D
D daVinci skrev:
Men vad har det att göra med det du citerar????

Citerar du helt fel inlägg? Borde väl vara så, för någon koppling finns inte.

Vill du starta en ny diskussion citera då något relevant eller citera inte alls.


Mitt inlägg adresserar frågan kring vad folket har för alternativ ifall dom inte vill ha sänkt levnadsstandard.

(Kan väl bara nämna att den politik som ETC driver leder garanterat till sänkt levnadsstandard. Så det är helt fel personer att ha tillit till).
Vi prata om energi och att folk tror att de väljer, det gör ju det baserat på propaganda och kampanjer från de som tjänar på att vi inte går vidare och kan åstadkomma de förbättringarna på rätt sätt.

ETC är för övrigt inget parti som driver politik, det är en tidning som granskar makten, granskningar som ganska ofta bekräftas lite senare av andra medier. Man kanske inte gillar vad de granskar men det de berättar om är sällan fel och det står såklart alla redaktioner fritt att välja sina ämnen.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, om källan är ETC, så tänker jag att andra, t.ex. ETC, har en stor bevisbörda.
Det är en bra och cool tidning, men jag tror inte på något alls där innan jag fått det verifierat från mer opartiska källor.
Men som tankeväckande och opinionsbildande magasin är ETC bra, och har sin plats.
Jag prenumererar inte själv men jag kan inte dra mig till minnes ett enda gräv de har gjort som sedan inte bekräftats, om än med varierande fördröjning, behöver absolut inte försvara dem men vill samtidigt vara rättvis.

I övrigt tycker jag som du att det behövs annan journalistik än den, som jag också gillar iofs, från de stora koncernerna.

För övrigt verkar denna artikel väldigt to the point och det finns nog ingen som motsäger sig något, förefaller vara ganska enkla fakta lagda efter varandra, såklart med några namnbyten på bolag för att sminka över det värsta men annars verkar det rätt enkelt.
 
Mikael_L
Ja nu har jag ju inte läst den artikeln.
Och faktiskt har jag inte läst något från ETC sedan många år tillbaka, så det är väl kanske lite förmätet av mig att ha synpunkter på innehållet då.

Det får nog bli åtminstone en liten pudel här, tänker jag. ;)

Det är ju så lätt att ha åsikter om sånt man egentligen vet för lite om, eller fastna i gammalt, hur det har varit. Jag ska försöka undvika detta just nu ...
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det talades tidigare om lagring och vätgas i tråden. Och det undrades över varför man inte producerar vätgas från el. (Nu görs det i sig, bland annat av något kärnkraftverk. Men i ringa omfattning).

Här har vi väl en förklaring till att det inte görs i större utsträckning.
https://www.nyteknik.se/energi/vatg...ighet-efter-klimatstod-pa-40-miljoner/4256196

Två aktörer i Västra Götaland vill tillverka vätgas med elektrolysörer i sina vindkraftsparker och har fått klimatstöd på totalt 40 miljoner kronor av en myndighet. Men en annan myndighet ger avslag. ”Vi kan inte starta produktionen”, säger vindkraftskooperativet Svef.
Föga förvånande är det staten som sätter en käpp i hjulet för ny näringsverksamhet. I detta fall vätgasproduktion. De som menar att staten driver någon slags "grön politik" har kopplat bort sig från verkligheten ganska rejält.

Det staten gjort i stället är att införa regleringar som skall stoppa näringsverksamhet. (Staten tänker sig nog att det skall gå att beskatta utan något näringsliv).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen att man på något vis slog ihop rösterna på två olika alternativ för att de skulle vinna över ett tredje alternativ.
Nu har du helt fel.
Linje 1 fick 18,9%
Linje 2 fick 39,1%. Dessa två var identiska bortsett från baksidan.
Där skulle man starta alla som var påbörjade och lägga ner när de inte behövdes längre.

Linje 3 fick 38,7% den var att inte starta några nya och stänga ner befintliga innom 10år

Linje 2 var således störst trotts att man delat upp alternativet i två.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nu har du helt fel.
Linje 1 fick 18,9%
Linje 2 fick 39,1%. Dessa två var identiska bortsett från baksidan.
Där skulle starta alla som var påbörjade man lägga ner när de inte behövdes längre.

Linje 3 fick 38,7% den var att inte starta några nya och stänga ner befintliga inom 10år

Linje 2 var således störst trotts att man delat upp alternativet i två.
Som jag minns det tillkom väl linje 2 ganska sent, när man insåg att linje 3 skulle vinna, linje 2 känns väldigt "svensk" med sin pragmatism.
 
D djac skrev:
Som jag minns det tillkom väl linje 2 ganska sent, när man insåg att linje 3 skulle vinna, linje 2 känns väldigt "svensk" med sin pragmatism.
Nej nu hittar du nog på igen och gör en egen knepig tolkning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_kärnkraften_i_Sverige_1980

Sen finns det då ett antal källhänvisningar om du eventuellt ifrågasätter något fakta.
 
P
P paralun skrev:
I övrigt har vi en mycket trovärdig klimathandlingsplan numera.
[länk]
Hur mycket beräknas den planen minska de globala växthusgasutsläppen?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Du och många andra verkar inte förstå vad den svenska demokratin innebär. Ni väljer politiker. Dessa tar sedan konkreta beslut som manifesterar sig i lagar. Ni är ansvariga för de politiker ni väljer.
Och ibland vågar inte politikerna ta beslut. Då genomför de en rådgivande folkomröstning. Ibland följer de utslaget, ibland inte, men de påstår alltid att allt har gått demokratiskt till. Folkomröstningen om kärnkraft var onödig ur demokratisk synpunkt, men politikerna kunde skylla ifrån sig på den under alla år som följde.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo nu var det väl alla som hade rösträtt på den tiden som fick rösta.

Sen lyckades man ju även lagstifta om ett tankeförbud i Sverige som då senare avskaffades och den sista betongsossen GP fick göra en pudel.
[länk]
Det är lite löjligt att kalla det för ett "tankeförbud". Forskning om, och utveckling av, kärnkraft var inte förbjuden.
 
P
D djac skrev:
ETC är för övrigt inget parti som driver politik, det är en tidning som granskar makten, granskningar som ganska ofta bekräftas lite senare av andra medier. Man kanske inte gillar vad de granskar men det de berättar om är sällan fel och det står såklart alla redaktioner fritt att välja sina ämnen.
ETC står tyvärr lågt i kurs hos mig med tanke på Jennys framfart i tidningsbidragsbranschen.
 
P pmd skrev:
Det är lite löjligt att kalla det för ett "tankeförbud". Forskning om, och utveckling av, kärnkraft var inte förbjuden.
Jo men det tolkades ju olika...
" Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor. "

Ganska otrolig lag i ett demokratiskt land och påskyndade att svenska ABB-Atom såldes till amerikanska Westinghouse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men det tolkades ju olika...
" Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor. "

Ganska otrolig lag i ett demokratiskt land och påskyndade att svenska ABB-Atom såldes till amerikanska Westinghouse.
Det var väl just Asea-Atom som konstruerade kärnkraftverk för export efter "tankeförbudslagens" tillkomst?
 
P
P paralun skrev:
Vår miljöhandlingsplan är ju synkad med EU's dito, sen har man då delmål 2030,2040 samt 2050.
År 2050 ska det vara nettonoll.
Fantastiskt! Det är ju jättebra. Hur kommer det att gå till?
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.