Stickan56
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
[bild]
Se där ett vurpollon.

Stickan
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Eriksgatan
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
[bild]
Det där är en recirkuleringsenhet för drägel och snor.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, de flesta av oss har nog glömt när bilar var så usla att man oftare behövde köpa reservdelar till dem än godis att ära i dem.
Idag sitter många nybilsägare i rävsaxen att vara tvungna uppsöka den snordyra sk "märkesverkstaden" och bli uppskörtade genom mer eller mindre nödvändiga serviceåtgärder. Detta för att få den eftertraktade stämpeln i boken för att den sk "garantin" ska gälla. "Laga er bil så ofta vi kräver så garanterar vi att den är hel"...😂😂
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Min farsa brukade lägga en kvarting whiskey på passagerarsätet när han lämnade in bilen på service på 1900-talet. Då blev det som av en händelse ofta billigare.

För det var dyrt att serva bilar förr med, samtidigt som svarta pengar och annan ersättning vid sidan om var vanligt som fan.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, vi skall naturligtvis inte glömma att tekniska framstega har gjort systemet billigare att använda. Fiberoptik har gett oss mer bandbredd än vi kan göra av med för telefoni. Mikroprocessorer och digitalisering har gjort att vi har kunnat öka komplexiteten i våra system flera storleksordningar till en totalt sett billigare kostnad än de gamla systemen. Övergången till datakommunikation är så mycket billigare än äldre tekniker att det knappt ens går att jämföra *)

Det är lite som det gamla ekonomiska Färg-TV-indexet. Dvs man mätte hur många arbetsdagar det tog för en arbetare att jobba ihop till en färg-TV. Det var ganska kort livslängd på det som jämförelsetal eftersom teknikframsteg gjorde färg-TVn till en dussinprodukt.

Så samtal idag, vare sig via mobil eller annan bärare är helt enkelt mycket billigare idag.

*) Jag kommer ihåg på nittiotalet när AXE-växlarna gjort sitt segertåg och vi räknade ut att en router från Cisco med samma bandbredd kostade ungefär 500 000 kr. Motsvarande AXE-växel ville Ericsson ha 20-30 miljoner för. Men som man sade på telefoni-sidan; då kan den ju så mycket mer, som t ex att hålla reda på hur länge folk har ringt och ta betalt för det... Vi tyckte inte att det var en funktion som var så mycket att yvas över.

Och även fast alla talade om för oss hur dumma vi var så gick det inte att hindra införandet av TCP/IP. Det var så mycket billigare att det inte gick att stå emot. Idag så är motsvarande telekom-värld död.

Vilket fick mig att komma ihåg att jag faktiskt använt ISO-OSI världens protokoll för filöverföring, FTAM. Nej, ftp vann den striden helt. ;)
Undrar varför jag besökte Upnet i början av 90-talet, som kund, med Pål och Tom i Bromma, är det Cisco jag inte minns😉 och senare träffade John Chambers på besök i San Jose.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min farsa brukade lägga en kvarting whiskey på passagerarsätet när han lämnade in bilen på service på 1900-talet. Då blev det som av en händelse ofta billigare.

För det var dyrt att serva bilar förr med, samtidigt som svarta pengar och annan ersättning vid sidan om var vanligt som fan.
En pensionerad vän till oss berättade att när han förr jobbade som fastighetsskötare så ringde några hyresgäster ibland och ville ha hjälp med något och samtidigt informarade de om att det fanns rifum på diskbänken när de kom.

Rifum = Rätt i fickan utan moms
 
  • Haha
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Rifum 😂
 
Även kallat ”rostfritt”……😜
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
När mobiltelefoner såg snygga ut (i övrigt ett intressant projekt)
 
C cpalm skrev:
Jorå det stämmer, lokalsamtal kostade bara en markering oavsett längd. Det ändrades väl någon gång på 80-talet.
Väldigt trevlig debiteringsmodell för uppringda dataförbindelser 🙂
Var det så i Sverige verkligen? Att det var så i USA är jag helt på det klara med, men jag kommer inte ihåg att det var så här. Det var dock billigare att ringa lokalt, mycket billigare än riks (som var ganska dyrt, jag kommer inte ihåg när man skrotade rikssamtalsavgiften utan bara körde en taxa), och på åttiotalet så kom differentieringen i lokaltaxa beroende på tidpunkt. Det kostade, om jag inte missminner mig, hälften så mycket att ringa på kvällstid som på dagtid.

Vi med modem väntade tills klockan slog över innan vi satte igång. Vill minnas att det kostade 6kr i timmen på kvällen och 12kr på dagen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Var det så i Sverige verkligen?
Many moons ago, var det så även i Sverige, såvitt jag minns. Klistrar in några "random klipp" från bifogad lunta som jag tycker styrker att det var så.

Tyvärr tror jag detta var borta när jag väl började använda modem. 😢 Å andra sidan stod arbetsgivaren för extralinan så det var inte så noga... 😛

Utdrag ur dokument om förslag från 1969 års telefontaxeutredning till omstrukturering av taxsystemet.

Utdrag ur textdokument som diskuterar förändringar i telefonitaxering från 1969, markerat ord 'markeringar'.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja det sög verkligen, jag var så full av avsky på minuttaxan och full av avund på amerikanerna som fick ringa hur länge som helst.

ATDT 10631063 för att ringa upp ISPn i Telix, sen starta winsock. Om jag kommer ihåg rätt
 
Winsock, där kom minnen tillbaka 😍
 
Jonas Persson
mexitegel mexitegel skrev:
Winsock, där kom minnen tillbaka 😍
Trumpet winsock
 
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
SLIP eller PPP? Jag kommer ihåg det skulle vara SLIP för min ISP

Skärmdump av konfigurationsfönstret för Trumpet Winsock med alternativ för SLIP och PPP valda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.