S
D Daniel 109 skrev:
Även om jag bara läste sammanfattningen ser det ut att vara den studien ja. Det skulle ju även kunna vara din tolkning av resultaten som är problemet.

Jag har sett en tydlig skillnad på hur ryckning påverkar ett bestånd om det finns obehandlade stammar från samma bestånd i närheten. Jag kan tänka mig att det finns liknande effekter med glyfosat.
Vid närmare eftertanke är det nog bättre att du själv skriver till Dan Jones och beskriver vad han gjort för fel i världens största studie om bekämpning av parkslide.
 
Han har inte gjort fel. Det är en vettig studie. Men man måste inse vad man kan få ut av studien och inte. Det handlar om att man gjort rutor i ett gigantiskt etablerat bestånd och under två år testat olika metoder för att bekämpa parkslide. Det ger bra data för skillnaderna i de metoderna man testat. Men du kan inte dra alla de slutsatser du tenderar att dra av studien. Att de inte lyckades döda en ruta med växande parkslide runtomkring betyder tex inte att det inte skulle fungera på ett lika stort isolerat bestånd. Sedan kan naturligtvis, markbeskaffenhet, klimat och ålder på beståndet också ha betydelse.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
S
Du skrev innan att:
D Daniel 109 skrev:
Jag har sett en tydlig skillnad på hur ryckning påverkar ett bestånd om det finns obehandlade stammar från samma bestånd i närheten. Jag kan tänka mig att det finns liknande effekter med glyfosat.
D Daniel 109 skrev:
Att de inte lyckades döda en ruta med växande parkslide runtomkring betyder tex inte att det inte skulle fungera på ett lika stort isolerat bestånd.
Då är det alltså enligt dig ett felaktigt eller missvisande resultat som studien gav. För övrigt borde du läsa hela studien inklusive bilagor innan du kommer med kommentarer, tolkningar eller liknande.

Jag förstår inte heller vad du anser att jag gjort för egen tolkning av studien. Jag bara konstaterade att ingen av de behandlade rutorna dödat all parkslide.
 
  • Gilla
Brendhain
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Jag har erfarenhet av att schackta en tomt.
Det är enklaste sättet att bli av med parkslide är att spraya med Glysofat så nära första frostnatten som möjligt. Det kommer aldrig tillbaka. Inte många minuters jobb..
Glyfosat är förbjudet på privat tomtmark...
 
H Herr Apa skrev:
Glyfosat är förbjudet på privat tomtmark...
ALL användning av växtskyddsmedel förbjuds (inte bara glyfosat)

- på skolgårdar och gårdar till förskolor och på lekplatser

- i parker och trädgårdar och andra områden som i första hand är avsedda att vara rekreationsområden som allmänheten har tillträde till

- på tomtmark för bostadshus, på krukväxter i trädgårdar, inom koloniträdgårdsområden och i växthus som inte används yrkesmässigt

https://www.regeringen.se/artiklar/2021/03/regelandringar-beslutade-den-24-mars-2021/
 
Nu läste du inte hela texten.

Kemikalieispektionen skrev:
Det finns ett nytt förbud i Sverige mot användning av växtskyddsmedel på vissa platser. Förbudet infördes den första oktober 2021. Förbudet gäller bland annat i trädgårdar och runt bostadshus, på kolonilotter, på krukväxter hemma, och på vissa allmänna platser som skolgårdar, lekplatser och i parker.

Trots förbudet är det fortfarande tillåtet att på använda växtskyddsmedel på de här platserna, så länge medlen bara innehåller ämnen med låg eller begränsad risk.
https://www.kemi.se/rad-till-privat...adgarden#h-Medeldukananvandaochforbjudnamedel
 
Claes Sörmland
Kvar i praktiken blir ju pelargonsyra och ättika (med eller utan glycin inblandat. Och man agerar på Kemikalieinspektionen för att förbjuda också ättika.

Kemikalieinspektionen har en myndighetskultur med extremt riskaversa medarbetare, det gränsar till ren kemofobi.
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 1 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Dessutom så kan rotfragment flyta iväg och etablera sig på andra strandkanter. Det finns vetenskapliga publikationer som visar att spridning längs åar är en vanlig orsak till spridning av PS-bestånd. Man kan tänka sig att så även kan ske i sjöar.
Ja med facit i hand kanske det inte vart det smartaste. Dock verkar den inte ha lyckats överleva här. Men tycker ändå att det var bra att det lyftes fram så andra som läser tråden kan ta lärdom. Idag hade jag nog gjort annorlunda. Oklart vad dock.

Men till mitt ”försvar” var det hela en ganska dyr och tråkig utgift ändå. Eftersom PS riskerar att påverka fler än den enskilde fastighetsägaren skulle det kanske premieras att man försöker få bort den snarare än bestraffas ytterligare. Men det är off-topic.

Andra som läser tråden letar ju säkert (liksom jag gjorde då) efter ett relativt effektivt och prisvärt sätt att bli av med PS. Att dumpa den nånstans är helt klart billigare än att skicka den till Stena. Men ja, man får nog lyssna på sitt samvete.

Med facit i hand skulle jag nog personligen ringt upp förre husägaren som underlät informera om växten och erbjudit mig att frakta hem den till hans nya hem, alternativt bett honom betala halva kostnaden.
 
Att dumpa den någonstans är helt förkastligt. Det är sådant beteende som medför att den sprids i naturen. Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk dumpar växtavfall i naturen. Det finns många andra trädgårdsväxter som också är invasiva.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att dumpa den någonstans är helt förkastligt. Det är sådant beteende som medför att den sprids i naturen. Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk dumpar växtavfall i naturen.
Inte bara "folk" som dumpar växtavfall i naturen utan även kommuner kan ägna sig åt det. Här har det gått illa och jag råkar veta att det är ett kommunalt arbetslag som varje år röjt ett område från parkslide. Jag pratade med en av "gubbarna" för flera år sedan som berättade att de varje år innan parkslidens blomning röjde detta område och lämnade kvar allt på platsen. De var noga med att göra det innan blomning så växten inte skulle sprida sig!

Att parkslide inte sprider sig via frön i vårt land visste de inte.

Här är resultatet; ( något större och dyrare insats än att röja maskrosor)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...en-i-kvicksund-mellan-vasteras-och-eskilstuna
 
Att lämna kvar det på platsen är inget problem. Det är inte det jag pratar om. Utan folk som rensar på tomten och dumpar det på marken i nättheten, eller kör ut det i skogen. Att lämna nerklippt parkslide, eller andra växter på växtplatsen är en bra lösning.
 
C ChristianSch skrev:
Det finns ju anledningar till att glyfosat inte får användas av privatpersoner längre. I huvudsak handlar det om att inte utsätta människor för allvarliga hälsorisker.
Infertilitet är den senaste i raden av konstaterade oönskade effekter som glyfosat har på människor.

[länk]
Den där studien kan inte säga någonting om orsaker eftersom forskningsmetoden brister. Det är också ett synnerligen litet urval, endast 128 män. De har inte ens jämfört med icke infertila män.
 
C ChristianSch skrev:
Det finns ju anledningar till att glyfosat inte får användas av privatpersoner längre. I huvudsak handlar det om att inte utsätta människor för allvarliga hälsorisker.
Infertilitet är den senaste i raden av konstaterade oönskade effekter som glyfosat har på människor.

[länk]
Jo nu vände då EU's kemikalieinspektion på frågan inkl ett antal djupare vetenskapliga studier och det går ju inte att se ett samband om man använder Glyfosat rätt och därför förlängdes då böndernas tillstånd för användning.

https://www.kemi.se/lagar-och-regle...tskyddsmedel/verksamma-amnen-i-fokus/glyfosat

Sen håller jag med om att det är ett stort problem med privatpersoner som är "toksprayare", sprayar vid fel tidpunkt (kollar inte vädret), sprayar på fel ställen samt sprayar för stora mängder av medlet när man ofta kan pensla på glyfosat i egen trädgård.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
S
Det är en ganska kass metod att hälla i avkapade stjälkar. Läs gärna mer om det här: https://bit.ly/parkslide
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.