D
Hej,

Jag ska beställa ett badrum och har fått följande betalningsvillkor:

Betalningsvillkor för byggprojekt: 45% vid påbörjat arbete, 45% när arbetet är utfört, 10% vid slutförande.

Jag kan tycka att det är lite lite att innehålla endast 10 procent för att få det färdigt eller är dessa villkor branschpraxis?
 
D
Någon?
 
Du vill normalt sett inte betala i förskott, titta bara på trådarna med fubbikarna som på tre försök inte fått till ett korrekt badrum.

Att de begär förskottsbetalning kan också indikera att de är på obestånd och behöver pengar nu.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
D
Tack,

Just detta badrum är lite speciellt. Föreningen ska betala för vissa åtgärder, tätskikt mm och jag ska betala för tilläggsarbeten.
 
wildeside
Jag skulle inte betala ett öre innan dom påbörjat arbetet.
Sen kan man avtala olika betalnings poster tex en del betalas när rivning är klar.
Det vill säga betalning efter prestation.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D
Finns det någon typ branschpraxis man skulle kunna hänvisa till.
 
D
wildeside wildeside skrev:
Jag skulle inte betala ett öre innan dom påbörjat arbetet.
Sen kan man avtala olika betalnings poster tex en del betalas när rivning är klar.
Det vill säga betalning efter prestation.
Rivningen är utförd.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Rivningen är utförd.
Då kan väl nästa betalningspost vara när tätskikt är klart.
 
Vilka tillägsarbeten är det ?
 
D
1) sänka taket för installation av spotlight

2) elektrisk golvvärme

3) dold rördragning mellan tvättställ och duschblanadare

Inga stora kostnader dock, kring 30 000 kr
 
Skulle säga tack men nej tack och fråga någon annan.
När vi gjorde våra badrum så var det 100% betalning efter att arbetet av slutfört. Det handlade ju bara om 3v tid mellan start och slut. Företag som inte har buffert och åtminstone 30 dagar betalningsvilkor hos sina underleverantörer ska man inte behöva göra affärer med. De ska inte vara beroende av förskottsbetalning på såhär små projekt för att kunna överleva
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D
Kan bara hålla med

Jag sitter dock i sitsen att föreningen är huvudbeställare. Jag kan bara tacka nej till tilläggsarbetena men jag hoppas kunna ändra betalningsfristerna. Men innan jag tar kontakt vill jag ha lite input.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
1) sänka taket för installation av spotlight

2) elektrisk golvvärme

3) dold rördragning mellan tvättställ och duschblanadare

Inga stora kostnader dock, kring 30 000 kr
Där har du väl 3 delposter för betalning från din sida🤔
 
Alright.
Då handlar det om liten del av ett större projekt alltså. Antar att betalningsvilkoren är lika även för den del som föreningen ska betala då? Alltså ganska gynnsamt för byggaren
 
D
Ja men precis så är det säkert. Jag har fått samma villkor som föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.