Projektledaren var väldigt bestämd med att de inte kunde agera "bank" och att deras underlevernatörer fick betalt direkt.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
wildeside
D Derbyboy skrev:
Projektledaren var väldigt bestämd med att de inte kunde agera "bank" och att deras underlevernatörer fick betalt direkt.
Det va ett udda upplägg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tja. Det kan man ju tycka vad man vill om. Men eftersom detta handlar om en liten del av en större stamrust(?) så ligger det framför allt på föreningen att komma överens om villkoren med entreprenören, inklusive villkor för tilläggsarbeten. Så då där det ju i första hand föreningen/styrelsen du ska snacka med om du inte gillar villkoren.
Blir ju ohållbart för entreprenören att behöva hålla på och förhandla med varje enskild bostadsrättsinnehavare.
 
Det gäller 1-2 lägenheter efter vattenläcka.

Byggaren måste ju hurusom dela upp fakturorna så olika belopp och betalningsdatum känns inte ormligt
 
wildeside
Ja man kan tycka vad man vill.
Men jag skriver alltid avtal med varje betalande kund oavsett om det är 1 eller flera betalande kunder i samma projekt.
Men iof så fakturerar aldrig innan projektet är slutfört och genomgånget o godkänt av kunden.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Är man så pass olikvid att man som företag inte kan ligga ute med 100k så är man ute ur matchen. Kursar firman har du/brf ingen som helst garanti att luta dig tillbaka mot heller.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Han sa att de hade 600 projekt per år och att de inte kan ligga ute med 600 * 30 000 kr.

Men jag håller med, det är piss. Man har inget att sätta emot om spotlightsen placeras fel eller om det blir nedslag på den dolda rördragningen.
 
D Derbyboy skrev:
Han sa att de hade 600 projekt per år och att de inte kan ligga ute med 600 * 30 000 kr.

Men jag håller med, det är piss. Man har inget att sätta emot om spotlightsen placeras fel eller om det blir nedslag på den dolda rördragningen.
Fast man gör inte 600 projekt samtidigt så han kan inte räkna så. Jag ifrågasätter inte dig på något sätt men jag hade framfört det till er BRF. Var hittade ni firman? Offerta?
 
wildeside
Jag har ett 1 mans bolag och ligger ofta ute med upp emot 500.000 om mer i bland.
 
Det är ett av de stora byggbolagen i sthlm, omsätter 200 miljoner.

Det är föreningen som med hjälpa av deras försäkringsbolag hittat firman. Jag antar att det är försäkringsbolaget som brukar samarbetar med firman. Vi har varit noll inblandade i den biten.

Jag har kontakt med entreprenören inte med föreningen. Det är en mindre förening och jag tror inte det finns varken lust eller kunskap att "röra om" i processen.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Det är ett av de stora byggbolagen i sthlm, omsätter 200 miljoner.

Det är föreningen som med hjälpa av deras försäkringsbolag hittat firman. Jag antar att det är försäkringsbolaget som brukar samarbetar med firman. Vi har varit noll inblandade i den biten.

Jag har kontakt med entreprenören inte med föreningen. Det är en mindre förening och jag tror inte det finns varken lust eller kunskap att "röra om" i processen.
Då är det väl bara att förhandla eller att acceptera villkoren
 
Just nu förhandlar jag.
 
  • Gilla
Screed och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det är ett av de stora byggbolagen i sthlm, omsätter 200 miljoner.

Det är föreningen som med hjälpa av deras försäkringsbolag hittat firman. Jag antar att det är försäkringsbolaget som brukar samarbetar med firman. Vi har varit noll inblandade i den biten.

Jag har kontakt med entreprenören inte med föreningen. Det är en mindre förening och jag tror inte det finns varken lust eller kunskap att "röra om" i processen.
Då är hans påstående ännu mer orimligt. Om försäkringsbolaget tar notan är det väl skit samma kanske. Jag har aldrig beställt ett större jobb än drygt 100K men har aldrig någonsin betalat i förskott.
 
Sådär, fick nya villkor precis:
 
  • Textdokument med betalningsvillkor för byggprojekt: 50% fakturering efter arbete exklusive spotlights och golvvärme, resterande vid slutfört arbete.
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fortfarande är jag inte nöjd men eftersom det rör ett mindre belopp och någonstans måste man i processen välja sina strider......
 
  • Gilla
redarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.