N
S STB skrev:
Ni som är duktiga på puts: Brukar man lägga på silan eller siloxan för att skydda mot fukt?
I vilket läge då? vid nyputs?
Kalkfärg är det bästa, är det sjönära och utsatt kan man ju köra silikat.
I vilket läge skulle man lägga på silan för?
Är väl ganska lika silikat, har inte använt.
Bästa skyddet mot fukt är diffusionöppet, dvs kalkfärg.

Edit:missade några svar.
 
Redigerat:
N
R Rejäl skrev:
Det finns ju en anledning till att nätet inte ska putsas in i grundningen utan ska vara i den tjockare putsningen..
Är otroligt förvånad av dina dåliga råd som du ger trots att du säger att du är murare..
En grundning behöver inte vara heltäckande, och nätet ligger inte dikt mot väggen överallt.
Men jag gick tydligen emot alla byggnormer =)
K ktm250 skrev:
Nej! Grunda först, näta sen på distanser och putsa..Nätningen är en sprickarmering för putsen och därför vill man ha den i just putsskiktet.
Jag säger absolut inte att ni har fel, och full respekt för det.
Men det måste hända något också.
Man måste producera, med eran rekommendation kommer putsen minst 5mm längre ut, kanske 10mm.
Som kostar pengar i bruk och arbetskraft.
Jag har grundat innan nätning, så jag vet.
Och har erfarenheter av att det inte spelar någon roll, men vad vet jag.
Men alla har olika kunskaper och olika åsikter.

Och spricker putsen så finns det inget nät som kan hålla ihop det ändå.
Alla villor som puts renoveras, får förstärkt nät i alla fönsterhörnor.
Det spricker ändå.
Nätet är mer en putsbärare, vill bruket spricka, så kan inget nät stoppa det.
 
Redigerat:
K
N neo11 skrev:
En grundning behöver inte vara heltäckande, och nätet ligger inte dikt mot väggen överallt.
Men jag gick tydligen emot alla byggnormer =)

Jag säger absolut inte att ni har fel, och full respekt för det.
Men det måste hända något också.
Man måste producera, med eran rekommendation kommer putsen minst 5mm längre ut, kanske 10mm.
Som kostar pengar i bruk och arbetskraft.
Jag har grundat innan nätning, så jag vet.
Och har erfarenheter av att det inte spelar någon roll, men vad vet jag.
Men alla har olika kunskaper och olika åsikter.

Och spricker putsen så finns det inget nät som kan hålla ihop det ändå.
Alla villor som puts renoveras, får förstärkt nät i alla fönsterhörnor.
Det spricker ändå.
Nätet är mer en putsbärare, vill bruket spricka, så kan inget nät stoppa det.
Vill man se fogskarvar i slutresultatet, på en nyproduktion, så kan man ju skita i heltäckande grundning så spar man tid 🙄

Jag har en bild i mitt arkiv med en klassisk ”vi skippar grundningen”. Grundningen fungerar inte bara som en vidhäftare utan även som en fuktutjämnare.

Producera mer kommer upp… så då tänker vi tempo, alltså?
Tycker du då att man ska skippa eftervattningen också? Och tillverkarnas rekommenderade putstjocklek på minst 15 mm för att ha tillräckligt med luftporer för klara en nedfrysning i en fuktmättad putsfasad vintertid?

Tycker kunden det blir dyrt att få det rätt gjort så gå därifrån. Någon annan klåpare får ta jobbet.

Ska man göra en klassisk tjockputs så vet man alla momenten och följer dem. Punkt.

1. Heltäckande grundning.
2. Näta på distans
3. Första putspåslaget ca 10 mm
4. Andra putspåslaget ca 5 mm
5. Målning eller ev. ytputs

Mellan alla dessa lager gäller för- och eftervattning för bästa resultat.

Kalkfärg är inte alltid det optimala svaret. Beror helt på projekt och använda bruk.

Nätet är bara en putsbärare när man gör en ”offerputs” annars så är den sprickarmering. Vid en offerputs så är den både och.

Om du tycker att allt spricker oavsett armering så spara in stålarna på att använda det allt 🤷‍♀️
 
K
N neo11 skrev:
En grundning behöver inte vara heltäckande, och nätet ligger inte dikt mot väggen överallt.
Men jag gick tydligen emot alla byggnormer =)

Jag säger absolut inte att ni har fel, och full respekt för det.
Men det måste hända något också.
Man måste producera, med eran rekommendation kommer putsen minst 5mm längre ut, kanske 10mm.
Som kostar pengar i bruk och arbetskraft.
Jag har grundat innan nätning, så jag vet.
Och har erfarenheter av att det inte spelar någon roll, men vad vet jag.
Men alla har olika kunskaper och olika åsikter.

Och spricker putsen så finns det inget nät som kan hålla ihop det ändå.
Alla villor som puts renoveras, får förstärkt nät i alla fönsterhörnor.
Det spricker ändå.
Nätet är mer en putsbärare, vill bruket spricka, så kan inget nät stoppa det.
Här kommer en klassisk bild, som jag tagit själv, på när man skippat grundningen. Se muren till höger.
Snyggt va?
 
  • Bild på en gata som leder genom en bågformad byggnadsöppning, muren till höger utan grundning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Greatstomp
  • Laddar…
K
N neo11 skrev:
I vilket läge då? vid nyputs?
Kalkfärg är det bästa, är det sjönära och utsatt kan man ju köra silikat.
I vilket läge skulle man lägga på silan för?
Är väl ganska lika silikat, har inte använt.
Bästa skyddet mot fukt är diffusionöppet, dvs kalkfärg.

Edit:missade några svar.
Här är du tyvärr också ute och cyklar utan stödhjul.
Ge inte råd om du inte vet vad du snackar om. Snälla! 👍🏻
 
N
Dom har inte missat att grunda, dom har bara putsat för tunnt.
 
N
K ktm250 skrev:
Här är du tyvärr också ute och cyklar utan stödhjul.
Ge inte råd om du inte vet vad du snackar om. Snälla! 👍🏻
Orkar inte! Du verkar ju vara lika korkad som trump.
 
K
N neo11 skrev:
Dom har inte missat att grunda, dom har bara putsat för tunnt.
Nej
 
N
jo
 
N
Putsar man för tunt på leca murningar blir det exakt likadant.
 
R
S STB skrev:
Jag kan inte detta annat än på ett väldigt enkelt och teoretiskt plan så förklara gärna för mig. Gör det gärna utan att blanda in trasiga bilrutor.
Bilrutan var bara ett enkelt sätt att förklara om vattenbelastningen som kan uppstå på fasader som är hydrofoberade..
S STB skrev:
Vi har alltså två olika putsade väggar med en spricka var. Den ena väggen är hydrofoberad och den andra inte. Jag tycker det totalt sett borde tränga in mindre vatten i den hydrofoberade putsen. Är det en grov spricka så kan jag tänka mig att det vid regn fylls i båda väggarna.

Härifrån kan vi ha olika väder med olika nivåer av torkning innan frosten sätter in. Förklara gärna de olika fallen och varför det generellt skulle kunna bli sämre med en hydrofob yta.
Just för att man tar bort materialets orginalgörutsättningar att kunna torka ut, i en hydrofoberad yta sker uttorkningen bara i gasform..

Men det finns dom i branschen som förespråkar hyfrofobering och det är framförallt säljare av dessa produkter..
 
Redigerat:
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
K
N neo11 skrev:
Orkar inte! Du verkar ju vara lika korkad som trump.
Vet du! Det är jag som inte orkar med okunskap och dåliga råd från folk som inte kan, orkar läsa på och lära sig innan de ger råd.
Och när argumenten tar slut och förhoppningsvis självinsikten knackar på lite så hoppar personangreppen ut och man blir ett troll.

Ta hand om dig nu och kika runt i lite arbetsbeskrivningar och produktblad innan du ger råd igen.

Trevlig kväll 😎
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
N
Ok, avslutar där.
Pga, jag inte orkar mer intriger.
Men hoppas du får en trevlig kväll.
 
Redigerat:
A
K ktm250 skrev:
Här kommer en klassisk bild, som jag tagit själv, på när man skippat grundningen. Se muren till höger.
Snyggt va?
Gamla kära Jakriborg!
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
Hej alla, jag funderade på om det går att använda grundputs på innerväggar och sen måla direkt på det? Anledningen till att tanken kom var att vi upplevde att grundputsen var enkel att spruta på med putssprutan när vi fixade med ytterväggarna till skillnad från gipsputsen som känns lite mer svårarbetad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.