S
lilytwig lilytwig skrev:
Nja, Hyundai har 5 års garanti/vagnskada.
Väljer du Kia så får du 7 år.
5 års nybilsgaranti men 3 års vagnskadegaranti.
 
  • Textdokument som beskriver villkoren för vagnskadegaranti från Hyundai Bilar AB, med information om garantitid, omfattning och ersättningsregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text som detaljerar olika garantivillkor för bilkomponenter och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av dokument om garantivillkor för nybilsgaranti med fokus på tillämplighet, giltighetsperiod och villkor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
5 års nybilsgaranti men 3 års vagnskadegaranti.
Jaha, man måste läsa noga. Tack för informationen. Nu vet jag bättre.
 
G
Nybilsgaranti påverkar högst sannolikt försäkringen, tex sannolikheten att försäkringsbolaget behöver betala för maskinfel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
A Avemo skrev:
Just modell 3 var ingenting jag övervägde. Det finns inte riktigt i min begreppsvärld att välja en sedan. Men jag provkörde en modell Y. Och flera av mina kollegor valde den. Bakhjulsdrift i halka slipper jag gärna ha igen. Och med fyrhjulsdriften hamnar man på ett helt annat pris. Den är ungefär lika stor som ID.4 som jag tyckte var lite klumpig på små vägar. Och den har ännu färre "riktiga reglage" än ID.4. Sedan som en parentes känns det inte som ett företag jag vill gynna. Tesla gör bilar med många kvaliteter. Men det kändes inte som det bästa för mig.
Köp en Huyndai, det är mycket knapp för pengarna, gillar man knappar så är det bilen!
 
Oavsett bil skulle jag vilja ha en eller två programmerbara knappar på nästa bil. Det är så mycket som biltillverkarna idag måste göra åt staten som man själv inte nödvändigtvis vill ha (ja, jag tänker främst på hastighetsvarningar), så att det är lite lättare att få bestämma vad man får för info själv kommer vara av stor betydelse för mig.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett bil skulle jag vilja ha en eller två programmerbara knappar på nästa bil. Det är så mycket som biltillverkarna idag måste göra åt staten som man själv inte nödvändigtvis vill ha (ja, jag tänker främst på hastighetsvarningar), så att det är lite lättare att få bestämma vad man får för info själv kommer vara av stor betydelse för mig.
På Tesla kan du välja funktioner för rattknapparna men förmodligen inte så fritt som du tänker dig, och man bygger nedre listen på skärmen själv, vilka funktioner som ska ligga framme och ordning.
 
Till Tesla kan man ju köpa S3XY buttons som är ganska fritt programmerbara. Sen skulle väl Polestar 3 ha några programmerbara knappar?

Funderar vilka knappar jag använder oftast. Spontant:

Start/stop
Stereo volymknapp
Stereo byta låt
Regnsensor på/av
Stänga av/på p-sensor
Luft återcirkulation/AC Auto
Stolsvärme på/av
 
På nya bilar med en stor pekskärm mitt i konsolen känns det som att man skulle kunna fixa en dashboard på den man själv kan styra vad som ska visas och var. Widgets eller vad man nu vill kalla det som man kan flytta runt efter eget tycke.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
På nya bilar med en stor pekskärm mitt i konsolen känns det som att man skulle kunna fixa en dashboard på den man själv kan styra vad som ska visas och var. Widgets eller vad man nu vill kalla det som man kan flytta runt efter eget tycke.
Det finns en sådan "list" i nederkant på Tesla, du kan inte möblera runt allt men där nere kan du välja funktioner och placering.
 
D djac skrev:
Det finns en sådan "list" i nederkant på Tesla, du kan inte möblera runt allt men där nere kan du välja funktioner och placering.
En bra början.. 🙃
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Microkatten
A Avemo skrev:
Så nu hoppas jag att bli ännu mer nöjd med Renault Megane E-tech under de kommande tre åren. Jag kan redan säga att instrumenteringen är mycket bättre.
Bra val! 😃 Rolig att köra, riktiga knappar å spakar, lagom stor. Bra förarmiljö och skärmar.

A Avemo skrev:
Sommar och landsväg men inte motorväg tror jag inte att 50 mil är orimligt. Motorväg kanske 35 är rimligt. Vinter kortare. Jag har inte så många långresor bakom mig.
45 mil enligt WLTP. I praktiken har jag fått ca 30 mil på motorväg och 42 mil på landsväg. Inte kört den mycket i minusgrader.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Till Tesla kan man ju köpa S3XY buttons som är ganska fritt programmerbara. Sen skulle väl Polestar 3 ha några programmerbara knappar?

Funderar vilka knappar jag använder oftast. Spontant:

Start/stop
Stereo volymknapp
Stereo byta låt
Regnsensor på/av
Stänga av/på p-sensor
Luft återcirkulation/AC Auto
Stolsvärme på/av
Så här funkar min bil, vilket jag är mycket nöjd med:
Blinkers - spak
Vindrutetorkare och spolare - spak
Halv-/helljus - spak
Adaptiv farthållare - fysisk knapp på ratten
Kamera - knapp på skärmen som alltid är tillgänglig
Volym - ratt
Stolsvärme och defoster bak-/framruta - knapp på skärmen som alltid är tillgänglig
Handbroms - fysisk knapp
Körläge - två knapptryck på skärmen

Svara i telefon - knapp på ratten och på skärmen

De flesta funktionerna ovan går förstås också att röststyra. Plus att det finns en hel del automatiska funktioner. Men jag tycker inte alltid att t ex automatisk avbländning eller regnsensorn gör exakt som jag vill och uppskattar därför spakar för att styra dessa funktioner.

Jag gillar att självklara spakar finns för att det ska kännas som en bil. Uppskattar inte att behöva lära mig ett nytt operativsystem det första jag gör när jag t ex hyr en bil.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så här funkar min bil, vilket jag är mycket nöjd med:
Blinkers - spak
Vindrutetorkare och spolare - spak
Halv-/helljus - spak
Adaptiv farthållare - fysisk knapp på ratten
Kamera - knapp på skärmen som alltid är tillgänglig
Volym - ratt
Stolsvärme och defoster bak-/framruta - knapp på skärmen som alltid är tillgänglig
Handbroms - fysisk knapp
Körläge - två knapptryck på skärmen

Svara i telefon - knapp på ratten och på skärmen

De flesta funktionerna ovan går förstås också att röststyra. Plus att det finns en hel del automatiska funktioner. Men jag tycker inte alltid att t ex automatisk avbländning eller regnsensorn gör exakt som jag vill och uppskattar därför spakar för att styra dessa funktioner.

Jag gillar att självklara spakar finns för att det ska kännas som en bil. Uppskattar inte att behöva lära mig ett nytt operativsystem det första jag gör när jag t ex hyr en bil.
Och touchknappar undanber jag mig bestämt.😀
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
45 mil enligt WLTP. I praktiken har jag fått ca 30 mil på motorväg och 42 mil på landsväg. Inte kört den mycket i minusgrader.
Jag inser att mitt svar blev lite tvetydigt. Det jag skrev om förbrukning gällde alltså ID.4 som jag haft i 3 år. För Meganen vet jag inte så mycket om verklig räckvidd än. Men färddatorn antyder en klart lägre förbrukning än ID.4 för min jobbpendling. 17 mot 20 kWh / 100 km.
 
D
J jocke31 skrev:
Och touchknappar undanber jag mig bestämt.😀
Hur ser din mobil ut... 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.