Vilken slags kabel ska jag använda för att dra el till ladan. Gult plaströr är redan nedgrävt och sticker upp med dragsnöre i. Till att börja med ska vi bara ha ett uttag på väggen till robotgräsklipparen men i framtiden vill vi ha el till belysning, lite uttag till en mindre verkstad och också till uppvärmning av ett litet utrymme (lamning/sjukvård) och uppvärmning av ett sånt där vattenkar så man kan ha får där vintertid. Tips mottages på hur jag bör tänka. Vill hålla det så enkelt som möjligt just nu dock men inte göra ett dumt val med tanke på framtida behov.

Edit: elen dras från bostadshusets central.
 
Det kan vara bra att börja med att läsa igenom följande broschyr om just ladugårdar och lantbruk. Sedan kan du planera tillsammans med någon elektriker. Skulle utgå från mätarskåpet, inte inifrån huset, när det gäller en större anläggning i en annan byggnad.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det kan vara bra att börja med att läsa igenom följande broschyr om just ladugårdar och lantbruk. Sedan kan du planera tillsammans med någon elektriker. Skulle utgå från mätarskåpet, inte inifrån huset, när det gäller en större anläggning i en annan byggnad.
Jag menade skåpet på utsida hus där elen kommer in 👍

Tack ska kika
 
Lägg en rejäl kabel för framtiden! C:a 80kr/m. Den behöver inte dras från husets elcentral utan bättre direkt från elmätare utgående plint. Googla på priset.

Jordkabel N1XV-R, 5G6mm², 0.6/1KV Svart​

 
  • Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Lägg en rejäl kabel för framtiden! C:a 80kr/m. Den behöver inte dras från husets elcentral utan bättre direkt från elmätare utgående plint. Googla på priset.

Jordkabel N1XV-R, 5G6mm², 0.6/1KV Svart​

Tack för tipset!
 
A
Man får ta hänsyn till avståndet också. En tunn kabel kan räcka för belastningen men frånkopplingstiderna och spänningsfall kan bli för höga. Sedan ger ju en grövre kabel mer ekonomiskt drift över tid.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Lägg en rejäl kabel för framtiden! C:a 80kr/m. Den behöver inte dras från husets elcentral utan bättre direkt från elmätare utgående plint. Googla på priset.

Jordkabel N1XV-R, 5G6mm², 0.6/1KV Svart​

Uppdaterade tankar, vill förbereda för att kunna skicka tillbaka el till villan/försäljning. Har förstått att grövre kabel är att föredra. Tips? Vi har 16A säkring, vill alltså ha ström till ladan för belysning lite uttag, i framtiden lite uppvärmning i något rum och även skicka tillbaka ström från solpaneler.

Ytterligare fråga det finns ett dragsnöre typ tjockare fiskelina i gula röret, räcker detta? Det har legat där två år nu, tänker om sol/väder/vind/ålder försämrat styrkan? Är drygt 50 meter långt röret, bör jag byta ut drsgsnöret?
 
J Josth skrev:
50 m är ganska så långt. Dra i t.ex. presenningssnöre för att dra med istället så är det säkrare. [länk]
Bra tips
 
H Häggens skrev:
Uppdaterade tankar, vill förbereda för att kunna skicka tillbaka el till villan/försäljning. Har förstått att grövre kabel är att föredra. Tips? Vi har 16A säkring, vill alltså ha ström till ladan för belysning lite uttag, i framtiden lite uppvärmning i något rum och även skicka tillbaka ström från solpaneler.

Ytterligare fråga det finns ett dragsnöre typ tjockare fiskelina i gula röret, räcker detta? Det har legat där två år nu, tänker om sol/väder/vind/ålder försämrat styrkan? Är drygt 50 meter långt röret, bör jag byta ut drsgsnöret?
Fast den du skickade tidigare inser jag kanske räcker, 17mm allt som allt i tjocklek, låter grovt
 
H Häggens skrev:
Fast den du skickade tidigare inser jag kanske räcker, 17mm allt som allt i tjocklek, låter grovt
Som sagt det är ett bra förslag på "rep" eftersom det är rätt långt så kan det gå tungt och det "snöre" som redan finns i slangen inte duger att dra kabel med på dom sträckorna. Det är för "fjädrande" och i stort sett värdelöst på längder över 10 meter.
 
  • Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
Att dra kabel i rör är en vetenskap i sig. Kabeln ska vara tillräckligt flexibel för att kunna följa rörets böjar. Röret ska vara slät invändigt. Anslutning mellan kabeln och dragrepet/tråden ska vara helt slät utan kanter. Det går ofta att ordna med rätt tejpning.
Dragning ska ske från rätt håll, från den lätta änden (utan tvära böjar) till den svåra änden.
Kabelsmörja på. Matolja går ganska bra.
Ha en påskjutare som trycker i kabeln från matande sida. En tar kommando. Försök hålla kabeln i en jämn rörelse.
 
  • Gilla
faf och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Och alla är överens om att

Jordkabel N1XV-R, 5G6mm², 0.6/1KV Svart​

Borde räcka till för beskrivna behov?
 
Jag svarar inte för alla men jag skulle säja ja om du inte ska ha större mätarsäkring än 25A
 
Du får beskriva dina behov först. Dessa mäts i Watt, inte i "belysning lite uttag, i framtiden lite uppvärmning" etc. Och med produktion behöver du också välja ifall du vill kunna producera mer än du förbrukar. Om så behövs två kablar mellan ladan och mätarskåpet. Sedan behöver man räkna mer på ifall 6 mm² verkligen räcker för dina 50 meter beroende på ditt näts styrka.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.