Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu är detta ingen skyddad verkstad som fabrik är
Nej det är hos många en bedrägeriverksamhet.

Det är som sagt hantverkare som kan komma undan med det mesta. Ta timpenning för 2 personer vid 1 mans jobb, sitta och glo. Käka frukost på ahlsells för kundens räkning osv osv.

Fabrikerna fakturerar ej slutkunden för att de tar in praktikanter eller för att någon dryg jävel sitter och skiter 6 ggr om dagen x 20 min.

Jävla tur att de hantverkarna jag har inte är som dig.
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Testa då att bara läs exakt vad jag skriver. Det finns lärlingar i olika former. Alla följer inte reglerna i samma kollektivavtal som du är ansluten till.

Ta en titt här tillexempel: [länk]
Var det jag misstänkte att ni inte har några kollektivavtal. Därför du inte vill ange vilken bransch ni jobbar i.

Mygel kallar jag det
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det är hos många en bedrägeriverksamhet.

Det är som sagt hantverkare som kan komma undan med det mesta. Ta timpenning för 2 personer vid 1 mans jobb, sitta och glo. Käka frukost på ahlsells för kundens räkning osv osv.

Fabrikerna fakturerar ej slutkunden för att de tar in praktikanter eller för att någon dryg jävel sitter och skiter 6 ggr om dagen x 20 min.

Jävla tur att de hantverkarna jag har inte är som dig.
Som dina hantverkarpolacker betalar du inte så mycket för med ett skyddad verkstadsjobb tjänar man inte så värst utan står om dagarna vid sin maskin och dricker kaffe och lallar om man inte är arbetsledare och går från kontoret till kaffemaskinen.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
kan få poäng eller nåt för varje timma och få ett par peltor efter x antal intjänade timmar och då behöver ju inte lärlingen känna sig utnyttjad.
Ja visst tycker jag att lärlingen, precis som alla andra i företaget, ska behandlas väl. Det är vi helt ense om.

Det vi inte är ense om är att man behandlar lärlingen illa, ja rent av utnyttjar denne, om man tar betalt. Vore jag lärling och fick veta att mitt jobb debiterades skulle jag bli stolt för det skulle jag tolka som att jag gör ett bra jobb!
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Som dina hantverkarpolacker betalar du inte så mycket för med ett skyddad verkstadsjobb tjänar man inte så värst utan står om dagarna vid sin maskin och dricker kaffe och lallar om man inte är arbetsledare och går från kontoret till kaffemaskinen.
De är så svenska och lokala du bara kan tänka dig. Och tar vettig timpenning och inga sjuka påslag. Och faktiskt jobbar när de är här =)

På de fabriker jag varit så har folk gjort vad de ska och när det inte finns något att göra så betalar fortfarande inte slutkunden för att folk sitter på röven eller käkar på ahlsell....

Varför har du sånt förakt mot kunden?
 
K Kane skrev:
Vill också ha ett jobb med betalda lunchtider!
Många skiftarbetare är på jobbet 8 timmar plus eventuell avlämningstid, normalt 15-20 minuter.
Alltså förväntas man sköta sina måltider på betald arbetstid, i vissa fall anges "om tid så medger".
Under mina 30+ år som skiftarbetare har jag aldrig behövt skippa måltider, dvs jag har haft betald lunchtid.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M mälarutsikt skrev:
Många skiftarbetare är på jobbet 8 timmar plus eventuell avlämningstid, normalt 15-20 minuter.
Alltså förväntas man sköta sina måltider på betald arbetstid, i vissa fall anges "om tid så medger".
Under mina 30+ år som skiftarbetare har jag aldrig behövt skippa måltider, dvs jag har haft betald lunchtid.
Vad har det med den här tråden att göra?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Sson85 skrev:
Ja hur ska man annars veta vad som behövs på plats hos kund för att utföra jobbet?.. Speciellt om det bara är ett jobb över en dag eller två.
Ganska sällan grossiter har frukost nuförtiden. Efter pandemin försvann det.
Ja klart tiden debiteras som det tar att inhandla material, eller jobbar du också gratis 1-2 tim per dag vissa veckordagar för att vara snäll?

Hursomhelst, nej man debiterar inte lunchtid. Man jobbar 07-16. Kund Deb 8 Tim. 1 tim lunch.
Man kan lämna kund tex kl 15 dag två tex för åka och slänga KUNDS skräp.
Jag tror att du svarar fel person.

Jag skrev att jag tyckte att det var fullt naturligt att man börjar arbetsdagen hos en ny kund med att inhandla det material som behövs.

Om jag ska svara dig ändå. Du kan ju ha en intellektuell nedsatt förmåga.

Nej jag skulle inte jobba 1-2 timmar gratis och förväntar mig inte heller att den hantverkare jag anlitat gör det.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst tycker jag att lärlingen, precis som alla andra i företaget, ska behandlas väl. Det är vi helt ense om.

Det vi inte är ense om är att man behandlar lärlingen illa, ja rent av utnyttjar denne, om man tar betalt. Vore jag lärling och fick veta att mitt jobb debiterades skulle jag bli stolt för det skulle jag tolka som att jag gör ett bra jobb!
Nu inbillar du dig. Om jag fick veta att företaget fakturerar för det jag gör utan att jag får en enda krona så skulle jag känna mig utnyttjad.
 
R Rkarlsson skrev:
De är så svenska och lokala du bara kan tänka dig. Och tar vettig timpenning och inga sjuka påslag. Och faktiskt jobbar när de är här =)

På de fabriker jag varit så har folk gjort vad de ska och när det inte finns något att göra så betalar fortfarande inte slutkunden för att folk sitter på röven eller käkar på ahlsell....

Varför har du sånt förakt mot kunden?
Det är ju så det ska vara att hantverkaren tar betalt för tiden de arbetar, hämtar material etc.

Klart folk gör det dom ska på fabriken. Finns det inget att göra sitter de o bälgar kaffe. Vad kunden betalar för eller inte har de ingen aning om utan får reda på när bonusen kommer eller uppsägningen.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
1) Er handledare arbetar ju som vanligt på ett jobb och lärlingen tittar på och lär sig och sedan om lärlingen gör jobbet och handledaren tittar på eller hjälper till är ju oväsentligt. Så jävla mycket tid och pengar lägger ni inte ner. Lärlingen går med sin handledare på timprisjobbet och tar det 16 timmar fakturerar ni för hantverkaren oavsett om den tittat på eller inte men ni kan ju inte fakturera för lärlingen om den inte får någon lön

2) Har du ett fastprisjobb kan ju lärlingarna göra jobbet och du rulla tummarna. Men jag tycker ändå att de kan få något. Behöver ju inte vara pengar utan ett par Peltor efter x antal timmar. Det vet jag att alla ungar vill ha
Du har ingen aning om vad vi lägger ner i form av tid och pengar. Fantisera inte.

Vi har ju redan rätt ut att du hade fel om juridiken. Om du nu ska påstå att vi "inte kan" fakturera för en lärling så får du skaffa källor. Ditt eget tyckande om vad som är rätt har du såklart rätt till, men det är inte en lag eller regler för andra.

Så lärlingar får numera alltså hjälpa till på fastprisjobb? Vilket kommer att innebära att vi tjäna pengar på att det hjälper till? Men på jobb med löpande räkning får vi inte faktureras för den nytta de skapar? Varför ser du det olika för fastprisjobb och löpande räkning?

Våra praktikanter och lärlingar är inte "ungar". De är generellt väldigt motiverade (vi har intervjuer för att sålla och hitta rätt personer) och ambitiösa, i olika åldrar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ni får betalt av skolan för att ta emot lärlingar och sedan sätter ni in dom som vilken anställd som helst och gör jobben delvis hos er och ni ökar omsättningen i företaget på deras bekostnad. Borde de inte få något för det?
Ok. jag tar det igen.

Kunder köper nyttan vi skapar, med pengar.
Lärlingen köper erfarenhet och förståelse, med sin tid.

Sen kan det klart vara så att jag i vissa fall ger någon en extra bonus, men det är vare sig avtalat eller självklart och utanför ämnet. Ovanstående är hur det fungerar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det fastpris finns det ju ingen anledning att specificera antalt timmar, men är det fastpris så faller hela tråden.

Sen det kashieda kommenterade var nog det vanliga "är du nöjd med jobbet så är det bara att betala". Något jag tycker man ser mycket oftare i hantverkarvärlden än någon annanstans. Jag tycker att det är självklart att kunden ska vara nöjd med arbetet, men inte att kunden ska betala mer än överenskommet av det skälet.
Helt rätt. Det är så otroligt tröttsamt att vara i samma bransch som människor som resonerar såhär tyvärr.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så en lärling som gör en ”lärlingsdag” på ett företag får en nyttig erfarenhet om hans arbete inte debiteras någon kund men blir utnyttjad om sådan debitering sker?
Jag pendlar mellan att ge upp på @Grizzlybjörnen123 eller att förklara igen. Men misstänker att han inte vill förstå. Han har blivit upplärd på ett sätt och allt annat är fel. Efterhand som han blir motbevisad så börjar han bara med en ny vinkel.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag menar att det är fel att fakturera för en lärling då företaget fått betalt av skolan för att ta emot en lärling. Däremot behöver inte lärlingen tjäna x antal kronor om han gör jobb åt kunden utan kan få poäng eller nåt för varje timma och få ett par peltor efter x antal intjänade timmar och då behöver ju inte lärlingen känna sig utnyttjad. Eller annars tar Anreas 1 upp detta med facket så de förhandlar in ett lärlingssystem som elektrikerna har
Ok. vi försöker igen.

Pengen vi får från skolan täcker inte i närheten av tiden och pengarna vi lägger ner på lärlingen.

Poäng? Så nu ska vi plötsligt "klocka lärlingen" och räkna poäng?

Det finns redan ett lärlingssystem i vårt kollektivavtal. Det utnyttjas inte, i alla fall inte såvitt jag känner till. Varför vi ska ha ett avtal som elektrikerna har är för mig helt oklart. Vi är inte elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.