Uppdatering.
Har petat i isolering i väggarna.
Det blev lite över men det tänkte jag lägga upp på vinden, så får den göra nytta där.
Lastbil fylld med isoleringsbalar parkerad vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vässa upp en gamma fogsvans. Den funka bra att skära med.
En gammal fogsvans ligger på en isolerad vägg med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering som skärs med en vässad fogsvans på ett arbetsbord med fler isoleringsblock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tillverkat en upphängningsanordning för framtida bruk.
Jag vet inte hur mycket det håller för men jag tror det kommer räcka för mitt behov.
Jag använde ett överblivet rostfritt rör som jag fäste upp i plattjärn i 2”X3” som limskruvades i takstolarna ända upp i överramen.

Jag tror något synligt under innertaket ger vika först.
Vilket i såfall skulle vara bra.

Förmodligen kommer bultarna klyva 2”X3”-orna?
Eller om bultarna skjuvas av?
Eller om röret viker sig? (Fast inte om fästpunkten ligger nära en upphängning)

Men det kan ju även vara så att en takstol ger vika. (Vilket inte skulle vara så bra)

Någon härinne kanske kan uppskatta hur mycket jag kan hänga i röret?

Eventuell snötyngd påverkar också.
Men en bilmotor eller framändan på traktorn borde lätt orka hänga tänker jag.


Bild på ett öppet rött förråd, verktyg och byggmaterial framför, inklusive isolering och fogsvans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärning av metallrör med bågfil i ett skruvstycke med säkerhetsbälte som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand slipar en gammal fogsvans mot en fil som är fastklämd i en skruvtving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsbänk med diverse verktyg och en hemmagjord upphängningsanordning tillverkad av rostfritt rör och plattjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Egenkonstruerad upphängningsanordning i en takstol med rostfritt rör fäst i trä, bredvid en borrskruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat garage med isolering i väggarna och upphängningsanordning i taket med rör fästa i takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt av ett träbjälklag med isolering och ett nyinstallerat upphängningssystem av rostfri rörkonstruktion i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Jag tänkte göra en ny kubbe till mitt städ. Den gamla har blivit rutten och fått ett myrbo i sig.
Jag har beställt lite 3”8 virke för att kopiera den gamla kubben.
Jag köpte städet för ett antal år sedan och det har stått som prydnad i trädgården.
Men nu funderar jag på att snygga till det lite och ha det mer tillhands om det behövs.

Jag började med att slipa bort gammal färg mm. Städet ser ut att vara välanvänt och har skavanker. Jag hitta några instansningar som talar om att det väger 200 kg och 1903. Förmodligen tillverkningsåret.
Några andra nummer som jag inte vet vad de betyder finns på andra sidan men jag har inte ännu hittat något om tillverkare. Det kanske kommer fram mer märkningar om jag slipar mer.

Är det någon som vet något om städet eller hur jag kan få reda på mer om det?

Jag funderar på att slipa rent det ”halvdant” för att behålla patinan och olja in det med linolja som rostskydd.

Vad tror ni om det?

Tungt och stabilt är det i alla fall.

IMG_0643.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt städ i verkstadsrum med synliga inskriptioner på sidorna och en lyftanordning fäst ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla städets ässja med slitna träblock och slipverktyg, tecken på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre tungt städ på träpall, viss rost och nötning synlig, delvis slipat, märkningar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet metallstycke med ingraverad text "200 KG" och årtalet "1903" omgivet av rost och skavanker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på inslagningar i ett gammalt städ med siffror 2041 och 4213 på rostad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gammal städ på träplankor med slipmaskin och skivor, inskriptioner synliga på anlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal sliten städsmed med slipmaskin och spår av tidigare målning på träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Köpte mig ett gammalt skruvstycke som jag modifierade en aning så att det passar och sitter stadigt i hålet i städet. Lätt att lyfta av vid behov. Känns som att det kommer bli bra till att börja med. Får se om det blir för högt när kubben kommer på plats. Men iså fall får jag väl hitta på nåt annat ställe till skruvstycket.

Gammalt modifierat skruvstycke på betonggolv, redo för montering i arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt modifierat skruvstycke monterat på ett städ utomhus med svetsutrustning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt skruvstycke monterat på ett städ med verktyg och sladdar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag har pysslat lite med min traktor. Jag skaffade gafflar till baklyften för att kunna flytta på grejor (framförallt städet som är ganska bängligt att kånka runt med pirran, vilket jag gjort innan)

Samtlig fick jag ett ganska praktisk lastflak att sitta på och få med prylar. Behöver jag inte koppla kärran hela tiden. Jag satte en klen sarg på pallen så halkar inte grejorna av så lätt.

Röd traktor på en grusplan, med skylt bakom föraren och svarta gafflar monterade bak för att lyfta och flytta föremål. Grönskande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal traktor med bakmonterade gafflar lyfter en pall med olika prylar inklusive en motorsåg och en verktygslåda på en gräsmatta med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd traktor med gafflar på baklyften och en pall med redskap, inklusive en borrmaskin och en vinkelslip, framför en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Bygget går sin gilla gång i sakta mak. Väggarna isolerade och har börjat med invändig täckkapp.
Isolerade väggar med delvis täckta ytor, två stegar står vid sidan om, byggmaterial hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade väggar med grön plasttäcke och en stege intill vid byggprojekt. Delvist färdig innertäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön ångspärrsmatta av märket Mataki utrullad på golvet i rum med stege och andra byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under byggnation med isolerade väggar, trätak och verktyg. En hund sitter vid ett fönster på en bänk. En dammsugare och stolar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
YuGi och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.