N Nifa skrev:
Hej igen!

Nu har jag gjort nya mätningar utifrån dina anvisningar, med höger begränsningskabel respektive vänster begränsningskabel ihopkopplade med guidekabeln:

VÄNSTER SIDA:
  • Se bild nedan. Antar att värdet ska visa 5,6 ohm då?
  • Testade ton: Gav utslag.

HÖGER SIDA:
  • Se bild nedan. 999 ohm? (här "hoppade" värdet lite upp och ner men det var sammanfattningsvis höga värden).
  • Testade ton: Ingen ton.
  • Tillägg: Gjorde en mätning litet senare som visade ända upp till 14 000 ohm (gav inget utslag på 2k utan fick flytta upp till 20k och då visade den 14.xxxx). Är detta normalt att den fluktuerar så mycket upp och ner?

SLUTSATS: Felet bör ligga på höger sida någonstans? Tyvärr, för min del är det den längsta sidan...

Jag ska låna en AM-radio av en kompis imorgon och försöka lokalisera felet.

Jag pratade också med en vän som sade sig hört att man rent avståndsmässigt kunde lokalisera felet utifrån värdet man får i mätaren. Har du hört något om att detta går att göra?
Ja vänster sida har ett motstånd på 5,6 ohm=korrekt.

Höger sida är defekt. .999 är sannolikt hur instrumentet visar att uppmätt värdet är högre än inställt högsta mätvärde (1,999 kohm). Samma värde lär du se om du håller mätpinnarna isär.

Det finns grunkor som kan mäta fram avståndet till avbrott/kortslutning men dessa lär du inte hitta hos Clas Ohlson. Prislapp därefter.
Kanske lyckas du pejla dig fram till felet på kabeln mha radion.
 
E etompau skrev:
Ja vänster sida har ett motstånd på 5,6 ohm=korrekt.

Höger sida är defekt. .999 är sannolikt hur instrumentet visar att uppmätt värdet är högre än inställt högsta mätvärde (1,999 kohm). Samma värde lär du se om du håller mätpinnarna isär.

Det finns grunkor som kan mäta fram avståndet till avbrott/kortslutning men dessa lär du inte hitta hos Clas Ohlson. Prislapp därefter.
Kanske lyckas du pejla dig fram till felet på kabeln mha radion.
Tack för svar igen!

Då förklarar värdet .999 varför jag fick öka upp till 20k på höger sida för att få ett värde då den visade något på 14 där.

En snabb fråga: Vid en (av mina många) skarvkopplingar som jag kopplade in precis vid laddstationen för någon månad sen så noterade jag att skalet runt trådarna lossnat där ena tråden går in i skarvkopplingen och dessa trådar då var exponerade. Ingen stor yta men tillräckligt stor för att det tydligt ska synas. Kan detta orsaka ett fel? Ingen tråd såg dock bruten ut...
(kunde inte prova om så var fallet då jag inte har någon ytterligare koppling liggande för att testa just nu)
 
N Nifa skrev:
Tack för svar igen!

Då förklarar värdet .999 varför jag fick öka upp till 20k på höger sida för att få ett värde då den visade något på 14 där.

En snabb fråga: Vid en (av mina många) skarvkopplingar som jag kopplade in precis vid laddstationen för någon månad sen så noterade jag att skalet runt trådarna lossnat där ena tråden går in i skarvkopplingen och dessa trådar då var exponerade. Ingen stor yta men tillräckligt stor för att det tydligt ska synas. Kan detta orsaka ett fel? Ingen tråd såg dock bruten ut...
(kunde inte prova om så var fallet då jag inte har någon ytterligare koppling liggande för att testa just nu)
Som jag tidigare skrev, slitsen där kabeln pressas ner i bildar en gastät förbindelse mot kabeln, då ska inte oxidering ske. Vad som händer utanför själva slitsen ska inte påverka, men misstänker du att du har dåliga skarvar, bör du ändå kolla/byta dessa. Med 15 stycken har du ju introducerat fler felkällor än vad som är normalt.

Kanske enklast att lägga ny kabel på sidan som är defekt?
 
E etompau skrev:
Som jag tidigare skrev, slitsen där kabeln pressas ner i bildar en gastät förbindelse mot kabeln, då ska inte oxidering ske. Vad som händer utanför själva slitsen ska inte påverka, men misstänker du att du har dåliga skarvar, bör du ändå kolla/byta dessa. Med 15 stycken har du ju introducerat fler felkällor än vad som är normalt.

Kanske enklast att lägga ny kabel på sidan som är defekt?
Yes, lutar åt ny kabeldragning på ena sidan.

Ska först prova med AM-radion och se om jag ”har tur”.

Tack igen för all hjälp! 🙏🏼
 
Jag har en ny Gardena Silo som inte gör som jag vill att den ska göra. Ställer in på maskinen att den ska gå 44 meter efter guidekabeln och klippa där 100% men den bryr sig inte utan klipper som vanligt. I och för sig är det inte ett problem men jag vill att funktionen ska fungera.
 
Jag har haft det p
G Gardena7898 skrev:
Jag har en ny Gardena Silo som inte gör som jag vill att den ska göra. Ställer in på maskinen att den ska gå 44 meter efter guidekabeln och klippa där 100% men den bryr sig inte utan klipper som vanligt. I och för sig är det inte ett problem men jag vill att
Jag har haft det problemet i 2,5 år. När jag sätter 0% på start vid laddstationen så klipper den där ändå!
 
H hake57 skrev:
Jag har haft det p

Jag har haft det problemet i 2,5 år. När jag sätter 0% på start vid laddstationen så klipper den där ändå!
Exakt samna hos mig. Frustrerande!
 
G Gardena7898 skrev:
Jag har en ny Gardena Silo som inte gör som jag vill att den ska göra. Ställer in på maskinen att den ska gå 44 meter efter guidekabeln och klippa där 100% men den bryr sig inte utan klipper som vanligt. I och för sig är det inte ett problem men jag vill att funktionen ska fungera.
Tänk på att om klipparen vid gång längs guiden möter kontakt med begränsningskabel eller stöter emot något, så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Kolla så att beg.kabeln inte ligger för nära guiden vid laddstationen.
 
E etompau skrev:
Som jag tidigare skrev, slitsen där kabeln pressas ner i bildar en gastät förbindelse mot kabeln, då ska inte oxidering ske. Vad som händer utanför själva slitsen ska inte påverka, men misstänker du att du har dåliga skarvar, bör du ändå kolla/byta dessa. Med 15 stycken har du ju introducerat fler felkällor än vad som är normalt.

Kanske enklast att lägga ny kabel på sidan som är defekt?
KORT UPPDATERING: Lade idag om kabeln på sidan som var defekt. Jag köpte lång tråd = 0 skarvar. Efteråt mätte jag igen: 5,6 ohm på vänster och höger sida = Allt fungerar igen! Tog mig ca tre timmar samt kostade mig 600 kronor för ny kabel men det var det så klart värt.

När jag tog bort den gamla begränsningskabeln så försökte jag leta efter uppenbara kabelbrott, men hittade inget fel. Dock grävde jag nog upp ca 10 skarvar som ju kan ha felat. En av skarvarna satte jag dit relativt nyligen och jag noterade att den inte var helt "stängd" på ena delen som man trycker ihop när man skarvar. Kan ha varit denna skarv då ena begränsningskabeln möjligen glidit ur skarven lite.

Tack för all hjälp i alla fall! :)
 
  • Gilla
Magic-gnome och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tänk på att om klipparen vid gång längs guiden möter kontakt med begränsningskabel eller stöter emot något, så avbryts körningen och klippning påbörjas.
Kolla så att beg.kabeln inte ligger för nära guiden vid laddstationen.
Tack för svaret!
Avstånden mellan guide- och beg.kabel är helt enligt manualen
 
Håller på att planera dragning av kabel. Är det här ett vettigt förslag?
Flygbild med markerade kabeldragningar; röd för befintlig kabel, grön för guide, blå vid laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd - beg-kabel
Grön - guide
Blå - laddstation
 
Nej, det blir en väldigt lång kabel och en oerhört snäv innerkurva som klipparen alltid ska följa.

Kan du inte ha roboten på andra sidan uppfarten, då blir det mycket lättare att få till en enkel dragning.
Översiktsbild av en trädgård med markerade dragningar för robotgräsklipparkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Keiller Keiller skrev:
Håller på att planera dragning av kabel. Är det här ett vettigt förslag?
[bild]
Röd - beg-kabel
Grön - guide
Blå - laddstation
På vänster sida huset behöver inte guidekabeln gå så långt ner. Guidekabelns dragning till höger om huset är nödvändig så klart.

Bästa vore så klart om du kunde placera stationen på höger sida av huset som tidigare nämnts så drar du guiden därifrån.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det blir en väldigt lång kabel och en oerhört snäv innerkurva som klipparen alltid ska följa.

Kan du inte ha roboten på andra sidan uppfarten, då blir det mycket lättare att få till en enkel dragning.
[bild]
N Nifa skrev:
På vänster sida huset behöver inte guidekabeln gå så långt ner. Guidekabelns dragning till höger om huset är nödvändig så klart.

Bästa vore så klart om du kunde placera stationen på höger sida av huset som tidigare nämnts så drar du guiden därifrån.
Där jag tänkt laddstationen är bäst plats, då det redan finns eluttag i omedelbar närhet och skugga mer än halva dagen samt minst spring, då det på höger sida av huset finns en paviljong, vedlår, pool, rabatter och blomkrukor och annat som begränsar utrymmet för en bra laddplats.

Min tänkta dragning av guidekabeln är ca 90-100m och klippytan ca 700-750m³.
 
  • Flygbild av en trädgård med markerade områden för laddstation, guidekabel och hinder som paviljong och pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Typiskt med verkligheten som kommer och stör!

Jag tror nog att det funkar det där, tänk bara på att ha så stor svängradie vid vändningen som möjligt. Roboten går på vänster sida om guiden mot laddstationen till, så det går att lägga guiden nära begränsningskabeln där, då roboten kör i innerkurvan.

Sen behövs nog inte guiden neråt alls egentligen. Roboten lär hitta både dit och hem ändå, så en alternativ dragning vore att bara dra guiden upp och runt huset.
 
  • Gilla
Nifa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.