ”avlångt triangulär” svår med klippning mot berg/slänt.
Vi klipper idag med en äldre gardena-robot på baksidan och en äldre bensindriven kombiklippare på resten.

Vi har länge velat skaffa en elklippare och testat allt annat och jag tror att vår tomt erbjuder varierade utmaningar för en elklippare.
 
Tomten där jag ska använda gräsklipparen är 1400 kvm stor och ganska gropig, vilket kräver en effektiv gräsklippare för att hantera den ojämna terrängen och ge ett jämnt resultat.


Jag tycker att jag är en lämplig person att testa en ny gräsklippare eftersom min nuvarande klippare har gått sönder två gånger trots att jag har försökt reparera den själv här hemma. Jag har lagt ner mycket tid och energi på att försöka fixa den, men utan långvarig framgång. Att få testa en ny gräsklippare skulle vara en möjlighet för mig att äntligen få ordning på min gräsmatta och ännu bättre, jag hade sluppit ge mig ut på blocket och leta ny.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Min tomt är av lite olika karaktär, totalt om drygt 4000 kvm. Den består av dels vanlig gräsmatta och dels av ett parti som är lite mer ojämnt underlag. Min åkgräsklippare har gått sönder och ska kasseras och min handdrivna gräsklippare som går på bensin är något otymplig och tung att jobba med på alla 4000 kvm. Att kunna använda en riktigt bra och lätt gräsklippare på de ställen där det funkar vore en Lisa för själen och och mitt tålamod. Jag vore evigt tacksam för en problemfri gräsklippare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har ca 500 kvadrat villagräs med många projekt/hinder som ska undvikas.

Idag sköts klippningen med en ganska tung maskin av husets 14-åring och tror han skulle vara en bra testare av en lättare och tystare maskin.
 
  1. Har ca 800 kvm tomt på ett hörn i ett villaområde. Har dessutom gräs ut mot vägen på andra sidan häcken som gör att jag får förflytta mig runt med gräsklipparen. Där brukar det växa upp långa strån, som alltid är en utmaning att klippa med en vanlig gräsklippare. Det är blandat med mycket gräs, men även mossa och en hel del träd och buskar att manövrera runt.
  2. Har kört bensinklippare tidigare, tunga, otympliga och låter. Kan önska en nättare och framförallt tystare klippare som är enklare att svänga runt träd och buskar. Vid vissa rabatter kan det också vara intressant att se hur nära man kommer, de klippare jag har idag lämnar en hel del gräs som måste trimmas bort sen. Har även barn 5-8 år som gärna är med och testkör och kan ge sina synpunkter.
  3. Postat här i tråden. :)
Mvh/Per
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har runt 400m2 gräsmatta, lite ojämn och med buskage och växter samt ett växthus

Har en bensindriven gräsklippare (en stiga) som följde med huset spå att säga. Den fungerar men börjar bli gammal och känns omodern.
Jag tillhör dom som tycker om att klippa gräset, det är nostalgiskt och påminner mig om när jag var liten på landet och klippte gräsmattan tillsammans med min morfar. Så klippa gräset är minnen för mig men som sagt, en bensindriven en känns omodern och jag kan/vill inte dra igång den klockan 6 på morgonen och väcka grannar, hustomtar (jag bor ju på landet) och familjemedlemmar. Det kan jag göra med en eldriven.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. tomt på strax under 2000 kvm och gräsmatta på circk...700-1000 kvm...2. Jag är lämplig att testa vidare eftersom jag redan har en bensingräsklippare (som funkar bara ibland :)) ) och en eldriven som behöver en låååång skarvsladd för min tomt och de skulle vara underbart att kunna köra gräsklipparen på hela min tomt.
 
Har en gräsmatta på ca 1200 kvm med mossa, lite kullar och gropar (är mycket ojämn). Inte nog med det så finns det rabatter, spaljéer och häckar som delar av ytorna i zoner. Har idag en alldeles för liten batteridriven (måste byta batteri 6 gånger) och en med sladd.

Hade vi haft en klippare som är mer anpassad efter vår storlek på tomt så kanske övriga familjemedlemmar hade orkat att klippa gräset, utan alla batteribyten med väntetid för laddning, utan att gnälla.
 
Tomt på ca 1500m2, varpå hus och gångar, rabatter och 8 äppelträd tar en del av ytan. Som många andra säger, mossa och gropar i gräsmattan. Testar gärna en av era gräsklippare.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Min tomt är på ca 900 kvm och anlades på 60-talet av min morfar. Varje år fyller jag hjälpligt i gropar men tomten är ändå ojämn och bitvis gropig. Delar va tomten har mycket mossa och efter flera års torka så har det kommit mer ogräs än gräs på andra delar. Nivåskillnader finns och bitvis blir det tungt.
Jag vill testa en gräsklippare med batteri för att jag vill värna miljön och hoppas att andra ser vad en sådan klippare går för och vågar ta det steget själva.
 
Jag vill ha den lilla oranga. Vår gräsmatta består av tre ytor med några meters höjdskillnad mellan varje. Ena ytan är en hyfsat normal gräsmatta, 20x5 meter med viss inslag av mossa och segt klöver. Ett par äppelträd och ett par buskar finns där också. Nästa yta är mindre med ojämnt underlag. Den tredje ytan består av glest gräs och tuvor som är svårklippta. Nuvarande gräsklippare av handjagarmodell hamnar på metallåtervinning vilken dag som helst. Den fanns i förra huset som vi köpte för 27 år sedan och följde med i flytten till nuvarande. Jag har aldrig gillat handjagaren som hygger fast tallkottar och små pinnar. På senare år slirar hjulen allt mer och knivarna som alltid varit skämda klarar inte längra att kapa grässtrån. Inte aktuellt med robotklippare eftersom det skulle behövas tre stycken.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat fem stycken populära batteridrivna gräsklippare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en gräsklippare förbinder sig att långtidstesta gräsklipparen under sommaren och rapportera in till oss senast 2024-08-31 hur gräsklipparen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett pm till mig, Marlén Eskilsson. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta storlek och karaktär på gräsmattan där du ska använda gräsklipparen om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en gräsklippare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här gräsklipparna:
  • Ryobi RY36LMXSP53A-160
  • Stiga Combi 753e V Kit
  • Stiga Collector 548e S Kit
  • Stihl RMA 448.3 V
  • Husqvarna LB 144i
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses onsdag den 12 juni.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. 1000 kvm kuperad klippyta med både skuggade och mossiga ytor såsom solstekta områden där jordlagret är tunnare. Ytterligare 1000 kvm allmänning där vi är tre grannar som delar på gräsklippningen.

2. Jag är en av naturen kritisk människa som även är skeptisk till alla batteridrivna maskiner undantaget skruvdragare. Jag skulle tycka det vore intressant att få möjligheten att långtidstesta en batteridriven gräsklippare för att dels se om en sådan är mogen uppgiften samt om jag är benägen att kunna ändra inställningen till dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.