P PEmde skrev:
Solpaneler finns det massor av HUR MÅNGA ÄR FÖR VÄRME/VATTEN?
Hur många har ackumulatortank? Jag känner ingen är det någon som känner någon som har en a-tank som ligger över 500 l?
Det är en hel del eftersom eldning med ved är stort här. Då har man acc-tankarna på köpet (de flesta har betydligt mer än 500l totalt) och det behövs bara en solfångare samt en pump och så är man igång. Min svärfar slapp t ex på det viset att elda för varmvatten halva året till en mycket billig kostnad.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är en hel del eftersom eldning med ved är stort här. Då har man acc-tankarna på köpet (de flesta har betydligt mer än 500l totalt) och det behövs bara en solfångare samt en pump och så är man igång. Min svärfar slapp t ex på det viset att elda för varmvatten halva året till en mycket billig kostnad.
Äntligen några som har fattat poängen med a-tank och solfångare 👌🥳
 
Men hela grejen här är ju total avsaknad av presenterad data för acktank/solvärme.

Det är ju trevligt om man kan se hur stor skillnad det faktiskt gör.

Jag överväger solfångare här nere, kanske det med en acktank och lite snål förbrukning även kan klara sig över några molninga dagar och stödja vintertid?

Men om det ska till lite krångligt system och man ändå måste ha en värmepump så kan man lägga investeringen i solceller & batterier istället?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men hela grejen här är ju total avsaknad av presenterad data för acktank/solvärme.

Det är ju trevligt om man kan se hur stor skillnad det faktiskt gör.
Ja, jag har bara anekdotiska siffror och det från vedeldare. Där är det nästan självskrivet anser jag eftersom man som sagt redan sitter på nästan hela systemet som behövs. Det ligger också ett värde i att slippa elda när man bara behöver varmvatten.

Hur det skulle se ut om man har värmepump men ingen ack-tank det är som du säger en bra fråga. Och en man då måste ställa de mot solceller som levererar el istället. Med en mindre, billigare, anläggning så borde de kunna leverera el för varmvatten den ljusa delen av året iaf (jag antar där att man har en vv-beredare i värmepumpen, eller en separat beredare). Batterier tror jag alltid kommer att bli en förlust i ett värmesystem (och även för annat bruk).

Jag kan inte se något enkelt sätt att integrera solfångare och värmepump utan acc-tank. Men jag är ingen expert.

Så om någon har siffror så är de ju mycket intressanta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Batterier främst för att lagra solelen så den räcker dygnet runt. Överskott vid sol-el produktion värmer varmvatten i beredare.

Tänker nu kring ett renodlat solvärmesystem med bara solfångare, acktank/varmvattenberedare/värmeslinga och cirkulationspump.

Hur tar man reda på solens intensitet, förväntad effekt och så. Hur mycket paneler behövs?

Är i ett hus som värmer varmvatten med gas (flödesvärmare) och en acktank kopplad till vedpanna för vintern.
 
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men om det ska till lite krångligt system och man ändå måste ha en värmepump så kan man lägga investeringen i solceller & batterier istället?
En acktank är rimligtvis bra mycket mer "prisvärd" än en elektrisk batterianläggning.
500l acktank ~ 30 kWh kostar ca. 10 000 kr ny eller 1 000 kr begagnad
Ett 30 kWh batteripaket kostar ca. 100 000 kr.

Men den allmänna uppfattningen är väl ändå att inget av de alternativen i sig självt bär sig ekonomiskt.
Utan vinsten ligger just i att slippa elda under en stor del av året.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
I de här resonemangen är det ju en total skillnad om man redan har en acktank pga den befintliga uppvärmningsmetoden.
Speciellt om det är en (relativt) stor sådan som vid vedeldning.

Att ha den situationen som bas för en allmän rekommendation för att använda solvärme för uppvärmning är helt irrellevant.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Vi eldade 4,5 m3 olja på den gamla tiden.
Satte in bergvärme och kom ner på 190000 kWh.
Gick från 45000 till 190000 kWh ? Det var en dålig "besparing", gäller att hålla ordning på nollorna 😉🤔😇
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, han kanske bor på Matterhorn.
Fast det ligger inte i Tyskland...
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men den allmänna uppfattningen är väl ändå att inget av de alternativen i sig självt bär sig ekonomiskt.
Utan vinsten ligger just i att slippa elda under en stor del av året.
Precis. Min svärfar och andra jag pratat med har/hade "gratis" ved. Så det är svårt att räkna hem solfångarna rent ekonomiskt. (Hur man nu räknar egen lagd tid osv. ekonomiskt i det här fallet är ju svårt bara det.)

Men det ger som sagt mycket bekvämlighet för nedlagda pengar.


Skall man få kalkylen att gå ihop med acc-tank, solfångare och värmepump så får man nog räkna med mycket eget arbete. Fördelen här är att det är lagligt (och inte omöjligt på något vis) att installera och kröka rör själv. Och begagnad tank kan man som sagt få billigare.

Det är både olagligt och betydligt vanskligare att göra när det kommer till solceller för el (höga DC-spänningar med takgenomföringar osv. skall man ha lite respekt för). Och man kommer inte undan elektriker för att få anläggningen vederbörligen välsignad av sin elnätsleverantör ändå.

Men som sagt. Det är många "om" i den kalkylen. Skulle vara kul med lite siffror.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Många som sjabblar med nollorna i denna tråd... blir lite speciellt ;-)

//
 
Jo, det tycks bli en del tyckande ;)

Jag installerade tre solfångare om vardera 20 vakuumrör (Calmar system) i september 2012, alltså snart 12 år sedan. Solfångarna laddar en relativt liten ackumulatortank på 500 liter via en solslinga.

Sedan något år har jag en Kamstrup Multical 602 energimätare med en ULTRAFLOW 54 flödesmätare i systemet, d.v.s samma modell som monteras i mängder av fjärrvärmecentraler. Jag vågar nog påstå att den är ganska exakt. Samlar in data via M-BUS till en hembyggd lösning baserad på en Raspberry Pi och OpenHAB.

Nu tänker jag inte dra en massa mätdata här utan jag nöjer mig med följande resonemang:
- Vatten struntar högaktningsfullt i om det skall värmas och bli tappvarmvatten sommartid eller vintertid, vattnets specifika värmekapacitet är 4.18 kJ/(kg·K) oavsett årstid.
- Det innebär att energiomsättningen som krävs för att värma vårt tappvarmvatten är i princip densamma oavsett sommar eller vinter (någon grad kan skilja på inkommande vatten men det är marginellt)
- Så, om jag kan undvika att använda vår bergvärmepump (oavsett vilket COP/SCOP någon färgglad broschyr utlovar) till att värma vatten så är det en besparing motsvarande vad bergvärmepumpen hade dragit.
- Det enda som omsätter elenergi i systemet är cirkulationspumpen och elektroniken - tillsammans 72W när pumpen går.
- Bergvärmepumpen är totalt avstängd från april till september (minst) varje år och har varit så i dessa 12 år.
- Den enda energi som tillförs vattnet för uppvärmning under den perioden kommer alltså från solfångarna.

Jag tänker att så mycket mer av bevis för att ett rimligt designat system kan innebära en väsentlig besparing behövs nog inte? Hur mycket andra lägger på att värma varmvatten under perioden april-september vet jag ju inte men det torde inte vara gratis.

Under tiden vi haft systemet i drift har hushållet varierat mellan två vuxna och en-två tonårsdöttrar till idag två vuxna. Det enda jag möjligen ångrar i upplägget är att jag inte installerade en större ackumulatortank.

Kan tillägga att när ackumulatortanken laddats till 85 grader så slussas istället värmen från solcellerna ner i borrhålet. När solen inte ger tillräckligt för att höja temperaturen i ackumulatortanken så förvärms även brien från hålet när det ger ett mervärde. Vinsten av det är en annan diskussion. Styrningen och optimeringen är helt automatisk.

Jag har även solceller men drar mig i det längsta för att använda högvärdig elenergi för att värma vatten. Bara om spotpriserna skulle vara extremt dåliga skulle det kunna bli aktuellt. Det har de aldrig varit.

Hoppas detta kan ge lite input till er som överväger att installera solfångare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C
M MrBrus skrev:
Jag tänker att så mycket mer av bevis för att ett rimligt designat system kan innebära en väsentlig besparing behövs nog inte? Hur mycket andra lägger på att värma varmvatten under perioden april-september vet jag ju inte men det torde inte vara gratis.
Att slingorna levererar ett positivt driftnetto är det knappast någon som ifrågasätter. Det är väl rätt uppenbart(?)
Den stora frågan är om det väger upp installationskostnaden under sin livslängd?
Normförbrukningen för en snittvilla är 5 000 kWh/år el för varmvattenproduktion. Så det är inga fantasisummor vi pratar om vad gäller den besparingen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MrBrus skrev:
Jo, det tycks bli en del tyckande ;)

Jag installerade tre solfångare om vardera 20 vakuumrör (Calmar system) i september 2012, alltså snart 12 år sedan. Solfångarna laddar en relativt liten ackumulatortank på 500 liter via en solslinga.

Sedan något år har jag en Kamstrup Multical 602 energimätare med en ULTRAFLOW 54 flödesmätare i systemet, d.v.s samma modell som monteras i mängder av fjärrvärmecentraler. Jag vågar nog påstå att den är ganska exakt. Samlar in data via M-BUS till en hembyggd lösning baserad på en Raspberry Pi och OpenHAB.

Nu tänker jag inte dra en massa mätdata här utan jag nöjer mig med följande resonemang:
- Vatten struntar högaktningsfullt i om det skall värmas och bli tappvarmvatten sommartid eller vintertid, vattnets specifika värmekapacitet är 4.18 kJ/(kg·K) oavsett årstid.
- Det innebär att energiomsättningen som krävs för att värma vårt tappvarmvatten är i princip densamma oavsett sommar eller vinter (någon grad kan skilja på inkommande vatten men det är marginellt)
- Så, om jag kan undvika att använda vår bergvärmepump (oavsett vilket COP/SCOP någon färgglad broschyr utlovar) till att värma vatten så är det en besparing motsvarande vad bergvärmepumpen hade dragit.
- Det enda som omsätter elenergi i systemet är cirkulationspumpen och elektroniken - tillsammans 72W när pumpen går.
- Bergvärmepumpen är totalt avstängd från april till september (minst) varje år och har varit så i dessa 12 år.
- Den enda energi som tillförs vattnet för uppvärmning under den perioden kommer alltså från solfångarna.

Jag tänker att så mycket mer av bevis för att ett rimligt designat system kan innebära en väsentlig besparing behövs nog inte? Hur mycket andra lägger på att värma varmvatten under perioden april-september vet jag ju inte men det torde inte vara gratis.

Under tiden vi haft systemet i drift har hushållet varierat mellan två vuxna och en-två tonårsdöttrar till idag två vuxna. Det enda jag möjligen ångrar i upplägget är att jag inte installerade en större ackumulatortank.

Kan tillägga att när ackumulatortanken laddats till 85 grader så slussas istället värmen från solcellerna ner i borrhålet. När solen inte ger tillräckligt för att höja temperaturen i ackumulatortanken så förvärms även brien från hålet när det ger ett mervärde. Vinsten av det är en annan diskussion. Styrningen och optimeringen är helt automatisk.

Jag har även solceller men drar mig i det längsta för att använda högvärdig elenergi för att värma vatten. Bara om spotpriserna skulle vara extremt dåliga skulle det kunna bli aktuellt. Det har de aldrig varit.

Hoppas detta kan ge lite input till er som överväger att installera solfångare.
Håller med att det är mycket tyckande från flertal som inte har en aning och vill inte lägga ner tid att undersöka utanför forumet som det verkar.

Vi har gjort exakt samma system som du men har 840 l A-tank vi har 16 m2 på taket (ej el). Det enda som vi inte har behövt använda är att värma upp borrhålet. Hålet är tillräckligt varmt.
Sen har vi Wilo Pico och ESBE som styr allt.

Våra totala värmekostnader inkl varmvatten har varit mellan 2605-3233 kWh dem senaste 7 åren.
Då är våran boyta 225 m2 + uppvärmning i källaren till +19-20.

Våran Bergvärmepump är alltid på ifall vi behöver extra v-vatten det blir ca 74 kWh under 5 mån.

Sen kan man aldrig jämföra rakt av beroende på hus m2, nytt eller gammalt hus och var huset ligger osv.

Kan man göra mycket installations arbete själv eller inköp av material själv reducerar man återbetalningstiden väsentligt. Idag finns allt på youtube om man vill lära sig och vill gå utanför sin ….
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att slingorna levererar ett positivt driftnetto är det knappast någon som ifrågasätter. Det är väl rätt uppenbart(?)
Den stora frågan är om det väger upp installationskostnaden under sin livslängd?
Normförbrukningen för en snittvilla är 5 000 kWh/år el för varmvattenproduktion. Så det är inga fantasisummor vi pratar om vad gäller den besparingen.
COP för varmvatten på en BVP ligger oftast runt 3. En LVVP lite bättre sommartid när det är varmare än brine. 5000/3 = 1667kWh per år för varmvatten
Om nu värmepumpen är avstängd 6 månader är det bara ca 834kWh el som sparas sommartid.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.