Ofan smör för nästan 10 euro halvkilot, jag skulle börja snickra giljotinerna om jag såg det i Finland
 
J JohanLun skrev:
Kan du inte berätta vad du jobbar med? Tycker mig känna igen i andra trådar att du verkar ha enormt bra löneökning, hög lön, får bidrag ovanpå det. Och har en bekantskapskrets med höga löner, stora tillgångar i mark och förmögenheter men med knegarjobb och lågt belånade hus värda nån miljon... Bor du typ i nån gruvort i Norrland? Folk äger massor av skog och bor i nåt hus de köpt för 200.000 och jobbar i en gruva med skiftgång och 60.000 i månaden i lön?
Haha. Nejdå.

Frugan har fått mest av löneökningarna. Bådas bruttolöner börjar med 4. Vanlig industri utan skiftgång och kommunanställd.

Så varken hög lön eller känner de med speciellt höga löner.

Du tänker troligen på inlägg där jag sade att gemene man har fått det för bra. Att man lätt kan ha 80-90 netto tillsammans som störde några.
Det står jag fast vid.

Får man ut 70 tillsammans och lägger till barnbidrag/fk och några timmar sidoverksamhet så får man en bra inkomst.

Prioriterar man de inkomsterna på boende utanför ghettot kommer man ganska långt.
 
P Pligg85 skrev:
Haha. Nejdå.

Frugan har fått mest av löneökningarna. Bådas bruttolöner börjar med 4. Vanlig industri utan skiftgång och kommunanställd.

Så varken hög lön eller känner de med speciellt höga löner.

Du tänker troligen på inlägg där jag sade att gemene man har fått det för bra. Att man lätt kan ha 80-90 netto tillsammans som störde några.
Det står jag fast vid.

Får man ut 70 tillsammans och lägger till barnbidrag/fk och några timmar sidoverksamhet så får man en bra inkomst.

Prioriterar man de inkomsterna på boende utanför ghettot kommer man ganska långt.
Menar du att som kommunalanställd att ni fått en löneökning på 30 procent?
 
M Mikaelzii skrev:
Menar du att som kommunalanställd att ni fått en löneökning på 30 procent?
Frugan är det och har fått det ja.
Satsning på målgruppen och ny tjänst. Strax över 30% på 3år. Jag ligger strax under 30% på samma period.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Frugan är det och har fått det ja.
Satsning på målgruppen och ny tjänst. Strax över 30% på 3år. Jag ligger strax under 30% på samma period.
Ny tjänst såklart kan öka lönen men knappast 30 procent löneökning för samma arbete.
 
M Mikaelzii skrev:
Ny tjänst såklart kan öka lönen men knappast 30 procent löneökning för samma arbete.
Men snälla läs igen. Strax över 30% på 3år i det här fallet.

Problem?
 
P Pligg85 skrev:
Men snälla läs igen. Strax över 30% på 3år i det här fallet.

Problem?
Så säg 30 tusen i månaden så ca 3000kr per månad i löneökning 3 år i rad.

Eller 40 tusen så 4000kr i ökning per år.

Fantastiskt bra löneförhandlat!

Flesta kommunalanställd har fått nöja sig med 500-1000kr per år dom senaste 3 åren som jag känner.
 
M Mikaelzii skrev:
Flesta kommunalanställd har fått nöja sig med 500-1000kr per år dom senaste 3 åren som jag känner.
Jobbar som tjänsteman på industriföretag. Vi har ett par tre olika procentsatser man kan få. För att få den högsta ska man både ha en låg lön OCH gjort ett exceptionellt bra jobb. Ofta har man redan en bra lön om man gör ett jävligt bra jobb. Så jag tror väldigt få lyckas plocka den där höga siffran som väl är nånstans 4%, resten har hamnat på kanske 2-3 % har jag för mig (har inte sett årets siffror, kommer nog i dagarna).

Men jag har en känsla av att när andras löner "släpper" (om de gör det och folk tar igen det som inflationen varit för att nå samma reallön man hade för 3 år sen) så kommer lönesystemet att braka för fack och HR. Jag tror det bubblar rätt mycket faktiskt. För tanken är att man inte ska kunna "smyghöja" mellan revisionerna om man inte byter tjänst, då finns nån tjänstekod, så man måste vad jag förstår "kodas om" av HR. Men det finns väl alltid en liten löneglidning att ta till, men min erfarenhet är att först när många börjar säga upp sig eller byta tjänst/jobb så öppnas den "börsen".

Jag tycker mig också notera att många antingen varit med rätt länge eller är rätt färska. Mellanlagret av producerande, vanliga KTH civilingenjörer är rätt tunt, finns några i 35-40 årsåldern, men många av dem får chefsjobb och slutar "producera". Sen finns massor av "yngre" där många är antingen konsulter eller från Indien eller andra ställen utanför Europa. Jag vet inte hur detta kommer spela in på lönestrukturen. Eller för all del kompetensförsörjningen. Det är inget fel på de som pluggat och kommer från utanför Europa, men en mix med erfarna och nya är alltid bäst.

Jag som får barn som närmar sig att välja inriktning på gymnasium- och därefter universitet funderar på vad man ska knuffa dem åt för håll.
 
M Mikaelzii skrev:
Jag har köpt och sålt några hus jag haft, när jag köpte mitt första hus 2002 så fanns över 300 objekt till salu i min kommun.
Det var trots allt ganska rejäla budgivningar.
Idag på Hemnet finns det 213.
Jag ser fortfarande inget om bostadsbrist.

Hade det varit 0 bostäder ute till försäljning i en kommun och när det kommer ut ett så säljs det långt över nyproduktionskostnad. Samt att det var stor nyproduktion på gång, då hade jag köpt att det var bostadsbrist.
Z Zodde skrev:
Det är relationen antal köpare/antal säljare som avgör om det är brist, inte antalet objekt till salu i sig.
Nej, hur tänker du då??

Brist är det när jag vill köpa och är beredd att betala men ingen kan leverera. Dvs hyllorna är tomma. Det är 0 objekt på Hemnet och producenterna jobbar 24/7.
 
D daVinci skrev:
Brist är det när jag vill köpa och är beredd att betala men ingen kan leverera. Dvs hyllorna är tomma. Det är 0 objekt på Hemnet och producenterna jobbar 24/7.
Då har du en hemmasnickrad definition av brist.

Du menar brist=total avsaknad av

Mens den vedertagna förståelsen är brist=inte tillräckligt av

Läste häromdagen om ett byggprojekt som sköts upp pga brist på arbetskraft.
De hade 100 byggarbetare men hade behövt 200

Läkaren sa att hon led av näringsbrist.
Självklart var det inte då att hon fick i sig noll näring…
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag ser fortfarande inget om bostadsbrist.

Hade det varit 0 bostäder ute till försäljning i en kommun och när det kommer ut ett så säljs det långt över nyproduktionskostnad. Samt att det var stor nyproduktion på gång, då hade jag köpt att det var bostadsbrist.

Nej, hur tänker du då??

Brist är det när jag vill köpa och är beredd att betala men ingen kan leverera. Dvs hyllorna är tomma. Det är 0 objekt på Hemnet och producenterna jobbar 24/7.
https://www.boverket.se/sv/samhalls...n/bostadsmarknadsenkaten/region-kommun/riket/
 
Kör vi ihop 3 generationer i samma hushåll så har vi råd att riva lite bostäder också.
 
P Pligg85 skrev:
Kör vi ihop 3 generationer i samma hushåll så har vi råd att riva lite bostäder också.
Vem vill bo så?
 
M Mikaelzii skrev:
Vem vill bo så?
Inte många. Därför denna totala ironi.

Det finns 300 tusen ungdomar som skulle behöva eget boende. 25 åringar som bor hemma än 🤮

Självklart har vi bostadsbrist.
Kolla priserna.

Räcker med en liten tomt, material för en miljon och ca 1000 mantimmar så har man ett nytt hus på 130 kvadrat.
1000 mantimmar är 3 man heltid i 9 veckor.

Sådan köper folk för 5-10 miljoner pga utbudet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då har du en hemmasnickrad definition av brist.

Du menar brist=total avsaknad av

Mens den vedertagna förståelsen är brist=inte tillräckligt av

Läste häromdagen om ett byggprojekt som sköts upp pga brist på arbetskraft.
De hade 100 byggarbetare men hade behövt 200

Läkaren sa att hon led av näringsbrist.
Självklart var det inte då att hon fick i sig noll näring…
Det där blev ju bara en halmgubbe.
Antingen har du inte läst vad jag skrev eller inte förstått.

Brist är när man är villig att betala gällande pris men inte kan få leverans.
Det kan vara så att 80% av kunderna kan få leverans. Men 20% får inte det. Då råder brist. Dvs när dessa 20% kommer till butiken är hyllorna tomma.
Borde gå att förstå tycker jag.

Och som idag, när det talas om rekordhögt utbud på hemnet, så är bostadsbrist det mest avlägsna man kan tänka sig.
Och dessutom gråter man inom byggsektor för att det inte finns någon efterfrågan på nyproduktion av bostäder. Hur 17 kommer man då på att tala om bostadsbrist???

M Mikaelzii skrev:
[länk]
Vad har detta men bostadsbrist att göra?
Förstår att du inte heller ser det eftersom du inte skriver något. Men varför då komma med en länk?

Det där handlar om att någon fantiserar ihop ett framtida behov (men som inget har med betalvilja att göra). Och så ser man att Fastighetsbolagens och utvecklares planer inte matchar. Och så hittar man på att det är någon slags brist. (Brist på rationalitet är det väl snarare).

Jag kan inte tänka mig att någon rationell människa fäster någon som helst betydelse vid detta.

Vi har rekordutbud av bostäder på hemnet. Är det förenligt med brist?
Man kan säga att det är så tjock på hyllorna i butiken att dom är överfulla. Är det brist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.