Snigla Snigla skrev:
Idag gjordes det KRUSBÄR & RABARBERMARMELAD i hushållet.. 👍

[bild]

(krusbären är också egna, från trädgården, men de är förra årets skörd.. måste göra av med det gamla nu… när det nya är på väg!)
Förra veckan vågade mannen prova chiliåsen med mango enligt ditt recept och han älskade den. Alltså verkligen. 👍🏻👍🏻
 
  • Älska
Snigla
  • Laddar…
Trädgårdsland med grönsaker skyddat av kattnät i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som kattnäten kan funka bra!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Förra veckan vågade mannen prova chiliåsen med mango enligt ditt recept och han älskade den. Alltså verkligen. 👍🏻👍🏻
Va kul! Har du smakat? :)
 
Hittade ett roligt "trädgårdstips".. på FB (credits till de som den berör) 👍😎

Gamla stolar förvandlas till blomkrukor, övre delen före och nedre efter målning och plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Djohans och 3 till
  • Laddar…
Sandra skulle minsann inte köpa flera blommor, förrän resten iaf hamnat i backen (planterats). Men ja.. det går sisådär med det uttalandet...

Jag brukar köpa två amplar till uthusets entre.. och till mitt "försvar" kan jag ju säga att jag spenderade inte mer pengar än vad de brukar kosta!

Men nu fick jag istället blommor till fyra amplar.. och världens vackraste palettblad.. plus en stor rosenskära som maken kan kika på (hoppas fortfarande att mina ska ta sig..)

Två amplar med blommande petunior på ett bord, jord spilld, röd trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hängande korg med rosa och lila petunior redo att planteras, placerad på ett smutsigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit flätad korg med nyplanterade lila och vita blommor på ett smutsigt trädgårdsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på planterade blommor i en vitmålad korg, med ytterligare blomkorgar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😍😍 OCH KOLLA IN DESSA VACKRA PALETTBLAD 😍😍

Två krukor med färgglada palettblad, med gröna och rödlila mönstrade blad, på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgstarka palettblad i kruka med mönstrade gröna och lila blad, placerad på ett mönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kruka med färggranna palettblad i lila och grönt, med intrikata mönster, på ett mönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilka vackra blad o färger *love*
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Blasten på vitlöken är stora och börjar gulna lite oroväckande med tanke på att lökarna ännu inte är fullvuxna. Jag hoppas att de kan hålla ut en månad till och får passa på att vattna nu innan kommunen börjar avråda från bevattning. Det är ju inte så att Mälaren får slut på vatten, men när det var lång torrperiod senast sades det att vattenverket i Norsborg inte orkar med om alla ska hålla på och vattna en massa.

Vitlöksblast i pallkrage med gula toppar i en trädgård, indikerande möjlig stress från torka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hittade ett roligt "trädgårdstips".. på FB (credits till de som den berör) 👍😎

[bild]
Sett en bild med stolsram som är pionstöd. Om mina pioner vill återvända till blomstadie tror jag att det kan se ut så hemma hos mig nästa år.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Va kul! Har du smakat? :)
Självklart. Gjort av med en liten flaska själv redan!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Blasten på vitlöken är stora och börjar gulna lite oroväckande med tanke på att lökarna ännu inte är fullvuxna. Jag hoppas att de kan hålla ut en månad till och får passa på att vattna nu innan kommunen börjar avråda från bevattning. Det är ju inte så att Mälaren får slut på vatten, men när det var lång torrperiod senast sades det att vattenverket i Norsborg inte orkar med om alla ska hålla på och vattna en massa.

[bild]
Har de lagom med näring och i alla fall lite vatten så ska det nog gå. Håller tummarna för dig, och mig.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Ja, min vitlök har haft gula toppar i en månad nu men fortsätter växa =)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Ibland är det skönt med ordentligt lerhållande jord. Jobbig att gräva i nen håller vatten som få andra.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ibland är det skönt med ordentligt lerhållande jord. Jobbig att gräva i nen håller vatten som få andra.
Vi hade det i förra trädgården. Vi orkade inte gräva i det, så det blev odling i pallkrage och då vann vi inte på det 😄 Men vi slapp vattna gräsmattan, den var till och med grön sommaren 2018.

Nu blir det pallkrage igen pga väldigt varierande djup ner till berghäll (från noll och uppåt med branta lokala variationer), men jag har upptäckt torvfri jord som håller vatten bättre och torkar inte ihop till en skorpa på samma sätt som torvjorden kan göra.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har lerjord och täckodlar. Då behöver man inte gräva så mycket, utom för potatisen.

Idag har jag planterat ut majsen, tomaterna och gurkan. Så nu är allt utplanterat. (Utom en liten stödsådd av bönor som ska ersätta de som inte grodde på friland samt frösådda solhattar).
Nu hoppas vi bara på lite regn.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Här börjar vi få små mängder jordgubbar, barnen hinner plocka dem innan jag får tagit en bild, men idag hann jag ett pass när de somnat:
En hand med jordig hud håller en liten skörd av mogna jordgubbar framför en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan vi skörda plocksallad och sparris, och snart förhoppningsvis färskpotatis.
Kålen kan man nog snart börja nalla på med.

Ikväll sådde jag ny sallad och satte ut sista purjon.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Satte upp solcellsvattnaren igår, men regntunnan är nästan tom. Om det inte regnar idag kommer jag behöva fylla den själv. 😠
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.