C
M Mats_R skrev:
Enligt tidigare inlägg har grannen ingen firma. Då har man heller ingen bokföring.
Firma är bara det namn under vilket man bedriver näringsverksamhet. Grannen kan alltså använda sitt eget namn som firma.

I övrigt hänvisar jag till vad jag skrev i kommentar #145
 
B Bentim skrev:
Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
Det låter som kommersiell verksamhet. Och sådan får man ormalt inte sköta från sin tomt i ett bostadsområde, speciellt som det är så störande. Kolla med kommunens byggnadsnämnd vad detaljplanen säger om vilken verksamhet som är tillåten. Är det "B " som i Bostad, så får man inte ha kommersiell verksamhet där, om så inte uttryckligen står i planen. Där jag bor får man bedriva visst hantverk i liten skala på sin tomt/fastighet.
 
  • Gilla
Ciella och 1 till
  • Laddar…
P
S Sernando skrev:
Nu fantiserar du ihop en väldig massa saker, som inte gäller överhuvudtaget. Levde inte hjullastaren om extremt mycket nyss? Då lär ingen missa att den kör där och de enda som förolyckas är döva katter och hundar, om ens de undgår att upptäcka den stora stygga hjullastaren.

Börjar närma sig hittepå, angående hur mkt grannen kör och lever om.
En hjullastare är inte ett normalt inslag på villagator. Den är en fara för alla i närheten.
Jag hoppas att den åtminstone har ljudsignaler som låter när den rör sig så att folk i närheten kan uppmärksammas på det.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
Jag tycker du ska coola ner lite. Kanske vara ute på andra sidan av ditt hus.
 
  • Arg
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
P
M Mats_R skrev:
Enligt tidigare inlägg har grannen ingen firma. Då har man heller ingen bokföring.
Mitt föregående inlägg kan ha innehållet små spår av sarkasm.

Poängen är att med den omfattning av verksamheten som hjullastargrannen tycks ha så är det förmodligen fråga om skattebrott om han driver verksamheten utan bokföring.

Det innebär att det borde vara ganska lätt att få stopp på verksamheten.
 
  • Gilla
  • Haha
emmel och 4 till
  • Laddar…
P
S Sernando skrev:
Du kan ju alltid kolla upp hur många barn som dör och skadas av fyrhjulingar och skotrar, jämfört med hjullastare.
Hjullastargrannens barn kör tydligen fyrhjulingar i grannskapet. De är nog mest en fara för sig själva, men andra i närheten löper också risk att skadads.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
Varför har ingen föreslagit att TS ska kolla detaljplanen? 😉
 
  • Haha
bling och 3 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Du kan ju alltid kolla upp hur många barn som dör och skadas av fyrhjulingar och skotrar, jämfört med hjullastare.

Då inser du snabbt att din oro för hjullastaren, är fantasier och dessutom ogrundad, i din irritation över ljudet och hobbyn/extrainkomsten/uppvvärmningen, han utför på sin egen gård.
Finns de som dör trots bilbälte och airbag ska man sluta helt pga det?
Nej man gör så gott man kan för att minska riskerna, som t.ex. ser till att vara övertydlig med ljud och ljus på stora maskiner i de här fallet.

Det är förövrigt ingen gård, en vanlig villa med fjärrvärme, och det överskrider hobbyverksamhet sen ca 2 år.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
C
B BryggArk skrev:
Det låter som kommersiell verksamhet. Och sådan får man ormalt inte sköta från sin tomt i ett bostadsområde, speciellt som det är så störande. Kolla med kommunens byggnadsnämnd vad detaljplanen säger om vilken verksamhet som är tillåten. Är det "B " som i Bostad, så får man inte ha kommersiell verksamhet där, om så inte uttryckligen står i planen. Där jag bor får man bedriva visst hantverk i liten skala på sin tomt/fastighet.
Det finns inget som generellt hindrar att någon bedriver näringsverksamhet från sitt hem.
Vad som blir aktuellt i det här fallet är hänsynsreglerna i miljöbalkens 2:a kapitel, där kommunens miljö- och hälsa kan ålägga grannen vid vite att upphöra med bullerstörande verksamhet, egentligen minska bullret till mindre störande nivåer och i mindre störande omfattning.
Vad som gäller i ditt fall, där det uttryckligen står i detaljplanen att det är tillåtet att bedriva visst hantverk i liten skala, är att det blir lite högre i tak avseende vilka bullerstörningar som grannar kan anses få tåla.
Buller från näringsverksamhet som bedrivs från ett hem är tillåtet i den utsträckning det inte överstiger sådant buller och sådana normala störningar som normalt kan anses uppkomma från användningen av bostaden för just bostadsändamål. Dvs. motsvarande som ljud från en grupp lekande barn, en bullrande gräsklippare och häcksax. Huggande av ved för husbehov. Användande av verktyg och maskiner för att underhålla, reparera, bygga om huset osv. Här kan man utgå från Boverkets allmänna råd avseende buller som riktvärde och får också göra en avvägd bedömning utifrån förutsättningarna i det enskilda fallet.
 
  • Gilla
Ciella och 3 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Mitt föregående inlägg kan ha innehållet små spår av sarkasm.

Poängen är att med den omfattning av verksamheten som hjullastargrannen tycks ha så är det förmodligen fråga om skattebrott om han driver verksamheten utan bokföring.

Det innebär att det borde vara ganska lätt att få stopp på verksamheten.
Det är möjligen bokföringsbrott om han bedriver verksamheten utan bokföring. Skattebrott blir det först om han inte deklarerar eventuellt överskott från verksamheten och därmed undandrar medel från beskattning, vilket det inte alls är säkert att han gör, då han har dyra maskiner i verksamheten som kan generera betydande avdrag och göra att det bokföringsmässigt inte uppstår någon skattskyldighet.
 
  • Gilla
Ciella och 3 till
  • Laddar…
S Stefanj50 skrev:
Jag tycker du ska coola ner lite. Kanske vara ute på andra sidan av ditt hus.
Jag förstår inte riktigt vad det är för fel på husägare. Tröttnar ni aldrig? Trådarna är 4 km långa. Har ni inget vettigt att göra på fritiden? Rensa sill eller något?
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Hej. Du får nog omvärdera definitionen "villaboende". Det låter som du bor i ett sommarstugeområde som håller på att omvandlas.

Bor man i en storstad har ingen som bor i riktiga villaområden tid att lägga om tak eller klyva ved själva. Då bor man på landet. Och bor man där. Då får man leva med oljud, epa-traktors och diverse oljud. Grattis. Men du kan pissa i trådgårn i alla fall. Det kan inte jag för då ringer villaföreningen Polisen. 👮‍♀️ 😂
Rätt säker på att de finns fler "nivåer" än dom två du nämner.

Villaområde för mig är många enfamiljshus, med varsin tomt och kanske en lekpark i närheten/mitten.
Möjligen några flerfamiljshus men så är inte fallet i just vårat område.
Vi har heller inga sommarstugor eller andra fritidshus.
Det är hus/villor/kåkar/enfamiljshus eller hur man nu vill kalla det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
C ChristianSch skrev:
Det är möjligen bokföringsbrott om han bedriver verksamheten utan bokföring. Skattebrott blir det först om han inte deklarerar eventuellt överskott från verksamheten och därmed undandrar medel från beskattning, vilket det inte alls är säkert att han gör, då han har dyra maskiner i verksamheten som kan generera betydande avdrag och göra att det bokföringsmässigt inte uppstår någon skattskyldighet.
Det har du nog rätt i. För mig, som inte är revisor, är gränsen mellan bokföringsbrott och skattebrott lite luddig, men i verkligheten, för den som är lite mer insatt, är den troligen inte det.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Att bedriva bullrande näringsverksamhet på en villatomt är både respektlöst och olagligt. Så hör med kommunen
M maxmsm skrev:
Nej, frågan var om det fanns en dom på att det var störande.
Nej, som synes ovanför var frågan om det var olagligt, och utan dom så vet vi inte om det är olagligt.
 
Hej!
Din situation är inte acceptabel. Om det vore tillåtet att agera som din granne gör, var går då gränsen för vad som är tillåtet? Då kan man i princip ha en stenkross gående dygnet runt på uppfarten. Kul!…..
Om jag inte har fel för mig tillåts man under kortare period, typ om och tillbyggnad ha maskiner som stör utöver ”normal ljudvolym”. Dock inte permanent.
Jag tycker du ska börja med att kontakta kommunen. Finns det en detaljplan för ert villaområde och tillåter den så fall den typ av verksamhet som din granne bedriver? Sätt upp en webbkamera och dokumentera!
Nästa fråga är hur din granne bedriver sin ”sidoverksamhet”. Skicka en bulvan att köpa ved och se utfallet. Svart eller vitt😆
Återkom gärna och berätta hur det har gått.

Hälsningar Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
Ciella och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.