Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför vill du inte säga vilken bransch du är i?
Röris, elektriker, betongare, Snickare, undertakis, Plåtis, Isolerare etc.
Jag har redan länkat till varför. Men jag gör det igen. Läs första inlägget här: https://www.byggahus.se/forum/threa...diskussion-om-debitering-i-allmaenhet.467145/

Det finns många fler hantverkare än de du räknade upp. Men det är kanske problemet. Du är så inne på ditt eget hörn, säker på att "så här är det" och så skriver du som att det vore en lag för alla andra också?

Här kan du läsa exempel på hantverksyrken som är minst lika mycket hantverkare som de du räknade upp. Som lever i samma verklighet med kunder, fast/löpande pris, offerter etc. De frågeställningar som är aktuella för elektrikern är det på ungefär samma sätt för exempelvis bildhuggaren. https://hantverkslarling.se/utbildningar/
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Var det jag misstänkte att ni inte har några kollektivavtal. Därför du inte vill ange vilken bransch ni jobbar i.

Mygel kallar jag det
Nu räcker det med hittepå. Vi har kollektivavtal. Detta är ett anonymt forum och jag kan inte bevisa det för dig mer än så, men var vänlig och ta tillbaka vad du skrev här, det är lögn rakt upp och ner. Att vi tycker olika är en sak men du kan inte bara sitta och ljuga om sådant du inte vet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu inbillar du dig. Om jag fick veta att företaget fakturerar för det jag gör utan att jag får en enda krona så skulle jag känna mig utnyttjad.
Om du pratar om våra lärlingar och praktikanter så kan jag lova dig att de har full koll. För jag berättar det nämligen för dem. Är de hos oss när bokslutet är klart så är det också med när hela firman (vi är förvisso inte så många) sitter oss ner och går igenom det.

Jag har förmodligne inte skrivit det så tydligt. Men vi har massor av sökande till praktik och lärlingsplats. Sen intervjuar vi och tar in de vi tror passar bäst. De kommer för att de vill byta sin tid mot erfarenhet.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
skulle jag känna mig utnyttjad.
Kan du acceptera att vi är olika?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är ju så det ska vara att hantverkaren tar betalt för tiden de arbetar, hämtar material etc.

Klart folk gör det dom ska på fabriken. Finns det inget att göra sitter de o bälgar kaffe. Vad kunden betalar för eller inte har de ingen aning om utan får reda på när bonusen kommer eller uppsägningen.
Nej du skrev att de skulle sitta och glo 4 timmar medans bruket bränner. Det är bedrägeri.
Det var det du var helt ok med.

Men samtidigt skriver du att du skulle känna dig utnyttjad om förtaget fakturerar och du inte får ta del av kakan.

Du förstår hur kunden känner då om du myglar? Eller nej ?
 
jbr jbr skrev:
Vad har det med den här tråden att göra?
Användaren Kane vill ju ha ett jobb med betald lunch så denne fick ett tips.

Drygt hundra användare har gillat Kanes inlägg så det kanske är fler som vill ha tipset (eller lever i en värld där man inte förstår att världen faktiskt snurrar på utanför kl 07-16, mån-fre.
 
  • Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Du har ingen aning om vad vi lägger ner i form av tid och pengar. Fantisera inte.

Vi har ju redan rätt ut att du hade fel om juridiken. Om du nu ska påstå att vi "inte kan" fakturera för en lärling så får du skaffa källor. Ditt eget tyckande om vad som är rätt har du såklart rätt till, men det är inte en lag eller regler för andra.

Så lärlingar får numera alltså hjälpa till på fastprisjobb? Vilket kommer att innebära att vi tjäna pengar på att det hjälper till? Men på jobb med löpande räkning får vi inte faktureras för den nytta de skapar? Varför ser du det olika för fastprisjobb och löpande räkning?

Våra praktikanter och lärlingar är inte "ungar". De är generellt väldigt motiverade (vi har intervjuer för att sålla och hitta rätt personer) och ambitiösa, i olika åldrar.
Jag har aldrig sagt att ni inte kan fakturera för lärlingar utan det är ju upp till var och en. Det jag menar är att det är fult att fakturera för lärlingar så länge de inte får något tillbaka.

Sen att ni (som du påstår) lägger ner massor av tid på lärlingar så kan du ju gärna specificera detta vad ni lägger ner för tid på dem.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ok. jag tar det igen.

Kunder köper nyttan vi skapar, med pengar.
Lärlingen köper erfarenhet och förståelse, med sin tid.

Sen kan det klart vara så att jag i vissa fall ger någon en extra bonus, men det är vare sig avtalat eller självklart och utanför ämnet. Ovanstående är hur det fungerar.
Så nu köper lärlingen erfarenhet och förståelse?
Om man inte tar in lärlingar så dör ert yrke ut
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag pendlar mellan att ge upp på @Grizzlybjörnen123 eller att förklara igen. Men misstänker att han inte vill förstå. Han har blivit upplärd på ett sätt och allt annat är fel. Efterhand som han blir motbevisad så börjar han bara med en ny vinkel.
Fel, jag förstår mycket väl hur ni gör. Men vi lever i ett fritt land där du får ha din åsikt och jag min.

Vilken bransch är du verksam inom?
Har ni kollektivavtal?

Två frågor som du inte vill svara på.

Du säger att ni lägger ner massor av tid på lärlingar och de får ingen lärlingslön, då tycker jag att ni gör fel, men det är min åsikt.

Istället för att sitta och se var en lärling gör nytta och inte så är det väll bättre att han får åka med någon som blir hans handledare hela tiden. När lärlingen är lika duktig som handledaren i det grundläggande kan han ju få lärlingslön?

Du skrev i ett tidigare inlägg att det är poppis att vara lärling hos er och att många vill det. Men hur många av lärlingarna anställer ni?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Ok. vi försöker igen.

Pengen vi får från skolan täcker inte i närheten av tiden och pengarna vi lägger ner på lärlingen.

Poäng? Så nu ska vi plötsligt "klocka lärlingen" och räkna poäng?

Det finns redan ett lärlingssystem i vårt kollektivavtal. Det utnyttjas inte, i alla fall inte såvitt jag känner till. Varför vi ska ha ett avtal som elektrikerna har är för mig helt oklart. Vi är inte elektriker.
Ni har ett lärlingssystem i ert kollektivavtal men ni nyttjar inte det, varför?
Har man kollektivavtal följer man det.

Klockar lärlingen gör ni ju redan för hur vet ni annars när den gör ett bra jobb så ni kan fakturera tiden?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag har redan länkat till varför. Men jag gör det igen. Läs första inlägget här: [länk]

Det finns många fler hantverkare än de du räknade upp. Men det är kanske problemet. Du är så inne på ditt eget hörn, säker på att "så här är det" och så skriver du som att det vore en lag för alla andra också?

Här kan du läsa exempel på hantverksyrken som är minst lika mycket hantverkare som de du räknade upp. Som lever i samma verklighet med kunder, fast/löpande pris, offerter etc. De frågeställningar som är aktuella för elektrikern är det på ungefär samma sätt för exempelvis bildhuggaren. [länk]
Det var ju intressant läsning angående ert upplägg. Tråden dog efter 15 inlägg. Stod ju inget vettigt om lärlingar och inte vilken bransch ni tillhör. Frågan är ju lite om ert företag har så mycket med Bygga hus att göra. En bildhuggare hör väll mer till stenåldern.

Att du inte vill tala om vilken bransch ni håller på med tyder kanske på att det max finns 20 företag i landet men sedan är ju frågan om den branschen tillhör något folk har nytta av i största allmänhet när det gäller byggnad och tomt?
 
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Nu räcker det med hittepå. Vi har kollektivavtal. Detta är ett anonymt forum och jag kan inte bevisa det för dig mer än så, men var vänlig och ta tillbaka vad du skrev här, det är lögn rakt upp och ner. Att vi tycker olika är en sak men du kan inte bara sitta och ljuga om sådant du inte vet.
Ok, ber om ursäkt för det. Ni är säkert helt reko utan att veta.

Jag trodde att du var i en bransch som exempelvis de jag räknade upp tidigare och där förekommer det mygel och skrivs om flitigt i trådarna. Men nu är ju du i en bransch som kanske inte skulle få några skriverier om här på forumet.

Ber om ursäkt för att vi missuppfattat varandra.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej du skrev att de skulle sitta och glo 4 timmar medans bruket bränner. Det är bedrägeri.
Det var det du var helt ok med.

Men samtidigt skriver du att du skulle känna dig utnyttjad om förtaget fakturerar och du inte får ta del av kakan.

Du förstår hur kunden känner då om du myglar? Eller nej ?
Jag skrev att man i princip skulle kunna sitta och glo i 4 timmar om man inte har något bättre för sig medans bruket bränner. Anledningen till det är att det är ett arbetsmoment. Jag skulle aldrig göra det. Det är INTE bedrägeri.

När du programmerat maskinen på fabriken då sitter operatören och övervakar tills maskinen är färdig. Exakt samma sak.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag skrev att man i princip skulle kunna sitta och glo i 4 timmar om man inte har något bättre för sig medans bruket bränner. Anledningen till det är att det är ett arbetsmoment. Jag skulle aldrig göra det. Det är INTE bedrägeri.

När du programmerat maskinen på fabriken då sitter operatören och övervakar tills maskinen är färdig. Exakt samma sak.
Nej det är det inte.
Att sitta och vänta på att det bränner är inget moment. Har för tusan varit med vid ett par kök och badrum i min ungdom. När de skulle bränna så gjorde vi annat.

Ja det kallas ställtid på fabrik. Cnc programmerar du framför en dator, sen ställer du såklart in. Men du står inte och glor när cnc jobbar, utan du gör annat. Likadant med cnc-svarv, robot. Osv.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det är det inte.
Att sitta och vänta på att det bränner är inget moment. Har för tusan varit med vid ett par kök och badrum i min ungdom. När de skulle bränna så gjorde vi annat.

Ja det kallas ställtid på fabrik. Cnc programmerar du framför en dator, sen ställer du såklart in. Men du står inte och glor när cnc jobbar, utan du gör annat. Likadant med cnc-svarv, robot. Osv.
Håller med dig om att man gör annat då men jag tror inte att du förstår poängen. Murar du en vägg och ska sedan montera ett kök på väggen så kan du inte göra detta förens det bränt klart så därför blir brännprocessen ett arbetsmoment.

Vad gör man då för annat medans fabrikens robot jobbar ensam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.