N nb. skrev:
Ja, visst kostar EXQ mycket mindre. Nkt exq 50m 900 kr ink moms, dvs ca 750 kr ex moms dvs ca 15 kr/m på eldirekt. Men 14 kr är ju inte 40 % mindre än 15 kr...

Däremot är 25 % påslag på 14kr+moms seriöst, men påståendet om "bättre fabrikat" och 40 % billigare köper jag inte.
Jag hänvisar till olika kvalitet när det gäller i första hand jordkabel som jag sa tidigare näthandlarna kan jag lätt konkurrera med EXQ kostar 10:20 i dagsläget installationsvänligt ska det va alltså lättskalad med QlO blir det snygga installationer fina böjar där kabeln inte plattas till tillräckligt styv för att hålla ett bra avstånd det har gäller inomhus installationer
 
E elveteran skrev:
Jag är mer seriös än så har haft firma i 45 år skulle jag gå på dina fantasier hade jag inte varit kvar i branchen här kör man med öppna kort med inköp och påslag mot företag kommuner och privata på så sätt överlever man alla är inte skurkar
Om ditt inköpspris inkl rabatt är 100kr och du är tydlig med att du lägger på 30% och kunden accepterar det så är alla nöjda.
Men om kunden hittar exakt samma för 70kr så får man vackert acceptera att kunden inte accepterar att du handlar.

Om du nu köper in för 50kr och lägger på 30% så skulle inte situationen uppstå från början. För då skulle ditt pris ligga i linje med vad ts kan köpa det för och du har ändå förtjänst på materialet. Alla nöjda
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men vad har tillverkarens garanti att göra med om installatören åtgärdar garantiärenden utan kostnad? Det beror ju på vad man avtalat?
Tillverkarens garanti har ju den som köpt materialet. Du får gärna länka några garantivillkor där detta med 10 och 20 år beroende på vem som köper framgår....
Varför värmekabel har den garanti funktionen är att det är behörighetskrav att lägga ut och koppla in dessutom ska det mätas resistans och isolation före och efter färdigställandet av golvet undertecknas av behörig och skickas in till fabrikanten då har du 20 år på hela golvet du kan kolla själv hos fabrikanterna så ser du att jag har rätt när det gäller garantifel i övrigt så är du som kund alltid skyddad mot arbetskostnader under garantitiden har du köpt själv kan ju inte installatören få ersättning för kostnaderna annars står ju grossist och fabrikant för arbetet som blir det kan röra sig om stora belopp beroende vilken produkt det är
 
E elveteran skrev:
Varför värmekabel har den garanti funktionen är att det är behörighetskrav att lägga ut och koppla in dessutom ska det mätas resistans och isolation före och efter färdigställandet av golvet undertecknas av behörig och skickas in till fabrikanten då har du 20 år på hela golvet du kan kolla själv hos fabrikanterna så ser du att jag har rätt när det gäller garantifel i övrigt så är du som kund alltid skyddad mot arbetskostnader under garantitiden har du köpt själv kan ju inte installatören få ersättning för kostnaderna annars står ju grossist och fabrikant för arbetet som blir det kan röra sig om stora belopp beroende vilken produkt det är
Det enda krav tillverkaren har är att den ska installeras av en behörig elektriker, det står inget om att den ska vara i köpt av elektrikern.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det enda krav tillverkaren har är att den ska installeras av en behörig elektriker, det står inget om att den ska vara i köpt av elektrikern.
Ja, i riktigt stora projekt är det inte alls ovanligt att den som monterar inte har köpt materialet. Kan det till och med vara det vanligare? Elfirman är någon underentreprenör eller kanske en underentreprenör till en underentreprenör...?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Skulle vilja se dina fakturor låter som du har inköpskanaler med mycket lägre pris vilket jag inte tror min firma har alltid kunnat konkurrera med kunder som säger att dom kan köpa själv ett exempel är installationskabel och jordkabel där jag kan göra inköp 40 % lägre än du kan hitta ute på nätet dessutom med fabrikat som har högre kvalitet och mer installationsvänlig du binder nog ris åt din egen rygg om du tror du kan tjäna några pengar på egna inköp ev. Materialfel under garantitiden får du bekosta arbetskostnaden själv
När jag gjorde den här kollen så var det ju baserat på exakta produktnummer, så exakt samma vara som hantverkaren köpt. Vissa varor fanns inte för mig att köpa i exakt samma modell, då accepterade jag hans pris i jämförelsen även om jag förstod att han tog överpriser. Det var bara att googla och använda prisjakt. Jag höll koll på momsen också så det inte blev fel.
Erbjuder du kunden den rabatten också?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle tillverkarens garanti påverkas av vem som köpt det? Du menar alltså att vid garantiärenden kommer tillverkaren inte bara kräva ett intyg på att det är rätt installerat utan dessutom ett intyg på att personen som åkte och köpte det är behörig elektriker?

Det låter jättekonstigt och jag förstår inte alls hur det är möjligt att kontrollera något sådant.
Man slipper ju tjafs om det är fel på produkten eller installationen om det är samma part som står för båda delarna.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bra om kunden köper material själv för det innebär att ansvaret för material reklamationer ligger på kunden.

Inget företag eller bank har intresse av att agera långivare räntefritt eller riskera utebliven betalning.
Vilken fantasivärld lever människor i om dom tror att andra ska ligga ute med pengar för deras räkning gratis?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har inget emot att hantverkaren köper in materialet så att det blir rätt etc. Jag har inget emot att det också läggs på en liten slant på det hela, så länge det är rimligt. När det är väldigt mycket dyrare, när företag använder Ahsells prislista mot kund och säger "varför ska kunden få del av min rabatt som jag förhandlat fram?" så blir det lite annorlunda.

Med 10 dagars fakturatid mot slutkund och 30 dagar från grossisten så är det nog inte så vanligt att hantverkarens firma ligger ute med några pengar och agerar bank.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Varför värmekabel har den garanti funktionen är att det är behörighetskrav att lägga ut och koppla in dessutom ska det mätas resistans och isolation före och efter färdigställandet av golvet undertecknas av behörig och skickas in till fabrikanten då har du 20 år på hela golvet du kan kolla själv hos fabrikanterna så ser du att jag har rätt när det gäller garantifel i övrigt så är du som kund alltid skyddad mot arbetskostnader under garantitiden har du köpt själv kan ju inte installatören få ersättning för kostnaderna annars står ju grossist och fabrikant för arbetet som blir det kan röra sig om stora belopp beroende vilken produkt det är
Om jag köper materialet och det blir fel på grund av materialet så får en elektriker åtgärda det och få betalt av mig. Sen ställer jag krav på den jag köpt materialet av för att få ersättning.

Om elektrikern köper materialet ställer den krav på den som elektrikern köpt materialet av för att få ersättning.

För kunden är det enklare på ett sätt att elektrikern köper för det spelar ingen roll om det är fel på installationen eller materialet vid fel för kunden ställer ändå krav mot samma person, elektrikern. Men de tar ju som alla vet bra betalt för den här "bekvämligheten". Och trots det är det ändå ofta tjafs....

Men detta med 20 år om en behörig elektriker hämtat ut det på Ahlsell eller 10 år om kunden plockade upp det på Bauhaus det vill jag se i skrivna garantivillkor innan jag tror på ....🤔
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag flyttade en elmätare för ett tag sedan. Elektrikern tog 5000 för arbetet förutom materialet. Han hade garanterat ett par timmar osynlig tid i att beställa tid hos nätägaren, koordinera med dem, beställa mätarskåp, körtid till mig och så vidare. Även om själva jobbet på plats bara tog fyra timmar så lär han ha förbrukat totalt en arbetsdag.

Mätarskåpet blev dock 8000 kr dyrare än på nätet, så om jag hade köpt materialet själv hade han kunnat ta dubbelt så mycket betalt för jobbet och jag hade ändå sparat på det. 😂
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Om ditt inköpspris inkl rabatt är 100kr och du är tydlig med att du lägger på 30% och kunden accepterar det så är alla nöjda.
Men om kunden hittar exakt samma för 70kr så får man vackert acceptera att kunden inte accepterar att du handlar.

Om du nu köper in för 50kr och lägger på 30% så skulle inte situationen uppstå från början. För då skulle ditt pris ligga i linje med vad ts kan köpa det för och du har ändå förtjänst på materialet. Alla nöjda
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om jag köper materialet och det blir fel på grund av materialet så får en elektriker åtgärda det och få betalt av mig. Sen ställer jag krav på den jag köpt materialet av för att få ersättning.

Om elektrikern köper materialet ställer den krav på den som elektrikern köpt materialet av för att få ersättning.

För kunden är det enklare på ett sätt att elektrikern köper för det spelar ingen roll om det är fel på installationen eller materialet vid fel för kunden ställer ändå krav mot samma person, elektrikern. Men de tar ju som alla vet bra betalt för den här "bekvämligheten". Och trots det är det ändå ofta tjafs....

Men detta med 20 år om en behörig elektriker hämtat ut det på Ahlsell eller 10 år om kunden plockade upp det på Bauhaus det vill jag se i skrivna garantivillkor innan jag tror på ....🤔
H HenrikHuslöse skrev:
Jag flyttade en elmätare för ett tag sedan. Elektrikern tog 5000 för arbetet förutom materialet. Han hade garanterat ett par timmar osynlig tid i att beställa tid hos nätägaren, koordinera med dem, beställa mätarskåp, körtid till mig och så vidare. Även om själva jobbet på plats bara tog fyra timmar så lär han ha förbrukat totalt en arbetsdag.

Mätarskåpet blev dock 8000 kr dyrare än på nätet, så om jag hade köpt materialet själv hade han kunnat ta dubbelt så mycket betalt för jobbet och jag hade ändå sparat på det. 😂
Är det ett vanligt fasadmätarskåp kostar det inte mer än ca 3000 plus moms ut till kund ev övrigt material kan inte röra sig om några stora pengar
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om jag köper materialet och det blir fel på grund av materialet så får en elektriker åtgärda det och få betalt av mig. Sen ställer jag krav på den jag köpt materialet av för att få ersättning.

Om elektrikern köper materialet ställer den krav på den som elektrikern köpt materialet av för att få ersättning.

För kunden är det enklare på ett sätt att elektrikern köper för det spelar ingen roll om det är fel på installationen eller materialet vid fel för kunden ställer ändå krav mot samma person, elektrikern. Men de tar ju som alla vet bra betalt för den här "bekvämligheten". Och trots det är det ändå ofta tjafs....

Men detta med 20 år om en behörig elektriker hämtat ut det på Ahlsell eller 10 år om kunden plockade upp det på Bauhaus det vill jag se i skrivna garantivillkor innan jag tror på ....🤔Ebeco har 25 år Raychem samma sak gå in på hemsidan för fabrikaten och läs garantivillkor jag sitter inte här och blåljuger
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Är det ett vanligt fasadmätarskåp kostar det inte mer än ca 3000 plus moms ut till kund ev övrigt material kan inte röra sig om några stora pengar
Nu tror jag inte någon elektriker skulle sälja det så billigt. Till exempel ett fasadmätarskåp GUM-F har ett listpris på Ahlsell på 24900 plus moms men på nätet kostar det 10000 plus moms.

Det blir lite skevt att jämföra mot nätpriset eftersom han kom med skåpet så jag slapp frakten.
 
Fairlane
elveteran: Ebeco har 25 år Raychem samma sak gå in på hemsidan för fabrikaten och läs garantivillkor jag sitter inte här och blåljuger (det blir svårt med citering om du inte citerar korrekt utan skriver i inlägget)

Jag kollade på skoj ebeco.se och min tolkning är en annan.

Ebeco:
I Ebecos digitala tjänst Garantera dokumenteras alla värmekabelinstallationer på ett enkelt, säkert och strukturerat sätt. En installation som är gjord med hjälp av Garantera får automatiskt en förlängd garantitid till 25 år för materialfel. Den utökade garantin gäller endast under förutsättning att produkten installerats tillsammans med tillämpbar styrning och har utförts av en auktoriserad elinstallatör.
Det står inget om att den ska vara köpt av elinstallatören, bara att den ska vara installerad av en auktoriserad elinstallatör. Sen måste det skickas in en materialspecifikation signerad av auktoriserad elinstallatör, men återigen, inget om att man måste köpa material från den som utför installationen.

För Raychem gör jag samma tolkning:

Om installation utförs av en installatör som är Certified PRO gäller
20 års totalgaranti. Förutsättningar och villkor gäller som ovan.
För termostaterna gäller dock 20 års produktgaranti. Installatörens
certifikatnummer ska anges på detta underlag och installationen ska
registreras på nVent.com, där mer information om vår totalgaranti finns.

Dvs inget om att det måste inhandlas av installatören.

Som vanligt, helt ok för min del att köpa detta via installatören, men inte om det kostar det dubbla eller tredubbla.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.