Nissens Nissens skrev:
Det handlar inte om åsikter när det gäller ekonomin.
Men det beror också på, anser jag.
Kan tillägga att jag inte har någon utbildning i ekonomi, så därför kan jag räkna lite som jag vill! 😉
Eftersom jag är full i pengar, då kan jag lika gärna lägga dom "på taket", och få återbäring från dag 1.
Bättre ränta än på banken, men kanske sämre ränta än aktier och fonder, vem vet?
Att den tekniska ådran stimuleras hör ju egentligen inte hit, och har inte med ekonomi att göra, det har med mental hälsa att göra.
Men.....jag kan ha fel... 🙃
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Tänker mer på 60 öringen som du antagligen räknar med består?
Den kommer troligen att försvinna helt eller delvis. När det blir vågar jag inte gissa.
Nissens Nissens skrev:
Ja, sedan länge är ju elen snorbillig så no worries.
Huh?
Nissens Nissens skrev:
Nä, har man andra syften så kan det ju vara motiveras, men det lyfts allt som oftast att man ”tjänar” pengar på sina solceller…
Ja, det är var panelsäljarna pratar mest om, men det finns andra aspekter också. T.ex. att bli mindre beroende av elnätet, att kunna känna sig som en klimataktivist utan att behöva skrika med plakat, samt att det är en lite kul hobby.
Nissens Nissens skrev:
Det handlar inte om åsikter när det gäller ekonomin.
Bedömningar då. Enligt Niels Bohr är det svårt att göra förutsägelser. Speciellt om framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Hannuse Hannuse skrev:
Eftersom jag är full i pengar, då kan jag lika gärna lägga dom "på taket", och få återbäring från dag 1.
Många tycks räkna med att huset ökar i värde med minst lika mycket som solpanelsanläggningen kostade. Jag vet inte hur bra det stämmer, men lite kanske det ligget i det.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Många tycks räkna med att huset ökar i värde med minst lika mycket som solpanelsanläggningen kostade. Jag vet inte hur bra det stämmer, men lite kanske det ligget i det.
Kan ju vara så, jag har ingen aning.
Men jag är som sagt var ingen ekonom, och har alltid tänkt att jag ska kunna bo kvar i huset oavsett vad som händer.
Så skuldfri till pension var mitt mål, och det verkar ha gått vägen lite tidigare.
Men då har jag inte kastat ut fullt fungerande kök, eller följt andra trender som kostar en massa pengar.
Många i min vänkrets har istället lånat pengar för att bygga om, bygga till, och bygga om igen, med värdeökningen som en faktor för att kunna låna mer pengar.
Har gått mer på funktion, och varit nöjd med det.
Så jag har inte funderat på om just solceller ökar värdet, det är för mig ingen faktor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Hannuse Hannuse skrev:
Kan ju vara så, jag har ingen aning.
För det aktuella huset, som tråden handlar om, stämmer det ganska dåligt.
 
Nissens
P pmd skrev:
Den kommer troligen att försvinna helt eller delvis. När det blir vågar jag inte gissa.
I din kalkyl har du väl gissat?
P pmd skrev:
Huh?
Ja, mitt genomsnittsliga elpris är lägre nu än 2021.
P pmd skrev:
Ja, det är var panelsäljarna pratar mest om, men det finns andra aspekter också. T.ex. att bli mindre beroende av elnätet, att kunna känna sig som en klimataktivist utan att behöva skrika med plakat, samt att det är en lite kul hobby.
Vilket är helt osant. Det funkar möjligen några månader på sommaren…
P pmd skrev:
Bedömningar då. Enligt Niels Bohr är det svårt att göra förutsägelser. Speciellt om framtiden.
Exakt, den osäkerheten borde synas i solpanelskalkylerna. Av någon anledning gör de inte det…
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
I din kalkyl har du väl gissat?
Nej, det är väldigt osäkert.
Nissens Nissens skrev:
Ja, mitt genomsnittsliga elpris är lägre nu än 2021.
Så du extrapolerar till framtiden baserat på 3 års utveckling av priset?
Nissens Nissens skrev:
Vilket är helt osant. Det funkar möjligen några månader på sommaren…
Hurså? Att få känna sig som en klimataktivist på sommaren är väl bättre än att inte få känna sig som en sådan alls?

Låt mig gissa lite: Du vill inte köpa solpaneler till ditt hus? OK, då vet vi det nu, så du kan sluta skräpa ner tråden med OT.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Nej, det är väldigt osäkert.
Så hur har du då fått fram en kalkyl?
P pmd skrev:
Så du extrapolerar till framtiden baserat på 3 års utveckling av priset?
Nej, jag bara konstaterar att elpriset är lägre nu än 2021.
P pmd skrev:
Hurså? Att få känna sig som en klimataktivist på sommaren är väl bättre än att inte få känna sig som en sådan alls?
Kan du förklara för mig på vilket sätt kärnkraft och vattenkraft påverkar klimatet? Det är de energikällor jag använder mig av.
P pmd skrev:
Låt mig gissa lite: Du vill inte köpa solpaneler till ditt hus? OK, då vet vi det nu, så du kan sluta skräpa ner tråden med OT.
Vad pratar du om? Det handlar inte om vad man vill, det handlar om förnuftiga skäl att skaffa det…
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissen har bestämt att det är på ett visst sätt, bara att acceptera. Allt annat är fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Strunta i om det handlar om solpaneler. Antag att de målat om fönstren eller putsat om fasaden istället och fått nedslag. Hur hade ni resonerat?
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nissen har bestämt att det är på ett visst sätt, bara att acceptera. Allt annat är fel.
Du har din egna agenda som vanligt. Och ekonomi är inte din starka sida. Som vanligt..

Du måste lära dig skillnaden på fakta och tyckande.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H HenrikHuslöse skrev:
Strunta i om det handlar om solpaneler. Antag att de målat om fönstren eller putsat om fasaden istället och fått nedslag. Hur hade ni resonerat?
Att det har betydligt mindre påverkan än solpaneler.
 
Nissens Nissens skrev:
måste lära dig skillnaden på fakta och tyckande
Ja, just det. Försök göra det är du snäll
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, just det. Försök göra det är du snäll
Om du läst och förstått så hade du insett att det finns ingen fakta som talar för att solpanelkalkylerna håller. Presentera gärna någon fakta som bestrider det. 🙄

Det lär inte hända. Som vanligt…
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har din egna agenda som vanligt. Och ekonomi är inte din starka sida. Som vanligt..

Du måste lära dig skillnaden på fakta och tyckande.
Vad är min agenda?
Och vad vet du om min ekonomiska kunskap?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.