sunnis
R Rkarlsson skrev:
Vad säger han exakt då? Orkar inte lyssna.


Ser inget ekonomiskt för fem öre att plocka ut en ny elbil alls jämfört med att köpa en nått år gammal diesel som är i bra skick..

Var inne och kollade på ev6 och ev9 idag.

Ev6 är ju i normalstorlek och får dra normala släp, men där var ju kia lån på 7-8000 kr i månaden.

Det är ju omöjligt att räkna hem det vs min kadjar. Alltså i oändligheten kan man ju inte räkna hem det alls =)
Köp en begagnad diesel i bra skick?

Vad är det ens ni diskuterar? En begagnad bil är billigare än en motsvarande ny bil?
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Eller göra en kompromiss, köp ny och behåll länge. Finns inget rätt eller fel, bara ett val man gör som passar och man är nöjd med.😎
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det blir ju så att när inkomsten ökar så minskar motivationen att ligga under bilen och meka när man kan lämna in den. Och min nuvarande bil var ju bara två år gammal när jag köpte den, och eftersom jag köpte från Skoda/Din bil så hade den fortfarande garanti som bara gällde om man servar den hos dem. Men ur mina ögon handlar det inte om "risk", det handlar om ekonomi. Jag slipper betala för en separat bärgningsförsäkring.

Men detta är den enda bil jag regelbundet servat på verkstad. Förra bilen lämnade jag bara in när det var konstiga eller svåra fel. Byta olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, bromsbelägg och t.o.m. skivor fixade jag själv. Har för mig jag bytte några bromsrör på den också (för jag har bocknings- och koningsverktyg från Biltema ligger i garaget). Kupéfilter bytte jag bara en gång på gamla bilen för det tog två dagar att få loss så man kom åt det (ok, jag jobbade inte hela dagarna de dagarna, men det var på sommaren och varmt och svettigt i garaget så det var inte roligt).

Men jag betalar dem ju inte för att t.ex. byta torkarblad (som de gärna vill ha betalt för).

Det är alltså till stora delar lathet som gjort att jag lämnat in bilen på service, jag har smörjgrop i garaget så byta olja är en piece of cake. (Om man inte gör som jag råkade göra på gamla bilen: skruvar ur fel plugg så man tömmer växellådan och sen häller i 4 liter olja i den icke tömda motorn. Pluggen på växellådan satt väldigt smidigt till, pluggen på oljetråget satt skymd....)
Har vi någon gång i denna evighetstråd diskuterat kostnaderna för att mecka själv?

Argument av typen ”jag meckar själv och köper delar själv” bygger på antagandet att alla har garage med smörjgrop, ett rejält sortiment med dyra och utrymmeskrävandd verktyg och maskiner. Vad kostar egentligen det?
Även om vi bortser från det faktum att många av oss tjänar mer pengar på att jobba och få lön snarare än att mecka själva så finns det en hel del kostnader förknippade med självfixandet.

Jag har iofs rent teoretiskt plats att bygga ett fullutrustat garage med smörjgrop och full maskinpark. Men vad kostar då detta?
Bygglov, garage, markförberedelser, maskiner och verktyg och mycket mer. Ska vi gissa på kanske någon miljon i initialkostnad kanske? Och sedan så är jag personligen inte kompetent nog att själv fixa allt som kan tänkas gå sönder på en bil. Så utbildningsinsatsen kostar också en rejäl slant, hävdar jag. För att inte tala om tiden…

Nu leasar vi båda våra bilar, så all service ingår i månadskostnaden. Och tiden för att mecka själva ska vi inte tala om. För oss är det helt enkelt en usel affär att försöka hålla liv i en äldre bil genom att serva själva, även om vi betalar en högre månadskostnad. Plus det faktum att t ex sätta sig i en äldre bil och hålla tummarna för att den funkar varje dag och kostnaden då den inte gör det i såväl tid som pengar.
Med en leasad bil så kan vi helt strunta i eventuell värdeminskning eller hur marknaden utvecklas.

Vi har precis tecknat nytt avtal på vår andrabil, en elbil som kostar knappt 4000 kr/mån inkl swevice. Kommer i sommar att byta även min bil och kommer hamna på en kostnad på under 6000 kr/mån.
Vi laddar minst 95% av all el hemma och kostnaden för detta är 1 kr 33 öre inkl elnät, skatter och moms. Snittförbrukningen under året ligger på ca 1,9 kWh/mil så milkostnaden för bränslet blir drygt 2 kr 50 öre/mil.

Eftersom bilarna är nya så räcker halvförsäkring, vilket kostar 500-600 kr/mån och bil.

Tror ändå att det mest intressanta är TCO i sammanhanget.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
I detta fallet är det värdens två år gamla Tesla MY, som med ekonomisk fördel kan bytas till en ny likadan, så de pratar utifrån konkreta exempel.

I detta fallet bygger det på förväntat värdetapp kommande två åren, nya däck, längre garanti/vagnskada, räntekampanj, osv och sammantaget kör man alltså åtminstone inte dyrare i en helt ny bil.
Ok de jämför 2 samma bilar och att köpa nytt. Nerre är ju ute efter en annan sak.
 
S sinuslinus skrev:
Köp en 1-2 år gammal EV6 om du ska jämföra mot en ”ett nåt år gammal” dieselbil.
460 tusen kostade billigaste på blocket.

Typ peugeot 3008 ligger på 325 tusen från samma år.

Hur räknar man hem den? Om jag minns rätt så har kia även en dyr service precis som vw har.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Oavsett det är en ny bil eller gammal bil, men ofta förekommande för en äldre bil med 10 000 mil eller mer på mätaren är ju att man har ingen aning om vilka kostnader som kommer. Vi i familjen har haft en bil som kostade 22 kr milen, men också haft en bil som kostat 130 kr milen under bilens ägande av oss, vilket inkluderat värdeminskning, rep, drivmedel, service, försäkring osv osv, dvs summan av alla kostnader delat med antal körda mil.
Min Mitsubishi ASX 2011 års modell med 22k+ mil på mätaren inköpt för 168 kkr kostar:
Kostnadskalkyl i en tabell som visar månatliga och årliga bilkostnader för en Mitsubishi ASX, inkluderande avskrivning, försäkring och service.
 
Jag har inget minne av att kostnaden för att meka själv har diskuterats här. Verktyg kostar mindre än vad många tror. Det dyraste jag har är kompressorn som kostade ca 2500 kr för länge sedan. Mutterknackare betalade jag knappt 1000 kr för. Ett par momentnycklar á 500 kr är bra att ha (även om de flesta som skriver här har det inbyggt i armen). Alla mina handverktyg är äldre och avskrivna men kostade inga stora pengar. Smörjgrop hade varit bra men jag får klara mig med bra domkrafter och pallbockar.

Garage är svårt att veta hur mycket det kostade i och med att det fanns på kravlistan när vi letade hus. Dubbelgarage är ovanligt och leder tillsammans med många andra krav till att det tar lång tid att hitta ett passande hus. Någon merkostnad har det såklart men svår att kvantifiera.

En stor service kan ta två timmar om man som jag är långsam och gör rent allt som man demonterar och annat inom räckhåll samt smörjer sånt som behöver smörjas. Jag sparar tid och besvär genom att slippa uppsöka en verkstad.

För länge sedan när vi bodde i lägenhet hade jag tillgång till en bra verkstad på gångavstånd. Idag har jag ganska långt till närmaste verkstad och ingen av de inom räckhåll har bra rykte. Det är en skön känsla att ha full koll på alla väsentliga komponenter samt veta att inget är överhoppat som det alltid har varit i de tester av verkstäder som jag har läst. Att det hela blir billigt är en extra bonus. Helförsäkring av mina gamla bilar kostar 3-5 kkr per bil för helår. Då ingår bärgning om man blir stående men det har jag aldrig behövt utnyttja.

Jag förstår att leasing kan vara ett bra val för somliga och visst skulle jag kunna betala 6 kkr i månaden men med bara ca 500 mil körda per år (tack Covid) så blir det väldigt lite mervärde för dom pengarna. Att ta ut en helt ny bil har jag bara gjort en gång och det är såklart kul i början men det är ett väldigt dyrt nöje och snart har man fått den första repan eller bulan i dörren av någon avundsjuk idiot. "försöka hålla liv i en äldre bil" har jag aldrig upplevt, jag har full koll på all service och de ganska få reparationer som jag har behövt göra. All information om service och reparationer är i dag tillgänglig på internet och är gratis.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad säger han exakt då? Orkar inte lyssna.
Fanns en text gjord av AI på sidan (d.v.s AI transcript, vet inte vad det kallas på svenska).
 
J jocke31 skrev:
Argument av typen ”jag meckar själv och köper delar själv” bygger på antagandet att alla har garage med smörjgrop, ett rejält sortiment med dyra och utrymmeskrävandd verktyg och maskiner. Vad kostar egentligen det?
Nej, man behöver inte allt det. Jag mekade ju bil själv långt innan jag hade garage med smörjgrop. Domkraft, pallbockar och ett gammalt täcke att ligga på under bilen funkar (i alla fall om man är ung och vig :) ).

I verktygsväg kommer man långt med en normalstor hylsnyckelsats (om man nu inte har en bil med en massa udda skruvar som torx). Bromsrör finns ofta att köpa färdiga som reservdel om bilen inte är av nåt udda märke. Mekonomen och Biltema har mycket reservdelar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TommyC skrev:
En stor service kan ta två timmar om man som jag är långsam och gör rent allt som man demonterar och annat inom räckhåll samt smörjer sånt som behöver smörjas. Jag sparar tid och besvär genom att slippa uppsöka en verkstad.
Ja, just detta att man kan passa på att kolla och fixa en massa extra grejer är en rätt stor vinst. Det är en av anledningarna till att jag fortfarande byter hjul själv, då kan jag passa på att kolla bromsrör/slangar i hjulhuset, kolla bromsbelägg och skivor etc. Lämnar man in bilen för hjulbyte så lär de inte kolla såna saker.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min Mitsubishi ASX 2011 års modell med 22k+ mil på mätaren inköpt för 168 kkr kostar:
[bild]
28 kr milen är en väl godkänt. Vår c70 som vi sålde för tre år sedan hade vi den tråkiga kostanden på ca 130 kr/milen, mest pga en krånglande framvagn och växellåda. Där vi inte hade utrustning själva att fixa felen + kunskap.
 
trähandtag trähandtag skrev:
28 kr milen är en väl godkänt. Vår c70 som vi sålde för tre år sedan hade vi den tråkiga kostanden på ca 130 kr/milen, mest pga en krånglande framvagn och växellåda. Där vi inte hade utrustning själva att fixa felen + kunskap.
Och troligen valde ni fel verkstad dessutom.
 
K karlmb skrev:
Och troligen valde ni fel verkstad dessutom.
Lite dryg kommentar! Vilken verkstad anser du vi skulle valt? Allt på framvagnen byttes, bromsar, fälgar, växellådan renoverades, samt oändliga hjulinställningar som höll i 20-30 mil. Inget hjälpte. Efter några veckor så skakade framvagnen av och till, felet vandra mellan att bara kännas när det bromsades till att kraftiga skakning vid 100-120 km/h. Vi sålde skräpet och bilen är ej ännu i trafik.
 
G
trähandtag trähandtag skrev:
28 kr milen är en väl godkänt. Vår c70 som vi sålde för tre år sedan hade vi den tråkiga kostanden på ca 130 kr/milen, mest pga en krånglande framvagn och växellåda. Där vi inte hade utrustning själva att fixa felen + kunskap.
Ni skulle kör mer fast det skakade så hade kr/mil blivit billigare.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ni skulle kör mer fast det skakade så hade kr/mil blivit billigare.
Jo så kan man se det. Livet är dock för kort att åka andra klass
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.