K karlmb skrev:
Om man inte kan laga skrotet själv då.
Det är inte alla som kan det, speciellt inte längs vägen. Men det innebär egentligen bara att det är ännu skrotnigare. Förr eller senare blir bilen så risig att inte ens den bäste mekanikern kan fixa det. Eller att det blir orimligt dyrt.

Min uppfattning är att @Nerre inte skruvar själv.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Köper man en äldre bil som har hyfsat rostskydd, inte alltför komplex konstruktion samt rimligt prissatta reservdelar så är det mest en fråga om tiden som måste läggas ner för att hålla bilen rullande länge. Kan eller vill man inte meka själv så får man oftast betala dyrt för att slippa. Håller man en äldre bil i bra skick så har man mindre risk att bli stående längs vägen jämfört med en helt ny bil. Hög komplexitet och för tidigt utsläppta prototyper straffar sig ofta.
 
  • Gilla
taikon och 3 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Risk att inte bilen startar eller går sönder längs vägen. Risk för dyra reparationer. Hur dessa risker värderas får var och en bedöma. Tar man bilen till jobbet varje morgon och har en tid att passa så borde sådana risker värderas högt.
Nya bilar är inte heller fria från risker. Dyra reparationer är förbehållet nyare bilar. Köper man en bil för 5-6 tusen så reparerar man den antagligen inte om den rasar utan man skrotar och köper en "ny".

Och har man inte råd med en nyare bil så har man inte råd, då får man helt enkelt ta risken.
 
P Pin skrev:
Min uppfattning är att @Nerre inte skruvar själv.
Du har alltså missat mitt tidigare inlägg om min första bil där oljepumpen rasade och jag bytte motor.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Nytt avsnitt med en av Sveriges mest etablerade bilekonomer, det han säger är inte alltid så intuitivt men han har sällan fel: [länk]
Har du någon poäng att förmedla, eller måste vi göra allt jobb själva?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Nytt avsnitt med en av Sveriges mest etablerade bilekonomer, det han säger är inte alltid så intuitivt men han har sällan fel: [länk]
Skummade AI-sammanfattningen. Han säger precis som jag:
Erik förklarar att en tre år gammal bil som har gått få mil ofta är ett bra köp för den som söker ett problemfritt bilägande till en låg kostnad.
Nu blev det lite yngre bil är så eftersom jag hittade ett bra erbjudande. Vilket han nämner i nästa mening:
Han nämner också att man ibland kan hitta bra erbjudanden genom att köpa direkt från en märkesåterförsäljare eller från en privatperson, beroende på bilens skick och historik.
Min nuvarande bil köptes från Skoda Sätra och de hade haft den som lånebil (inte för verkstaden utan vid leveransförseningar), två år gammal och hade bara gått 800 mil.

Nu köpte jag den också 2017, då fanns det inte så många elbilar som alternativ (vilket det inte gör idag heller om man vill ha en kombi). Och det hade knappast blivit billigare totalt sett att köpa en nyare och dyrare årsmodell, högre finansieringskostnad, högre värdeminskning, samma förbrukning, troligen samma kostnad för service och större risk för "barnsjukdomar".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du har alltså missat mitt tidigare inlägg om min första bil där oljepumpen rasade och jag bytte motor.
Men det var väl länge sedan? Om jag inte minns fel skriver du om service på märkesverkstaden eftersom du då får någon form av mobilitetsfötsäkring. Alltså minimera risken.
Om du inte byter olja själv idag byter du nog inte motor själv hellre.

Inget anmärkningsvärt, jag har själv gått från att skruva på en veteranbruksbil till att köra nyare och lämna bort allt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men det var väl länge sedan? Om jag inte minns fel skriver du om service på märkesverkstaden eftersom du då får någon form av mobilitetsfötsäkring. Alltså minimera risken.
Om du inte byter olja själv idag byter du nog inte motor själv hellre.
Det blir ju så att när inkomsten ökar så minskar motivationen att ligga under bilen och meka när man kan lämna in den. Och min nuvarande bil var ju bara två år gammal när jag köpte den, och eftersom jag köpte från Skoda/Din bil så hade den fortfarande garanti som bara gällde om man servar den hos dem. Men ur mina ögon handlar det inte om "risk", det handlar om ekonomi. Jag slipper betala för en separat bärgningsförsäkring.

Men detta är den enda bil jag regelbundet servat på verkstad. Förra bilen lämnade jag bara in när det var konstiga eller svåra fel. Byta olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, bromsbelägg och t.o.m. skivor fixade jag själv. Har för mig jag bytte några bromsrör på den också (för jag har bocknings- och koningsverktyg från Biltema ligger i garaget). Kupéfilter bytte jag bara en gång på gamla bilen för det tog två dagar att få loss så man kom åt det (ok, jag jobbade inte hela dagarna de dagarna, men det var på sommaren och varmt och svettigt i garaget så det var inte roligt).

Men jag betalar dem ju inte för att t.ex. byta torkarblad (som de gärna vill ha betalt för).

Det är alltså till stora delar lathet som gjort att jag lämnat in bilen på service, jag har smörjgrop i garaget så byta olja är en piece of cake. (Om man inte gör som jag råkade göra på gamla bilen: skruvar ur fel plugg så man tömmer växellådan och sen häller i 4 liter olja i den icke tömda motorn. Pluggen på växellådan satt väldigt smidigt till, pluggen på oljetråget satt skymd....)
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du någon poäng att förmedla, eller måste vi göra allt jobb själva?
Haha, ja det var väl i första hand ett läs- (lyssnings)tips men visst är det så.

Det var inte menat som provokation eftersom jag vet att de flesta här bara är nyfikna och vetgiriga. Att lyssna på såna människor tycker jag är givande, har ju berättat om för mig förvånande insikter jag fick från en professional Fleet Manager, när man tar bort alla känslor och låter det ekonomiska styra så blir det lite andra perspektiv helt enkelt.

Bla lite häpnadsväckande, trots att man kanske förnuftsmässigt vet det, att det är en bättre affär att sälja sin två år gamla bil och köpa en ny likadan, än att köra två år till med den gamla, lite beroende på omständigheter såklart.
 
D djac skrev:
Haha, ja det var väl i första hand ett läs- (lyssnings)tips men visst är det så.

Det var inte menat som provokation eftersom jag vet att de flesta här bara är nyfikna och vetgiriga. Att lyssna på såna människor tycker jag är givande, har ju berättat om för mig förvånande insikter jag fick från en professional Fleet Manager, när man tar bort alla känslor och låter det ekonomiska styra så blir det lite andra perspektiv helt enkelt.

Bla lite häpnadsväckande, trots att man kanske förnuftsmässigt vet det, att det är en bättre affär att sälja sin två år gamla bil och köpa en ny likadan, än att köra två år till med den gamla, lite beroende på omständigheter såklart.
Vad säger han exakt då? Orkar inte lyssna.


Ser inget ekonomiskt för fem öre att plocka ut en ny elbil alls jämfört med att köpa en nått år gammal diesel som är i bra skick..

Var inne och kollade på ev6 och ev9 idag.

Ev6 är ju i normalstorlek och får dra normala släp, men där var ju kia lån på 7-8000 kr i månaden.

Det är ju omöjligt att räkna hem det vs min kadjar. Alltså i oändligheten kan man ju inte räkna hem det alls =)
 
D djac skrev:
Det var inte menat som provokation
Tolkade det inte så heller. Tyckte bara att det var slappt att lägga upp en länk utan att ens skriva vem man ska lyssna på eller vad budskapet är.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Vad säger han exakt då? Orkar inte lyssna.


Ser inget ekonomiskt för fem öre att plocka ut en ny elbil alls jämfört med att köpa en nått år gammal diesel som är i bra skick..

Var inne och kollade på ev6 och ev9 idag.

Ev6 är ju i normalstorlek och får dra normala släp, men där var ju kia lån på 7-8000 kr i månaden.

Det är ju omöjligt att räkna hem det vs min kadjar. Alltså i oändligheten kan man ju inte räkna hem det alls =)
I detta fallet är det värdens två år gamla Tesla MY, som med ekonomisk fördel kan bytas till en ny likadan, så de pratar utifrån konkreta exempel.

I detta fallet bygger det på förväntat värdetapp kommande två åren, nya däck, längre garanti/vagnskada, räntekampanj, osv och sammantaget kör man alltså åtminstone inte dyrare i en helt ny bil.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tolkade det inte så heller. Tyckte bara att det var slappt att lägga upp en länk utan att ens skriva vem man ska lyssna på eller vad budskapet är.
Ja kanske men jag tänkte att med tanke på diskussionerna här så kan nog "alla" nyfikna ta med sig något av de olika exemplen, jag tyckte helt enkelt att det borde vara kul för er att lyssna.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Vad säger han exakt då? Orkar inte lyssna.


Ser inget ekonomiskt för fem öre att plocka ut en ny elbil alls jämfört med att köpa en nått år gammal diesel som är i bra skick..

Var inne och kollade på ev6 och ev9 idag.

Ev6 är ju i normalstorlek och får dra normala släp, men där var ju kia lån på 7-8000 kr i månaden.

Det är ju omöjligt att räkna hem det vs min kadjar. Alltså i oändligheten kan man ju inte räkna hem det alls =)
Köp en 1-2 år gammal EV6 om du ska jämföra mot en ”ett nåt år gammal” dieselbil.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.