Nissens
J jonaserik skrev:
Den första en s.k Tegelsten och den var i princip oförstörbar till skillnad av dagens smäck som inte tål att ramla ner från bordet. Den var även avsedd att ha som komradio med på byggen och hade även en lång antenn att sätta på. Gick bra att slå in en kabelklammer med, batteriet är i en stålkasset. Tappade en från 6 meter, rekt ner i ett stenröse, gick den sönder, Nej fungerade perfekt.
Den andra "" Hajfenan "" var llite mindre, men samma kvalitet
Båda var för 450 nätet, sen dom första telefonerna som kom, var med en batteripaket på ca 5 kilo och en lur med knappsats.
Problemet är att detta är inte den som kallades ”tegelstenen”. Tegelstenen var en tidigare modell med fällbar antenn.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Problet är att detta är inte den som kallades ”tegelstenen”. Tegelstenen var en tidigare modell med fällbar antenn.
Oavsett så var dom i samma format och kallades tegelsten ute på byggena. En tegelsten är en tegelsten oavsett hur dom är i det fysiska måttet och fabrikat 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag hade en Dancall Logic Private, NMT900:
Äldre Dancall Logic Private NMT900 mobiltelefon med utdragen antenn och numeriskt tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har den kvar, står i en hylla med lite övrig teknikhistoria i vardagsrummet.
Inköpt 1994.
Sandbytid 16 timmar, 45 min samtalstid.
Kan nog kvalificera som tegelsten.
Bilden knyckt på nätet: https://digitaltmuseum.no/011025227248/mobiltelefon
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Oavsett så var dom i samma format och kallades tegelsten ute på byggena. En tegelsten är en tegelsten oavsett hur dom är i det fysiska måttet och fabrikat 😉
Jo, men de som kallades tegelsten var nog nästan i samma viktklass som en riktig tegelsten tror jag. 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jo, men de som kallades tegelsten var nog nästan i samma viktklass som"tegelstenen
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att detta är inte den som kallades ”tegelstenen”. Tegelstenen var en tidigare modell med fällbar antenn.
Tegelstenen hade vad jag jag minns inte fällbar antenn. Gammaldags mobiltelefon med utdragen antenn och knappsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Tegelstenen hade vad jag jag minns inte fällbar antenn. [bild]
Bifogar en bild på den. Den kändes även som en tegelsten om man fick ner den i fickan. 😊
 
  • Hand håller en gammal Ericsson GH198 mobiltelefon, liknar en "tegelsten".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Bifogar en bild på den. Den kändes även som en tegelsten om man fick ner den i fickan. 😊
Oavsett hur det kändes i din ficka så är det där inte den sk "tegelstenen" långt, långt därifrån mobilgenerationsmässigt.
Bifogar åter bilden på "tegelstenen" Gammal mobiltelefon med antenn och stora knappar, refererad som "tegelstenen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Oavsett hur det kändes i din ficka så är det där inte den sk "tegelstenen" långt, långt därifrån mobilgenerationsmässigt.
Bifogar åter bilden på "tegelstenen"[bild].
Ok, detta är rena arkeologiska utgrävningen. Det kanske kallades lite olika. Kanske följde namnet med från tegelsten till tegelsten. 😊
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Ok, detta är rena arkeologiska utgrävningen. Det kanske kallades lite olika. Kanske följde namnet med från tegelsten till tegelsten. 😊
Ja tegelstenen var den tidiga bärbara - även om inte arkeologisk. Sen har det kanske hittats på egna snuttifikationer för nallen.
 
Det med namnet tegelsten kom för att den var gulröd i kulören.
 
F
J jonaserik skrev:
Det med namnet tegelsten kom för att den var gulröd i kulören.
Den var svart, vägde närapå som en tegelsten...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jonas Persson
När man nämner tegelsten tänker jag på Technophone NMT 450. Den hade nästan måtten som en tegelsten.
Gamla Technophone NMT 450 mobiltelefon som liknar en tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men denna är kanske mer det ni tänker på?
Röd Ericsson Hotline, modell "Olivia", en gammal mobiltelefon liknande en tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Att jag kom på det, är för att jag börjat riva i gamla kartonger och hittade orginalkartongen med alla TBH i. Själva nallen ligger på ett annat ställe har jag sett och kommer nog att hitta den med. Men den är värdelös nu som nalle, då den är för NMT 450. Går säkert inte attt ändra frekvens till 900, även om den är stor, så skulle den hålla i minst 20 år till. Är inte i det plastskräpet som nu är.
 
Nissens Nissens skrev:
Bifogar en bild på den. Den kändes även som en tegelsten om man fick ner den i fickan. 😊
Det är väl GSM varianten med grå knappar om jag ser rätt, kom väl runt -93? Jag hade motsvarande men med orange färg, det var NMT.
 
F frasen_36 skrev:
Oavsett hur det kändes i din ficka så är det där inte den sk "tegelstenen" långt, långt därifrån mobilgenerationsmässigt.
Bifogar åter bilden på "tegelstenen"[bild].
Min första mobiltelefon! Grävde stora hål i fickorna, både bokstavligt och bildligt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.