Mikael_L Mikael_L skrev:
För skojs skull kastade jag in prylarna i en varukorg (elektroskandia)
Jag la in två olika kopplingsdosor, vet inte om du menar en infälld eller utp.
Kabeln säljs inte på löpmeter, utan 50 meter ring, så dela med 10.

Sen har jag valt saker ungefär som jag själv skulle valt, inte billigaste alternativet, men de billigaste med den kvalitet jag normalt köper/önskar (dvs har god erfarenhet av osv)

Priser i första kolumnen, GNP (="påhittade" priser som ingen betalar, men rabatten räknas från dessa)
Andra kolumnen mitt pris efter rabatt
tredje - totalt för valt antal.

Sen har jag ställt in ett generellt påslag i mitt affärssystem på 7% på mitt inköpspris. Detta händer ibland att jag justerar lite av någon anledning, men såna här jobb brukar det nog som regel bara bli det förinställda.
[bild]
Så 321kr bore rimligt med andra ord, eller missförstod jag något 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Allt beror på omständigheterna.

Men om hantverkaren kör och handlar materialet på tid som debiteras mig har jag svårt att förstå varför jag ska betala mer än vad jag själv skulle kunna köpa in varan för.
Förlåt, redigerade in lite mer text efter att du hade svarat.

Varför du ska betala mer (om nu hantverkaren har ett högre pris än butiken du tänkte handla i) handlar om marknaden. Han är (på det stora hela) fri att sätta sina priser. Och du är fri (på det stora hela) att välja din hantverkare.
 
Kan ju som kommentar nämna att jag idag har kört (på debiterad tid givetvis) och hämtat material i butik som kunden själv betalade direkt till butiken. Helt ok med mig och inget jag vare sig har problem med eller blir sur över. Jag ser det som en service till kunden.

Däremot ska inte någon annan lägga sig i mina påslag om jag vill att de ska vara större eller mindre. Jag ska däremot kommunicera mina priser tydligt.
 
  • Gilla
solofss2 och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och sedan skapar man en tråd här när man inser att man troligen blev uppskörtad
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror också att detta i de flesta fall redan debiteras per timme
Jag försvarar inga ockerpriser.

Många här, mig själv inräknat, har viss/någon/skaplig koll på elmateral och drar sig kanske inte för att hempula upp några extra uttag och det ställer heller sällan till några problem.

Det jag menar är att vi inte är representativa för genomsnittskunden. De flesta har varken kunskap eller intresse och köper faktiskt även tjänsten "materialval, mängdning, inköp och leverans" i samband med att man köper själva elinstallationsarbetet.

Jag tror därför att "Som kund efterfrågar man ju främst att köpa tjänsten elinstallation och inte bekvämligheten att köpa elprylar från elkillen." ofta inte stämmer.

Men naturligtvis vill ingen känna sig lurad. Det är vi helt överens om. Och nej, jag tänker inte ge mig in på hur många procent över Elbutik som jag anser OK. Det finns nog med trådar på det temat...
 
  • Gilla
Danhar och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Så 321kr bore rimligt med andra ord, eller missförstod jag något 🤔
Jag får det till 331 kr exl. eventuellt påslag. Med lite påslag och avrundning uppåt till en jämn och fin siffra borde rimligt pris för materialet vara max 400 kr.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Mikael_L
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Så 321kr bore rimligt med andra ord, eller missförstod jag något 🤔
Ärligt talat räknade jag inte ihop det, men du gjorde väl det.
Sen på summan får du salta på med 7% och sen saltar staten på med 25% moms.

När Müssli skriver om billiga patchkablar och "chansen till ett större påslag", så får jag väl hålla med om att ibland slår jag in en högre procentsats.
Ibland, vid lite större jobb, så har jag sen bett någon innesäljare räkna lite på nåt ifall jag köper många av samma (armaturer t.ex) och får jag då ett bättre pris (ganska vanligt) behåller jag det som regel själv, det är ju dessutom en insats i tid jag lagt själv på att påverka priset.

Jag tror det är rätt ovanligt med under 10% påslag på inköpspriserna, så där håller jag med müssli.
Men de riktiga fantasipåslagen har också börjat bli ovanliga, de flesta firmor har insett att modellen inte längre fungerar. Med vissa undantag, som t.ex. företaget som gjorde att denna tråd startades.
Jag gissar att ett spann på typ 10-25% påslag, så ringar vi nog in en majoritet av elfirmorna.
OBS, min gissning alltså, men jag rör mig ju i branschen, så den baserar sig ju på något av det jag ser och hör.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Så 321kr bore rimligt med andra ord, eller missförstod jag något 🤔
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat räknade jag inte ihop det, men du gjorde väl det.
Sen på summan får du salta på med 7% och sen saltar staten på med 25% moms.

När Müssli skriver om billiga patchkablar och "chansen till ett större påslag", så får jag väl hålla med om att ibland slår jag in en högre procentsats.
Ibland, vid lite större jobb, så har jag sen bett någon innesäljare räkna lite på nåt ifall jag köper många av samma (armaturer t.ex) och får jag då ett bättre pris (ganska vanligt) behåller jag det som regel själv, det är ju dessutom en insats i tid jag lagt själv på att påverka priset.

Jag tror det är rätt ovanligt med under 10% påslag på inköpspriserna, så där håller jag med müssli.
Men de riktiga fantasipåslagen har också börjat bli ovanliga, de flesta firmor har insett att modellen inte längre fungerar. Med vissa undantag, som t.ex. företaget som gjorde att denna tråd startades.
Jag gissar att ett spann på typ 10-25% påslag, så ringar vi nog in en majoritet av elfirmorna.
OBS, min gissning alltså, men jag rör mig ju i branschen, så den baserar sig ju på något av det jag ser och hör.
10-25% är rimligt tror det är fåtalet som opponerar sig mot det, och gör dom det så är dom fel ute.
Väl mött
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat räknade jag inte ihop det, men du gjorde väl det.
Sen på summan får du salta på med 7% och sen saltar staten på med 25% moms.

När Müssli skriver om billiga patchkablar och "chansen till ett större påslag", så får jag väl hålla med om att ibland slår jag in en högre procentsats.
Ibland, vid lite större jobb, så har jag sen bett någon innesäljare räkna lite på nåt ifall jag köper många av samma (armaturer t.ex) och får jag då ett bättre pris (ganska vanligt) behåller jag det som regel själv, det är ju dessutom en insats i tid jag lagt själv på att påverka priset.

Jag tror det är rätt ovanligt med under 10% påslag på inköpspriserna, så där håller jag med müssli.
Men de riktiga fantasipåslagen har också börjat bli ovanliga, de flesta firmor har insett att modellen inte längre fungerar. Med vissa undantag, som t.ex. företaget som gjorde att denna tråd startades.
Jag gissar att ett spann på typ 10-25% påslag, så ringar vi nog in en majoritet av elfirmorna.
OBS, min gissning alltså, men jag rör mig ju i branschen, så den baserar sig ju på något av det jag ser och hör.
Nu var det förvisso en rörpulare men senast när jag anlitade en hantverkare så utlovade han 15% rabatt på material och ovan som man är lät ju det bra. Men det visade sig ju att rabatten var på den där hitte-på prislistan och innebar i själva verket ett påslag på mellan 50-110% Exakt hur mycket är förstås svårt att veta eftersom man inte har en aning om sin hantverkares rabatter hos grossisten.

Just denna variant av lureri har jag hört från flera andra håll så jag undrar om din gissning kanske är en aning naiv. Men jag tänker också att man kanske inte direkt skryter för kollegorna att man har höga påslag. Men det kanske skiljer mellan el & vvs också.

Men detta är ju också lite problemet när det finns olika prislistor och många (majoriteten?) hantverkare är kommunikationshandikappade. Jag håller med @Daniel_N ovan att en hantverkare förstås är fri att bestämma själv vilka påslag hen har så länge hen är ärlig och tydlig. Däremot är det kanske lite naivt att kräva att ingen ska ha någon åsikt om påslagen.
 
  • Gilla
nuco och 2 till
  • Laddar…
Problemet med ockerpriser på material är att det är rätt vanligt att material köps och betalas löpande.
Tidsuppskattning och timpris blir ju irrelevant om materialet blir väldigt mycket dyrare än väntat.
Resultatet blir att man är tvungen att be om fast pris även på material vilket jag inte tror att någon egentligen vill, det blir ett merjobb för elektriker att behöva räkna på det och slutar antagligen i ett överpris ändå då elektrikern vill ta höjd (men iallafall ett överpris man känner till i förväg).

Dessutom förstår jag inte hur hantverkare tänker, med ROT-avdraget borde de vara 100% i deras intresse att så mycket som möjligt av offerten läggs på timpriset.
 
  • Gilla
Doks och 3 till
  • Laddar…
R
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tycker du att det ska finnas någon godkänd nivå på påslag på material för hantverkare?
Det gör det redan om inget avtalats. Då ska påslaget vara "rimligt". Luddigt ja, men det är i.a.f. tydligt nog för att det inte är ok att lägga på ett par hundra procent på priset.

Det vissa hantverkare inte verkar förstå är att vi har regler i Sverige som gör att en kund inte ska bli uppskörtad bara för att man är okunnig.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tänker att det är något de måste få bestämma själv. Sen är det en annan sak att det måste kommuniceras så att ingen känner sig lurad, men det är en helt annan sak.
Njae, det är egentligen samma sak. Om inget kommunicerats så kan hantverkaren faktiskt inte bestämma helt själv vad hen vill ta för materialet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Däremot är det kanske lite naivt att kräva att ingen ska ha någon åsikt om påslagen.
Varför tror någon att man ska få veta något om påslagen? Det är naturligtvis rena affärshemligheter precis som det är överallt annars när man handlar något.

Det man ska få veta tydligt är priset och det är det man får bedöma när man väljer var man handlar. En säljares inköpspris däremot angår väldigt sällan kunden.
 
  • Gilla
DrDeath100
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det gör det redan om inget avtalats. Då ska påslaget vara "rimligt".
Nej det är fel! Det är priset som ska vara skäligt. Vad säljaren betalat för varan är irrelevant.
 
  • Gilla
DrDeath100 och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är fel! Det är priset som ska vara skäligt. Vad säljaren betalat för varan är irrelevant.
Ja, du har rätt, jag uttryckte mig fel. Men poängen är densamma.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror någon att man ska få veta något om påslagen? Det är naturligtvis rena affärshemligheter precis som det är överallt annars när man handlar något.

Det man ska få veta tydligt är priset och det är det man får bedöma när man väljer var man handlar. En säljares inköpspris däremot angår väldigt sällan kunden.
Nu får du nog läsa en gång till. Hur sjutton får du "Däremot är det kanske lite naivt att kräva att ingen ska ha någon åsikt om påslagen." till att jag menar att kunden ska få ta del av affärshemligheter?

Jösses 🙄
 
R RoAd skrev:
Men poängen är densamma
Delvis men inte helt. En säljare som är duktig och lyckas få låga inköpspriser "får" tjäna mera pengar.när det är utpriset som ska vara skäligt.

Skulle påslaget i procent vara skäligt, skulle den duktige tjäna mindre.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.