M Mikaelzii skrev:
Finns dom som kallar reporäntan senaste sänkning för ras.
Allt är relativt
Vem kallar sänkningen för ras?
Kan du länka?
 
Z Zodde skrev:
Vem kallar sänkningen för ras?
Kan du länka?
Nu får du googla själv
 
D Dilato skrev:
Smör har på samma sätt kostat från 60 till 80 kr/kg
Jag tog en "random" butik som råkade bli ICA Maxi Stenhagen Uppsala.

Smör Normalsaltat Svenskt 82% 500g Arla​

0.5kg 119,90 kr/kg0.5kg(119,90 kr/kg)
59,95 kr
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Nu får du googla själv
Du kan alltså inte styrka nedanstående? 😉
M Mikaelzii skrev:
Jag tycker matpriserna nästan är nere till nivåer som innan kriget.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tog en "random" butik som råkade bli ICA Maxi Stenhagen Uppsala.

Smör Normalsaltat Svenskt 82% 500g Arla​

0.5kg 119,90 kr/kg0.5kg(119,90 kr/kg)
59,95 kr
Jag är nog mer "på" vad gäller prise och vet man ska handla för max priseffekt än vad du är...

Potatis/gul lök 5 kg i nät 39 kronor är vad jag brukar betala.
Stort! knippe jättefin dill, 19 kronor.
😃
 
  • Skärmbild av reklamblad med erbjudanden för olika smörpaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Erbjudande på Arla Gräddost och Gouda hos City Gross med PRIO-pris 69.95 kr/kg och spara upp till 39.05 kr/kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Ska vi nu jämföra priserna före kriget med idag är det väl någon form av normalpriser som ska jämföras och inte "veckans klipp" och liknande specialerbjudanden.
 
  • Gilla
Pallewea och 5 till
  • Laddar…
Vad är det för site/app @Dilato?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska vi nu jämföra priserna före kriget med idag är det väl någon form av normalpriser som ska jämföras och inte "veckans klipp" och liknande specialerbjudanden.
"Man" handlar inte till "normalpris", man planerar och handlar när det är billigt.
Ost håller minst ett år, smör lätt ett halvår i kylskåp, som Gee flera år.

Det är bara att inse att även med kampanjpriser tjänar handeln pengar så varför betalar man mer än nödvändigt?
När ett kilo färdiglagade köttbullar kostar 80 spänn väntar jag med köpet tills det åter kostar under 50 kr, och det gör det.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Man" handlar inte till "normalpris", man planerar och handlar när det är billigt.
Fine. Men då ska även jämförelsepriserna före kriget vara av typen "veckans klipp".

Är det inte mer naturligt att jämföra normalpriser vid två tidpunkter om man ska diskutera prisutveckling?
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Nu får du googla själv
Regel 1 på ett diskussionsforum:

Släng inte ur dig nåt kontroversiellt och sen be ifrågasättarna att googla upp nåt som skulle kunna styrka din fantasi,,,?

Mycket enklare å fair att pudla själv.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Man" handlar inte till "normalpris", man planerar och handlar när det är billigt.
Ost håller minst ett år, smör lätt ett halvår i kylskåp, som Gee flera år.

Det är bara att inse att även med kampanjpriser tjänar handeln pengar så varför betalar man mer än nödvändigt?
När ett kilo färdiglagade köttbullar kostar 80 spänn väntar jag med köpet tills det åter kostar under 50 kr, och det gör det.
Nu var det inte priset på enstaka varor…
Säger man att ”matpriserna har rasat” så är det väl för sjutton nåt genomsnitt/index man syftar på?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fine. Men då ska även jämförelsepriserna före kriget vara av typen "veckans klipp".

Är det inte mer naturligt att jämföra normalpriser vid två tidpunkter om man ska diskutera prisutveckling?
Men vad är normalpriser?

För tre år sedan kostade väl en sån här i princip samma som nu.
Däremot har svenskt lika samma gått från ok till "jag har inte råd".

Men som sagt, mina kostnader har inte ökat alls lika mycket eftersom jag alltid handlat när det är billigt.
 
  • Förpackad entrecote naturkött med prisetikett, 149 kr/kg, specialerbjudande på Willys webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Men vad är normalpriser?
Det kan så klart diskuteras. Men SCB, Matpriskollen med flera har väl sina definitioner. Även diverse tidningar brukar jämföra ”standardkassar” mellan olika butiker.

Hur som helst tror jag inte ett dugg på att matpriserna, hur man än räknar, skulle ha nästan samma nivå idag som före Rysslands angrepp på Ukraina.
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men vad är normalpriser?

För tre år sedan kostade väl en sån här i princip samma som nu.
Däremot har svenskt lika samma gått från ok till "jag har inte råd".

Men som sagt, mina kostnader har inte ökat alls lika mycket eftersom jag alltid handlat när det är billigt.
Vi kan väl bara enas om att matpriserna (generellt) INTE har rasat, hur mycket enskilda skribenter ändå fått pengar kvar i pungen🤣
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu var det inte priset på enstaka varor…
Säger man att ”matpriserna har rasat” så är det väl för sjutton nåt genomsnitt/index man syftar på?
Snitt av vad?
Det vimlar av varor i butiken som är svindyra som om man väljer dom ger en extrem prisökning.
Vanliga basvaror har inte ökat i pris nämnvärt om man har minsta framförhållning och kan tänka sig att inte köpa exempelvis tomater i februari när dom kostar 80 kr/kg, nu kostar dom under 20.
Vissa varor som socker har ökat eftersom tillgången sjunkit ( betorna ruttnat i dränkta åkrar och fabrik brann upp?).

Jag påstår inte att det inte blivit dyrare men hur mycket dyrare styr man till stor del själv genom sina inköp och vilka varumärken man väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.