P
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket i praktiken brukar innebära att ingen kontrollerar eller att kontroller bara sker vid något tillfälle.
Det är i så fall användarna av systemen som inte utnyttjar en bra feature. Det är betydligt svårare att kontrollera säkerheten för programvara med sluten källkod. Man är tvingad att lita på leverantören.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så börjar det bli i Kina.
Det började för länge sedan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det är i så fall användarna av systemen som inte utnyttjar en bra feature. Det är betydligt svårare att kontrollera säkerheten för programvara med sluten källkod. Man är tvingad att lita på leverantören.
Vad är problemet menar du? Majoriteten av både hårdvara och mjukvara har ingen öppen källkod, och det fungerar ju hyfsat. 😊

Tror knappast att en massa utvecklare sitter och väntar på att få slå ihjäl sin fritid med att granska en massa källkod…
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det finns, som sagt, en stor fördel med att kunna verifiera källkoden själv.
Knappast. För nästan alla användarna är det helt ointressant att granska någon källkod. Antingen saknas kompetens eller tid eller vilja, eller något av det eller kanske alltihop.

Så, det är väldigt få som ser någon fördel alls med det…
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Vad är problemet menar du?
Det är inget problem. Det är en möjlighet.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Knappast. För nästan alla användarna är det helt ointressant att granska någon källkod. Antingen saknas kompetens eller tid eller vilja, eller något av det eller kanske alltihop.

Så, det är väldigt få som ser någon fördel alls med det…
Att det fins folk som inte vill utnyttja möjligheten motsäger inte att det är en fördel.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Att det fins folk som inte vill utnyttja möjligheten motsäger inte att det är en fördel.
En teoretisk fördel. Det finns väldigt många som använder program med öppen källkod, men hur många analyserar varenda kodrad?
 
Nissens Nissens skrev:
Majoriteten av både hårdvara och mjukvara har ingen öppen källkod,
Hur definierar du majoriteten? Och kan du styrka detta påstående? Har du funderat över vilken roll exempelvis Linux, i alla dess skepnader, har idag?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
En teoretisk fördel. Det finns väldigt många som använder program med öppen källkod, men hur många analyserar varenda kodrad?
Oavsett hur många som utnyttjar möjligheten så är det en fördel. Det blir inte plötsligt en fördel när den förste granskaren sätter igång att granska efter att inte ha varit en fördel innan dess.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns väldigt många som använder program med öppen källkod, men hur många analyserar varenda kodrad?
Hittills skulle jag säga tillräckligt många för att inga stora katastrofer ska ha inträffat. Jag vet ett skrivbords-OS från Seattle (sort of) som inte har öppen källkod men som såvitt jag vet drabbats värre.
 
P pmd skrev:
Att det fins folk som inte vill utnyttja möjligheten motsäger inte att det är en fördel.
Jag är en klar förespråkare av Open Source i väldigt många fall.

Men att tro att det blir säkrare generellt för att man väljer att köra med Open Source är att lura sig själv grymt.

Visst, man kan ta del av fantastiska verktyg som https://osv.dev/ som listar över en miljon sårbarheter i olika Open Source proojekt!
Men man måste också *konstant* uppdatera alla sina beroenden, kodbibliotek och så vidare.
Att sedan distribuera nya versioner av sin programvara, med eller utan kompabilitetsproblem med föregående sårbara version kan ha väldigt olika nivå av svårighet.

Och man öppnar upp sig för risker som att någon infiltrerar ett till synes oskyldigt bibliotek som många andra använder sig av och medvetet infogar en sårbarhet, som i xz-fallet. https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2024-3094

Merparten av alla organisationer har *inte* kapacitet att hålla en känslig miljö säker i dagens läge oavsett om vi pratar om öppen eller stängd källkod.

De flesta som gör en seriös ansträngning för att uppnå det gör det genom att begränsa möjligheterna för sina användare så pass hårt att de klagar och tycker att systemen är skit. Exempelvis att man bara får köra med Skype och inte installera just de där sakerna som är så himla praktiska...
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Knappast. För nästan alla användarna är det helt ointressant att granska någon källkod. Antingen saknas kompetens eller tid eller vilja, eller något av det eller kanske alltihop.

Så, det är väldigt få som ser någon fördel alls med det…
Jag håller helt med.
Styrkan i open source är en helt annan.
Och det är en riktig styrka, att koden är publik är inte den stora grejen, utan att många skänker resurser på utveckling är styrkan.
Säkerheten kan bli allt mellan helt urusel till rätt OK.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Hittills skulle jag säga tillräckligt många för att inga stora katastrofer ska ha inträffat. Jag vet ett skrivbords-OS från Seattle (sort of) som inte har öppen källkod men som såvitt jag vet drabbats värre.
De som skänker sin tid till att utveckla open source är ofta... vad ska vi säga, .. rätt nördiga ...
De drivs ofta av tankar om enkelhet, säkerhet och lite annat, sånt som inte drivs fram av någon marknadsavdelning.
Det kan ju ge några säkerhetsmässiga fördelar och några användarupplevelsemässiga nackdelar..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju ge några säkerhetsmässiga fördelar och några användarupplevelsemässiga nackdelar..
Eller tvärtom. Jag hänger nog inte riktigt med dig här.
 
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Så här skrev svt om ärendet.




Jag tycker att polisen ska få bedriva spaningsarbete för att kunna arbeta proaktivt mot olika former av brottslighet. Vilket också varit syftet här.

Godtyckliga lagbrott är en halmgubbe.

Om informationen samlades in hade den rimligtvis ett värde för utredningsverksamheten, oavsett om personer i periferin även förekommer i registret.
Det var ett olagligt register=lagbrott, så enkelt var det.

Med ditt resonemang skulle inga lagar gälla polisen, om de bara trodde att de var hjälpta så kan de göra precis vad de vill, så fungerar inte ens Ryssland eller Kina, kanske Nordkorea men jag tror inte ens det är fritt blås där för polisen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.