G Grannens Häck skrev:
Är det rakryggat att ge fastpris, inse att man har räknat bort sig och krypa hem med svansen mellan benen?

Rakryggat är att utföra uppdraget även om det kostar mer för entreprenören än tänkt.
Jag baserar det jag skrev på min egen erfarenhet av en massa hantverksföretag och den info som TS gett. Att erkänna att man inte har möjlighet att lösa det man tagit på sig och stå för de kostnader man haft är betydligt mer rakryggat än de flesta alternativen och betydligt mer rakryggat än många företag jag haft att göra med.

Om du menar att de skulle pausat jobbet, letat efter en konstruktör som fick säga hur de skulle göra och sedan slutfört allt utan att ta mer betalt, så håller jag med om att det vore det idealiska. I min värld är det scenariet mer av en enhörning, än ett troligt hantverkarbeteende, men visst hade det varit ännu bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
O oliven1 skrev:
asså???

men det betyder ju inte att det är positivt för någon part att ta massa extra risk?
dessutom ändras förutsättningarna så ingår inte det, privatpersoner har någon föreställning att totalentreprenad = allt ingår
fast pris = allt ingår
Och vissa hantverkare verkar tro att fastpris innebär att vi kan tjäna massor om arbetet fungerar bra och inte riskera ett dugg om problem dyker upp...
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
asså???

men det betyder ju inte att det är positivt för någon part att ta massa extra risk?
dessutom ändras förutsättningarna så ingår inte det, privatpersoner har någon föreställning att totalentreprenad = allt ingår
fast pris = allt ingår
Så då är vi igång igen.
Kan du inte bara hålla tyst, när du inte vet vad du talar om. Endera så går du medvetet in för att bara trolla. Eller sp måste du väl börja inse hur inkompetent du är. I varenda tråd du gett dig in i, så blir det du mot alla andra. Försök, en gång för alla att förstå DU HAR FEL!!!
 
  • Gilla
MangeH och 6 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
asså???
?

O oliven1 skrev:
men det betyder ju inte att det är positivt för någon part att ta massa extra risk?
Nej det är inte positivt för någon att driva risk in i ett pris. Det blir bara dyrt för kunden och säljaren riskerar att förlora affären.

O oliven1 skrev:
dessutom ändras förutsättningarna så ingår inte det
Det är som sagt inte alls säkert att ändrade förutsättningar betyder att yrkespersonen kan ta mer betalt. Lär dig konsumentlagstiftningen och vad som förväntas av en yrkesperson som säljer till en privatperson.

O oliven1 skrev:
rivatpersoner har någon föreställning att totalentreprenad = allt ingår
fast pris = allt ingår
Vad privatpersoner har för föreställning antar jag att varken du eller jag vet. Verkligheten är att inom ramen för avtalat arbete så är konsumentskyddet starkt. Är avtalet otydligt så är konsumentens position ännu starkare. Kan tyckas lite orättvist, men sådan är verkligheten oavsett vad vi tycker om det.

Ingen här i tråden har sagt att "allt ingår". Det är bara du som försöker påtvinga andra den uppfattningen.
 
  • Gilla
Mortsken och 4 till
  • Laddar…
Göran.W
Nu undrar jag varför eternit kanalerna ska tas bort.
Är dom i vägen för något bygg projekt ?
Om inte låt dom sitta kvar.
Rör man dom inte är dom helt ofarliga.
Ofta utsätts man för mer asbest när man sanerar eternit än o man låter det sitta kvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
OK, som TS, så ska jag svara på några frågor, även det känns som att tråden har spårat ur redan.

Kanalerna går genom huset, och hade varit superperfekt att ersätta med 125 rör, då hade jag kunnat ha ett FTX aggregat på vinden, som täcker hela husets behov, istället för att ha ett mini FTX (Mitsubishi lossnay)aggregat i rummet där kanalerna börjar (i sutterängplan). Det lilla aggregatet funkar visserligen, men det är fult stom stryk, tar plats och måste ändå flyttas i samband med en ombyggnad.
Någon kommer säkert att invända över FTX, men det beror på en radonproblematik.

Det var ett enkelt kontrakt, där företaget var här kikade, och killen som räknade på det upptäckte inte att kanalerna var ingjutna i armerad betong på övre bostadsplan. Jag har inte någon kunskap om hur vanligt detta förfarande är, gamla hus är gamla hus, men jag gissar att det har med att detta var en del av en utbyggnad -56, där man använde ventkanalerna som någon slags referens för att mura bärande upp till nock (valmat tak). Men det är bara spekulutioner från min sida, eftersom det inte går att ta reda på utan att riva halva huset. Kanalerna ligger i en hörna som angränsar till flera rum, och som sagt går upp till nock. Bjälklaget mot mellan de två bostadsplanen är också betong.

Och, nej, att riva halva huset för att byta dessa kanaler är inte något jag är ett dugg intresserad av, det vore helt vansinnigt. Jag är inte heller ett dugg intresserad av att sätta åt någon, varför skulle jag?

Varför jag fick lite olika bud på hur avslutet skulle ske? Vad vet jag. Men jag gissar att den unga killen som räknade på jobbet (och som var min kontakt) kanske fick panik, eller åtminstone blev stressad när han insåg hur fel det blivit. När han sedan resonerade med sina chefer så ordnade det upp sig.

Idag är det återställt, jag har fortfarande mina kanaler, visst, det måste målas om, eller sättas tapet, men det är OK för mig, det var ändå dags. Jag är alltså nöjd, men också besviken. Besviken över att jag inte kunde få upp 125mm rören.
 
  • Gilla
  • Älska
Doks och 8 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt hur de är dragna för att hamna i armerad betong utan att man kan förvänta sig det.

Har du några bilder eller andra illustrationer?
 
S
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast om det är en hyfsat erfaren entreprenör så borde dom ana problemen som kan uppstå...
Därför tar man ju höjd i fast pris....
Tänk om det är en entreprenör som inte har den erfarenheten då? Låter på dig som att alla firmor måste ha varit med om allt redan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tänk om det är en entreprenör som inte har den erfarenheten då? Låter på dig som att alla firmor måste ha varit med om allt redan?
Nä så kan det ju vara...
Nä det tror jag inte heller...
Men ska man verkligen lämna ett fast pris då?
Det är ju liksom själva risken med det....
Och hur hade det låtit i den här tråden om det varit ett löpande jobb?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte riktigt hur de är dragna för att hamna i armerad betong utan att man kan förvänta sig det.

Har du några bilder eller andra illustrationer?
Spelar det egentligen någon roll? Men OK, jag var helt övertygad om att detta var de två ventkanalerna från våningen under, som låg inmurade någon/några cm in.
En vit hörn i ett rum, misstänks dölja ventkanaler, med dörröppning till vänster och en bärande vägg till höger.
Kanske ligger de istället "i liv" med den högra väggen, men det går inte att komma åt från andra sidan utan att riva köket. Bägge väggarna på bild torde vara bärande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
vespaman vespaman skrev:
Spelar det egentligen någon roll? Men OK, jag var helt övertygad om att detta var de två ventkanalerna från våningen under, som låg inmurade någon/några cm in.
[bild]
Kanske ligger de istället "i liv" med den högra väggen, men det går inte att komma åt från andra sidan utan att riva köket. Bägge väggarna på bild torde vara bärande.
Det spelar främst roll för min (och andras?) förståelse om hur hantverkaren kunnat missa detta.
Vilket blir lite mer förklarligt nu.
 
P
ja rent teoretiskt så skulle såklart firman ha haft tydligt i offerten vad som ingick och vad som var den förväntade dragningen man trodde kanalerna hade och när man sen börjar riva i det inser man att det inte alls ser ut som man trodde. Egentligen så innehåller ju många offerter som ser ut som fast pris offerter ändå såna avgränsningar , vad som ingår och inte och vad som om det hittas när man börjar tillkommer på löpande..

Ska snickaren riva en trä vägg och det kommer fram nåt helt annat än det man lämnat pris på så bör fastpris avtalet vara så tydligt formulerat att det inte ingår att bila ner en inbyggd cementvägg som hittas inuti träväggen

ett exempel från bilbranschen.
du får offert på att byta skivor och bromsklossar bak på bilen och vad som ser ut som ett fast pris för det.. men visar det sig att skruvar inte går att montera bort med vanliga handverktyg så tillkommer ev losstagning urborrning osv , samma sak om nåt bromsok visar sig vara slut. det tillkommer på priset såklart efter ett samtal med kunden.

visst sen kan man absolut å andra sidan se till ts och kundens bästa där allt oavsett kostnad borde ingå i fast pris , men ska det funka så kommer ju alla ta höjd för det mest osannolika så 2 dagars jobb lämnas offtert på 2 veckors jobb så man alltid går plus även om det går åt skogen.
Men ett bra fastpris avtal innehåller nån slags info om avgränsningar i vad som ingår och vad som om det hittas tillkommer..

bra exempel gräva upp och dra in vatten avlopp det står ofta att ev sprängning / spräckning av sten eller berg tillkommer på priset om det skulle behövas

Bra att det löste sig och firman insåg att nån betalning för nedlagd tid knappast kan vara rimligt i det här fallet

Men hoppas dom lärde sig att avgränsa sina fast pris offerter på ett lämpligt sätt i framtiden
 
P polaris78 skrev:
ett exempel från bilbranschen.
du får offert på att byta skivor och bromsklossar bak på bilen och vad som ser ut som ett fast pris för det.. men visar det sig att skruvar inte går att montera bort med vanliga handverktyg så tillkommer ev losstagning urborrning osv , samma sak om nåt bromsok visar sig vara slut. det tillkommer på priset såklart efter ett samtal med kunden.
Om du vill använda det som exempel så är det möjligen ok at ta extra betalt på en ny bil där man inte kan förvänta sig att allt sitter fast. På en äldre bil är det exakt vad man kan förvänta sig och då går det inte att ta extra betalt för det om man inte gjort en tydlig friskrivning för just det i avtalet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Om du vill använda det som exempel så är det möjligen ok at ta extra betalt på en ny bil där man inte kan förvänta sig att allt sitter fast. På en äldre bil är det exakt vad man kan förvänta sig och då går det inte att ta extra betalt för det om man inte gjort en tydlig friskrivning för just det i avtalet.
Nu är du fel ute..
Återförsäljaren jag jobbade hos så är det solklart.. iaf för alla utom möjligen kunden att allt på bilen ska gå att skruva loss med vanliga verktyg som anses normalt för jobbet.. Att borra ur avdragna eller fastrostat ingår inte i nåt fastpris.. fastpris grundas på fabrikantens tidslista som också förutsätter demontering med normala verktyg. Det har drivits långt men firman vinner.. Det står ofta med i nån finstilt text på baksidan på kostnadsförslag och / eller hänvisas till övriga vilkor och finns anslaget på verkstan..

Din bil anses sämre än förväntat om man måste värma loss eller borra ur skruvar..

Sen spelar det ingen roll om du har en 2022 årsmodell eller 1998.. fastpriset gäller bara om det går att skruva isär på normalt vis.
 
Står det någonstans finstilt att det tillkommer så går det nog att lägga på men annars får man nog räkna med att det är normalt och förväntat att saker är fastrostade på en gammal bil och inte något som ska tillkomma för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.