Fullt så tandlösa är de inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Fullt så tandlösa är de inte.
Jo följer inte de svenska enheterna de tyska ägardirektiven så byter man nog snabbt folk i de svenska enheterna.
 
Jag trodde att du pratade om EI. Ja naturligtvis är de svenska dotterbolagen underställda de Tyska ägarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag trodde att du pratade om EI. Ja naturligtvis är de svenska dotterbolagen underställda de Tyska ägarna.
Jovisst och visst förefaller Ei.se klart "tandlösa"..... men det mesta är ju självförvållat i elnäten via solceller och elbilar. Vem trodde att elnätet är gratis? Så det är en ren "straffspark" och elnätsbolagen kan säkert motivera sina kostnader.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jovisst och visst förefaller Ei.se klart "tandlösa"..... men det mesta är ju självförvållat i elnäten via solceller och elbilar. Vem trodde att elnätet är gratis? Så det är en ren "straffspark" och elnätsbolagen kan säkert motivera sina kostnader.
Den diskussionen förlorade Ei för decennier sedan, nu behöver de bara säga vad de ska göra så får EI säga -ok.

Nej, här skulle man satt in en haverikommission med riktigt tvära och besvärliga utredare med uppgift att följa pengarna sista 25 åren, skulle säkert sluta med att näten skänks åt kunderna, skulden skulle bli för stor.
 
D djac skrev:
Den diskussionen förlorade Ei för decennier sedan, nu behöver de bara säga vad de ska göra så får EI säga -ok.

Nej, här skulle man satt in en haverikommission med riktigt tvära och besvärliga utredare med uppgift att följa pengarna sista 25 åren, skulle säkert sluta med att näten skänks åt kunderna, skulden skulle bli för stor.
Jo men jag tycker det är nästan "komiskt" att man först köper solceller och elbilar och sedan blir upprörd när priserna stiger i elnäten som måste förstärkas pga solceller/elbilar. Ren "straffspark" för elnätsbolagen.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men jag tycker det är nästan "komiskt" att man först köper solceller och elbilar och sedan blir upprörd när priserna stiger i elnäten som måste förstärkas pga solceller/elbilar. Ren "straffspark" för elnätsbolagen.
De kan ta allt som förevändning för att ytterligare höja, det är liksom inga gränser, jag tror inte det spelar någon roll vad vi gör som kunder, de kommer aldrig bli mätta på pengar.

De kommer göra som med solcellerna, ena handen propsar på att vi ska köpa, andra iscensätter påverkanskampanjer genom debattartiklar, lobby mot makthavare och akademi, låter det pågå några år och samtidigt lägger man såklart både elpriser och nätaktiviteter för att ge någon form av stöd åt sina påståenden och vips så går både politiker, EI och en del av allmänheten på storyn och det är fritt fram att höja hur mycket man vill, även om de eventuella kostnadsökningarna var betalda redan 1985.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
De bullerstörningar som olika fordonstyper orsakar kommer att vägas in i beräkningen av den skatt varje fordonstyp ska betala. Men eftersom bullernivåerna för elbilar är i stort sett desamma som för bränsledrivna kommer troligen alla personbilar att få betala lika mycket vad avser buller.
Hur hjälper det dem som drabbas av bullret?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
För 10000 år sedan var det istid i Sverige och Stockholm bestod av enstaka kobbar.
Det fanns noll skog.
Efter istiden började det dock växa skog i Sverige. Även under Weichsel-istiden var stora delar av Europa fritt från inlandsisen, så potential fanns för skog i södra och mellersta Europa, men jag vet inte hur mycket det fanns då.

Jag syftade dock på den skog som fanns under de senaste tiotusen åren och som till stora delar inte finna kvar..
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Däremot år det rimligt att den som bullrar betalar en ersättning till dem som exponeras för bullret. Och detta kan i praktiken endast ske genom någon form av skatt eller avgift som betalas till en särskild aktör som utses för att hantera denna fråga.
En skatt är nog det sämsta sättet för att åtgärda buller. Kopplingen är väldigt svag mellan den som drabbas av bullret och den som avkrävs pengar. Inte ens om skatten redovisas som en särskild bullerskatt går det att hindra politiker att använda pengarna "där de behövs bättre".

Lagstiftning om bullernivåer tror jag är lite effektivare.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Kan man tänka sig att begära störningsersättning från den som orsakade utryckningen via den nyinförda störningsmyndigheten?
Njae, det är väl den som kallade på utryckningsfordon som ska betala för bullrandet?
D Dilato skrev:
Varför ska man nödvändigtvis bärga ett fordon i rusningstrafik och orsaka långa köer när man kan putta ner det i diket och bärga senare?
Ja, det kan man fråga sig, men låter inte räddningstjänsten fordon stå ibland när den har räddat olycksoffren?
 
P paralun skrev:
Jo men jag tycker det är nästan "komiskt" att man först köper solceller och elbilar och sedan blir upprörd när priserna stiger i elnäten som måste förstärkas pga solceller/elbilar. Ren "straffspark" för elnätsbolagen.
Nätavgiften borde inte stiga. Däremot åker man på att betala mer för transport när man köper mer. Men transporten per kWh borde ju inte öka.

Det normala är motsatsen. Priset per enhet går ned när man köper mer.
(Att det behövs mer lastbilar för transport gör inte att priset per transporterad enhet ökar).

Att transmissionsnätet byggs ut bör inte öka priset per transporterad kWh.
Stiger priset trots allt så får man ana att staten är inblandad.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Inte om du gör det via utsläpp, då är det fritt.
Tragedy of the commons. Problemet är att en hel del av sånt som smutsas ner saknar ägare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Då kunde man bara ha stängt dörrarna.
Ja du, då hade säkert alla ansvariga politiker blivit omvalda med glädje.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Om du menad börsregistrerat, så nej. Men alla aktiebolag är väl i någon mån publika.
Det beror väl på vad du menar med "i någon mån", men enbart aktiebolag som är publika på riktigt får noteras på börsen och ge ut aktier som allmänheten kan köpa och sälja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.