BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att du har insett att det inte handlar om Microsoft utan om vad som är säkra resp. osäkra lösningar.
Jo men det finns en djupare dimension med just Microsoft och "inlåsning" i viss mjukvara. Men det är en annan diskussion och de var inte särskilt intresserade för några år sedan att redovisa hur de byggt sina plattformar men för mig ser det bättre ut nu.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo hur man eventuellt gör presenterades mycket sannolikt på mötet mellan banker, polis samt regering och det finns nog goda förutsättningar för att snabbt sjösätta ett samarbete. Kopplar man ihop det här med en karenstid för vissa överföringar så har man nog kommit mycket långt för att få stopp på bedrägerierna.
Jag tror det kan bli bra, men tror vi är en bit bort. Jag misstänker att det kan behövas lagändringar och sådant har en tendens att ta tid.
 
Mikael_L
AndersPS AndersPS skrev:
Man löser det genom att slå på säkerhetsfunktionerna och ha en möjlighet med opt-out. Väljer man bort säkerhetsfunktionerna väljer man också bort skyddet, och tar hela risken själv.
Jag håller med dig.
Ska det få i alla fall någon effekt så ska nog default vara ett relativt starkt skydd, kanske inte hysterisk paranoid-nivå, men i alla fall en hel del skydd för alla dessa som inte orkar göra ett val.
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lurendrejeri associerar jag till att barnen lagt lego i skon och står bakom dörren och fnittrar.
Medan jag använder "scam" enbart för ekonomiska bedrägerier.
Jag använder "skam" för att beskriva det som bedragare (och andra lurendrejare) måste utstå när de bli påkomna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Sen ska det implementeras också, både hos Polismyndigheten (om det är där registret ska hamna) och hos alla banker.
Dataskyddsförordmningen kan tänkas vara ett problem som bankerna måste ta sig förbi om de ska äga registret.
Polisen kanske inte vill ha det efter debaclet med romregistret …
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
Så länge inte bankerna kartlägger bedragarnas klaner så borde det segla under pk-radarn.
 
Fairlane
PK radar eller inte, banksekretess, GDPR etc är saker jag kan tänka mig kan påverka. Kanske har jag fel, kanske är set andra läsrum som påverkar, jag vet inte, men jag tycker det är lämpligt att man följer gällande lagstiftning när man inför en sådan här sak. Behövs lagen ändras, så får man göra det, men då tar det som sagt tid.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så länge inte bankerna kartlägger bedragarnas klaner så borde det segla under pk-radarn.
"PK-radarn" är nog inte längre något större problem för att klara av gängkriminella, ett alldeles för tydligt hot!
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så länge inte bankerna kartlägger bedragarnas klaner så borde det segla under pk-radarn.
I romregistret registrerades en del släktförhållanden som var viktiga för spaningsarbetet. Sådant borde ju vara användbart även i det här fallet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lurendrejeri associerar jag till att barnen lagt lego i skon och står bakom dörren och fnittrar.
Medan jag använder "scam" enbart för ekonomiska bedrägerier.
Oj! Jag associerar verkligen inte lego i skon till lurendrejeri. Det är snarare ett hyss. (Eller grov misshandel 😆)

Lurendrejeri är för mig någon form av ekonomiskt, eller motsvarande, bedrägeri.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P pmd skrev:
I romregistret registrerades en del släktförhållanden som var viktiga för spaningsarbetet. Sådant borde ju vara användbart även i det här fallet.
Jag är övertygad om att lejonparten av informationen i det registret var viktig i någon mån för att bidra till den samlade bilden om deras kriminella förehavanden.
Det var väl även kontentan av den interna granskningen, även om språkbruket stundvis inte levde upp till önskad publicistiskt nivå.

Huvudsaken är att arbetet med att kartlägga dessa kriminella nätverk på allvar tar fart. Så vi får väl hålla tummarna att de hittar rätt regler att luta sig emot.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag är övertygad om att lejonparten av informationen i det registret var viktig i någon mån för att bidra till den samlade bilden om deras kriminella förehavanden.
Nu var det väl en mycket stor del av dem som inte alls hade några kriminella förehavanden. Närmare 5 % var avlidna och över 10 % bodde inte i Skåne. Bland annat var mer än 25 % barn, varav en del småbarn. Registret innehåll inte ens några tydliga samband med personer och brottslighet.

Tycker du att polisen godtyckligt får bryta mot lagar?
Är inte syftet med polisen att de ska upprätthålla lagarna?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Alternativ till Teams är väl framförallt Skype (inhouse) och Zoom, vad jag ser ute. Skype som driftas internt har ju fördelen att trafiken inte går till Microsoft eller Zoom, men det är en klart sämre produkt.

Zoom, jag är skeptisk till att lägga saker som kan vara känsligt i kinesiska händer. En intressant debattartikel av André Catry i frågan: Länk
Det finns ganska många alternativ med öppen källkod. För sådana man kan man själv undersöka säkerheten, på ett sätt som inte är möjligt med programvara med sluten källkod.
 
P pmd skrev:
Det finns ganska många alternativ med öppen källkod. För sådana man kan man själv undersöka säkerheten, på ett sätt som inte är möjligt med programvara med sluten källkod.
Jag känner inte till något trovärdigt alternativ med öppen källkod, däremot så pågår ett projekt då då Skatteverket samt Kronofogden mfl inom offentlig sektor vill ha andra lösningar än Teams samt Skype.
https://www.esamverka.se/download/1...rt och bilagor digital samarbetsplattform.pdf
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.