T Troberg skrev:
Är det inte exceptionellt svårt att ändra ett gynnande myndighetsbeslut?

Utan att vara jurist så tror jag att de gör rätt som tar det till rätten.
Problemet ligger nog i att det inte finns något gynnande beslut eftersom det inte behövdes.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tycker att det är bra att man inte får göra vad som helst med det man äger. Äganderätten är bara en social konstruktion för hur vi ska förvalta materiella och immateriella ting, inte någon slags naturlag eller gudomlig rätt. Den är skapt av oss människor och kan således definieras och formas av oss, tillsammans genom demokrati.

Hej svejs :)
Den sociala konstruktion som jag är skapt av bestämmer själv vad jag gör med mina grejor och ägodelar, den som vill bestämma över vad jag väljer att göra med mina saker kommer att stöta på patrull och borde istället hålla sig kvar i sin byråkratiska håla och sköta sitt eget liv utan att inkräkta på andras.

Man kanske borde blivit byråkrat för att kunna vädra sina mindervärdeskomplex på sina med (mot)människor istället för att ta hand om sitt eget liv.

Hej svejs
 
  • Gilla
  • Haha
JRS75 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Äntligen någon som vågar säga att solpaneler är fula. Min åsikt är att de förvanskar alla tak de sitter på. Jag kommer aldrig att köpa ett hus med solpaneler på taket.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Äntligen någon som vågar säga att solpaneler är fula.
Jag avvaktar till utvecklingen kommit så långt så att det blir ekonomiskt försvarbart med integrerade solpaneler i taket.

Hoppas att det sker inom 5 år då jag ska lägga nytt tak ...
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
P
Hus förändras över tid. Varför är just detta så fel? Det där huset har nog förändrats sedan det byggdes. Varför ska man nu 'låsa' husets utseende hur det såg ut innan panelerna?

Men men. Som ofta 'kulturella värden' går före 'naturvärden'.
Någon tycker det är viktigare att bevara husets tak än skapa ren energi.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nissens
P PappasHammare skrev:
Hus förändras över tid. Varför är just detta så fel? Det där huset har nog förändrats sedan det byggdes. Varför ska man nu 'låsa' husets utseende hur det såg ut innan panelerna?

Men men. Som ofta 'kulturella värden' går före 'naturvärden'.
Någon tycker det är viktigare att bevara husets tak än skapa ren energi.
Rätt värdelös energi som produceras som mest när man behöver den som minst..

Och solpaneler är fula var dom än sitter…
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Den sociala konstruktion som jag är skapt av bestämmer själv vad jag gör med mina grejor och ägodelar, den som vill bestämma över vad jag väljer att göra med mina saker kommer att stöta på patrull och borde istället hålla sig kvar i sin byråkratiska håla och sköta sitt eget liv utan att inkräkta på andras.

Man kanske borde blivit byråkrat för att kunna vädra sina mindervärdeskomplex på sina med (mot)människor istället för att ta hand om sitt eget liv.

Hej svejs
Utveckla gärna. Är det inte du själv som stöter på patrull från våldsmonopolet om du vidhåller att du står över demokratiskt stiftade lagar? Bestämmer du tex själv hur mycket du betalar i skatt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
P PappasHammare skrev:
Hus förändras över tid. Varför är just detta så fel? Det där huset har nog förändrats sedan det byggdes. Varför ska man nu 'låsa' husets utseende hur det såg ut innan panelerna?

Men men. Som ofta 'kulturella värden' går före 'naturvärden'.
Någon tycker det är viktigare att bevara husets tak än skapa ren energi.
Det är väl ingen som ställt kulturella värden emot naturvärden? Det går ju inte ens att med gott samvete påstå att solceller är bra för miljön. Det är dåligt på miljön på ett annat sätt än fossila bränslen är, men är det mindre dåligt? Det återstår att se. Det enda vi med säkerhet kan veta är att det är hyffsat naivt att kalla solceller "ren energi".
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Utveckla gärna. Är det inte du själv som stöter på patrull från våldsmonopolet om du vidhåller att du står över demokratiskt stiftade lagar? Bestämmer du tex själv hur mycket du betalar i skatt?
Du skrev detta:
"Jag tycker att det är bra att man inte får göra vad som helst med det man äger. Äganderätten är bara en social konstruktion för hur vi ska förvalta materiella och immateriella ting"

Mina materiella ting är mina och ingen annans, vad jag gör med dem har varken du eller någon annan med att göra.
Ett väldigt typiskt vänstertänkande, allt ditt är mitt och allt mitt är mitt och jag vill ha mer av dina pengar och det som är ditt.
Mina immateriella ting är mina tankar och tyckanden och där är det ännu mera min egen sfär där alla ska hålla sig borta, och där patrullen de stöter på är välbeväpnad.

Lev ditt liv och skit i andras är mitt motto, vad grannen gör på sin tomt är min sak, lika lite som vad jag gör på min är grannens sak att avgöra så länge det är inom normala ramar.
Får grannen för sig att bygga ut sitt hus är det inte min sak att avgöra, sätta upp fula solpaneler är heller inget jag har med saken att göra, helt och hållet grannens problem eller nöje.

Tycker grannen att han ska elda upp sitt hus så varsågod, så länge det inte tuttar eld på min kåk.

Idag ska alla lägga sig i vad den enskilde personen gör eller tänker och ha åsikter eller anmäla, tänk om!
Lev och låt leva!
 
  • Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 9 till
  • Laddar…
Bra gjort av kommun. Solpanel borde vara förbjudet i alla områden med detaljplan, tex trädgårdsstäder. Ett jäkla otyg är vad de är. Vi lever inte i ett uland där man måte producera el själv.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra gjort av kommun. Solpanel borde vara förbjudet i alla områden med detaljplan, tex trädgårdsstäder. Ett jäkla otyg är vad de är. Vi lever inte i ett uland där man måte producera el själv.
Det är ute på vischan.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra gjort av kommun. Solpanel borde vara förbjudet i alla områden med detaljplan, tex trädgårdsstäder. Ett jäkla otyg är vad de är. Vi lever inte i ett uland där man måte producera el själv.
Welcome back 🤣
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Hannuse Hannuse skrev:
Eller så har en eventuellt inkompetent kommun hanterat och beviljat ett bygglov som strider mot andra bestämmelser, och då kan man hamna i en liknande situation.
Ett bygglov betyder tydligen inte att du har rätt att bygga på ett visst sätt.
Det betyder bara att några tjänstemän på kommunen gjorde den bedömningen där och då.
Ett bygglov betyder att bygget är godkänt för att det följer Plan- och bygglagen, enligt komunens byggnadsnämnd. Huruvida bygget bryter mot andra lagar och bestämmelser ingår inte i byggnadsnämndens bedömning.
 
  • Arg
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
P
S Staffan-N skrev:
Jag tycker att det är bra att man inte får göra vad som helst med det man äger. Äganderätten är bara en social konstruktion för hur vi ska förvalta materiella och immateriella ting, inte någon slags naturlag eller gudomlig rätt. Den är skapt av oss människor och kan således definieras och formas av oss, tillsammans genom demokrati.
Hela samhället är "bara" en social konstruktion. Äganderätten är fundamental för uppbyggnaden av de allra flesta samhällen som är större än ett fåtal människor.

Den här typen av inskränkningar är en kvarleva från den tid då landet inte var demokratiskt styrt, och överheten hade stora rättigheter att lägga sig i vanligt folks liv. De är inte demokratiskt beslutade från början.
 
Redigerat:
P
Nissens Nissens skrev:
Äntligen någon som vågar säga att solpaneler är fula. Min åsikt är att de förvanskar alla tak de sitter på. Jag kommer aldrig att köpa ett hus med solpaneler på taket.
Vanliga solpaneler är förvisso inte direkt vackra (det finns dock paneler som är integrerade i takbeklädnaden på ett fint sätt), men ett hus ska i mitt tycke i första hand vara praktiskt. Estetiken är inte meningslös men den kommer i andra hand.
Framförallt på mitt eget hus. Vad andra tycker om sina egna hus bryr jag mig inte så mycket om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.