P
D djac skrev:
Nej Vattenfall handlas inte på publika handelsplatser, kommentaren gällde EON, där kan du köpa aktier och precis som för alla andra bolag blir man då delägare i koncernens samtliga bolag, det finns också en (1) styrelse och en (1) VD för koncernen, sen finns det såklart fler anställda i olika roller under detta.

Det är uppenbarligen en spridd missuppfattning att elnät och elproduktion i EON inte är samma företag, jag misstänker att det är detta med dotterbolag som ställer till det.
EON Eldistribution och EON Sverige har olika organisationsnummer och olika VD:ar. Det handlar helt klart om olika bolag. De har varsin styrelse.

Jag har inte kollat upp ägandeförhållanden, men även om ett av bolagen äger det andra så ändrar inte det på att det är två olika bolag.
 
P
D djac skrev:
De kan ta allt som förevändning för att ytterligare höja, det är liksom inga gränser, jag tror inte det spelar någon roll vad vi gör som kunder, de kommer aldrig bli mätta på pengar.

De kommer göra som med solcellerna, ena handen propsar på att vi ska köpa, andra iscensätter påverkanskampanjer genom debattartiklar, lobby mot makthavare och akademi, låter det pågå några år och samtidigt lägger man såklart både elpriser och nätaktiviteter för att ge någon form av stöd åt sina påståenden och vips så går både politiker, EI och en del av allmänheten på storyn och det är fritt fram att höja hur mycket man vill, även om de eventuella kostnadsökningarna var betalda redan 1985.
Det är politik vilket EI knappast råder över. Vi får de politiker vi förtjänar. Vi väljer dem ju själva …
 
B bjorn.abelsson skrev:
De bullerstörningar som olika fordonstyper orsakar kommer att vägas in i beräkningen av den skatt varje fordonstyp ska betala. Men eftersom bullernivåerna för elbilar är i stort sett desamma som för bränsledrivna kommer troligen alla personbilar att få betala lika mycket vad avser buller.
Om bullernivån är samma varför finns det då krav på en massa extra störljud för elbilar? Jag skulle påstå att de var *mycket* tystare fram till politiker la sig i och sa att så kan vi inte ha det i våra städer.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nätavgiften borde inte stiga. Däremot åker man på att betala mer för transport när man köper mer. Men transporten per kWh borde ju inte öka.

Det normala är motsatsen. Priset per enhet går ned när man köper mer.
(Att det behövs mer lastbilar för transport gör inte att priset per transporterad enhet ökar).

Att transmissionsnätet byggs ut bör inte öka priset per transporterad kWh.
Stiger priset trots allt så får man ana att staten är inblandad.
Jo men man åker då på att dimensionera upp elnäten och att byta transformatorer samt ledningar kostar stora summor och det då med huvudorsaken elbilar samt solceller. Vilken trodde något annat egentligen?
 
P paralun skrev:
Jo men man åker då på att dimensionera upp elnäten och att byta transformatorer samt ledningar kostar stora summor och det då med huvudorsaken elbilar samt solceller. Vilken trodde något annat egentligen?
Ja, ska man transportera mer så måste man investera i ökad transportkapacitet.
Men det jag ville lyfta fram att detta inte leder till ökad transportkostnad per transporterad enhet.

Om priset per transporterad enhet ökar beror inte det på marknadsskäl utan då är det troligt att staten är där och jävlas eller är ineffektiv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
EON Eldistribution och EON Sverige har olika organisationsnummer och olika VD:ar. Det handlar helt klart om olika bolag. De har varsin styrelse.

Jag har inte kollat upp ägandeförhållanden, men även om ett av bolagen äger det andra så ändrar inte det på att det är två olika bolag.
Ja men det är ju självklart, jag misstänker att EON har mer än ettusen bolag, så det är liksom en given, detta är liksom grunderna för aktiebolag .
 
D
P pmd skrev:
Det är politik vilket EI knappast råder över. Vi får de politiker vi förtjänar. Vi väljer dem ju själva …
Nej, de är tjänstemän, kanske fritidspolitiker på sin höjd.
 
D daVinci skrev:
Ja, ska man transportera mer så måste man investera i ökad transportkapacitet.
Men det jag ville lyfta fram att detta inte leder till ökad transportkostnad per transporterad enhet.

Om priset per transporterad enhet ökar beror inte det på marknadsskäl utan då är det troligt att staten är där och jävlas eller är ineffektiv.
Jo men nu kostar det multum att byta för klena elledningar inkl transformatorer, ingenting är gratis här i världen. Eventuellt borde vi kanske ha tänkt på det först inkl en trovärdig elenergiplan?
Men i det gröna cirkulära tänket så löser det ju sig självt....
 
D djac skrev:
Ja men det är ju självklart, jag misstänker att EON har mer än ettusen bolag, så det är liksom en given, detta är liksom grunderna för aktiebolag .
Nu förstår jag inte. Menar du att alla aktiebolag ska/bör/måste ha 1 000 bolag "under" sig?
 
Miljömupparna har nog blivit yra i bollen av "det cirkulära tänket" 😂
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
U uplj skrev:
Nu förstår jag inte. Menar du att alla aktiebolag ska/bör/måste ha 1 000 bolag "under" sig?
" jag misstänker att EON har mer än ettusen bolag", ersatte du "EON" med "alla" när du läste, den kunde jag inte förutse?
 
P paralun skrev:
Jo men nu kostar det multum att byta för klena elledningar inkl transformatorer, ingenting är gratis här i världen. Eventuellt borde vi kanske ha tänkt på det först inkl en trovärdig elenergiplan?
Men i det gröna cirkulära tänket så löser det ju sig självt....
Problemen i Sverige är ju kraftigt överdrivna. Vi har 3-fas till alla fastigheter och rätt många av dem kan värmas med direktel.
Jämför det med tex England där nästan alla har bara 1-fas.
Sol och vind kommer att jämna ut energin dessutom.
 
P
D djac skrev:
Nej, de är tjänstemän, kanske fritidspolitiker på sin höjd.
Lagar och regler bestäms av politiker. En del regler delegeras till myndigheter, men det är politikerna som är anvsrig för att ha delegerat.
 
P paralun skrev:
Jo men nu kostar det multum att byta för klena elledningar inkl transformatorer, ingenting är gratis här i världen. Eventuellt borde vi kanske ha tänkt på det först inkl en trovärdig elenergiplan?
Men i det gröna cirkulära tänket så löser det ju sig självt....
Allt som involverar arbetskraft i Sverige kostar multum. Men det har inte med saken att göra.
Det kostar multum att underhålla befintlig infrastruktur också. Vi betalar för detta.
Det tas ut under fast avgift + abonnemangsavgift + kWh/kW-avgift.
Finns exakt inget skäl till att det skall bli dyrare per kWh.
Man gör uppgraderingar och får in mer intäkter. Intäkterna betalar uppgraderingarna.
Det är inte så att det är gratis att använda befintlig utrustning.

Jag förstår inte vad det är som hindrar förståelse av detta.

Det kostar mycket att bygga fler fabriker för platt-TV också. Men det har man gjort och de har gått ned i pris.
 
D daVinci skrev:
Det tas ut under fast avgift + abonnemangsavgift + kWh/kW-avgift.
Finns exakt inget skäl till att det skall bli dyrare per kWh.
Har du en aning om vad du skriver om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.