När man lägger trall på ett trädäck är det viktigt att vända rätt sida upp. Så vilken är då den rätta sidan upp? Det reder vi ut här.

Du kan läsa artikeln här: Vilken sida upp på trall?
 
Mitt tips: Kör du med 95mm bred trall, använd 5mm mellanrum (jag använder M5-skruv eller T-formade bitar från en 5mm T-profil), så blir det lätt att räkna. Kom bara ihåg att det är ett mellanrum mindre än antalet brädor, så dra av 5mm på slutet.
 
T Troberg skrev:
Mitt tips: Kör du med 95mm bred trall, använd 5mm mellanrum (jag använder M5-skruv eller T-formade bitar från en 5mm T-profil), så blir det lätt att räkna. Kom bara ihåg att det är ett mellanrum mindre än antalet brädor, så dra av 5mm på slutet.
5mm tycker jag blir lite väl stora "glapp"
kör själv med 3mm då det blir lite skönare att gå på en l mitt tycke
använder en bit oljehärdad/masonit board som mällanlägg. De är 3mm tjocka.
 
Sen beror det på hur nytryckt virket är och hur mycket det kan tänkas krympa på bredden över tid. Själv bukar jag köra c/c 125 mm mellan brädorna på 120-trall och inte kolla glappet.

Edit: ...och sen snyggaste sidan uppåt
 
boschkenta
28x120 trall, snyggaste sidan upp. Lite grövre trall rör sig inte lika mycket i min erfarenhet.
 
C
Har läst att det har med underlaget att göra dvs om det är nära mark som kan ge ifrån sig fukt eller om det är torrt. Då har det betydelse om man skall lägga glad eller sur gubbe så det är inte alltid samma regel som skall följas.
 
”Med kärnsidan uppåt buktar sig brädan med tiden så att vattnet rinner av.”

”Men kärnsidan nedåt kan det bildas en dal mitt på brädan där vatten står kvar och det kan försämra trallens hållbarhet.”

Stapel av trallvirke och en trädäck som buktar uppåt trots förväntningen om att vattnet ska rinna av.

Trallen på artikelns omslagsbild ser ut att bete sig helt tvärt emot vad som står i brödtexten?
 
  • Gilla
  • Haha
RundBerg och 38 till
  • Laddar…
Jag brukar rita måttkedja på underlaget. Tycker inte att tryckat trall är tillräcklig måttfast för att lita på mellanlägg. Rätt stor risk att det blir det skevt annars.
Jag tycker också att kärnsida uppåt kallas glad gubbe:)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
”Med kärnsidan uppåt buktar sig brädan med tiden så att vattnet rinner av.”

”Men kärnsidan nedåt kan det bildas en dal mitt på brädan där vatten står kvar och det kan försämra trallens hållbarhet.”

[bild]

Trallen på artikelns omslagsbild ser ut att bete sig helt tvärt emot vad som står i brödtexten?
Med kärnsidan uppåt bli det en ränna på brädan eftersom ytveden sväller mer. Jag lägger f ö den bästa sidan uppåt. Funkar bra i 40 år.
 
  • Gilla
Hasse C och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
”Med kärnsidan uppåt buktar sig brädan med tiden så att vattnet rinner av.”

”Men kärnsidan nedåt kan det bildas en dal mitt på brädan där vatten står kvar och det kan försämra trallens hållbarhet.”

[bild]

Trallen på artikelns omslagsbild ser ut att bete sig helt tvärt emot vad som står i brödtexten?
Ja. I tidernas begynnelse lärde jag mig precis tvärt om. Har alltid lagt kärnsidan nedåt och fått uppbuktande brädor med vattenavrinning mot springorna. Precis som på bilderna. Med ett eller annat undantag som jag tänkt att jag måste ha råkat vända fel.

Men så sent som förra sommaren hade jag ett Mandela-moment då jag råkade läsa rekommendationen att vända kärnan uppåt - och plötsligt sa alla googlingar samma sak. Man hade tom övertygande förklaringar till varför (de mörka ringarna är hårdare och kan därmed inte hålla lika mycket vatten och kommer således inte dra ihop sig lika mycket). Så förra årets bygge blev mitt första med kärnan uppåt.
Jag måste nog gå ut och granska hur brädorna betett sig.

F.ö. slutade jag med mellanrum helt för många år sedan. Blir perfekta glipor när virket torkat.
 
  • Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…
Det finns fler länkar om detta med flera 100 olika åsikter. Var och en tar sitt beslut. Här kommer olika sanningar att drösa in.☺️
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
ToHell ToHell skrev:
Ja. I tidernas begynnelse lärde jag mig precis tvärt om. Har alltid lagt kärnsidan nedåt och fått uppbuktande brädor med vattenavrinning mot springorna. Precis som på bilderna. Med ett eller annat undantag som jag tänkt att jag måste ha råkat vända fel.

Men så sent som förra sommaren hade jag ett Mandela-moment då jag råkade läsa rekommendationen att vända kärnan uppåt - och plötsligt sa alla googlingar samma sak. Man hade tom övertygande förklaringar till varför (de mörka ringarna är hårdare och kan därmed inte hålla lika mycket vatten och kommer således inte dra ihop sig lika mycket). Så förra årets bygge blev mitt första med kärnan uppåt.
Jag måste nog gå ut och granska hur brädorna betett sig.

F.ö. slutade jag med mellanrum helt för många år sedan. Blir perfekta glipor när virket torkat.
Klaugust så lärde jag mig, fast tvärtom!
 
Jag lade glad gubbe på ett liter däck förra året. Lik förbaskat har jag fått dalgångar i vissa brädor. Lägg fina sidan upp. Det kommer ändå inte bli som du tänkt dig.
 
  • Gilla
hållundan och 8 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Jag lade glad gubbe på ett liter däck förra året. Lik förbaskat har jag fått dalgångar i vissa brädor. Lägg fina sidan upp. Det kommer ändå inte bli som du tänkt dig.
En liter däck är för lite. Minst 100 skall de vara.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Jag la ca 40kvm 34x170 trall förra året. Som en glad amatör googlade jag och fick fram att det skulle vara glada gubbar. Jag la dessutom ganska tätt, bara 2-3mm mellan för jag tänkte att trallen som köptes under högsäsong borde vara blöt och därför inte svälla mer, såg sen att det var impregnerad året innan.

Det blev blött ute och helt plötsligt hade jag ett tätt parkettgolv och vattnet stannade i stora pölar på sina ställen och allt blev ännu blötare…. Jag skruvade upp allt och la det glesare, passade även på att vända på en del, hälften, för de hade blivit rännor av dem.

I år har jag vänt på resterande, förutom några få som var för fula på andra sidan och ska vid tillfälle köpa nya och byta ut dem också….

Det kanske är jag som gör något fel och de kommer anpassa sig och bukta åt andra hållet med tiden men i år när jag ska lägga 40kvm till, på andra sidan huset, så kommer jag köra på 34x145 istället och lägga mest sura gubbar så kanske jag kan bli glad.
 
  • Nylagd våt trätrall med tät läggning där vatten bildar pölar på altangolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.