B Baron Von Helsing skrev:
Finns det någon vänlig som kan komma med expertis om detta är lämpligt ställe att placera guidékabeln.

Bonusfråga. Fungerar det rent tekniskt att fästa guidékabeln där stjärnan * är.

Tack på förhand
Jag skulle dra ner guiden hela vägen ner enligt rött nedan, samt flytta anslutningen av begränsningskabeln till stenen till nederkant av den enligt blått. Det senare behövs egentligen inte, men känns lika bra ändå. Sannolikt kommer ju inte roboten fram på den sidan oavsett.

Notera att roboten följer guiden på vänster sida mot laddstationen sett, så lägg guiden närmare stenen än ytterkanten så kommer det där gå bra.

Schematisk plan över trädgård med robotgräsklippares kabelväg markeringar nära sten och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
J Jimblaberg skrev:
Någon här som råkat ut för att på/av knappen samt "playknappen" slutat funka?
Skulle starta igång min klippare för säsongen men fick inte igång den. Kopplade ur batteriet en stund och satte tillbaka det och så startade den men upptäcker att dessa två knappar inte funkar. Kan alltså inte stänga av den eller starta klippning med den. Kan klicka runt i menyer osv men dessa två verkar döda.
Har skickat till gardena som vill att jag skickar in den men usch det är ju så omständligt så hade önskat slippa detta.
Tjena! Jag har råkat ut för samma sak nu att min "playknapp" lagt av, fick du någon ordning på det eller fick du skicka in den på repetition? 😊
 
Hej alla kunniga! Har fått problemet att smartfunktionen (tulpanen) försvunnit från själva klipparen, någon mer som råkat ut för det? klipparen har gått felfritt två sommrar och nu det här. Fick svaret från gardenas support att koppla ur batteriet i minst 3 timmar och att tulpanen skulle hoppa tillbaka i menyn. När jag hade väntat ett par timmar pch startade igen så fungerade inte längre playknappen. Måste klipparen kalibrera inna den blir "smart" igen?
 
  • Display på en robotgräsklippare med ikoner för schema, playknapp och inställningar, men saknar tulpanikonen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För test och kontroll av knappar och kommunikationskort (smart-enheten) så tryck och håll nere vänster och högerpil några sekunder, en ny meny dyker upp.

Knapparna testats under Tools--Test--User interface Keypad
Smart-kortet kan ev. kollas under Tools-info--General där ska kortets revisionsläge dyka upp under COM och RADIO. Saknas detta kan man misstänka något hårdvarufel.

Risken är att dessa fel måste fixas genom reparation.
Är maskinerna registrerade så finns det ev. 5 års garanti på dom.
 
  • Gilla
Magic-gnome
  • Laddar…
Idag fick jag från ingenstans felmeddelande med blå blinkande signal från min laddstation = Ingen slingsignal. Det hände utan att jag gjort något anmärkningsvärt senaste tiden.

Följande felsökningssteg har jag hittills genomfört:
FELSÖKNING 1 - kontrollerade slingsignalen:
Jag har gått runt med mätare som avger ton för att se om det var kabelbrott någonstans. Den har räddat mig förut. Jag fick ton runt hela slingan. Jag provade för sakens skull att kapa kabeln manuellt på ett ställe för att kolla så mätverktyget också fungerade. Fick då ingen ton. Med ny skarv på fick jag ton igen.

FELSÖKNING 2 - gjorde rent kontaktdonen i laddstationen: Jag har tidigare haft problem med att kontaktdonen från slingan glappat in i laddaren. Gjorde rent laddaren med oxidspray samt lade på vaselin.
Inget av ovanstående hjälpte. Jag bytte även clipsen på slingkablarna.

Jag läste då på forumet om att också mäta resistansen med ohm-mätare då de där slingtestarna kan visa att det inte är kabelbrott trots att det är det.
Jag läste vidare på denna sida följande: Får du ett värde i din multimeter som överstiger 25 Ohm(Ω) så föreligger en skada på slingan. Ett värde på några hundra Ohm är en väldigt liten skada medans om du får ett värde på tusen- eller hundratusentals Ohm så är skadan större. Man vill alltså ha ett så lågt Ohm-värde som möjligt.

FELSÖKNING 3 - mätt med ohm-mätare: Jag lånade grannens professionella ohm-mätare för att kontrollera värdet. Ställde först in den på inställningen 200, men fick inget värde. Höjde då till 2k och fick vid två olika mätningar resultatet ni kan se i bifogad bild. Här får ni hjälpa mig för jag förstår inte vad värdet innebär. Visar den 68,2 ohm eller 6,8 ohm? Jag testade även med 20k på mätaren och fick då 1,14.

Spekulation: Jag har "buntat ihop" slingkablar vid två ställen, bland annat vid stationen med buntband. Kan det påverka slingan?

Just nu är jag lite uppgiven för jag vet inte riktigt vad som kan vara felet. Har läst lite om nedanstående:

För många skarvar på kabelns längd som ökat resistansen?
  • Jag läste på denna sida att ju fler skarvar man har desto större blir resistansen: Har man en begränsningskabel som är <250 meter kan man, generellt sett, ha cirka 25 skarvar*.
  • Jag lade min slinga för fem år sedan, men har sedan dragit om den ett antal tillfällen och fler skarvar har tillkommit. Jag har bara använt skarvar från 3M som jag vet fungerar.
  • Jag gjorde en snabb mätning och konstaterade att min slinga är ca 220 meter och att jag har ca 15 skarvar runtom den. Den kan dock vara fler och mindre då jag dragit om den några gånger genom åren.
Fel på kretskortet till ladsstationen?
  • På denna sida stod följande: Det händer att laddstationen indikerar kabelbrott trots att man har gjort en resistansmätning och har goda värden. I detta fall så beror det mest troligt på att kretskortet i laddstation är defekt.
Någon som har något tips då jag känner att jag hamnat vid vägs ände här... :S
 
  • Ohmmätare som visar 68,2 Ohm vid felsökning av laddstationens slingkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N Nifa skrev:
Idag fick jag från ingenstans felmeddelande med blå blinkande signal från min laddstation = Ingen slingsignal. Det hände utan att jag gjort något anmärkningsvärt senaste tiden.

Följande felsökningssteg har jag hittills genomfört:
FELSÖKNING 1 - kontrollerade slingsignalen:
Jag har gått runt med mätare som avger ton för att se om det var kabelbrott någonstans. Den har räddat mig förut. Jag fick ton runt hela slingan. Jag provade för sakens skull att kapa kabeln manuellt på ett ställe för att kolla så mätverktyget också fungerade. Fick då ingen ton. Med ny skarv på fick jag ton igen.

FELSÖKNING 2 - gjorde rent kontaktdonen i laddstationen: Jag har tidigare haft problem med att kontaktdonen från slingan glappat in i laddaren. Gjorde rent laddaren med oxidspray samt lade på vaselin.
Inget av ovanstående hjälpte. Jag bytte även clipsen på slingkablarna.

Jag läste då på forumet om att också mäta resistansen med ohm-mätare då de där slingtestarna kan visa att det inte är kabelbrott trots att det är det.
Jag läste vidare på denna sida följande: Får du ett värde i din multimeter som överstiger 25 Ohm(Ω) så föreligger en skada på slingan. Ett värde på några hundra Ohm är en väldigt liten skada medans om du får ett värde på tusen- eller hundratusentals Ohm så är skadan större. Man vill alltså ha ett så lågt Ohm-värde som möjligt.

FELSÖKNING 3 - mätt med ohm-mätare: Jag lånade grannens professionella ohm-mätare för att kontrollera värdet. Ställde först in den på inställningen 200, men fick inget värde. Höjde då till 2k och fick vid två olika mätningar resultatet ni kan se i bifogad bild. Här får ni hjälpa mig för jag förstår inte vad värdet innebär. Visar den 68,2 ohm eller 6,8 ohm? Jag testade även med 20k på mätaren och fick då 1,14.

Spekulation: Jag har "buntat ihop" slingkablar vid två ställen, bland annat vid stationen med buntband. Kan det påverka slingan?

Just nu är jag lite uppgiven för jag vet inte riktigt vad som kan vara felet. Har läst lite om nedanstående:

För många skarvar på kabelns längd som ökat resistansen?
  • Jag läste på denna sida att ju fler skarvar man har desto större blir resistansen: Har man en begränsningskabel som är <250 meter kan man, generellt sett, ha cirka 25 skarvar*.
  • Jag lade min slinga för fem år sedan, men har sedan dragit om den ett antal tillfällen och fler skarvar har tillkommit. Jag har bara använt skarvar från 3M som jag vet fungerar.
  • Jag gjorde en snabb mätning och konstaterade att min slinga är ca 220 meter och att jag har ca 15 skarvar runtom den. Den kan dock vara fler och mindre då jag dragit om den några gånger genom åren.
Fel på kretskortet till ladsstationen?
  • På denna sida stod följande: Det händer att laddstationen indikerar kabelbrott trots att man har gjort en resistansmätning och har goda värden. I detta fall så beror det mest troligt på att kretskortet i laddstation är defekt.
Någon som har något tips då jag känner att jag hamnat vid vägs ände här... :S
Ditt instrument visar ett resistansvärde på 682 ohm.
Ca 20-25 ohm är ett godkänt värde.

En korrekt skarv påverkar försumbart, 15 st. korrekta skarvar är inget problem.

Buntband, nej ska inte vara något problem.


För kontroll av laddstationen/kretskort kan du göra en kort slinga och koppla in. Sannolikt inte nödvändigt här då du har ett för stort resistansvärde.

En batteridriven radio med mellanvåg (ca 530 kHz) kan hjälpa till. Gå med den nära slingan och lyssna på knattret från slingan, försök lyssna efter försvagad signal.

Sannolikt har du någon dålig skarv eller en skada på kabeln som orsakar blåblink.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ditt instrument visar ett resistansvärde på 682 ohm.
Ca 20-25 ohm är ett godkänt värde.

En korrekt skarv påverkar försumbart, 15 st. korrekta skarvar är inget problem.

Buntband, nej ska inte vara något problem.


För kontroll av laddstationen/kretskort kan du göra en kort slinga och koppla in. Sannolikt inte nödvändigt här då du har ett för stort resistansvärde.

En batteridriven radio med mellanvåg (ca 530 kHz) kan hjälpa till. Gå med den nära slingan och lyssna på knattret från slingan, försök lyssna efter försvagad signal.

Sannolikt har du någon dålig skarv eller en skada på kabeln som orsakar blåblink.
Hej och stort tack för svar!

Oj då - 682 ohm alltså! Då är det alldeles tydligt att det är det som är problemet och det snävar ju av felsökningen något. Detta betyder alltså att när jag gjorde en mätning med mitt verktyg som ger ton för signal så gav den signal rakt igenom, men det fungerar ändå inte på grund av så hög ohm?

Vad gäller batteridriven radio:

Vill bara lägga till att jag också mätte med ohm-mätaren inställd på 20k och fick då 1,14. Se bild nedan. Gjorde dock endast en mätning då och ej flera. Vad är det för värde i ohm? Jag kan ju gå ut och göra fler mätningar så klart...

Jag har också funderat på att dra om slingan i sin helhet på grund av alla skarvar och omdragningar jag gjort genom åren, men jag slipper det helst på grund av tråkiga jobb det innebär...
 
  • En multimeter som visar en mätning på 1,14 på en elektrisk anslutning testerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N Nifa skrev:
Hej och stort tack för svar!

Oj då - 682 ohm alltså! Då är det alldeles tydligt att det är det som är problemet och det snävar ju av felsökningen något. Detta betyder alltså att när jag gjorde en mätning med mitt verktyg som ger ton för signal så gav den signal rakt igenom, men det fungerar ändå inte på grund av så hög ohm?

Vad gäller batteridriven radio:
  • Ska jag gå med antennen nära slingan då?
  • Någon specifik radio du rekommenderar?

Vill bara lägga till att jag också mätte med mätaren inställd på 20k och fick då 1,14. Se bild nedan. Gjorde dock endast en mätning då. Vad är det för värde i ohm? Jag kan ju gå ut och göra fler mätningar så klart... :)
1,14 på 20k ohmsområdet=1,14 kohm=1140 ohm.
Använd 200 ohmsområdet. när du mäter. Instrumentet kan visa OL eller en "1" om mätvärdet är större än 200 ohm.


De beröringsfria mätpennorna som krängs som något universalverktyg är luriga. De visar förbindelse (CONT) för värde över vad som laddstationen kräver. Mig veterligen anges inte detta i bruksanvisningen och leder då ut användarna på villospår.

Den enklaste batteridrivna radion du kan hitta som har mellanvåg fungera. Lägg den mot marken och lyssna efter knatterljudet. Teleskopantennen används ej, det är en inbyggd antenn som då är verksam.
 
  • Gilla
Magic-gnome och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
1,14 på 20k ohmsområdet=1,14 kohm=1140 ohm.
Använd 200 ohmsområdet. när du mäter. Instrumentet kan visa OL eller en "1" om mätvärdet är större än 200 ohm.


De beröringsfria mätpennorna som krängs som något universalverktyg är luriga. De visar förbindelse (CONT) för värde över vad som laddstationen kräver. Mig veterligen anges inte detta i bruksanvisningen och leder då ut användarna på villospår.

Den enklaste batteridrivna radion du kan hitta som har mellanvåg fungera. Lägg den mot marken och lyssna efter knatterljudet. Teleskopantennen används ej, det är en inbyggd antenn som då är verksam.
Tack igen för svar.

Du skriver "beröringsfria mätpennor" syftar du på den ohm-mätare jag använde? Finns det "risk" att den visar fel?
Jag försökte nämligen ställa in den på 200 också, men fick inget mätvärde alls då. Fick gå upp till 2k för att få ett värde och då blev det 682 som jag visade tidigare.

Vad gäller radion: Hur är det om kabeln sjunkit ner i jorden en bit - ger den fortfarande signal då? Har inte min kabel nedgrävd, men på många håll har den ju sjunkit ner genom åren så att säga. Edit: Verkar inte ha någon betydelse vad jag sett på Youtube-filmer när de gör det.
 
Redigerat:
N Nifa skrev:
Tack igen för svar.

Du skriver "beröringsfria mätpennor" syftar du på den ohm-mätare jag använde? Finns det "risk" att den visar fel?
Jag försökte nämligen ställa in den på 200 också, men fick inget mätvärde alls då. Fick gå upp till 2k för att få ett värde och då blev det 682 som jag visade tidigare.

Vad gäller radion: Hur är det om kabeln sjunkit ner i jorden en bit - ger den fortfarande signal då? Har inte min kabel nedgrävd, men på många håll har den ju sjunkit ner genom åren så att säga. Edit: Verkar inte ha någon betydelse vad jag sett på Youtube-filmer när de gör det.
Jag avser denna typ:
Testinstrument för kablar, inklusive sändarenhet med CONT-funktion, och mätpennor med krokodilklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På sändarenheten finns det det en kontinuitetsfunktion, märkt "CONT". Om krokodilklämmorna kopplas till begränsningsslingas ledare kan indikering för förbindelse erhållas även om slingresistansen är högre än det godkända värdet på ca 20 ohm,.
Användaren av aktuellt testinstrument utgår då från att slingan är hel och att felet ligger någon annan stans.

Dessa mätpennor är gjorda för larm/teleinstallationer men krängs nu i parti och minut till personer som har grävt av sin slingkabel och sedan är cirkusen igång...


Radion plockar upp signalen även om kabeln ligger en bit ner i marken, precis som din klippare gör.


När det gäller multimetern som du använder, om du mäter ett högre motståndsvärde än vad som instrumentet är inställt för, ex 200 ohm så visas absolut något på displayen. Antingen kan du se "OL" (over limit) eller bara en "1" helt blank display lär du inte se.

Samma beteende ser du när instrumentets mätpinnar hålls isär, resistansvärdet mellan pinnarna är då högre än inställt värde.


Det hela är ganska enkelt, en hel kabel är förutsättningen för att grejorna ska fungera. Det går snabbt att kolla om den är hel eller skadad, det svåra är sedan att hitta skadan längs kabeln.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Jag avser denna typ:
[bild]
På sändarenheten finns det det en kontinuitetsfunktion, märkt "CONT". Om krokodilklämmorna kopplas till begränsningsslingas ledare kan indikering för förbindelse erhållas även om slingresistansen är högre än det godkända värdet på ca 20 ohm,.
Användaren av aktuellt testinstrument utgår då från att slingan är hel och att felet ligger någon annan stans.

Dessa mätpennor är gjorda för larm/teleinstallationer men krängs nu i parti och minut till personer som har grävt av sin slingkabel och sedan är cirkusen igång...


Radion plockar upp signalen även om kabeln ligger en bit ner i marken, precis som din klippare gör.


När det gäller multimetern som du använder, om du mäter ett högre motståndsvärde än vad som instrumentet är inställt för, ex 200 ohm så visas absolut något på displayen. Antingen kan du se "OL" (over limit) eller bara en "1" helt blank display lär du inte se.

Samma beteende ser du när instrumentets mätpinnar hålls isär, resistansvärdet mellan pinnarna är då högre än inställt värde.


Det hela är ganska enkelt, en hel kabel är förutsättningen för att grejorna ska fungera. Det går snabbt att kolla om den är hel eller skadad, det svåra är sedan att hitta skadan längs kabeln.
Aha, då är jag med dig!

Jag har inte exakt den modell du visar, men en som fungerar på exakt samma vis - dvs kontaktfri. Jag har dock kört på ”Tone” och inte ”Cont” och därifrån "mätt" om jag fått kontakt på olika ställen runtom slingan för att kunna lokalisera felet.

Vad gäller multimetern: Det stämmer att det stod något på displayen (den var alltså inte blank). Det stod troligen det du skrev, alltså 1 eller OL.

Jag ska införskaffa en AM-radio som tipsats om även om det som du säger lär bli en utmaning att hitta brottet då det inte handlar om en helt avklippt kabel i mitt fall.

En fråga: Ett brott kan ju uppstå på olika sätt, exempelvis;
- rispa på kabeln.
- skarvar som gett sig.
- fuktigt i marken o.s.v.

Exemplen ovan kan alltså leda till att signalen inte bryts helt utan att viss kontakt fortfarande finns - men att att resistansen helt enkelt ökar till den grad att slingsignalen inte fungerar längre? (Som i mitt fall över 600 ohm).
 
N Nifa skrev:
Aha, då är jag med dig!

Jag har inte exakt den modell du visar, men en som fungerar på exakt samma vis - dvs kontaktfri. Jag har dock kört på ”Tone” och inte ”Cont” och därifrån "mätt" om jag fått kontakt på olika ställen runtom slingan för att kunna lokalisera felet.

Vad gäller multimetern: Det stämmer att det stod något på displayen (den var alltså inte blank). Det stod troligen det du skrev, alltså 1 eller OL.

Jag ska införskaffa en AM-radio som tipsats om även om det som du säger lär bli en utmaning att hitta brottet då det inte handlar om en helt avklippt kabel i mitt fall.

En fråga: Ett brott kan ju uppstå på olika sätt, exempelvis;
- rispa på kabeln.
- skarvar som gett sig.
- fuktigt i marken o.s.v.

Exemplen ovan kan alltså leda till att signalen inte bryts helt utan att viss kontakt fortfarande finns - men att att resistansen helt enkelt ökar till den grad att slingsignalen inte fungerar längre? (Som i mitt fall över 600 ohm).
Vanligaste felen för förhöjd slingresistans är:
* dåliga skarvar där oxid etc gör att överångsresistansen ökar=problem.
* skada på kabelns ytterhölje som sedan leder till korrosion och partiellt avbrott=problem.

Du kan "saxa" in var på slingan felet sitter genom att ohmmäta mellan guidekabel och vänster resp. höger begränsningskabel. Alltså sätt mätpinnen på guidekabeln och sedan först på höger kabel därefter vänster kabel. Avläs värde för de två mätningarna.
Har du tur kan du då avgör inom vilken sektion felet ligger.

Med 15 skarvar tycks du har rotat runt en hel del med kabeln!
 
E etompau skrev:
Vanligaste felen för förhöjd slingresistans är:
* dåliga skarvar där oxid etc gör att överångsresistansen ökar=problem.
* skada på kabelns ytterhölje som sedan leder till korrosion och partiellt avbrott=problem.

Du kan "saxa" in var på slingan felet sitter genom att ohmmäta mellan guidekabel och vänster resp. höger begränsningskabel. Alltså sätt mätpinnen på guidekabeln och sedan först på höger kabel därefter vänster kabel. Avläs värde för de två mätningarna.
Har du tur kan du då avgör inom vilken sektion felet ligger.

Med 15 skarvar tycks du har rotat runt en hel del med kabeln!
Ja, läste för en stund sedan att just skarvdonen kan vara boven. Jag har alltid kört skarvdonen 3M då dessa varit pålitliga. För några år sedan så hade jag några skarvkablar från Grimsholm och det skräpet gav sig efter några veckor då de ej höll tätt. Jag köpte dem på Clas Ohlson och kontaktade dem med uppmaning att ta bort produkten ur sortimentet då vi var flera här på forumet som haft strul. Men jag antar att även 3M-skarvarna har någon form av teknisk livslängd... Jag läste också att kraftigt regn kan påverka slingsignalen och det har de senaste dagarna regnat en del i området.

Vad gäller tipset om begränsningskavel och slinga: Tack för tipset - ska prova detta! Återkommer med uppdatering med värdena senare idag om jag hittar något intressant. :)

Vad gäller skarvdonen som är utspridda runtom i trädgården: Jag är faktiskt inte säker på hur många skarvar jag har, men det skulle inte förvåna mig om det är kring den siffran. Vi köpte vårt hus 2019 och installerade robotgräsklippare samma år. Under årens lopp har det sedan gjorts en hel del förändringar i trädgården där jag i olika etapper fått förlänga kabeln med nya skarvar. Därtill har det så klart uppstått kabelbrott på olika håll under årens lopp vilket jag således fått laga med nya skarvar - så det har blivit ett gäng! Nu när vi inte ska göra något större förändringsarbete i trädgården så är det så klart "lockande" att dra om allt ihop med minimalt med skarvkablar och där jag samtidigt kan göra en mer noggrann kartläggning så jag framledes vet vart alla är någonstans!

Det verkar ju finnas en gräns för hur många skarvdon man har då för många kan påverka resistansen i slingan, då det är inte omöjligt att detta också kan vara en del av problemet.
 
Korrekt gjorda och hela kabelskarvar lär inte påverka resistansen så att det blir blåblink. Övergångsresistansen mellan ledare/slitskontakt/ledare uppgår kanske till 0,05-0,1 ohm.
Jag har aldrig hört talas om att grejorna har slutat fungera för att det har varit för många skarvar på kabeln, finns det något konkret fall från fältet att det är så, så vore det intressant att se. Däremot dåliga skarvar är en helt annan femma.

Denna typ av slitskontakt eller liknande används i miljarder kopplingar inom tele och larmsystem. Det hela bygger på att slitsen som kabeln pressas ner i bildar en gastät förbindelse, och på så vis undviks oxidering. Sedan är de aktuella kontakterna fyllda med gel/vaselin för att hålla borta fukten.

Vad som kan hända med kontakterna är att kabeln mekaniskt blir spänd pga rörelse i gräsytan och då rubbas ur slitsen med kontaktproblem som följd. Ju fler skarvar desto större risk för att något sådant ska inträffa.
 
E etompau skrev:
Korrekt gjorda och hela kabelskarvar lär inte påverka resistansen så att det blir blåblink. Övergångsresistansen mellan ledare/slitskontakt/ledare uppgår kanske till 0,05-0,1 ohm.
Jag har aldrig hört talas om att grejorna har slutat fungera för att det har varit för många skarvar på kabeln, finns det något konkret fall från fältet att det är så, så vore det intressant att se. Däremot dåliga skarvar är en helt annan femma.

Denna typ av slitskontakt eller liknande används i miljarder kopplingar inom tele och larmsystem. Det hela bygger på att slitsen som kabeln pressas ner i bildar en gastät förbindelse, och på så vis undviks oxidering. Sedan är de aktuella kontakterna fyllda med gel/vaselin för att hålla borta fukten.

Vad som kan hända med kontakterna är att kabeln mekaniskt blir spänd pga rörelse i gräsytan och då rubbas ur slitsen med kontaktproblem som följd. Ju fler skarvar desto större risk för att något sådant ska inträffa.
Hej igen!

Nu har jag gjort nya mätningar utifrån dina anvisningar, med höger begränsningskabel respektive vänster begränsningskabel ihopkopplade med guidekabeln:

VÄNSTER SIDA:
  • Se bild nedan. Antar att värdet ska visa 5,6 ohm då?
  • Testade ton: Gav utslag.

HÖGER SIDA:
  • Se bild nedan. 999 ohm? (här "hoppade" värdet lite upp och ner men det var sammanfattningsvis höga värden).
  • Testade ton: Ingen ton.
  • Tillägg: Gjorde en mätning litet senare som visade ända upp till 14 000 ohm (gav inget utslag på 2k utan fick flytta upp till 20k och då visade den 14.xxxx). Är detta normalt att den fluktuerar så mycket upp och ner?

SLUTSATS: Felet bör ligga på höger sida någonstans? Tyvärr, för min del är det den längsta sidan...

Jag ska låna en AM-radio av en kompis imorgon och försöka lokalisera felet.

Jag pratade också med en vän som sade sig hört att man rent avståndsmässigt kunde lokalisera felet utifrån värdet man får i mätaren. Har du hört något om att detta går att göra?
 
  • Multimeter på gräs visar 5.6 ohm, inkopplad med röd och svart testkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar 999 ohm, ligger på gräsmark med kopplade testledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.